Ze nemen de A1 maar om aan de andere kant te komen
Uit de Gooi- en Eemlander van 26 maart 2001
Muiders voor totale afsluiting van Sluisbrug
Van onze verslaggeefster Rianne Kofman
MUIDEN - Een automobilist is al een keer hun huis binnengereden, oversteken vinden ze levensgevaarlijk en hardrijders doen alle huizen op de fundamenten trillen. Muiders Marcel Pronk en zijn vriendin Daniëlle Westerweel zijn het verkeer voor hun huis aan de Amsterdamsestraat meer dan zat. Donderdag overhandigen ze daarom aan de gemeente de steunbetuigingen voor hun oplossing voor het sluipverkeer in Muiden: afsluiting van de Sluisbrug.
" Iemand moest een keer het voortouw nemen", zeggen Pronk en Westerweel. Gelijk na de inloopavond in de kazerne in Muiden, waar het voorstel de brug af te sluiten even werd geopperd, besloten zij dat daarom te doen. Ze verspreidden in de vesting en bij omwonenden 1300 pamfletten met daarop hun pleidooi. Totale afsluiting is een 'goedkope oplossing staat erin. Er zou geld overblijven voor maatregelen in Muiderberg en de nadelen zouden voor inwoners beperkt blijven tot omrijden via de Al om van oost naar west te kunnen. Hoewel de gemeente denkt dat afsluiten van de brug niet haalbaar zal zijn omdat deze van Rijkswaterstaat is, vinden Pronk en Westerweel het op dit moment belangrijker om te zien of er steun voor het plan is.
"Tot nog toe hebben 135 mensen, dus zo'n tien procent, op onze mailing gereageerd", zegt Pronk. "En honderd daarvan zijn vóór ons idee. Daar zijn we in ieder geval al hartstikke blij mee. De rest koos voor de variant die de gemeente heeft voorgesteld (in de spits doseren op de Zuidpolderweg en de Herengracht afsluiten, red.). En sommigen willen helemaal niets of gaan nog veel verder. Westerweel: "Er was iemand die heel Muiden wilde afsluiten. Hup een slagboom ervoor en pasjes invoeren. Dat is iemand die helemaal klaar is met het sluipverkeer."
Gesplitst
Dat Muiden fysiek in tweeën zou worden gesplitst vinden de twee Muiders niet zo erg. "We vinden wel dat er een manier moet komen om de ambulance, politie, de SRV-man en misschien een paar ondernemers doorgang te geven. We denken daarom dat een afsluiting met beweegbare paaltjes het meest efficiënt is. Maar verder vinden wij afsluiten geen probleem. Mensen nemen maar de Al als ze per sé met hun auto aan de andere kant van Muiden willen komen", zegt Westerweel. "Zelf doe ik dat ook Het is sneller dan door Muiden rijden. Het staat hier bijna altijd vast." Pronk zegt soms doodmoe te worden van al het verkeer in de Amsterdamsestraat. In oktober heeft hij op een vrije dag geteld wat er wal zijn deur voorbij gaat. Hij kwam op een aantal van 6600 auto's tussen half zeven en half twaalf's ochtends. "Er reden gemiddeld 22 auto's per minuut door de straat" zegt Pronk. Hij schreef daarop de gemeente een brief met daarin de vermaning dat het bestuur zich "werkelijk moest schamen voor zo'n slaapverwekkend beleid"
Inmiddels is het stel iets positiever over de gemeente. "We zien dat ze echt hun best doen om oplossingen te vinden en ons daarbij te betrekken. En we begrijpen ook wel dat het sluipverkeer een heel lastig probleem is. Maar met de variant waarvoor de gemeente nu kiest zijn we niet erg gelukkig", zegt Pronk.
"We zijn ontzettend bang dat als je het verkeer gaat doseren op de toegangswegen (Zuidpolderweg) de doorgangsweg in Muiden een racebaan wordt. Dan wordt alle frustratie van het wachten voor zo'n doseerlicht ingehaald op het moment dat ze het stadje binnenrijden. Je ziet nu al dat automobilisten hier onverantwoord hardrijden. Zodra de horizon leeg is gaat de snelheid fors omhoog."