terug naar de inhoudsopgave
naar 'alles over het sluipverkeer'
muideninfo.nl ingezonden stukken:
INSPRAAKREACTIE MAATREGELEN SLUIPVERKEER
Gemeente Muiden
College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 3
1398 ZG Muiden
Datum: 26 maart 2001.
Betreft: Reactie “Maatregelen tegen het Sluipverkeer”van de Ouderraden van de P.C. Hooftschool en
de Jozefschool.
Hoofdpunten uit deze brief:
- Niet Doseren maar Selectieve Toegang is zinvol voor de veiligheid van onze kinderen.
- Locaties uit oplossing 8 hebben ook onze voorkeur, zonodig aangevuld met locatie(s)
van oplossing 2 of eventueel oplossing 6.
- Leges zijn acceptabel voor een goed en afdoend systeem.
Geacht College,
Bijzonder verheugd zijn wij dat de Gemeente aandacht besteedt aan de onveilige verkeerssituatie in
de ochtendspits in de gemeente Muiden.
Naar aanleiding van de door de Gemeente gepresenteerde oplossingen om het sluipverkeer tegen te
gaan hebben de Ouderraden van de P.C. Hooftschool en de Jozefschool gezamenlijk overleg
gepleegd over de onveilige situatie als gevolg van het sluipverkeer in het centrum van Muiden. In ons
overleg hebben wij met name gekeken naar de onveilige situatie tijdens de ochtendspits voor kinderen
en ouders, en naar de praktische gevolgen voor ouders die kinderen brengen.
In ons overleg zijn ouders aanwezig geweest die wonen aan beide zijden van het centrum en die
kinderen naar de andere zijde moeten brengen en vervolgens al dan niet door rijden naar hun werk,
ook waren ouders uit Muiderberg die hun kinderen in Muiden op school hebben aanwezig, alsmede
ouders woonachtig in de “buitengebieden” (Lange Muiderweg en Rijksweg) die hun kinderen in het
centrum naar school brengen. Wij vertegenwoordigen met deze brief ouders van schoolgaande
kinderen in Muiden.
Alvorens te kijken naar de aangereikte oplossingen hebben wij in eerste instantie gekeken waar de
onveilige situaties zich naar ons idee voordoen. Unaniem kwam daar uit naar voren dat met name de
sluis, maar in principe alle bruggen (Amsterdamse Poort-, Naarder Poort- en de Keet Poort Brug) als
erg onveilig moeten worden aangemerkt, met name voor fietsende en lopende kinderen. Ervaring leert
dat “sluipers” bij het zien van een vrij stuk weg veel gas geven om de voor hun gevoel verloren tijd van
wachten voor een brug of knelpunt weer goed te maken en door het nemen van hun sluiproute een
tijdswinst te boeken.
Deze constatering leverde het besef op, dat vanuit het oogpunt veiligheid, voor de ouders alleen die
oplossing acceptabel is, die al het sluipverkeer uit het centrum van Muiden en bij de ingangen van
Muiden weert. Dit betekent dat wij de Gemeente verzoeken niet te gaan werken met doseren Door
doseren kunnen weer onveilige situaties ontstaan met bijvoorbeeld een lange wachtrij en kerende
auto’s en doseren kan nog steeds een onveilige situatie in de vesting veroorzaken. Wij geven de
voorkeur aan oplossingen die gebruik maken van selectieve toegang. Dit eventueel in combinatie met
gehele afsluiting. Hierdoor worden mensen die Muiden alleen passeren geweerd en heeft
bestemmingsverkeer goede toegang.
Ook de locatie waar de regulerende maatregelen moeten komen hebben wij besproken en hier
kwamen wij tot de conclusie dat de door de Gemeente gekozen locaties in oplossing 8 (Doseren
Zuidpolderweg en totale afsluiting van de Herengracht) wat ons betreft ook de beste locaties zijn,
maar dan echter wel met één (Zuidpolderweg) of twee selectieve toegangspoorten in plaats van de
gesuggereerde doseer installatie en totale afsluiting.
Hoewel wij inzien dat het systeem van selectieve toegang voor de gemeente wellicht iets
arbeidsintensiever is menen wij dat de effectiviteit van deze oplossing het grootst is. Uit het rapport
van AGV “Maatregelen tegen het Sluipverkeer” blijkt op bladzijde 44, dat ook uw college de voorkeur
geeft aan effectiviteit als beoordelingscriterium van de maatregel.
De tijd die nodig is om het systeem in te voeren kan worden verkort door alle inwoners van Muiden en
Muiderberg (de gemeente dus) in het bezit te stellen van een pas voor een op hun naam staand
voertuig (hier heeft de gemeente al ervaringen mee door het parkeer beleid), en verder alleen niet in
Muiden woonachtige ouders van schoolgaande kinderen en werknemers / leveranciers van in de
Oostzijde van de Muiden (de Vecht is de grens) en achter de selectieve toegang gelegen bedrijven
een pas ter beschikking te stellen. Voor wat de leveranciers betreft alleen als levering niet anders
mogelijk is dan tussen 07.00 en 10.00 uur.
Een éénmalige lege voor de pas van maximaal ƒ35,-- (of statiegeld) wordt door ons als acceptabel
gezien, omdat hier sprake is van een controleerbaar en “waterdicht” systeem dat de leefbaarheid en
de veiligheid van inwoners van Muiden en Muiderberg ten goede komt.
Het is ons ook gebleken dat in Muiderberg tegen oplossing 8 de nodige oppositie is. Wij denken dat
ook deze mensen tevreden kunnen worden gesteld en zien twee manieren om dit naast de hierboven
voorgestelde oplossing te doen;
1. of een tweede selectieve toegangspoort op de Zuidpolderweg (naast de eerste die wij
hierboven reeds propageerden) ter hoogte van de “De Wegman” (oplossing 2 met selectieve
toegangspoorten), waardoor met een geringe investering alle andere instromen (
IJsselmeerweg, Parallelweg A6 en Naardervaart) niet meer gebaat zijn met sluipen door of langs Muiderberg en de Hakkelaarsbrug en de doelgroep voor pasuitgave niet verandert.
2. of selectieve toegangspoorten ter hoogte van IJsselmeerweg, Parallelweg A6 en Naardervaart
(oplossing 6 met selectieve toegangspoorten)
Hopende hiermede ons standpunt duidelijk te hebben gemaakt en er op rekenend dat het college de
veiligheid voor kinderen zwaar laat meewegen in hun verdere besluitvorming.
Met vriendelijke groeten,
Namens de Ouderraad Namens de Ouderraad
Jozefschool - P.C. Hooftschool
Michiel van Walsem - Elizabeth Meijer
e-mail: michiel@vanwalsem.nl e-mail: elizabethmeijer@hetnet.nl
terug naar de inhoudsopgave
naar 'alles over het sluipverkeer'
U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: