terug naar de inhoudsopgave
terug naar alles over het Sluipverkeer

muideninfo.nl ingezonden stukken:

De verkeerschaos

Aanbevelingen van Ad van der Vliet

Er is veel en lang gepraat door inwoners, bestuurders en deskundigen en de meningen zijn verdeeld. Toch wordt er heel veel geld in een toepassing geinvesteerd waarvan velen zich afvragen of dit de beoogde oplossing zal brengen.

Wat zijn de veroorzakers van de knelpunten nu eigenlijk? Deze zijn:
A. Opstoppingen in het Centrum
B. Doorgaand en sluipverkeer.

De Amsterdamse straat is smal en staat nauwelijks het elkaar passeren van voertuigen toe. Staat de sluis open dan staat de Amsterdamse/Sluis straat geheel vol met wachtende auto's.
Gaat de sluisburg weer open, dan krijgt eerst het verkeer van Oost naar West voorrang om de chaos in de Amsterdamse/Sluis straat nog groter te maken. Iets wat volgens mij voor een groot deel al voorkomen kan worden indien het verkeer over de sluis van West naar Oost voorrang heeft, om zodoende het Amsterdamse en Sluisstraat deel eerst te ontlasten.
Gevolg van de huidige situatie is dan ook dat wil je het centrum van West naar Oost over de sluisbrug verlaten, dan moet je vaak heel lang wachten, terwijl het sluipverkeer van Oost naar West het lachen heeft met de huidige voorrangsregeling.

Mijn conclusie is dan ook betrekkelijk eenvoudig en direct uitvoerbaar.

Dit kost een medewerker van de gemeente slechts één uur om de twee borden op de sluis om te hangen en zal al meteen veel sluipverkeer omdat die daar nu geen voorrang meer hebben, ontmoedigen en het centrum ontlasten.
Mocht het niet baaten dan kost het hooguit weer één uur om de borden terug te hangen. Baat het wel, dan vervolgens nog eens een paar uur strepen op het wegdek bij de straten schilderen.

Nog een aantal bevorderende maatregelen zouden kunnen zijn;

Naar ik begreep komt er op de Zuidpolderweg een toegangsdosering tot het Centrum? (nee, Ad, maar de rest van je suggestie komt overeen met het al eerder geuitte idee van selectieve doorgang, red. muideninfo)
Daarnaast zou je dat systeem zo in kunnen stellen, dat het in de ochtend van 07:00 - 10:00 hr. (of andere tijden indien gewenst) slechts toegang verschaft aan kaarthouders. Omdat Muiden via de westkant bereikbaar blijft, heeft een ieder die Muiden in wil en niet over een pasje beschikt toch toegang .

's Avonds hebben we natuurlijk weer te maken met het verkeer van West naar Oost. In dat geval zou een zelfde doseringssysteem met pasjes voor bepaalde tijdstippen ook weer uitkomst kunnen bieden.

Het één haalt natuurlijk altijd weer het volgende aan, maar het eerst proberen door met de borden de verkeerssituatie te wijzigen kost nauwelijks geld en is de moeite van het testen waard.

Ad van der Vliet, Muiden
terug naar de inhoudsopgave


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: