terug naar de inhoudsopgave

muideninfo.nl ingezonden stukken:

Sluipverkeer: slecht besluit , door onkunde en onwil?

Ik las een artikel in de Gooi- en Eemlander van vrijdag 6 juli jl..

Daar wordt beweerd, dat selectieve toegang 400 tot 600 bewoners van de vesting zou noodzaken om een apparaat , "een zogenaamde transponder " in hun auto in te bouwen. Dat zou de reden zijn waarom wethouder D. Schulp voor dat idee niets voelt. (Ik citeer niet letterlijk- want heb de krant niet meer bij de hand.)

Wat de bron van dit verhaal is blijft onduidelijk. Wel duidelijk is, dat noch Schulp, noch de journalist ook maar het flauwste idee hebben van wat een transponder is.

Men blijkt niet te weten, dat een normale transponder niets meer of minder is dan een klein chipje, dat een code bevat, die door een transponder-lezer wordt herkend. Een soort electronisch toelatingsbewijs, dat in de normale uitvoering zelden groter is dan een halve sigaret. Die lezer kan dan opdracht geven tot allerlei zaken. Het neerlaten van een belemmering in het wegdek, maar ook het doseren van voer voor een koe, het aan of afschakelen van verlichting , etc., etc.

Men bouwt transponders, klein als ze zijn dan ook vaak helemaal niet in, men hangt ze meestal aan een de sleutelhanger.

Als wethouder Schulp, dan wewl de betrokken journalist een ietsje duurdere auto heeft, met een ingebouwde startonderbreker, dan is de kans redelijk groot dat er een transponder in zijn autosleutel zit die door een lezertje op zijn dasboard wordt herkend, waarop dan de startonderbreker wordt vrijgegeven. Iemand met een valse sleutel kan dan helemaal niet starten.

Duur zijn ze ook al niet. Er zijn electronisch bewaakte kattenluikjes op de markt, voor nog geen tweehonderd gulden, die door de kat worden bediend. Die heeft dan een transponder aan een bandje on zijn nek. Zoals gezegd, ter grootte van minder dan een halve sigaret. Bij zo'n kattenluik worden bij de genoemde prijs twee transponders meegeleverd !

Handig zo'n luik: Je eigen kat kan er in en er uit, vreemde katten echter niet. Precies zoals we het in de vesting willen : Muiders er door - sluipverkeer niet.

Ik heb zo'n luik nog niet, maar niet omdat ik bevreesd ben dat ik een groot en duur apparaat in mijn arme kat zou moeten inbouwen. Theoretisch is het zelfs mogelijk om zo'n kattenluik te laten werken op de minime transponder, die veel huisdieren (ook mijn kat) tegenwoordig als herkenningmiddel tussen hun schouders geimplanteerd krijgen.

In de praktijk gaat e.e.a. als volgt: Er staat een stalen paal , of een stalen piramide voor de Sluisbrug. Daarnaast, aan de zijkant van de straat, bevindt zich aan beide zijden een keurig paaltje, waarin zich een transponderlezer bevindt. Een Muider komt met zijn auto aan, houdt zijn sleutelhanger met transponder bij de leespaal en terstond verdwijnt de stalen paal, of de pyramide in de grond.

De Muider rijdt door. De paal (pyramide) gaat weer omhoog. Sluipverkeer, dat tracht door te rijden, loopt daarbij vrijwel onherstelbare schade op. En daar de belemmering goed zichtbaar is en er tevoren wordt gewaarschuwd met een bord o.i.d., zal dat vrijwel niet voorkomen. Het systeem met de pyramide is daarbij superieur aan de verzonken paal. Die laatste kan nog wel beschadigd raken en dan tijdelijk niet meer functioneren. Een pyramide raakt wel gekrast maar blijft vrijwel altijd functioneren.

Zover ik weet, heeft Harderwijk zulke pyramides al lang in gebruik. Palen van de bedoelde soort ziet men in diverse plaatsen in Nederland. Het is onzin dat slechts enkele gemeentes met zoiets experimenteren. E.e.a. is al vele jaren in gebruik en zonder juridische of technische complicaties!

Muiden zou dus beslist niet voorop lopen. Naar helaas: Men heeft anders besloten.

Nu lijkt het voor de betrokken bestuurders wellicht , dat ik een specialist op het betrokken terrein zou zijn. Niet, dus!
Ik ben een gewone chemicus, die een middelgrote technische groothandel leidt. En ook nog eens 64 jaar oud. Klaarblijkelijk behoeft men dus niet zoveel specialistische kennis te hebben om te constateren, dat bij sommige bestuurders van Muiden zelfs de meest elementaire technische kennis ontbreekt. En, dat men zich ook niet behoorlijk heeft (willen) laten voorlichten.

Nu: Er is in Muiden opnieuw een slecht besluit tot stand gekomen, door onkunde en schijnbaar ook door onwil!
Een besluit, waar de bevolking van de Vesting, noch van Muiderberg, die het meest van het sluipverkeer te lijden hebben, duidelijk niet voor is. Het lijkt er op, dat de bestuurders van Muiden weinig weten over de huidige stand van de techniek en hun besluiten laten leiden door volkomen verouderde inzichten of zelfs door gebrek aan inzichten per sé.

En dat is onnodig. Er is zelfs in het kleine Muiden onder de bevolking een gigantisch arsenaal aan kennis en kunde aanwezig. Men zou daar gebruik van moeten (willen) maken.

Maar dat vereist ook, dat de bestuurders wezenlijk contact met de bevolking hebben zodat ze weten of gemakkelijk te weten kunnen komen, waar ze over bepaalde zaken betrouwbare informatie kunnen krijgen.
Als dat contact werkelijk zou bestaan, dan zou Muiden ook aanzienlijk minder uitgeven aan z.g. "professionele " adviezen, waarvan de uitkomst vaak volkomen triviaal is, dan wel duidelijk commercieel gekleurd, of - nog erger - zo dom, dat de enigszins goed opgeleide burger soms van verbazing van zijn stoel valt. Voorbeelden: Het advies over een voetpad langs de Westelijke Vechtoever, het verlichtingsadvies, etc.

Democratie leeft alleen, als de burgers er wezenlijk aan (kunnen) deelnemen. Als ze niet worden gehoord of als men wel hearings organiseert maar aan hun opmerkingen duidelijk geen waarde hecht, komen dit soort besluiten tot stand. En die leiden tot ergernis onder de burgers en tot desinteresse. Vreemd he, dat de opkomst bij verkiezingen zo laag is?

Ik las in de krant, dat ergens - ik weet niet meer precies waar, want ik heb, zoals gezegd, de krant niet bij de hand - dezer dagen een wethouder is afgetreden, omdat hij niet met een computer of e-mail kon omgaan en zichzelf dus niet meer aangepast achtte aan de huidige tijd. Een voorbeeld om te volgen ?

Het is overigens spijtig, dat de gemeente ook niet behoorlijk met moderne middelen is te bereiken. De gemeente heeft zo te zien geen e-mail adres, of, als het er wel is, dat adres dan niet op toegankelijke wijze gepubliceerd.
Wellicht kan Muiden Info deze boutade toch nog eens onder de aandacht van de Raad - en van B&W brengen.

Met verschuldigde hoogachting voor alle betrokkenen,

Louk Gotjé
Sluis 11
Muiden.
(Louk Gotjé schreef eerder een ingezonden stuk over selectieve doorgang op de Sluisbrug. Om verwarring te voorkomen: Michiel Koekkoek e.a. pleitte voor selectieve doorgang op de Zuidpolderweg.
Verder is een kattetranspondertje niet heel geschikt voor gebruik in verkeersystemen, maar duurder dan enige tientjes hoeft een eenvoudige transponder die gebruikt kan worden op de wijze die Louk voorstelt niet te zijn. Een hele luxe, die de versperring al wegneemt als je alleen maar aan komt rijden kost ca. ƒ 150 incl. BTW.
En de afgetrede wethouder vindt u hier - red. muideninfo.nl)

terug naar de inhoudsopgave


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: