terug naar het overzicht
terug naar alles over het sluipverkeer

VERKEERSDRUKTE IN DE AMSTERDAMSESTRAAT


Marcel Pronk schreef naar aanleiding van zijn actie om de Sluisbrug totaal voor gemotoriseerd verkeer af te sluiten deze toelichting:



Muiden, 9 april 2001

Geachte Webmaster:

Hierbij geef ik een reactie op uw Website "sluipverkeer,, en een toelichting op ons standpunt.
Om terug te komen op het rapport van de heer Koekkoek, vind ik het jammer dat hij alleen onderzoek heeft gedaan in en rond Muiderberg.
Daarom geef ik hierbij maar wat resultaten, van een eigen onderzoek in en rond Muiden.
Op 10 oktober 2000 heb ik hierna s'ochtends al onderzoek nagedaan ivm het drukke verkeer.
In de voorkamer ben ik toen domweg auto's gaan tellen, tussen 6.30 en 11.30. Ik kwam op gemiddeld 20 a 22 auto's per minuut.
Dit betekend dat dit over de gehele periode 6600 auto's geeft, rijdende van oost naar west in de Amsterdamsestraat.
In die maand ben ik ook gaan kijken bij de Mariahoeveweg. Het meeste sluipverkeer komt dan uit de richting het Gooi langs de Wegman.
Echter van de Muiderslot-afrit van de A1 komen ook linten met auto's.
Dit in tegenstelling van de constatering van het rapport, en het commentaar van de Webmaster.
Wat de laatste tijd echter opvalt, is dat het avondsluipverkeer steeds ernstigere vormen begint aan te nemen.
Op 5 April 2001 reed er tussen 15.30 en 19.15 een onafgebroken stroom auto's en ook zeer veel motorfietsen (min 100) door de Vesting richting het Gooi.
Ook is er zeer veel sluipverkeer op de Maxisweg, zowel s'ochtends als s'middags. Waarbij het vaak gevaarlijk is voor fietsers op de hollandse brug.
Het komt ook de laatste tijd voor, dat er file staat op de, A1 naar het Gooi en Almere toe. Het sluipverkeer wat op de Maxisweg rijdt, kan dan niet richting de oprit van de A1 bij de Weesperweg, omdat daar ook file staat, en rijdt dan ook door de Vesting, dit staat ook niet in het rapport.
Ook op zaterdag openbaard zich het fileprobleem al. Op zaterdag 7 april jongstleden, stond er gedurende langere tijd midden op de dag, van 2 zijden file op de A1. Al deze "overdag,, files hebben ook een oorzaak in de zeer vele ongelukken die plaats vinden op de A1.
Zowel de gemeente variant, als de heer Koekkoek hebben hier geen rekening mee gehouden.
Laten we daarom een beslissing nemen naar de toekomst toe, en niet meer achter de feiten aanlopen. De Sluisbrug dicht!!!
De A1 wordt steeds drukker, vooral de komende 10 jaar. In Almere komen gemiddeld 1000 auto's per maand bij.
Vlak ook de toename van auto's in Muiden niet uit. De nieuwe woonwijken in Muiderberg en Muiden herbergen zeer veel auto's (gem 1,5 per woning).
Dit was begin jaren 70, nog maar 1 auto per 5 gezinnen, en niet zoveel woonwijken.
Moet je nagaan, in de jaren 20 van de vorige eeuw was dit ook al een "hot,, item, ik citeer.
" In deze periode kwam ook een oplossing van het verkeersvraagstuk. De oude straatweg Amsterdam-Amersfoort voldeed niet meer aan de meest elementaire verkeerseisen en vooral de nauwe straatjes met een tol over de Vechtbrug, waren een doorn in het oog. Tijdelijk kwam in 1927 een noodbrug, even ten zuiden van de huidige grote Vechtbrug, waardoor het verkeer, vanaf Amsterdam komend, om de vesting geleid kon worden. Ook de tol verdween in 1929 na hevige protestacties, waarbij o.m. Floris Vos zich populair maakte. In 1932 werd de Rijksweg met een geheel nieuwe Vechtbrug geopend. Muiden was van het drukke verkeer ontlast,,. Uit " Beknopte Geschiedenis van Muiden,,. Toen zijn het niet zoveel auto's geweest als nu, zijn we onszelf andere normen aangaan meten??.
Sinds de jaren 90 is alles dramatisch verslechterd, doordat de busbaan op de A1 is gekomen (rijkswaterstaat) en de ontsluiting van de Mariahoeve veranderd is, samen met de nieuwe op en afritten van de A1.
Sinds die tijd is het traject Naarderstraat- Sluisstraat-Amsterdamsestraat langzaam veranderd in de hedendaagse verkeerschaos.
Dit ook nog versterkt door het toenemde aantal dagjesmensen (toeristen), waarvoor gelukkig het parkeerbeleid nog enige verlichting in heeft gegeven.
Maar wat wel zorgt voor lange rijen stinkende auto's, gedurende voorjaars en zomerseizoen, bij een geopende sluisbrug (tot ver buiten de Vesting grenzen).
Elk jaar worden deze rijen alleen maar langer. En ze worden de komende jaren nog langer, want Rijkswaterstaat gaat het pleziervaart verbieden op het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat betekent dat alle pleziervaart richting Vecht en Loosdrechtse plassen, en omgekeerd richting Amsterdam en Ijsselmeer via de Sluisbrug zal gaan.
Houd maar rekening met 1,5 tot 2 keer zolang en zoveel open als nu. Verbeeld je maar in wat er gebeurd!!!!!!!!!
Het beste alternatief naar de toekomst toe is de Sluisbrug dicht!!!!
Dus afsluiten voor gemotoriseerd verkeer.
Ook wat betreft de veiligheid voor de voetgangers en fietsers in de Vesting, deze mensen hebben ook veel last van het sluipverkeer.
Hoe vaak niet iemand (half) aangereden wordt op de Sluisbrug, en let eens op de riante stoepen op het traject Amsterdamsestraat-Sluisstraat-Naarderstraat.
Ook rekening houdende dat dit traject de eerste 4 jaar niet in aanmerking komt voor "Duurzaam Veilig,,. Ook is het lastig, dat op deze kleine stoepen vaak nog winkelwaar staat van winkeliers, of lossende vrachtwagens, waardoor je toch nog over straat moet!!!!
Het zeldzame moment dat er dus weinig verkeer op bovengenoemd traject is, gaat men harder rijden, door de vrije horizon aangemoedigd!!!
Dit gebeurt ook door inwoners van Muiden (wie de schoen past trekt hem aan).
Wanneer vrachtverkeer hard gaat rijden, geeft dit ook nog een ander probleem. Veel trillingen Veel huizen in de Vesting zijn niet of nauwelijks onderheid, en staan op slappe veengrond.
Trillingen gaan soms 100 meter zijwaarts door, en geven uiteindelijk schade aan de huizen en overlast voor de bewoners (scheurvorming,verzakking, lekkages).
Vooral s'nachts rijden vrachtauto's hard door de Vesting Vrachtwagens die geen bestemming hebben in de Vesting (veetransporten, veevoerwagens,R.M.O-wagens van Melkunie en D.O.C , zandwagens, touringcars). Maar ook overdag door ander rijdend materieel, wat elk jaar groter wordt (en zwaarder) en breder, maar niet over de brug A1 mag.
Deze voertuigen zijn veel van aannemers en loonwerkers uit Bussum, Naarden, Ouderkerk aan de Amstel en Eemnes. Zij kunnen wat mij dunkt ook via de Gooilandseweg (wel voor langzaam verkeer), de Vecht passeren.
Een uitzondering vormt de plaatselijk groep boeren, deze kunnen we niet dwingen om om te rijden via Weesp. Zij zouden ook gebaat zijn bij een rustige route, zodat ze niet te lang hoeven te wachten op het andere verkeer.
Ook het laad en los verkeer heeft alleen maar voordelen van een dichte Sluisbrug, De vrachtwagens hoeven niet meer perse op de stoep, maar kunnen rustig op de weg blijven staan. We hoeven dan ook niet meer te komen, met zaken zoals "Venstertijdenwet,, en "max 6 ton asbelasting,, regels, om het vrachtverkeer in te perken.
Ook onnodige manuoevres van de ene naar de andere kant van de Vesting ( vrachtwagen met oplegger van "Het bakershuys,, rijdt altijd door de Vesting heen, en moet in de Kazernestraat zijn) zijn dan verleden tijd. ( via de A1 brug rijdt hij dan via de Naarderpoortbrug de Vesting in). Een ontlasting voor de Vesting!!! Ook ben ik nog van mening , dat als de Sluisbrug wordt afgesloten, de rest van het geld voor maatregelen in Muiderberg gebruikt kunnen worden.
Zoals de groep Voor Muiderbergse Belangen wil.
Het grootste gedeelte van de inzenders (80%) van onze actie, steunt ons unaniem!!!!

Het Amsterdamsestraat Comitee

Marcel Pronk

(zie ook: Ze nemen de A1 maar...)

terug naar het overzicht
terug naar alles over het sluipverkeer

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: