terug naar het overzicht
terug naar alles over het sluipverkeer

De sluipverkeer vragen aan de gemeente en hun antwoord


Op de commissie vergadering van 22 maart drong uw webmaster, nadat hij in eerste instantie een niet voor hem bevredigend antwoord had gekregen, er nog eens op aan de vragen snel te beantwoorden.
Een antwoord na het verstrijken van de termijn van een maand waar de voorzitter (dhr. Schulp) het over heeft komt immers als mosterd na de maaltijd.
Het volledige verhaal:



inhoud:

De beantwoording van de vragen aan AGV, vervolg..
Informatievoorziening inderdaad een zwakke kant
Gemeentelijke Oost-Indische doofheid?
De vragen en antwoorden rapport 'maatregelen sluipverkeer'
Muideninfo.nl hiermee niet tevreden, maar acht het rapport een "gepasseerd station"

De beantwoording van de vragen aan AGV, vervolg...

De vragen werden al eerder gepresenteerd in het commentaar van muideninfo.nl. Hier vindt u de vragen zoals ze officieel aan de gemeente gesteld zijn, en hun antwoord.


Zoals u al gelezen heeft: Op de commissie vergadering van 22 maart drong uw webmaster, nadat hij in eerste instantie een niet voor hem bevredigend antwoord had gekregen, er nog eens op aan de vragen snel te beantwoorden. Een antwoord na het verstrijken van de termijn van een maand waar de voorzitter (dhr. Schulp) het over heeft komt immers als mosterd na de maaltijd. (De vragen waren al weken eerder aan AGV met een kopie aan de heer Schulp gesteld, en 15 maart, op verzoek van de gemeente, in een officieel schrijven. De commissievergadering was 22 maart, een week voor het verstrijken van de inspraaktermijn.)
In de notulen van de commissievergadering staat hierover het volgende:

Rondvraag De heer Bovenlander (publiek) vraagt nogmaals om de beantwoordingen van de vragen over het AGV-rapport. De voorzitter antwoordt dat iedere burger het recht heeft om een maand lang zijn visie over het rapport te geven en vragen bij de gemeente neer te leggen. De vragen worden beantwoordt na de inspraakprocedure. De heer Bovenlander wijst op het feit dat het over betrouwbare informatievoorziening gaat, wat volgens hem niet de sterkste kant van de voorzitter is. (...)



Informatievoorziening inderdaad een zwakke kant

Na de commissievergadering heeft muideninfo.nl geïnformeerd wanneer nu daadwerkelijk de vragen beantwoord zouden worden. Onze verkeers-ambtenaar Hans Westhoven, die de gemeente 20 april verliet om een baan te aanvaarden bij een adviesbureau in Rotterdam, antwoordde toen (evenals Schulp) dat de beantwoording meegenomen zou worden bij de behandeling van alle (overige) inspraakreacties, en dat hij, voor zijn vertrek, deze beantwoording nog zou voorbereiden.
Ook de gemeente was geïnteresseerd in de antwoorden, zo vertrouwde Hans, die over een positieve instelling blijkt te beschikken, mij toe. Mocht de beantwoording tot andere conclusies aanleiding geven, dan is dat natuurlijk op zijn minst interessant.

Toen uw webmaster op 20 april belde met de heer Westhoven, waren inderdaad de vragen (naar zijn mening bevredigend) beantwoord door AGV, en zag hij in de beantwoording geen aanleiding de conclusies bij te stellen. Uiteraard vroeg muideninfo.nl nogmaals die antwoorden te mogen inzien, zodat u die conclusies kan delen.

Twee weken na dit gesprek heeft uw webmaster een brief bezorgd bij B&W, waarin beleefd nogmaals om onverwijlde beantwoording van onze vragen wordt verzocht:
"U heeft dus nu de antwoorden van AGV tenminste reeds twee weken in uw bezit. Maar nog steeds beschik ik, en de bevolking van Muiden, niet over deze antwoorden.
Omdat dit mij in navrante tegenstelling lijkt met uw college-uitgangspunt ten aanzien van 'de nuttige insprekende burger' en de daarbij passende correcte informatie verstrekking, twijfel ik er niet aan dat u nu aan mijn beleefd en herhaald verzoek mij onverwijld de antwoorden van AGV ter hand te stellen zult willen voldoen."



Gemeentelijke Oost-Indische doofheid?

Ook daar kwam geen antwoord op, dus schreef en e-mailde uw webmaster aan B&W en raadsleden op 11 mei:

Geacht College, geachte Raad,

Ik herinner u beleefd aan mijn brief van 4 mei jongstleden.
Daarin zette ik uiteen dat sinds 4 maart jongstleden ik herhaaldelijk aandring op een beantwoording van vragen, die voor meningsvorming rond de sluipverkeer problematiek essentieel kan zijn.
Op uw verzoek bevestigde ik deze vragen met een brief aan B&W op 15 maart jongstleden, en drong ik op beantwoording aan op de commissievergadering van 22 maart jongstleden.
In mijn laatste brief gaf ik te kennen dat volgens mijn informatie de vragen op 20 april jongstleden reeds door AGV aan u beantwoord waren, en verzocht ik u beleefd maar dringend deze antwoorden onverwijld aan mij te doen toekomen.

Omdat dit nu, nadat u hiervoor ruimschoots de gelegenheid heeft gehad, niet gebeurd is moet ik helaas concluderen dat u uw informatieplicht, waartoe u in het kader van de wet openbaarheid van bestuur verplicht bent, ernstig verzaakt, of althans zeker niet in de geest van de adequate informatievoorziening waarvoor deze wet dient, handelt.

Indien mij niet alsnog ten laatste op vrijdag 18 mei aanstaande de inhoud van de beantwoording van de vragen ter hand wordt gesteld, zal ik in het kader van deze wet stappen ondernemen, en daarmee nadrukkelijk in de openbaarheid treden.

Wanneer en op welke wijze uw webmaster nu 'in het kader van deze wet' stappen gaat ondernemen hangt af van de behandeling in de commissievergadering van beide laatste brieven, waartoe de gemeente volgens de wet gehouden is. Hier volgt de brief met de vragen van muideninfo.nl en het antwoord van de gemeente, zoals verwerkt in de inspraaknota die door AGV geschreven werd:


Vragen rapport 'maatregelen sluipverkeer'

aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Muiden

Mede naar aanleiding van het telefonisch onderhoud van heden met de heer van Westhove het volgende:

Het rapport van AGV over het sluipverkeer heb ik zorgvuldig gelezen en daarbij kwamen een aantal vragen en opmerkingen bij mij op. Ik zou het op prijs stellen dat u, om een evenwichtige afweging van de te nemen maatregelen te kunnen maken, de vragen zo snel mogelijk, en ruimschoots voor het verstrijken van de inspraakperiode zou kunnen beantwoorden. Aan de heer Stienstra van AGV zijn de vragen reeds een tweetal weken eerder gesteld, en aan de wethouder is verzocht beantwoording van de vragen te bevorderen.

Mijn vragen zijn de volgende:
1 - Op blz. 2 van uw rapport zegt u dat 'op de IJsselmeerweg in hoge mate verkeer geweerd wordt door het ingestelde inrijverbod'.
Op blz. 30 echter zegt u dat het inrijverbod aldaar weinig effectief is.
Hoe zit dat?
( Ik heb intussen begrepen dat het losse blaadje, uitgereikt tijdens de voorlichtingsavond, waarin aanbevolen wordt deze weg af te sluiten niet van u afkomstig was)
Antwoord:
pagina 2 heeft betrekking op de lJsselmeerweg als zodanig, pagina 30 heeft betrekking op de invalswegen van de gemeente Muiden in het algemeen

muideninfo.nl:
op blz 2 staat:
Uit verkeerstellingen en een kentekenonderzoek blijkt dat op de IJsselmeerweg de hoeveelheid verkeer in ochtendspits minder is dan op grond van landelijke kencijfers verwacht zou mogen (135 voertuigen tussen 07.00 en 09.00 uur ofwel 8% van de etmaalintensiteit). Op deze weg wordt dus in hoge mate verkeer geweerd door het ingestelde inrijverbod.
en op blz. 30 staat:
De maatregelen die de gemeente Muiden in het verleden heeft genomen tegen het sluipverkeer blijken weinig effectief. Op de IJsselmeerweg wordt het inrijverbod tussen 07.00 en 09.00 uur door gemiddeld ongeveer 135 automobilsten overtreden.

2 - Er is onduidelijkheid over de verkeersintensiteit op de Naardervaart tussen 7-9 uur in de richting Muiden:
Blz. 2 zegt 570 voertuigen
Blz. 11 zegt ook 570 voertuigen
Blz. 13 zegt echter 800 voertuigen (tabel 3)
Blz. 30 zegt echter weer 'bijna 600' voertuigen
Heb ik iets verkeerd begrepen?
(tabel 3 en 4 vormen echter wel de basis van tabel 5. Als ik het goed begrijp vormt tabel 5 de numerieke basis van uw rapport)
Antwoord: in het rapport worden absolute intensiteiten van twee onderzoeken gepresenteerd, te weten een kentekenonderzoek gedurende één ochtendspitsperiode en een telperiode van twee weken.
3 - Blz 12: kan ik 325 voertuigen in noordelijke richting naar de Herengracht aanhouden tussen 7-9 uur? De formulering is nogal vaag. Of 350? (blz. 2). Niet dat ik dat verschil nu zo belangrijk vind, maar dit wekt de indruk dat er in de Vesting niet serieus geteld is. Met andere woorden: hoe is dat getal vastgesteld?
Deze vraag werd niet beantwoord
4 - Er is onduidelijkheid over de verkeersintensiteit op de Zuidpolderweg (Mariahoeveweg tot Nooitgedacht) tussen 7-9 in de richting Muiden: Blz. 12 zegt 150 voertuigen (75 mvt/h) Blz. 13 zegt 525 voertuigen (tabel 4: 125 + 125 + 275) Wat is het juiste getal en hoe is dit vastgesteld?
Deze vraag werd niet beantwoord
5 - Blz 13 (bovenaan) vermeldt 475 mvt op de Weesperweg tussen 8 en 9 uur. Alle andere gegevens zijn echter tussen 7 en 9 uur. Wat is de verkeersintensiteit tussen deze laatste tijdstippen?
Antwoord: 474 + 380 = 854 motorvoertuigen
6 - Wanneer is blz. 11, tabel 1 gemeten?
Antwoord: tussen 5 november 1999 en 18 november 1999
7 - De meting op het losse blaadje is vlak voor de voorlichtingsavond gedaan en laat een hogere verkeersintensiteit zien (1499 voertuigen in 100 minuten ipv 1325 voertuigen in 120 minuten zoals in tabel 5, blz 14 in het rapport).
Metingen bij de vesting lijken echter niet gedaan te zijn. Zo is niet bekend hoeveel voertuigen Muiden als bestemming hebben, en hoe het door Muiden zelf gegenereerde verkeer zich verdeelt Daarnaast lijken de gegevens uit uw rapport verouderd als het losse blaadje op waarheid berust. Daarmee staan vele conclusies op losse schroeven. Uw commentaar?
Antwoord: aangehaalde meting is niet afkomstig uit AGVonderzoek
muideninfo.nl: nee, maar waarschijnlijk wel juist.
8 - Op blz. 22 zegt u niet te weten hoeveel verkeer op de Sluisbrug binnen de vesting blijft. Dit gegeven lijkt mij echter essentieel voor het vaststellen van de effectiviteit van de maatregelen rond de vesting ten aanzien van het verkeer op de Sluisbrug.
Antwoord: naar verwachting is de hoeveelheid intern verkeer binnen de Vesting gering, gelet op de korte verplaatsingsafstanden binnen de Vesting
9 - In de uitwerking van de door de gemeente voorgestelde variant (nummer 8 ) wordt geen rekening gehouden met de mogelijkheid van de Noordpolderweg gebruik te maken. Waarom?
Deze vraag werd niet beantwoord
10 - Terzijde: Al een jaar geleden heb ik op een verkeersbeurs een gecommercialiseerd systeem gezien dat het nummer op een kenteken herkende en vervolgens op basis van een database al dan niet verbaliseerde. Zo'n systeem, waar u wellicht mede op duidt op blz. 20 en 30, vereist dus niet dat 'ontheffingshouders geëlimineerd zijn alvorens gefotografeerd te worden', en is, voor zover ik weet, volledig operationeel, dit in tegenstelling tot het gestelde op blz. 31.
Ik heb het destijds gedemonstreerd gezien.
Antwoord: het systeem is nog in ontwikkeling. Justitie werkt niet mee aan 'seponering achteraf'
11 - Ik mis de optie om met een transpondersysteem de Sluisbrug gedurende de spits selectief af te sluiten. Waarom?
Antwoord: iedere vorm van selectieve toegang vergt een lange en onzekere procedure
muideninfo.nl: andere gemeenten schijnen het echter reeds toe te (gaan) passen
12 - U beveelt aan een max. snelheid van 60 km/h op de Maxisweg in te stellen. Waarom? (Het woord 'daarom' in het desbetreffende onderwerp op blz. 5 snap ik niet. De weg staat niet als onveilig bekend. Er woont ook niemand, passerend verkeer levert dus geen hinder op).
Antwoord: 60 km/uur wordt ingesteld uit een oogpunt van gevaarzetting voor alle weggebruikers (duurzaam veilig), niet uit een oogpunt van hinder voor omwonenden
muideninfo.nl dacht dat het onderzoek over sluipverkeer ging, niet over 'gevaarzetting'.
13 - Nog een aanvullende vraag die misschien veel opheldert:
waar is er precies met uw slangentellers gemeten?
antwoord: zie figuur 2 in de MW-rapportage
muideninfo.nl: nooit gezien, die figuur
14 - wanneer is er precies met uw slangentellers gemeten?
Deze vraag werd niet beantwoord

en: wat is er precies met uw slangentellers gemeten? (hoeveelheid en richting mvt),
antwoord: motorvoertuigen per rijrichting, per uur
muideninfo.nl : dat is dus geen antwoord.

indien u andere bronnen gebruikt heeft welke zijn dit?
Antwoord: verkeerstellingen gemeente Naarden, september 1999
15 - Op blz 14 staan tabel 5 en 6, voor de verkeersintensiteit in westelijke richting tussen 7 en 9 uur geldt het volgende:
- tabel 5 vermeldt dat de brug Maxisweg 10 mvt/2h verwerkt afkomstig van de A6 via parallel weg;
- tabel 6 vermeldt echter dat de brug Maxisweg 30 mvt/2h verwerkt afkomstig van de A6 via parallel weg; en:
- tabel 5 vermeldt dat de brug Maxisweg 65 mvt/2h verwerkt afkomstig van de Naardervaart;
- tabel 6 vermeldt echter dat de brug Maxisweg 50 mvt/2h verwerkt afkomstig van de Naardervaart;
Wat zijn de juiste getallen en hoe zijn die vastgesteld?
Deze vraag werd niet beantwoord
16 - tabel 5 vermeldt dat de brug Maxisweg 30 mvt/2h verwerkt afkomstig van de A6 via Muiderberg;
tabel 6 vermeldt echter dat de brug Maxisweg 20 mvt/2h verwerkt afkomstig van de IJsselmeerweg;
dit is niet hetzelfde, waarom? Het tweede getal zou groter moeten zijn
Deze vraag werd niet beantwoord
Uiteraard is het zeer wel mogelijk dat ik sommige zaken niet goed begrepen heb. Als enige van deze vragen berusten op onbegrip mijnerzijds, bied ik daarvoor bij voorbaat mijn verontschuldigingen aan.
Ik dank u bij voorbaat voor een vlotte beantwoording,

Met vriendelijke groet,

Jan Bovenlander


Muideninfo.nl hiermee niet tevreden, maar acht het rapport een "gepasseerd station"

Zoals u ziet, is dat het bekende kluitje in het riet. Nu kunnen we met de gemeente hier wel verder over kissebissen, maar over het kwaliteit van het rapport en de onderliggende gegevens moet nu ieder voor zich maar een oordeel vellen. Uw webmaster heeft zijn zegje gezegd en stelt voor nu maar verder samen te werken aan de oplossing van het sluipverkeerprobleem.

Het volgende toespraakje op de commissievergadering van 21 juni sloot de affaire af:

Voorztter, Geachte Commissie,

Bij mijn vragen over het sluipverkeer, en hun antwoorden - en het ontbreken daarvan - wil ik nu niet te lang stilstaan. Liever denk ik nu mee over een effectieve, betaalbare en voor de inwoners van Muiden en Muiderberg comfortabele oplossing van het sluipverkeer probleem.
Alleen nog even dit:

Onmiddellijk nadat ik hiertoe een verzoek had gedaan, werkte de wethouder mee aan het digitaal beschikbaar stellen van het rapport van AGV over het sluipverkeer. Dat kan niet anders worden uitgelegd dan een teken dat het de wethouder ernst is met het informeren van de burgerij, en een serieuze inspraak procedure. Daarvoor mijn dank.

Het rapport is vanaf de website muideninfo.nl honderden malen ingezien.

Het digitaal beschikbaar stellen had ook het effect dat een nauwkeurige analyse beter mogelijk werd. Deze gelukkige omstandigheid zou tot een betere kwaliteit van de meningsvorming moeten leiden. Helaas moest worden vastgesteld dat het rapport vele manco's vertoonde, en strijdig was met waarnemingen van derden, zodat het mijn inziens niet volledig als basis voor meningsvorming kon dienen.

Daarom vond ik het wenselijk om, nog voordat de inspraakperiode verstreken zou zijn, een aantal vragen beantwoord te krijgen. Daarmee zouden de onduidelijkheden tijdig aan alle geïnteresseerden verklaard kunnen worden. Ik betreur het dat niet aan dit het algemeen belang dienende verzoek is voldaan, en ben dan ook niet tevreden met het concept van uw antwoordbrief (waarin u mededeelt de vragen te zullen meenemen in de inspraaknota).

De vragen zijn nu uiteindelijk, als mosterd na de maaltijd, als deel van de inspraaknota gedeeltelijk summier beantwoord.
Van de vijftien vragen bleven er zes onbeantwoord: uiteraard de lastige vragen, die op tekortkomingen in het rapport wezen, en andere antwoorden zijn uiterst summier, soms op het onbeleefde af.

Persoonlijk ben ik niet tevreden met de kwaliteit van het rapport en de onderliggende gegevens, maar ik stel voor hierbij niet langer stil te staan, en ons nu te buigen over de uiteindelijke oplossing van het sluipverkeerprobleem.

Afsluitend: Eerder heeft de wethouder de opmerking gemaakt dat meneer Bovenlander, net als ieder ander op zijn beurt moet wachten. Eerlijk gezegd kan ik mij niet indenken dat de schrijvende pers een dergelijk antwoord krijgt wanneer zij om inlichtingen vraagt. In de moderne samenleving zou echter het internet wel eens belangrijker kunnen zijn dan de regionale pers.



terug naar het overzicht
terug naar alles over het sluipverkeer

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: