terug naar de inhoudsopgave
terug naar alles over het Sluipverkeer
muideninfo.nl ingezonden stukken:
De verkeerschaos
Aanbevelingen van Ad van der Vliet
Er is veel en lang gepraat door inwoners, bestuurders en deskundigen en
de meningen zijn verdeeld. Toch wordt er heel veel geld in een
toepassing geinvesteerd waarvan velen zich afvragen of dit de beoogde
oplossing zal brengen.
Wat zijn de veroorzakers van de knelpunten nu eigenlijk? Deze zijn:
A. Opstoppingen in het Centrum
B. Doorgaand en sluipverkeer.
De Amsterdamse straat is smal en staat nauwelijks het elkaar passeren
van voertuigen toe. Staat de sluis open dan staat de Amsterdamse/Sluis
straat geheel vol met wachtende auto's.
Gaat de sluisburg weer open, dan krijgt eerst het verkeer van Oost naar
West voorrang om de chaos in de Amsterdamse/Sluis straat nog groter te
maken. Iets wat volgens mij voor een groot deel al voorkomen kan worden
indien het verkeer over de sluis van West naar Oost voorrang heeft, om
zodoende het Amsterdamse en Sluisstraat deel eerst te ontlasten.
Gevolg van de huidige situatie is dan ook dat wil je het centrum van
West naar Oost over de sluisbrug verlaten, dan moet je vaak heel lang
wachten, terwijl het sluipverkeer van Oost naar West het lachen heeft
met de huidige voorrangsregeling.
Mijn conclusie is dan ook betrekkelijk eenvoudig en direct uitvoerbaar.
- Draai de voorrangsborden op de sluisbrug om (en trouwens bij alle bruggen, waar nog niet van toepassing) dat het verkeer wat het centrum c.q. muiden verlaat voorrang heeft.
- Zet ruim voor de ingangen van Muiden duidelijke borden dat verkeer met een lengte boven de 10 mtr.(er is toch zo'n regeling) geen toegang heeft in de stad.
Nog maar al te vaak staan er weer lange vrachtauto's en autobussen in het centrum vast.
- Maak Weesperstraat en Singelstraat éénrichtings verkeer, bijvoorbeeld Singelstraat erin en Weesperstraat eruit.
- In de Amsterdamsestraat en Sluisstraat, strepen op de straat, zodat door wachtend verkeer niet de in-en uitrit tot de Weesperstraat en Singelstraat wordt ontnomen en de doorstroming bevordert wordt.
Dit kost een medewerker van de gemeente slechts één uur om de twee
borden op de sluis om te hangen en zal al meteen veel sluipverkeer omdat
die daar nu geen voorrang meer hebben, ontmoedigen en het centrum
ontlasten.
Mocht het niet baaten dan kost het hooguit weer één uur om de borden
terug te hangen. Baat het wel, dan vervolgens nog eens een paar uur
strepen op het wegdek bij de straten schilderen.
Nog een aantal bevorderende maatregelen zouden kunnen zijn;
- Zet bij de Keetpoortsluis een bord woonerf en doodlopendestraat.
- Plaats bij het voormalige gemeentehuis op de Herengracht
richting sluis een bord, verboden in te rijden éénrichtingsverkeer. In één
klap zijn we verlost van het al sluipverkeer langs de Herengracht, een
route met één rijbaan, en zonder troittoirs.
Bewoners uit de Bouvy wijk hebben dan het enige nadeel dat zij
met de auto niet even snel over de sluisbrug van Oost naar West kunnen
maar moeten omrijden of met de fiets, maar hun voordeel is dat de wijk
rustiger zal worden en dus veiliger voor de kinderen, want de snelheid
waarmee het sluip verkeer Muiden in komt is ongekend en
levensgevaarlijk. Voordeel voor de gemeente is dat de al vaak beloofde
maar nog niet gerealiseerde snelheidsbeperkende veiligheidsmaatregelen
bespaard kunnen blijven. (voor het verkeer wat Muiden s'nacht na café
bezoek vaak met hoge snelheid verlaat, behoort de gemeente andere
doelmatige maatregelen treffen)
- Knelpunt zou dan nog kunnen ontstaan, bij het deel Naarderstraat
Dit kan opgelost worden door de Naarderstraat éénrichtingsverkeer
te maken
(verbod van West naar Oost), dat verkeer verlaat het centrum,
van de noordelijke of zuidelijke Herengracht. Dat zou nadelig kunnen
zijn voor Mariahoeve bewoners, die dan iets om moeten rijden, maar
stimuleert ook hier het centrum met motorvoertuigen te vermijden en dat
is toch hetgeen wat uiteindelijk nodig is.
Naar ik begreep komt er op de Zuidpolderweg een toegangsdosering tot
het Centrum? (nee, Ad, maar de rest van je suggestie komt overeen met het al eerder geuitte idee van selectieve doorgang, red. muideninfo)
Daarnaast zou je dat systeem zo in kunnen stellen, dat het in de ochtend
van 07:00 - 10:00 hr. (of andere tijden indien gewenst) slechts toegang
verschaft aan kaarthouders. Omdat Muiden via de westkant bereikbaar
blijft, heeft een ieder die Muiden in wil en niet over een pasje beschikt toch
toegang .
's Avonds hebben we natuurlijk weer te maken met het verkeer van West
naar Oost. In dat geval zou een zelfde doseringssysteem met pasjes voor
bepaalde tijdstippen ook weer uitkomst kunnen bieden.
Het één haalt natuurlijk altijd weer het volgende aan, maar het eerst
proberen door met de borden de verkeerssituatie te wijzigen kost
nauwelijks geld en is de moeite van het testen waard.
Ad van der Vliet, Muiden
terug naar de inhoudsopgave
U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: