terug naar het overzicht
laatste aanpassing: 11-jan-2004

ALLES OVER HET SLUIPVERKEER


Op deze pagina vindt u alle informatie over het sluipverkeer, met links naar de desbetreffende pagina's op muideninfo.nl

Maak gebruik van de 'terug'-knop van uw browser als u een link op deze pagina bezocht hebt.

Ook een anoniem briefje in de bus gekregen? Men zou denken dat dit een briefje van een zekere 'Van Bennekom' afkomstig was. Het betreft echter een op zich lovenswaardige actie van Daniëlle Westerweel en Marcel Pronk. Lees verder...

inhoud:

Het rapport:
Het rapport bestudeerd:
Commissievergadering van 22 maart
Reactie's, Laatste Nieuws:
Ideeën: De beantwoording van de vragen aan AGV
Het voorstel van de gemeente zoals in het informatieblad van juni 2001 gepubliceerd
Het voorstel van de gemeente zoals verwoord door AGV
Commentaar van muideninfo.nl op deze plannen
Selectieve toegang op openbare weg al in Nederland door drie gemeenten toegepast of voorgenomen
De commissievergadering van 21 juni
De raadsvergadering van 5 juli
Zou de monitoring wel op tijd komen?
Actiegroep gaat het voornamelijk om de veiligheid van de kinderen
Dick doseert te laat en te duur
Stoplichten op de sluisbrug
Succes voor Dick (?) Drie doseerinstallaties voor de prijs van één OF NIET?
De anonieme actie van Marcel en Daniëlle
Wat vindt u?


Het rapport:

Goed Nieuws: het is de gemeente ernst u optimaal in te lichten over de mogelijke oplossingen tegen het sluipverkeer. De gemeente heeft muideninfo.nl het rapport van het advies-bureau AGV (PDF-file) digitaal ter beschikking gesteld. Bedankt!

Hier kunt u op muideninfo.nl het volledige sluipverkeerrapport inzien! En op uw computer opslaan, en uitprinten. U moet wel acrobat-reader op uw computer hebben. Hier verkrijgt u acrobat-reader gratis. Het document van AGV bevat veel "witruimte" en daarom kan uw scherm weleens leeg blijven als de eerste bladzijde vertoond wordt. De file is ongeveer 350 kBytes groot.

Er staat hier ook een samenvatting van dit rapport op de site.

Het rapport bestudeerd:

Bij lezing het rapport werden er nog al wat vragen opgeroepen. Deze vragen zijn nadrukkelijk gesteld aan de gemeente en aan AGV en vindt u in het commentaar van muideninfo.nl.

Daarnaast liggen er ook wel wat andere mogelijkheden voor de hand om ons sluipverkeerprobleem aan te pakken: een menselijk schild van wachtende Muiderbergers is waarschijnlijk niet echt de meest voor de hand liggende oplossing. Hier vindt u de uitleg van muideninfo.nl.
Er is ook een duidelijke tabel en een kaart met de verkeersstromen.

De heer Koekkoek kwam reeds voor de inloopavond op 28 februari met een ander (beter?) idee, dat hij ter inzage legde op de inloopavond.

Verder verrichtte hij metingen, die het vermoeden van de webmaster van muideninfo.nl bevestigden: de gegevens uit het rapport zouden weleens achterhaald en onbetrouwbaar kunnen zijn. Hier vindt u de metingen van de heer Koekkoek.

Commissievergadering van 22 maart

Op de commissievergadering van 22 maart is de wethouder nogeens herinnerd aan de vragen van muideninfo.nl, die hem persoonlijk al op 5 maart bezorgd waren. Als de beantwoording van de vragen nu nog even op zich laat wachten, kan deze relevante informatie immers niet meegenomen in uw afwegingen, als u uw reactie aan de gemeente geeft. Die moet immers ten laatste 29 maart binnen zijn. De wethouder wilde een vlotte beantwoording niet toezeggen, dus u moet maar afwachten. Harry Mock vroeg daarop aan de wethouder of, als de vragen ná 29 maart beantwoord worden, er alsnog mogelijkheden tot inspraak openstaan. Die zijn er inderdaad, er kan te allen tijde op de commissievergaderingen worden ingesproken, mits van te voren een 'zienswijze' ter attentie van B&W ingezonden is.

Op deze commissievergadering kwam Michiel Koekkoek aan het woord, die eerder een ingezonden stuk op muideninfo.nl plaatste. Hij brak nu een lans voor de selectieve toegang ('transponder-afsluiting') op de Zuidpolderweg nabij 'de Wegman' die verderop hier beschreven staat. Zijn toespraak vindt u hier. Michiel bedankte de gemeente voor de keurige informatievoorziening via het rapport op muideninfo.nl.

Reactie's:

Het idee van de heer Koekkoek is door de nieuw opgerichte Muiderbergse partij Voor Ieder Belang met dit briefje in iedere Muiderbergse brievenbus gestopt. Lees ook het krantenartikel

Als vervolg op deze actie heeft de heer Koekkoek woensdag 28 februari om 17:00 samen met vierbestuursleden van de politieke vereniging VIB de ingeleverde brieven aan burgemeester Smith overhandigd. Van de 1200 brieven zijn er 306 ingeleverd. Dat is meer dan 25%.
De heer Koekkoek lichtte de achtergrond van zijn brief toe in een klein toespraakje, en burgemeester Smith reageerde daarop met waardering voor het initiatief, maar hij had twijfels bij een nieuwe partij in de gemeente Muiden. Volgens hem was de vertegenwoordiging op gemeentelijk niveau van landelijke partijen goed. Hij vond hij de naam VIB wel erg ambitieus. Volgens hem kan je nooit voor ieders belang zijn.
Fotografen van Gooi- en Eemlander en Muider Kabelkrant waren ook present.
De heer Schulp was ook aanwezig, en ging nog even inhoudelijk op de brief in.

In Muiden zijn Marcel Pronk en Daniëlle Westerweel met een soortgelijke huis-aan-huis actie gestart: zij willen de Sluisbrug totaal afsluiten. Hun verhaal treft u hier aan.
Ook de Gooi-en Eemlander wijdde een artikel aan dit radicale initiatief van deze Amsterdamsestraat bewoners.
Er zijn bij Daniëlle en Marcel totaal 159 reactie's binnengekomen.
Deze zijn als volgt verdeeld:
Op het gemeentehuis schijnen zo'n zestig reacties binnengekomen te zijn.

Op muideninfo.nl zijn er ook al enige ingezonden stukken binnengekomen, onder andere van de Ouderraad van de Muidense basisscholen. Ook is er een korte reactie, die zich afvraagt waarom het sluipverkeer dat het inrijverbod tussen 16.00 en 18.00 op de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal (parallelweg, uit de richting Amsterdam) negeert niet door de gemeente genoemd wordt. Inderdaad veroorzaakt dit verkeer in Muiden overlast: de T-kruising Maxisweg-Weesperweg wordt er door verstopt, zelfs soms de rotonde bij de A1, en het verkeer raast niet zelden bij Marcel en Daniëlle langs door de Sluisstraat.

Wij stellen het op prijs als u uw 'zienswijze' die u aan de gemeente stuurt, ook aan muideninfo.nl wilt mailen, om zo de Muider(berger) bevolking bij uw ideeën te betrekken.

Ideeën:

De gemeente wil niet de effecten afwachten van maatregelen die Rijkswaterstaat of de gemeente Naarden gaat treffen. Wat Rijkswaterstaat betreft is dit de zogenaamde benuttingsvariant die met een locale brug in ieder geval een eind maakt aan het sluipverkeer door de vesting, en wat Naarden betreft kunnen dat maatregelen zijn die verkeer uit hun richting bestrijden. Die houding van de gemeente is wel begrijpelijk omdat het sluipverkeer 'een doorn in het oog is' , maar het is de vraag of het verstandig is zoveel geld uit te geven aan maatregelen die al na drie of vier jaar achterhaald kunnen zijn: de benuttingsvariant kan in 2005 uitgevoerd worden.
1: Gebruik maken verkeerslichtinstallatie bij de Hakkelaarsbrug:
Het is daarom misschien wel verstandig van de bestaande verkeerslichtinstallatie bij de Hakkelaarsbrug gebruik te maken om het sluipverkeer te ontmoedigen, zoals de heer Koekkoek in zijn ingezonden stuk voorstelt. Het lijkt verstandig om door middel van een camera naleving af te dwingen.U geeft er misschien de voorkeur aan in plaats van een doseerinrichting in de IJsselmeerlaan een 'transponder-afsluiting' te plaatsen: vlotte doorstroming voor doelgroepen, sluipers kunnen er niet door.

Zo'n 'transponder-afsluiting' is een systeem voor selectieve toegang en bestaat, net als een doseersystem, uit een verzinkbare afsluiting, en een verkeerslicht installatie. Aan inwoners van de gemeente Muiden (dus ook aan Muiderbergers) wordt echter tegen een statiegeld een transponder uitgereikt. Dat is een creditkaart-achtige chip, die in de auto aanwezig is. Wanneer een voertuig met zo'n transponder nadert verzinkt de afsluiting. De transponder wordt met zuignapjes op de voorruit bevestigd en werkt op voldoende grote afstand.
Omdat zo'n transponder slechts eenmaal per inwoner en tegen betaling uitgereikt wordt, zal misbruik verwaarloosbaar zijn. Zo'n transponder kan zichzelf identificeren, en daarmee kunnen gestolen of vermiste transponders worden uitgesloten. Buiten de spits wordt de afsluiting, net als bij de doseerinstallatie, verzonken, en het systeem buiten werking gesteld.

2: Transponder-afsluiting in de Zuidpolderweg bij 'de Wegman'.
Een beter idee is wellicht zo'n transponder-afsluiting bij 'de Wegman'. Daar passeert immers al het sluipverkeer. Lokaal verkeer kan echter de 'transponder-afsluiting' ongehinderd passeren, mits in het bezit van zo'n transponder.
Om sluipverkeer via de IJsselmeerweg en Noordpolderweg te voorkomen kan de Noordpolderweg gedurende de periode dat deze installatie werkt afgesloten worden.
3: Maatregelen in de Vesting
Bovenstaande maatregelen zullen het sluipverkeer door de vesting terugdringen. De enige sluipmogelijkheid blijft het verlaten van de A1 bij de afslag Muiderslot, en dan via de vesting de A1 weer oprijden bij Muiden-West of Diemen. Hiervan wordt echter weinig gebruik gemaakt. Het verkeer over de Sluisbrug zal voornamelijk gaan bestaan uit Mariahoevers - zoals nu, volgens het rapport ook al het geval schijnt te zijn. Maar als de sluipers op de Zuidpolderweg worden tegengehouden, zullen de Mariahoevers aangemoedigd worden van de oprit Muiderslot gebruik te maken. Er valt dus over te denken maatregelen voor de Vesting pas te nemen als bovenstaande maatregelen te weinig uithalen. Dan, of nu al, kan er gekozen worden voor een totale afsluiting zoals Marcel Pronk en Daniëlle Westerweel voorstellen, of een transponder afsluiting, zoals Louk Gotjé wenst. En we kunnen er ook over denken deze afsluitingen bij de Amsterdamse Poortbrug te plaatsen.

De beantwoording van de vragen aan AGV, vervolg...

De vragen werden al eerder gepresenteerd in het commentaar van muideninfo.nl. Hier vindt u het hele verhaal over de Oost-indische doofheid van de gemeente, de vragen zoals ze officieel aan de gemeente gesteld zijn, het ontbreken van antwoorden op lastige vragen, de summiere en onbeleefde antwoorden op andere vragen, en de behandeling in de commissievergadering van 21 juni 2001.




Het voorstel van de gemeente zoals in het informatieblad van juni 2001 gepubliceerd

De gemeente stelt voor de 'instroom' aan de oostzijde van onze gemeente te beperken. Lees hier dit voorstel.
Vindt u dat dit recht doet aan de vijfhonderd reacties die zijn binnengekomen? Graag alvast uw reactie.

Het voorstel van de gemeente zoals verwoord door AGV:
UITKOMSTEN VAN HET INSPRAAKTRAJECT

In totaal zijn 111 reacties ontvangen. Deze zijn door AGV gebundeld en samengevat in de onderhavige inspraaknota.

Een groot aantal belanghebbenden uit de Vesting heeft voorgesteld de Sluisbrug in de spits voor autoverkeer af te sluiten. Daarnaast hadden veel reacties betrekking op de verkeerskundige relatie tussen Muiderberg en Muiden en de toegankelijkheid van de Al en Weesp vanuit Muiderberg.

De reacties zijn besproken met de verantwoordelijk wethouder voor verkeer en vervoer. Het college heeft in de inspraakreacties aanleiding gezien haar voorstel te heroverwegen - Heroverweging van het voorstel is mede mogelijk gemaakt, doordat de gemeenteraad van Naarden in april 2001 heeft besloten tot de aanleg van een bussluis op de lJsselmeerweg, ter hoogte van het Naarder Woonbos. Deze maatregel is van invloed op de stromen sluipverkeer vanuit Naarden naar Muiden en Muiderberg via de Naardervaart en de lJsselmeerweg. Door de aanleg van genoemde bussluis wordt voorkomen dat als gevolg van doseren op de Naardervaart de stroom sluipverkeer verschuift naar de lJsselmeerweg.

Het gewijzigde voorstel van het college omvat het plaatsen van een doseerinstallatie voor het inkomende verkeer op de Naardervaart. Daardoor wordt voorkomen dat verkeer uit Muiderberg met bestemming Vesting (en verder) vertraging oploopt. Doordat bovendien het verkeersaanbod bij de toerit Muiderslot op de Al (Hakkelaar) afneemt wordt de Al voor Muiderbergers beter bereikbaar.

Verkeer uit de Flevopolder behoud de mogelijkheid de A6 bij de aansluiting Muiderberg te verlaten, om door Muiderberg of via de parallelweg van de A6 naar de Zuidpolderweg en de Al te rijden. Het college stelt daarom voor aan de hand van regelmatige verkeerstellingen de ontwikkeling van die stroom verkeer te volgen en zo nodig aanvullende maatregelen te nemen.

Afsluiten van de Sluisbrug wordt niet haalbaar geacht vanwege de sterke toename van het verkeer bij de toerit Muiderslot op de Al (Hakkelaar) door verkeer uit Mariahoeve. Daardoor zou aanzienlijke extra vertraging ontstaan voor het verkeer uit zowel Muiderberg als uit Mariahoeve.


Commentaar van muideninfo.nl op deze plannen

De enige fysieke maatregel die getroffen wordt, is dus een doseerinrichting op de Naardervaart. Sluipen door Muiderberg - waar tijdens de inspraak behoorlijk over geklaagd werd - blijft dus mogelijk, en voor Muiderberg lost deze maatregel niets op. Alleen mag een effect verwacht worden van de door de gemeente Naarden aan te brengen bussluis, maar er moet voor een toename van het verker vanaf de A6 worden gevreesd. Voor de vesting worden helemaal geen maatregelen getroffen. Omdat het verkeer vanaf de Naardervaart volgens het rapport nu meestal de oprit Muiderslot zou kiezen, zou de voorgestelde maatregel ook al weinig op voor de Vesting Muiden oplossen.

De gemeente maakt zelf al deze kanttekeningen:
Er blijft een mogelijkheid om vanaf de A6 via Muiderberg of de parallelweg A6 te sluipen (ook via de kern Muiden). Op dit moment is deze stroom veel minder groot dan die vanaf de Naardervaart (in totaal circa 240 motorvoertuigen tussen 7 en 9 uur. Hiervan "sluipen" er circa 100 door de kern van Muiderberg). (Volgens eigen tellingen van de bevolking veel meer - muideninfo.nl)
Een maatregel op de Naardervaart lost dus niet alles op maar pakt wel de grootste bron aan.


Verder wordt er 'gemonitord'. Dat betekent dat er nu eindelijk geteld wordt. Uiteraard lost dit niets op, maar het is wel nuttig te weten hoeveel er nu eigenlijk geslopen wordt.

Opgemerkelijk is ook dat een sluipverkeer in oostelijke richting : verkeer dat het inrijverbod tussen 16:00 en 18:00 op de brug in de parallelweg A1 over het Amsterdam-Rijn kanaal negeert - niet aangepakt wordt. Dit sluipverkeer kiest dan vaak verder zijn route door de vesting, of veroorzaakt verkeershinder op de kruising Weesperweg/maxisweg of de rotonde bij de A1.


Selectieve toegang op openbare weg al in Nederland door drie gemeenten toegepast of voorgenomen

Verder is het opmerkelijk dat het in de inspraak breed gesteunde idee van selectieve toegang ('transponder systeem') niet overwogen lijkt te zijn. Na verluid zou het juridisch niet haalbaar zijn. muideninfo.nl heeft reden om daaraan te twijfelen:
Naar verluid passen de gemeentes Deventer, Zutphen en Enschede dit systeem op de openbare weg reeds toe, of zijn dat van plan (stadsafsluiting) (BRON: Nedap).

Muideninfo.nl heeft deze informatie nader onderzocht, en contact opgenomen met de gemeente Deventer. Hun systeem zou 1 juli aanstaande operationeel zijn. Bij nadere informatie blijkt het project in Zutphen in de inspraakfase te zijn, en betreft het in Enschede een proefneming.

In Deventer zou het een verbindingsweg tussen twee woonwijken betreffen, maar hier blijkt de situatie af te wijken van die op de Zuidpolderweg: het betreft in Deventer een erftoegangweg waar verkeer wat daar niets te zoeken heeft 's nachts geweerd wordt, waarbij een uitzondering wordt gemaakt voor 'transponderhouders'. De Zuidpolderweg is van een weg van hogere orde (gebiedsontsluitingsweg).

Op een erftoegangsweg zit principieel geen doorgaand verkeer, een weg van hogere orde heeft dat wel. Hoewel daarmee geenszins vaststaat dat een selectief doorgangssysteem onmogelijk zou zijn, is een identieke toepassing in Nederland (nog) niet gevonden.

Overigens: de benuttingsvariant van RWS lost alle problemen sowieso in ieder geval voor de vesting op: immers, met de locale brug over de Vecht kan de Sluisbrug afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer. Die benuttingsvariant zou in 2005 uitgevoerd worden.


De commissie vergadering van 21 juni

Deze vergadering ging bijna uitsluitend over het laatste voorstel van B&W over het sluipverkeer. De opkomst van het publiek was ronduit teleurstellend: zowel de opstellers van de Muiderbergse petitie als van de Sluisbrug-afsluitpetitie ontbraken. Uit het publiek waren slechts drie insprekers, de heren Koekkoek, Mock en Bovenlander. Wegens vakantie ontbrak de expert van AGV.

Al deze insprekers waren het er over eens dat dit voorstel van B&W heel wat beter was dan het oorspronkelijke voorstel, maar men uitte de vrees dat op langere termijn hiermee wellicht voor de woonkernen niet veel opgelost zou kunnen zijn:
Het effect van de bussluis in het Naarderbos zou weleens kunnen tegen vallen omdat men dan op de A1 de afslag A6 kan nemen en dan de afrit Muiderberg. Vervolgens rijdt men door Muiderberg of over de parallelweg A6 naar de Zuidpolderweg. Het zelfde zou kunnen gelden voor het verkeer dat over deze route omrijdt om de doseerinstallatie op de Naardervaart te vermijden. Zo zou ook het effect voor de vesting (Sluisbrug) kunnen tegenvallen.

Als dat inderdaad het geval is, zijn aanvullende maatregelen nodig, en worden de plannen alleen maar duurder - hoewel de heer Schulp op termijn financering uit rijksoverheidsmiddelen mogelijk achtte. Uiteraard was iedereen het erover eens dat om vast te stellen welk effect de genomen maatregelen nu eigenlijk hebben de monitoring een goed idee is. De VVD wilde wel weten wat dat nu kost. "Niet veel" meende Schulp, "valt in ieder geval in het niet bij de totale kosten". Op de raadsvergadering weet hij het precieser.

Valt het effect op de Sluisbrug tegen, dan moet deze maar in de ochtendspits op precies dezelfde wijze als op Zondag - met precies dezelfde juridische consequenties - worden afgesloten, zo meende de heer Bovenlander. Niet leuk voor de Mariahoevers, dus beter is de volgende oplossing:

Een oplossing waar volgens alle insprekers nog eens ernstig naar gekeken moest worden is een selectieve doorgang (transponder-systeem) op de Zuidpolderweg. Eén ding is zeker: dit is een absoluut effectief systeem, dit in tegenstelling tot het voorgestelde doseersysteem, waarbij nog weleens kostbare aanvullende maatregelen nodig zouden kunnen zijn. Het is ook een vriendelijk systeem voor de eigen bevolking: we kunnen nu gewoon doorrijden, in plaats van in de rij te gaan staan als we, bijvoorbeeld, ons kind in 't Gooi naar school hebben gebracht.

De kosten van zo'n installatie zijn niet (veel) hoger dan van een doseersysteem, maar daarbij komen de kosten van de transponders (statiegeld systeem) en de kosten van het beheren van de vergunningen. "Nogal simpel", riep Harry Mock, "gewoon alle inwoners van Muiden en Muiderberg".
De wethouder beloofde voor de raadsvergadering van 5 juli 2001 inzicht in deze kosten te geven. Muideninfo.nl is nog even verder op zoek gegaan naar vergelijkbare toepassingen Nederland.

De gemeente Vianen blijkt een selectief doorgangssysteem onderzocht te hebben, en volgens hen waren er géén juridische problemen om dit systeem in te voeren: dat was uitgezocht tot de Raad van State, zo zei men. Maar wél is het mogelijk dat ieder individu die geen transponder krijgt gaat procederen, en dat kost tijd en energie van de gemeente, en je loopt een procesrisico als je criteria niet eenvoudig, eerlijk en doordacht zijn.
Samenvattend: als we echt willen is het zonder meer mogelijk, en weet de gemeente Vianen alles over de voor- en nadelen, en heeft een keus gemaakt. Wij kunnen onder soortgelijke, maar niet identieke omstandigheden natuurlijk een andere keuze maken.

Overigens was Dick Schulp het met uw webmaster eens dat een selectief doorgangssysteem absoluut effectief zou zijn. Als je daar niet voor kiest, moet daarvoor inderdaad een verdomd goede reden zijn.

De dialoog verbetert dus.
Wij houden u op de hoogte:


De raadsvergadering van 5 juli

Voorafgaande aan de raadsvergadering maakte Michiel Koekkoek gebruik van de nieuwe mogelijkheid vragen aan de raad te stellen over onderwerpen die op de agenda staan, en in zijn toespraakje vroeg hij de raad toch selectieve doorgang te overwegen.
Ook Jan Bovenlander hield een pleidooi voor deze oplossing, herinnerde de raad eraan dat de wethouder ook van mening was dat als er niet voor deze afdoende oplossing gekozen wordt daar een zeer goede reden voor moet zijn. Verder becijferde hij dat deze oplossing niet veel duurder hoeft te zijn dan één doseerinstallatie.

Toen was het woord aan de raad. Allen gingen accoord met het voorstel van B&W: doseren op de Naardervaart, en allen vreesden dat dit welleens niet afdoende mocht blijken te zijn:
Eric Hoetmer (PvdA) vond de oplossing "niet ideaal"; Frits van Rossum (VVD) en Hans van der Steen (D66) herinnerden de wethouder aan zijn toezegging de kosten van verschillende oplossingen (selectieve doorgang vs. doseren) op een rijtje te zetten. Hans van der Steen (D66) vreeste verder dat de gekozen maatregelen weinig effect in de vesting zullen hebben, en pleitte nu alvast voor afsluiting van de Sluisbrug gedurende de ochtendspits. De wethouder was bereid tot aanvullende maatregelen dat dat nodig blijken.

Wethouder Dick Schulp lichtte zijn besluit om geen selectieve doorgang te kiezen toe met de volgende argumenten: Dick beloofde de plannen over zeven (7) maanden te hebben gerealiseerd (februari 2002) en ruim voor die tijd met het monitoren te zijn begonnen om het effect van de maatregel te kunnen meten. Dan verwacht hij ook dat Naarden de bussluis in de IJsselmeerweg (Naarderbos) geplaatst heeft.
"Geen schoonheidsprijs, deze oplossing, zo gaf hij toe, we gaan zien hoe veel het helpt".

De wethouder was zo aardig het aanwezige publiek te bedanken voor het verrichten van zoveel huiswerk. Opvallend was dat de initiatiefnemers van de Muider handtekeningenactie en de Muiderbergse handtekeningenactie niet aanwezig waren.

Tenslotte: Wij hebben om uw mening gevraagd. Louk Gotjé heeft de zijne gegeven over deze gang van zaken. Zeer lezenswaardig, dus lees verder...


04-nov-2001

Zou de monitoring wel op tijd komen?

Meten is weten. Wethouder Schulp vond dat ook. De sluipverkeermaatregelen gaan dan ook gepaard met 'monitoring'.

Op de raadsvergadering van 5 juli deelde de wethouder mede dat de doseerinrichting op de Naardervaart in februari 2002 geplaatst zou worden. Al veel eerder zou met het 'monitoren', het meten dus, begonnen worden. Zo weet je wat het effect van de doseerinrchting is.
Vanuit het publiek werd er op de commissievergadering van 30 oktober 2001 gevraagd of de 'monitoring' nu geplaatst is. Zo niet, wanneer deze geplaatst gaat worden. De tijd vliegt tenslotte, en het is zó februari 2002.
'Dit is een technische vraag', zo besliste de voorzitter Hette Zijlstra, 'Meneer Geerlings weet het antwoord wel'.
Tot verbijstering van de vragensteller zei Geerlings dat over de wijze van 'monitoring' nu advies bij een bureau ingewonnen werd. De woordvoerder leek zo verrast door de vraag dat de veronderstelling dat dit puntje aan de aandacht ontsnapt was voor de hand ligt.
Wanneer de 'monitoring' geplaatst wordt kon hij absoluut niet zeggen.


7-jan-2002

Actiegroep gaat het voornamelijk om de veiligheid van de kinderen

"Ik ben het volkomen met jullie eens", zo sprak, naar verluidt, wethouder Schulp tijdens het gesprek dat met de pas opgerichte actiegroep tegen het Sluipverkeer einde afgelopen week plaatsvond. "Mijn oorspronkelijke plannen zouden jullie probleem hebben opgelost, maar ja, die zijn door de gemeenteraad afgestemd". Die oorspronkelijke plannen vindt u hier op muideninfo.nl, u weet wel, met de doseerinrichting op de Zuidpolderweg, en die éénrichtingssluis op de Keetpoortbrug. Muiderbergers vonden het geen goed plan.
De "actiegroep" is een initiatief van Marcel Pronk, Werner van Bastelaar, Joris de Haas, Michiel van Walsem, Koen Overtoom en Jeroen Franken, en is ontstaan met het waarborgen van de veiligheid van onze schoolgaande kinderen als insteek, alsdus Jeroen.
De groep zoekt ambassadeurs om de werkelijke mening van Muidenaars te peilen, en verricht zelf tellingen, die vergeleken kunnen worden met de gemeentelijke "monitoring".
Binnenkort vindt u een drietal uitgewerkte voorstellen van de actiegroep op muideninfo.nl en kunt u hierop reageren!
Zie ook: Ouders tegen Sluipverkeer, Gooi- en Eemlander 4 januari 2002
en: Aktiegroep: slappe hap, vaatdoekenbestuur geeft reden tot burgelijke ongehoorzaamheid.


23-jan-2002

Dick doseert te laat en te duur

U moet zelf maar uitmaken of u dit de zoveelste blunder van het gemeentebestuur, in dit geval wethouder Dick Schulp, vindt. We hadden het al kunnen vermoeden toen we op 30 oktober 2001 vroegen of die monitoring er wel op tijd zou komen. In ons naïeve geloof in de overheid dachten we dat als Dick Schulp iets belooft voor februari 2002, het er ook is in februari 2002. Niet dus.

De stand van zaken is de volgende:
De doseerinstallatie moet nog besteld worden.

Enige vertraging werd veroorzaakt doordat de offerte van de firma Vitalis, die aanbevolen werd door AGV, schikbarend hoog uitviel: ongeveer 530 duizend gulden in plaats van 250 duizend gulden, zoals het gemeentebestuur eerst dacht. Er is een tweede offerte gevraagd, bij TPA:
De doseerinstallatie gaat daar 427 duizend gulden kosten ipv. de geraamde 250 duizend gulden.
Op de commissievergadering van 22 januari 2002 werd dit verbijsterde nieuws medegedeeld. Mogelijk gaat de raad hierover beslissen op 14 februari 2002.

In de plannen is ook nog monitoring begrepen. Hier leest u er meer over, in het kort komt het er op neer dat metingen worden verricht op de volgende de routes en locaties waarop effecten verwacht mogen worden, namelijk:
Om een representatief beeld te verkrijgen dient de meting twee weken aaneengesloten te worden uitgevoerd.
De metingen worden driemaal uitgevoerd:


09-feb-2002

Stoplichten op de Sluisbrug

U heeft het zojuist in het gemeentelijk informatie blad kunnen lezen. Er worden eindelijk maatregelen getroffen daar waar de schoen wringt: op de Sluisbrug. Een verdienste van de wethouder van verkeer? Niet helemaal, of liever: helemaal niet.

Al een jaar geleden werd het idee van Marcel Pronk en Daniëlle Westerweel om maatregelen op de Sluis te treffen zeer breed gesteund. Een andere afdoende maatregel, namelijk selectieve doorgang, ondervond eveneens brede steun. Beide ideeën waren een reactie op het heilloze plan van de wethouder om door middel van een doseerinstallatie op de Zuidpolderweg een menselijk schild bestaande uit Muiderbergers tegen het sluipverkeer te bouwen.

In plaats van naar deze ideeën te luisteren kwam de wethouder in juni 2002 met een iets beter, maar ook niet goed idee: een doseerinstallatie op de Naardervaart. Nu gaat deze doseerinstallatie bijna tweemaal zo duur uitvallen dan Dick Schulp beloofde: bijna een half miljoen gulden in plaats van een kwart miljoen, en moet ook nog eens besteld gaan worden op het moment dat hij gerealiseerd had moeten zijn. Geen wonder dus dat de wethouder voor zijn politieke toekomst vreest, en nu wél luistert naar de actiegroep tegen het sluipverkeer die krachtig op maatregelen in de vesting aandrong. Behalve de stoplichten bij de Sluisbrug, zo deelden zij muideninfo.nl mede, komt er ook nog (een aanvraag voor) een inrijverbod bij de Keetpoortsluis.

Hoe nu verder?

De doseerinstallatie zal het verkeer op de Naardervaart, ter hoogte van de Hakkelaarsbrug gaan hinderen. Het meeste verkeer daar heeft de bedoeling door Muiden te sluipen, dus is de redenatie; als we dat belemmeren zal het sluipverkeer door Muiden afnemen. Dat mag misschien wel waar zijn, maar voor Muiderberg is de maatregel contra-productief.

Verkeer uit de richting Naarden, dat nu deze route kiest en dus langs Muiderberg rijdt, zal, als ze toch zo nodig moeten sluipen, de A6 een stukje nemen in de richting Almere, er bij Muiderberg afgaan, en dus door Muiderberg gaan rijden. Voor het dorp valt dus te hopen dat de wethouder van verkeer deze maatregel haastig inslikt op de aanstaande raadsvergadering van 14 februari.

Op de raadsvergadering in juli 2001, waar tot deze maatregel besloten werd, stonden de meeste partijen al sceptisch tegenover de werking van deze doseerinstallatie. Men dacht kennelijk 'baat het niet, dan schaadt het niet', en besloot voor een kwart miljoen gulden de gok maar te wagen. Nu de maatregel tweemaal duurder uitvalt, en de uitvoering nog besteld moet worden zou het verbazingwekkend zijn als de raad besluit er bijna een half miljoen voor over te hebben om te constateren dat hun scepsis inderdaad terecht was. Als er dan maar nóg meer doseerinstallaties moeten komen, komt er evenzoveel keren weer een half miljoen bij, waarmee uiteindelijk alleen het bestemmingsverkeer gehinderd gaat worden.

Waarom niet handhaven van de maatregelen op de Sluisbrug, en daarna meteen een slim transponder systeem?
Zo'n systeem dat auto's met transponders ongemoeid doorlaat, en auto's zonder transponders een 'vrije doortocht' belemmert. Bijvoorbeeld, zoals ik onlangs hoorde, een camera, die alleen passanten zonder transponders fotografeert, die dan vervolgens een bon wegens het negeren van een inrij verbod thuisgestuurd krijgen. Een electromechanische politieagent dus, die het inrijverbod handhaaft. Van mij mag hij ook van vlees en bloed zijn, maar elektronica-kracht schijnt gemakkelijker te verwerven te zijn dan mens-kracht.

Jan Bovenlander

15-feb-2002 De deus ex-machina:

Succes voor Dick (?) Drie doseerinstallaties voor de prijs van één

Niemand wist ervan, en de oppositie voelde zich op het verkeerde been gezet: kort voor de gemeenteraadsvergadering van 14 februari heeft Rijkswaterstaat de twee aanvullende doseerinstallaties toegezegd die nu Muiderberg geheel moeten afschermen. Voorwaarde is dat Muiden één doseerinstallatie betaalt (181.000 euro, of wel 400.000 gulden), en deze vervolgens schenkt aan Rijkswaterstaat - zodat ook zij het onderhoud voor hun rekening nemen. De VVD-oppositie leek bij monde van Frits van Rossum verbijsterd, en kon niets anders uitbrengen dan 'dat zuiverder zou zijn het onderwerp over de verkiezingen te tillen'.

Hoewel dit persoonlijk succesje van Dick wel een felicitatie waard is, had de VVD er tóch beter aan gedaan er op te wijzen dat Muiden nog steeds 4 ton uit moet geven om te proberen de overlast te bestrijden, die veroorzaakt wordt door de files op de A1. Die A1 wordt beheerd door Rijkswaterstaat, en aangezien Rijkswaterstaat nu met de aanschaf van twee doseerinstallaties verantwoording neemt voor deze overlast, hadden ze eigenlijk alle drie de doseerinstallaties moeten betalen. Voor Muiden is trouwens vier ton een hoop geld. En of het afdoende is blijft de vraag, zeker voor de vesting Muiden, die nog steeds te maken kan hebben met sluipverkeer dat de A1 bij de afrit Muiderslot verlaat. Daarnaast valt te vrezen dat bestemmingsverkeer voor Muiderberg nu in de rij moet gaan staan, om dit systeem te laten functioneren. Enfin, dat wist u al.

Veel tijd voor onderhandelen had Dick niet, want, zo zei hij tegen de hoge Rijkswaterstaat-ambtenaar: "Morgen moet ik met een resultaat naar de raad". En over drie weken zijn er verkiezingen, zal hij gedacht, maar niet gezegd hebben.

Mocht u dus nog iets te regelen hebben op verkeersgebied: er nu snel er mee in de publiciteit - zoals de actie-groep-sluipverkeer Muiden deed. Na 6 maart zal Dick weer even goed luisteren als dat wij dat van hem gewend waren.

24 mei 2003:
Schrijft een muideninfo-fan :
Ha die beste Jan!,

moet je dit nu toch een lezen.... Is dit leuk als vervolg op de doseerinstallatie-soap van Dick Schulp?

11-jan-2004

De anonieme actie van Marcel en Daniëlle

In Muiden wordt opnieuw actie gevoerd tegen het sluipverkeer. Wij ontvingen zojuist een pamflet, met een oproep uw reactie te sturen aan een zekere E. van Bennekom. Een actie van Van Bennekom dus, reageerde mijn huisgenote, "ken jij die soms?". Mevrouw Esther van Bennekom is ambtenaar bij de gemeente, en ik zag in één oogopslag dat dat briefje onmogelijk van haar afkomstig kon zijn. Ik vermoedde dat het hier een op zich lovenswaardige actie van Daniëlle Westerweel en Marcel Pronk betrof. Dit bleek bij telefonische navraag inderdaad zo te zijn. Waarom dit nu persé anomiem moest ("we hebben hiervoor nu eenmaal gekozen") kon Daniëlle Muideninfo niet zeggen.

Muideninfo vindt de actie desondanks waard om gevoerd te worden, en is het met Daniëlle eens dat eigenlijk de gemeente deze enquete had moeten houden. Wij bevelen het pamflet in uw aandacht aan.



terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: