terug naar alles over het knsf-terrein

Alles over het KNSF-terrein


De verkiezingen zijn verlopen als te verwachten viel na de grootscheepse protesten tegen de plannen van de twee vorige colleges en KNSF. De kaarten zijn geschud. Maar het spel moet nog beginnen.

ARTIKELEN TWEEDE KWARTAAL 2006

26-juni-2006

Concept reactie kan er mee door

Deze reactie is al heel wat beter dan het vorige concept (dat op de commissievergadering behandeld werd), zo was de algemene opvatting bij de raad op 22 juni. Er was toch nog wat kritiek die tot een drietal amendementen leidde.
De VIB kwam met een heel eigen plan waarvan Dirk Jan Methorst (CDA) zich afvroeg of dat met de gemeente Weesp overlegd was. Dat was niet het geval, wist Anna Waanders (VIB) hem te vertellen, dat zou prematuur zijn als we niet eens weten hoe deze raad erover denkt.
Jan Hylkema (PvdA) trok uit het MER de conclusie dat het MMA (Meest Milieuvriendelijk Alternatief, met 875 woningen op het KNSF-terrein) duidelijk beter was dan het Atelieralternatief (met 1475 woningen op het KNSF-terrein) en vroeg de raad het Atelieralternatief af te wijzen en als een blok achter dit MMA te gaan staan. Bij het aanvaarden van de aanvullende intentieverklaring was er immers een voorbehoud gemaakt dat het Atelieralternatief ook milieutechnisch de meest verantwoorde oplossing zou moeten zijn.
In eerste termijn verzuchtte verder Sandra Deuling (D66) niet gediend te zijn van de 'spierballentaal' van gedeputeerde Hooijmaijers, wenste Eric Mackay (VVD) tenminste 70 ha water in de Bloemendalerpolder (dat was niet duidelijk in het streekplan) en luwtedammetjes in het IJmeer, en wenste Anna Waanders (VIB) garantie voor een niet versnippert en aaneengesloten groen/blauw gebied.

Vooral waren er ook nog een drietal insprekers: Aart Vedder van de volkstuinvereniging, Jan Bovenlander, en Paul Dinant (architect).
De eerste pleitte voor het behoud van de volkstuinen en opname daarvan in de natuurboulevard, de tweede maakte de wethouders opmerkzaam op een paar foutjes in de paragraaf over "leefmilieu" in de reactie op het MER, en de laatste hield een betoog dat korte metten maakte met dit streekplan en in grote lijnen neerkwam op een pleidooi voor de visie van de VIB. Enfin, een tekening zegt meer dan duizend woorden, en hieronder ziet u het streekplan van de Provincie zoals bekritiseerd door Paul Dinant, en zijn eigen verbeteringen daarop:


Zo werkte Paul Dinant het Streekplan van de Provincie uit.


En zo kan het een stuk beter, vindt architect Dinant

Wethouder Winnubst wilde de heer Vedder wel ter wille zijn, nam de opmerkingen van Jan Bovenlander ter harte, en raadde Paul Dinant aan draagvlak voor zijn opvattingen bij de Provincie te vinden. Hij vond echter wél dat er voldoende speelruimte voor de gemeente moest blijven, en raadde daarom af al te veel details te regelen. Hij had begrip voor de standpunten van PvdA en VVD uit de eerste termijn.

In de tweede termijn zag Dick Methorst (CDA) een aanvaarden van de 'bouwclaim' van KNSF die gebaseerd is op de fameuze 'Open Begroting' in het voorstel van de VIB. Ook Sandra Deuling (D66) dacht dat de VIB om was, en de 'Open Begroting' voor geloofwaardig versleet. Dat was uiteraard de bedoeling niet, maar Ferry Holzhaus (directeur KNSF Vastgoed) was er wél blij mee. Enfin, dat juridische trucje gaat niet meer op want Anna Waanders ontkende in alle toonaarden een bouwclaim van 1725 woningen en 25000 m2 kantoor te erkennen. De VIB vind dat daar hoogstens 600 woningen van mogen overblijven en de rest maar ergens anders (in de Bloemendalerpolder) gebouwd moet worden. Het vermelden van KNSF bij die 1125 woningen moet kennelijk beschouwd worden als een 'slip of the pen'.
Enfin: aan het einde van al dat geharrewar werden de amendementen van PvdA (opnemen van de twijfel over de 'open begroting' en prefereren MMA– alleen D66 tegen) en van de VVD (minstens 70 ha. Water in de Bloemendalerpolder en luwtedammen in het IJmeer – algemene stemmen) aanvaard, en het amendement van de VIB (vervat in de bovenstaande tekening) afgewezen. De uiteindelijke tekst van de brief van het College aan de provincie houdt u te goed.


22-juni-2006

Granatenvondst – Anne-Marie Worm vertelt wat ze weet

Maar beantwoordt vragen niet.

Door Jan Bovenlander
Onze burgemeester ging op de commissievergadering van 20 februari in op mijn schriftelijke vragen (pdf-14 kb) over de explosievenvondst op de sportvelden – die achteraf helemaal geen explosievenvondst blijkt te zijn, maar alleen het aantreffen van een tweetal lege omhullingen. Zij wist mijn vragen niet te beantwoorden, en vertelde dat ze niet meer wist dan in het proces-verbaal dat de politie maakte stond. Er was bij de ruiming een politiewaarnemer aanwezig, die er kennelijk pas bijgeroepen werd toen de granaten gevonden werden. Want het was de chef buitendienst van de gemeente die geconstateerd heeft dat de granaten op 1-1,5 meter diepte lagen, en niet de politiewaarnemer. De granaten waren wel voorzien van een 'kop' maar niet van een werkend ontsteekmechanisme en de granaten waren leeg gesmolten. Zo wist onze burgemeester dat er geen enkel ogenblik gevaar was.
Mijn vragen slaan op het al dan niet toepassen van het BRL-OCE: de richtlijnen voor de opsporing en ruiming van explosieven. Toepassing van het BRL-OCE is nog niet verplicht, maar gecertificeerde bedrijven worden geacht zich er aan te houden. Zowel KNSF als AVG gaan hier prat op, maar er is reden om hieraan te twijfelen. Het verplicht toepassen van het BRL-OCE wordt binnenkort (enige weken tot maanden) verwacht en zal deel uitmaken van de ARBO-wetgeving. De eventuele kap van het Kruitbos valt dan hier ook onder. In feite zou nu nog de burgemeester de vragen kunnen beantwoorden met de kennis die ze nu heeft – en mogelijk een aantal malen antwoorden met 'ik weet het niet'. Dat verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs maar onder de huidige wetgeving is het aanwezig zijn van een politiewaarnemer voldoende, alhoewel onbevredigend, want die richtlijnen zijn er niet voor niets.


16-juni-2006

Raadscommissie maant College tot weerbaarheid

Eerste gesprek met juristen heeft plaats gevonden

Door Jan Bovenlander
Het college heeft besloten het gerenommeerde advocatenkantoor de Brauw Blackstone Westbroek eens te laten uitzoeken hoe hard die intentieverklaring en aanvulling daarop nu eigenlijk zijn. Dus: heeft KNSF gewoon een afspraak om 1475 woningen te bouwen, of ligt het wat genuanceerder zodat er weldegelijk ruimte is om de verkiezingsbelofte in te lossen? Afgelopen vrijdag sprak wethouder Winnubst met de jurist, die de probleemstelling zal formuleren, en daarmee zijn opdracht. Als het college daarmee instemt, gaat hij aan het werk.
Er ligt ook nog een bestuursovereenkomst. Het college tekent deze voorlopig niet, omdat mogelijk gevreesd moet worden dat het tekenen daarvan opgevat kan worden als het 'herbevestigen' door dit college van de intentieverklaring. En dat is natuurlijk uitgesloten.

Strootman
In opdracht van de stuurgroep (Provincie, Weesp en Muiden) ontwerpt het bureau Strootman er lustig op los in de Bloemendalerpolder en KNSF-terrein. Afgelopen zaterdag was er een excursie voor raadsleden van Weesp en Muiden naar vergelijkbare projecten in land, en na afloop gaf Strootman een presentatie. De ontwerpen van Strootman vallen zowel bij wethouder Winnubst als raadslid en landschaparchitect Mackay in slechte aarde. Zo was er een piepklein aquaductje getekend, en niet het forse aqua-ecoduct dat we zo graag willen.

Weerbaarheid
Met betrekking tot het ontwerpstreekplan, en de concept-reactie daarop van ons college waren er nogal wat opmerkingen waarvan de voornaamste – door alle partijen - was dat het college wel wat forser kan neerzetten dat zij in geen geval accoord is met een hogere woningbouw opgave dan 4500 woningen (het streekplan spreekt van minstens 4500 woningen) en een aqua-ecoduct een voorwaarde vindt om überhaupt te gaan bouwen. Het streekplan spreekt van 'noodzakelijke voorwaarde om geambieerd kwaliteitsniveau te halen' en, zoals Jan Hylkema opmerkte, als het aqua-ecoduct dan niet doorgaat wordt er simpelweg gebouwd met een lager kwaliteitsniveau. En dat willen we natuurlijk niet. Het college mag dat weleens wat steviger neerzetten in zijn reactie. De enige inspreker, ikzelf, vond dat ook.
Wethouder Winnubst beloofde zich de reactie van de commissie aan te trekken. Hij wist dat de provincie, in casu gedeputeerde Hooijmaaijers, er van uit gaat dat voor iedere woning die er op het KNSF terrein (van de 1475) afgaat er twee in de Bloemendalerpolder bijkomen – dat begrijpt een kind, volgens de gedeputeerde, waarschijnlijk doelt hij er op dat KNSF financieel gecompenseerd moet worden. Maar volgens de partij van wethouder Winnubst (PvdA) maakt de grondeigenaar al een riante winst bij 500 woningen. En verder lijkt Ton Hooijmaaijers tijdens een dineetje met Karla Peijs afgesproken te hebben dat hij er zoveel huizen bij plempt in de Bloemendalerpolder dat Karla met de opbrengst daarvan het aquaduct kan betalen. Zo kom je al gauw aan minstens 7000 woningen. Enfin, tegen dit soort fratsen dient Muiden stelling te nemen, vond iedereen.

Voor de goede orde leest u hier mijn inspraakreactie.


12-juni-2006

Granaten – meer vragen dan antwoorden

Door Jan Bovenlander
Wij berichtten reeds over de vondst van twee granaten op de sportvelden van SC Muiden. Al voor burgemeester Worm haar aankondiging daarover deed informeerde KNSF-Vastgoed directeur Ferry Holzhaus mij over deze vondst. Volgens hem lagen beide granaten op minder dan één meter diepte, volgens mevrouw Worm lagen deze op één en anderhalve meter diepte. De heer Holzhaus wist niet of de granaten voorzien waren van een ontsteker. Volgens mevrouw Worm werden de granaten na de vondst 'onschadelijk gemaakt' hetgeen er op duidt dat ze weldegelijk van een ontsteker voorzien waren. Maar: mevrouw Worm zei ook dat 'er op geen enkel ogenblik gevaar was' hetgeen weer in tegenspraak is met de noodzaak tot 'onschadelijk maken'. De heer Holzhaus vertelde mij dat de granaten 'in een Duitse auto' werden afgevoerd (waarschijnlijk door het Duitse bedrijf waaraan AVG de ruiming gedelegeerd heeft). Ook dat is raadselachtig: normaal gesproken zijn de granaten 'van de Burgemeester' (die immers voor de veiligheid van haar burgers verantwoordelijk is) en dienen ze, na melding bij het EOC-KL (de nieuwe naam voor de EOD) door het EOC-KL óf onder toezicht van de brandweer, afgevoerd te worden en op een geschikt terrein binnen de gemeente Muiden tot ontploffing worden gebracht. Zulks ter beoordeling van een 'Senior OCE-deskundige', maar dat mag nu weer geen buitenlander zijn. Reden genoeg voor mij om op de volgende commissievergadering de Burgemeester om opheldering te vragen. Dan weet u ook meer.


1-juni-2006

Twee granaten gevonden op voetbalveld

Vorig jaar werden er door de bommenspeurneuzen 'honderden verdachte plekken' aangetroffen op de voetbalvelden. Daar is door KNSF nu nader onderzoek naar verricht. Er werden, op een diepte van één en anderhalve meter gisteren (31 mei) inderdaad een tweetal granaten aangetroffen. Dat is een veilige diepte ( 30 cm is al veilig) en de burgemeester kon dan ook op de raadsvergadering van 1 juni melden dat er geen enkel ogenblik ook maar het minste gevaar was. Zoals we al in november door haar medegedeeld kregen.
De granaten zijn afgevoerd, en opgeslagen en worden na nadere aankondiging tot ontploffing gebracht, wist Ferry Holzhaus, directeur van KNSF Vastgoed ons te vertellen. Dick Methorst grapte dat al die andere metaalhoudende verdachte plekken bierdopjes waren, Diederik de Bruin vroeg hem of zijn bierdopje daar tussen zat.


31-mei-2006

Muiden en Weesp tekenen bestuursovereenkomst niet

Rijkswaterstaat had bedenkeningen bij de concept-overeenkomst tussen Rijk, Provincie en de gemeenten Muiden en Weesp over de Bloemendalerpolder/KNSF. Deze bedenkingen leidde tot uitstel van de bestuuroverkomst, tijdens welk uitstel het nieuwe college van Muiden aantrad. "Als Rijkswaterstaat deze bedenkingen niet had gehad, en de overeenkomst eerder voorgelegd was aan het (oude) college, was hij waarschijnlijk getekend" verklaarde wethouder Fred Winnubst van Ruimtelijke Ordening. "Nu willen we er eerst juridisch naar laten kijken". Er zijn door Den Haag nu wijzigingen aangebracht. Het artikel over het eco-aquaduct als noodzakelijke voorwaarde is afgezwakt, en de passage dat er één centrale aansluiting op de lokale wegen op de A1 zal worden gerealiseerd, is minder stellig gemaakt.
In Muiden is men uiterst argwanend over de eerste passage, in Weesp ziet men dit als een mogelijk openzetten van de deur naar een A6-A9 verbinding waarbij Rijkswaterstaat de handen vrij wil houden om helemaal geen aquaduct te realiseren.
De wijzigingen zijn ingegeven door juristen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Zij menen dat de minister het oorspronkelijke document niet kan tekenen omdat ze daarmee toezeggingen zou doen over zaken die in het kader van de planstudie nog moeten worden afgewogen. De gemeenteraad van Weesp schaarde zich maandag achter het besluit voorlopig niet te tekenen.
In de bestuursovereenkomst wordt een aantal woningen voor de Bloemendalerpolder van minimaal 2500 genoemd, en maximaal 1475 voor het KNSF-terrein.


29-mei-2006

Klankbordgroep heroverwogen

Door Jan Bovenlander
Op de commissievergadering van 18 mei 2006 stelde ik de vraag aan de gemeenteraadscommissie hoe het nu verder moet met de 'klankbordgroep'. Deze werd door de gemeenteraad ingesteld, en begin 2004 samengesteld door het toenmalige college (wethouder Leupen). Haar taak was (en is?) te adviseren over de inrichting van het KNSF-terrein en Bloemendalerpolder en daartoe overleg te plegen met haar achterban. Er hadden vier 'burgerleden' zitting in: Mary van Beek en Joska Muller als vertegenwoordigers van de wijk Zuid-West, Paul Dinant en ikzelf, en een zestal organisaties: De sportverenigingen SC Muiden en MSV '68, St. Behoud Vesting Muiden, Muider Ondernemers Raad, Tuindersvereniging Westbatterij en De Woningbouw (die nimmer aanwezig was op de bijeenkomsten) en één ondernemer: Recreatie Centrum Muiden.
In het begin kwam de Klankbordgroep slechts kort bijeen onder regie van de Provincie. De leden van de Klankbordgroep vonden dat dat geen recht deed aan hun opdracht, en kozen ervoor hun eigen bijeenkomsten te organiseren.
De klankbordgroep liet zich voor zo'n gemêleerd gezelschap in het begin opvallend eensgezind uit over de plannen van het toenmalige college en KNSF. Zij kwam, in reactie op het startdocument, uit met een visie die gebaseerd was op de uitslag van een zeer representatieve enquête onder de Muider bevolking. En die verschilde nogal met de opvattingen van het college, dat intussen demissionair was geworden.
Nu behoort zo'n gemêleerd gezelschap natuurlijk niet eensgezind te zijn, en al gauw kwamen er dan ook scheurtjes in de eensgezindheid. “Wij hebben eigenlijk niet zo'n mening over het KNSF-terrein” krabbelde Hans Thesingh, voorzitter van SC Muiden, terug en liet weten niets te zullen ondernemen dat hun weldoener (ze hebben de velden in bruikleen van KNSF) onwelgevallig was. Ook anderen, zoals de ondernemers in het gezelschap, leken afstand te nemen van hun eerder geuite opinie.
Toen het nieuwe college in oktober 2004 aangetreden was, leek de actieve rol van de klankbordgroep uitgespeeld. Er werd nog wel vergaderd met wethouder Eric Mackay, die de klankbordgroep vertelde wat hij in grote lijnen even later mededeelde in commissie- en raadsvergaderingen, veelal ingeleid door verontschuldigingen (“Naast de intentieoverkomst hebben de heren van de provincie, VROM, de gemeentes en de KNSF afspraken met elkaar gemaakt dat ze er gezamenlijk voor gaan om het plan zoals door de KNSF gemaakt er door te drukken. Deze afspraak is veel sterker dan welk argument dan ook, en daarom staat de KNSF ook absoluut niet open voor welk voorstel dan ook.”) en – tegenstrijdig en gelijktijdig - lofuitingen aan het adres van Rolf Visser (“Ik ben bij hem thuis geweest. Daar kan je zien wat voor perfectionist die man is. Hij zal er heus geen saaie Vinex-wijk van maken.”) die de Klankbordgroep voorbereidde op de overeenkomst tussen het college en KNSF.
Nadien heeft de Klankbordgroep geen rol meer gespeeld. Aan de gemeenteraad is haar hetzij op te heffen, hetzij voort te laten bestaan en opnieuw een rol te geven, hetzij een andere vorm te kiezen voor het overleg met de bevolking en andere belanghebbenden.


19-mei-2006

Provincie stemt in met streekplanuitwerking Bloemendalerpolder/KNSF

De Provincie Noord-Holland heeft 9 mei 2006 ingestemd met de plannen voor de ontwikkeling van het poldergebied tussen Muiden en Weesp, en het KNSF-terein bij Muiden. Verdieping van de A1 en de aanleg van een aqua-ecoduct voor de Vecht vormen hierbij de basis voor de realisatie van een aantrekkelijk nieuw landschap waarin ook woningen komen.

De partijen in de privaat-publieke samenwerking gaan nu – volgens de provincie - aan de slag met het maken van afspraken voor de uitvoering. Deze partijen zijn:

De gemeente Muiden heeft haar reactie nog niet laten weten. Vooralsnog mag men aannemen dat zij terughoudend is. In ieder geval is er in de lokale pers een visie gepubliceerd ("desnoods een klein aquaduct") waar Wethouder Ruimtelijke Ordening Winnubst in de Commisievergadering van 18 mei nadrukkelijk afstand van nam. Deze visie was afkomstig van landschapsarchitect Strootman, die in opdracht van de stuurgroep (Provincie, en de gemeenten Muiden en Weesp) de plannen uitwerkt. Op 9 mei werden de plannen aan de pers gepresenteerd, een persbijeenkomst waar Muideninfo niet bij uitgenodigd was. Naar verluid draafde Gedeputeerde Hooijmaijers daar weer eens ouderwets door. Wij zullen bij de provincie informeren naar de inhoud van zijn toespraak, dan weet u het ook.

Met betrekking tot de berichtgeving van de provincie verwijzen we naar haar persbericht.

De Streekplanuitwerking Bloemendalerpolder/KNSF, inclusief het Milieueffectrapport, ligt vanaf 15 mei aanstaande ter visie in de gemeenten Muiden en Weesp, en op het Provinciehuis in Haarlem.
Deze documenten zijn ook te downloaden vanaf de site van de provincie.
Het verdere tijdschema luidt globaal als volgt:

Activiteit Partiële herziening (provincie) MER/SMB
Aanvaarding SMB 9 mei 2006
Vaststelling ontwerp GS 9 mei 2006
Ter visielegging 15 mei 2006 – 27 juni 2006
Verwerken zienswijzen juli
Toetsingsadvies Ciemer rond 17 juli 2006
Zomervakantie Juli/augustus
Voorlopig standpunt GS 15 augustus
Gedachtenwisseling
Advisering door Statencie 7 september
Advisering door PS 28 september 2006
Definitieve vaststelling GS 10 oktober 2006



28-april-2006

Motie D66-VVD-CDA genegeerd

(Klik hier voor de letterlijke tekst van de motie)
De MOM (Mokkende Oppositie Muiden, ofwel D66, VVD en CDA) diende over het KNSF terrein op de raadsvergadering van 27 april 2006 een motie in. De wens van de KMM (Krappe Meerderheid Muiden, VIB en PvdA dus) om 500 tot 600 woningen op dit terrein te bouwen wordt als onverantwoord afgeschilderd: er dreigt een onrechtmatige vertraging in de met de KNSF afgesproken procesgang te ontstaan en deze vertraging zal financiële aansprakelijkheid met zich mee brengen. Het schijnt nu ook dat de MOM van plan was in te zetten op uitplaatsing van 400 tot 500 woningen naar de Bloemendalerpolder. Daarvan is echter zelfs tijdens de verkiezingscampagne niets is gebleken (uit de "geruststellingfolder" van de MOM laatste bladzijde: "er is op het KNSF-terrein ruimte voor 1350 woningen").
Tevens zou voorbij gegaan worden aan de uitkomsten van het Kolpron rapport waarin werd gesteld zou worden dat circa 1.000 tot 1.100 woningen extra nabij Muiden nodig zijn (klik hier (pdf-128 kb) voor het Kolpron rapport en zoek het op - eervolle vermelding voor wie het vinden kan) en zouden de plannen van de KMM een bedreiging voor de wijk Zuid-West vormen.
Daarom verzoekt de MOM bij de onderhandelingen in te zetten op de uitplaatsing van maximaal circa 400 tot 500 woningen naar de Bloemendalerpolder/ Gemeenschapspolder.

Hoewel de KMM hier schouderophalend aan voorbij wilde gaan, bewees het kersverse raadslid Diederik de Bruin meteen al zijn waarde door vast te stellen dat deze motie een onjuiste voorstelling van zaken gaf. De motie is tevens geen motie, maar vormt een amendement op het zojuist aangenomen raadsprogramma.
7 tegen 6 dus weer, we zullen het vaker zien.


27-april-2006

"Een kleine stad"

Is de titel van een artikel in het mei-nummer van de 'Blauwe Kamer', tijdschrift voor landschapsarchitectuur. Dat gaat over het KNSF-terrein en Muiden. Lees hier het artikel.


21-april-2006

Kapvergunning bij rechter.

KNSF lijkt niet in eigen zaak te geloven
Vandaag diende de rechtmatigheid van het weigeren van de kapvergunning door de gemeente Muiden bij de rechtbank in Amsterdam. Cruciaal voor KNSF was dat de gemeente eerst van plan was de vergunning gedeeltelijk te verlenen: waarom deze beleidsomslag? vroeg de eiser KNSF zich af. KNSF was niet te beroerd om zelf het antwoord te geven : kennelijk omdat de gemeente haar oortjes heeft laten hangen naar de ingediende zienswijzen, waarbij vooral dit rapport(pdf-951kb) het moest ontgelden: dat zou niet objectief en deskundig zijn. Omdat de wél deskundige rapportage van T&A Survey in een paar dagen in elkaar geknutseld was, kon het niet anders dan dat deze deskundigen de conclusies van GRID Consult hadden overgenomen. Op de inhoud van deze rapporten ging Mr. Geelhoed, die namens KNSF optrad, niet in.

Advocate Xandra Wentink verklaarde namens de gemeente simpelweg dat het bos grote ecologische en landschappelijke waarden had, en nog lang niet vast staat wat er met het KNSF terrein gaat gebeuren. Al zou KNSF het nodig vinden in het Kruitbos naar explosieven te zoeken, dan is daarvoor kap allerminst noodzakelijk: 'daarvoor zijn andere methoden' vond ook de OCE-deskundige Walraven van de gemeente (OCE=Opsporing Conventionele Explosieven) en de Explosieven Opruimingsdienst. Het bos moet alleen gekapt worden als je de opsporing wil ondersteunen met GPS. Maar dat wist u al uit dit rapport(pdf - 951kb).
De deskundige van KNSF, Patrick Folkersma van AVG (u weet wel) kon niet anders dan toegeven dat dat inderdaad zo was : 'maar dat is lastig' mopperde hij nog.

Alleen in een beperkt deel van het bos is een verhoogde kans op het aantreffen van explosieven. Daarom kwam KNSF, nog juist voor de zitting, met een ander konijn uit de hoed: kap zou noodzakelijk zijn wegens de aanwezigheid van zware metalen. Hoe zinnig of onzinnig dit argument is weet u uit het milieurapport van Edelman(pdf-15kb). Advocate Xandra Wentink maakte er korte metten mee op juridische gronden: dit zou een nieuwe beroepsgrond zijn en deed in deze zitting niet ter zake. Maar uit het feit dat KNSF er nu mee aan kwam kan afgeleid worden dat zij zelf ook haar argumentatie over die granaten flinterdun vindt.

AVG had ook nog kritiek op het rapport branchegenoot A&T Survey, waartegen de laatste zich verweerde. Uitspraak binnen zes weken.


20-april-2006

Plof-informatie avond: niets aan de hand

19 april: meer zorgen over waarde huizen dan veiligheid

'Er is niets aan de hand, Muiden is en was veilig' was in essentie de boodschap van de burgemeester 'maar we moeten wel op sommige plaatsen voorzichtig zijn met (diep) graven'. U wist dat al, en u heeft er eerder over kunnen lezen.
Als er na 1947 ophogingen hebben plaats gevonden is het perfect veilig. Daar ging de eerste vraag aan de burgemeester over: KNSF wil van de zomer de voetbalvelden afgraven, om naar granaten te zoeken. De voetbalvelden zijn opgehoogd, dat is dan toch niet nodig?' Burgemeester Worm vond dat de grondeigenaar best op zijn terrein 'groot onderhoud' mocht doen. Later vertelden de specialisten van T&A Survey (het door de gemeente ingeschakelde 'deskundige bureau') dat dat niet helemaal waar zal zijn: zij verwachten dat van de zomer de gemeente toestemming zal moeten geven wanneer er naar explosieven gezocht wordt en dat de brancherichtlijnen wettelijke kracht krijgen.
(Bij navraag bij de certificeringsinstantie bleek ook dat niet waar te zijn: het is onbekend wanneer de richtlijnen rechtskracht krijgen.)
Jacob Veenhuysen wilde weten wie er nog meer op de hoogte van het rapport gebracht waren. Hij was van mening dat het toch immers interessant is voor VROM om te weten wat er nu werkelijk aan de hand is, en dat het argument van veiligheid in een onjuiste context is gebruikt. VROM bleek niet geïnformeerd, de gemeente had het rapport niet verder verspreid.
Het langst werd er nog aandacht besteed aan Daniëlle Westerweel: deze makelaar liet zich niet overtuigen dat de mogelijke aanwezigheid van granaten onder menig huis in Muiden geen invloed heeft op de waarde ervan. 'Maar als u een kelder in de tuin wil maken, dan moet u wél de gemeente waarschuwen. We komen dan 'scannen'', zei de burgemeester. Daniëlle: 'wie gaat betalen?' Burgemeester Worm: 'Ja, degene die de kelder wil natuurlijk'


20-april-2006

Boerderij Oudshoorn plat – Jacob schrijft brief aan gemeente.

Op 15 maart werd door het demissionaire college aan KNSF de vergunning verleend voor het slopen van de boerderij van Oudshoorn. Zoals te verwachten viel ging KNSF onverwijld aan de slag, en legde de boerderij al plat nog lang voordat de termijn waarin men bezwaar kon maken tegen deze onomkeerbaar geworden beslissing afgelopen was.
Het demissionaire college had – zich haar positie realiserend – uiteraard in de sloopvergunning kunnen opnemen dat de bezwaarperiode afgewacht zou moeten worden, zodat de voorzieningenrechter de gelegenheid heeft de sloop in afwachting van de behandeling van eventueel bezwaar uit te stellen. Dat heeft het demissionaire college echter nagelaten, reden voor Jacob Veenhuysen om deze boze brief aan B&W te schrijven.


14-april-2006

Verbaasde en verontwaardigde KNSF waarschuwt gemeenteraad

Via haar advocaat (weer een ander: Ekelmans en Meijer) laat KNSF de gemeenteraad van Muiden weten verbaasd en verontwaardigd te zijn over het persbericht van 8 april 2006, waarin staat dat het KNSF-terrein bebouwd mag worden met 500 a 600 woningen. Dat zou is strijd zijn met de aanvullende intentieverklaring ("overeenkomst'' schrijft de advocaat) waarin sprake is van 1350 tot 1475 woningen en 75.000 tot 100.000 m2 kantoor.
Verder merkt de advocaat op dat Muiden zich naar de mening van KNSF niet houdt aan haar inspanningsverplichting om dit alles zo snel mogelijk te realiseren. Reeds op 10 januari 2006 heeft KNSF in een brief aan het College van B&W erop gewezen dat zij vindt dat zelfs het oude college hierin te kort schoot.

KNSF herhaalt haar waarschuwing.


10-april-2006

Bouwaanvraag brug KNSF deugt niet

Op 17 maart diende KNSF een bouwaanvraag voor een acht meter brede permanente brug over de Muidertrekvaart in. Deze zou de kern van de Stad Muiden moeten ontlasten van het bouwverkeer voor het Kruitbos. Door de brug krijgt het bouwverkeer direct toegang tot het bouwterrein. Maar daar is geen bestemmingsplan voor. De bouwaanvraag deugt op meerdere punten niet, en is tegenstrijdig: het gaat om een permanent bouwwerk, maar de regels voor een tijdelijk bouwwerk worden gehanteerd, de tekeningen deugen niet (bijvoorbeeld: de hekken van de brug lopen over het fietspad, en de Muidertrekvaart is nu plotseling niet meer van DWR maar eigent de KNSF zich toe) en het gebruik van de brug is “woningbouw”, ("bouwverkeer" wordt bedoeld) dus tijdelijk. Het is trouwens niet te verwachten dat de welstand met het lelijke bouwwerk (van € 500.000) akkoord gaat. De gemeente neemt de aanvraag dan ook niet in behandeling, en heeft op 31 maart om een nadere toelichting gevraagd.
De brug zou ongeveer 200 m ten westen van de aansluiting van de afrit van de A1 op de Maxisweg komen te liggen. Of het nieuwe PvdA-VIB college er toestemming voor zal geven kunt u wellicht raden.


8-april-2006

T&A Rapport levert geen verrassingen.

Op 5 april 2006 maakte de gemeente bekend dat het T&A Rapport klaar was. Dat rapport moest nu eens en voor altijd een eind maken aan speculaties ten aanzien van de verspreiding van explosieven binnen de gemeente Muiden.
Er staan geen verrassingen in: kort samengevat: er kunnen inderdaad op het KNSF-terrein oude granaten liggen ten gevolge van de ramp in 1947, dat zijn er geen duizenden maar hoogstens enkele, die dan waarschijnlijk alleen aangetroffen zullen worden in een cirkel met een straal van 200 meter rond de explosie. Het voorkomen van scherpe granaten is niet waarschijnlijk. Binnen een straal van 600 meter is er een verhoogde kans op het aantreffen van explosieven, maar alleen als je er gaat bouwen en heien is een nader onderzoek geboden. De kans op het aantreffen van granaten is het grootst binnen een straal van 200 meter van de ontploffing. Nu liggen de sportvelden, en de wijken Zuidwest en Noordwest binnen de gevaren zone. Hier is echter het gevaar tóch nihil, omdat deze gebieden opgehoogd werden alvorens er gebouwd werd. In deze gebieden is voorlichting aan de bevolking voldoende, zodat, mocht men tóch een granaat vinden, men weet wat er te doen staat.
Tenslotte zijn er de watergangen binnen het gebied. Zeker in de Muidertrekvaart liggen granaten. Baggerwerkzaamheden dienen dan ook beveiligd te worden uitgevoerd.
naar het persbericht van de gemeente.
Binnen de groene cirkel zijn daadwerkelijk 17cm-granaten gevonden in januari 1947
Binnen de rode cirkel is er een verhoogde kans op het aantreffen van explosieven

Aardig is de beschrijving van het verloop van de explosie:
Volgens de verslagen van de MMOD (Mijn- en munitieopruimingsdienst, voorganger van de EODDEF) werd het munitietransport gevormd door drie vrachtauto's met 196 granaten van 17 centimeter diameter en een vrachtauto met personeel. Om 13.06 vonden een aantal ontploffingen plaats waarbij veertien militairen en drie burgers werden gedood. De volgende ontploffingen vonden daarbij plaats:
- één of meerdere van de 17 centimeter granaten die werden gelost is gesprongen
- een klein munitiemagazijn van de fabriek waar ongeveer 750 kilogram inleidingladingen, ontstekers en buizen werden bewaard
- één of meer stapels granaten zijn gedeeltelijk geëxplodeerd, de niet gesprongen projectielen zijn weggeslingerd
Twee vrachtwagens met granaten raakten lichtbeschadigd, de derde vrachtwagen, die net werd gelost, lag zwaar beschadigd in de Muider Trekvaart. De vierde vrachtwagen voor het personeel was uitgebrand. Ter plaatse van het munitiemagazijn was nog slechts een krater overgebleven. In totaal werden op vier na alle granaten van 17 centimeter teruggevonden op afstanden van 30 tot 200 meter van de losplaats. Hierbij werd er vanuit gegaan dat er één granaat van 17 centimeter bij de ontploffingen is gedetoneerd.
Onduidelijk is of de drie verdwenen granaten later nog gevonden zijn.

De enige verrassing is de datum op het rapport.

Het rapport zou eigenlijk allang klaar moeten zijn (februari). Er is dan ook sindsdien bij de gemeente geinformeerd naar het rapport. Het zou echter nog niet klaar zijn. De enige echte verrassing is dan ook de datum op het rapport: 23 februari 2006, nog ruim voor de verkiezingen.

Uit het lijvige rapport hebben we de meest relevante passages gekopieerd in dit document (pdf- 30 kb). Het volledige rapport vindt u op de website van de gemeente Muiden.


6-april-2006

Sloop boerderij Oudshoorn begonnen.

De deuren zijn eruit, en de ruiten ingegooid. Het interieur lijkt verwoest te zijn, en het dak van de veldschuur is verwijderd. Nog voordat de bezwaarperiode is verstreken blijkt KNSF begonnen te zijn met de sloop van de boerderij van Oudshoorn. Die bezwaarperiode loopt tot 26 april en het heeft er alle schijn van dat deze niet door de grondeigenaar afgewacht wordt. Mochten belanghebbenden nog bezwaar wensen te maken dan moeten ze snel zijn, en vooral snel de zaak aanhangig maken bij de voorzieningenrechter. Mogelijk vindt deze het relevant dat er nu een gemeenteraad zit die de boerderij misschien wel wil behouden als – bijvoorbeeld – kinderboerderij waardoor zo'n plan kans van slagen heeft. Maar natuurlijk niet meer als de zaak plat ligt. Misschien is het al te laat.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: