terug naar de inhoudsopgave
naar 'alles over het sluipverkeer'

muideninfo.nl ingezonden stukken:

INSPRAAKREACTIE MAATREGELEN SLUIPVERKEER

Gemeente Muiden
College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 3
1398 ZG Muiden

Datum: 26 maart 2001.

Betreft: Reactie “Maatregelen tegen het Sluipverkeer”van de Ouderraden van de P.C. Hooftschool en de Jozefschool.

Hoofdpunten uit deze brief:

Geacht College,

Bijzonder verheugd zijn wij dat de Gemeente aandacht besteedt aan de onveilige verkeerssituatie in de ochtendspits in de gemeente Muiden.

Naar aanleiding van de door de Gemeente gepresenteerde oplossingen om het sluipverkeer tegen te gaan hebben de Ouderraden van de P.C. Hooftschool en de Jozefschool gezamenlijk overleg gepleegd over de onveilige situatie als gevolg van het sluipverkeer in het centrum van Muiden. In ons overleg hebben wij met name gekeken naar de onveilige situatie tijdens de ochtendspits voor kinderen en ouders, en naar de praktische gevolgen voor ouders die kinderen brengen.
In ons overleg zijn ouders aanwezig geweest die wonen aan beide zijden van het centrum en die kinderen naar de andere zijde moeten brengen en vervolgens al dan niet door rijden naar hun werk, ook waren ouders uit Muiderberg die hun kinderen in Muiden op school hebben aanwezig, alsmede ouders woonachtig in de “buitengebieden” (Lange Muiderweg en Rijksweg) die hun kinderen in het centrum naar school brengen. Wij vertegenwoordigen met deze brief ouders van schoolgaande kinderen in Muiden.

Alvorens te kijken naar de aangereikte oplossingen hebben wij in eerste instantie gekeken waar de onveilige situaties zich naar ons idee voordoen. Unaniem kwam daar uit naar voren dat met name de sluis, maar in principe alle bruggen (Amsterdamse Poort-, Naarder Poort- en de Keet Poort Brug) als erg onveilig moeten worden aangemerkt, met name voor fietsende en lopende kinderen. Ervaring leert dat “sluipers” bij het zien van een vrij stuk weg veel gas geven om de voor hun gevoel verloren tijd van wachten voor een brug of knelpunt weer goed te maken en door het nemen van hun sluiproute een tijdswinst te boeken.

Deze constatering leverde het besef op, dat vanuit het oogpunt veiligheid, voor de ouders alleen die oplossing acceptabel is, die al het sluipverkeer uit het centrum van Muiden en bij de ingangen van Muiden weert. Dit betekent dat wij de Gemeente verzoeken niet te gaan werken met doseren Door doseren kunnen weer onveilige situaties ontstaan met bijvoorbeeld een lange wachtrij en kerende auto’s en doseren kan nog steeds een onveilige situatie in de vesting veroorzaken. Wij geven de voorkeur aan oplossingen die gebruik maken van selectieve toegang. Dit eventueel in combinatie met gehele afsluiting. Hierdoor worden mensen die Muiden alleen passeren geweerd en heeft bestemmingsverkeer goede toegang.

Ook de locatie waar de regulerende maatregelen moeten komen hebben wij besproken en hier kwamen wij tot de conclusie dat de door de Gemeente gekozen locaties in oplossing 8 (Doseren Zuidpolderweg en totale afsluiting van de Herengracht) wat ons betreft ook de beste locaties zijn, maar dan echter wel met één (Zuidpolderweg) of twee selectieve toegangspoorten in plaats van de gesuggereerde doseer installatie en totale afsluiting.

Hoewel wij inzien dat het systeem van selectieve toegang voor de gemeente wellicht iets arbeidsintensiever is menen wij dat de effectiviteit van deze oplossing het grootst is. Uit het rapport van AGV “Maatregelen tegen het Sluipverkeer” blijkt op bladzijde 44, dat ook uw college de voorkeur geeft aan effectiviteit als beoordelingscriterium van de maatregel.

De tijd die nodig is om het systeem in te voeren kan worden verkort door alle inwoners van Muiden en Muiderberg (de gemeente dus) in het bezit te stellen van een pas voor een op hun naam staand voertuig (hier heeft de gemeente al ervaringen mee door het parkeer beleid), en verder alleen niet in Muiden woonachtige ouders van schoolgaande kinderen en werknemers / leveranciers van in de Oostzijde van de Muiden (de Vecht is de grens) en achter de selectieve toegang gelegen bedrijven een pas ter beschikking te stellen. Voor wat de leveranciers betreft alleen als levering niet anders mogelijk is dan tussen 07.00 en 10.00 uur.

Een éénmalige lege voor de pas van maximaal ƒ35,-- (of statiegeld) wordt door ons als acceptabel gezien, omdat hier sprake is van een controleerbaar en “waterdicht” systeem dat de leefbaarheid en de veiligheid van inwoners van Muiden en Muiderberg ten goede komt.

Het is ons ook gebleken dat in Muiderberg tegen oplossing 8 de nodige oppositie is. Wij denken dat ook deze mensen tevreden kunnen worden gesteld en zien twee manieren om dit naast de hierboven voorgestelde oplossing te doen;
1. of een tweede selectieve toegangspoort op de Zuidpolderweg (naast de eerste die wij hierboven reeds propageerden) ter hoogte van de “De Wegman” (oplossing 2 met selectieve toegangspoorten), waardoor met een geringe investering alle andere instromen ( IJsselmeerweg, Parallelweg A6 en Naardervaart) niet meer gebaat zijn met sluipen door of langs Muiderberg en de Hakkelaarsbrug en de doelgroep voor pasuitgave niet verandert.
2. of selectieve toegangspoorten ter hoogte van IJsselmeerweg, Parallelweg A6 en Naardervaart (oplossing 6 met selectieve toegangspoorten)
Hopende hiermede ons standpunt duidelijk te hebben gemaakt en er op rekenend dat het college de veiligheid voor kinderen zwaar laat meewegen in hun verdere besluitvorming.

Met vriendelijke groeten,
Namens de Ouderraad Namens de Ouderraad
Jozefschool - P.C. Hooftschool
Michiel van Walsem - Elizabeth Meijer
e-mail: michiel@vanwalsem.nl e-mail: elizabethmeijer@hetnet.nl
terug naar de inhoudsopgave
naar 'alles over het sluipverkeer'


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: