terug naar het overzicht
terug naar de benuttingsmisverstanden

Het betreft hier een letterlijke kopie van een openbaar gemeentelijk stuk

Voortgang haalbaarheidsonderzoek aquaduct tweede fase


Vergaderdatum Raad : 15 maart 2001
Registratienummer : 2001 - 638

Muiden, 27 februari 2001

Aan de gemeenteraad.

Voorstel

1. instemmen met fase 2 van het haalbaarheidsonderzoek naar het aquaduct conform de offerte van Kolpron.
2. Een krediet beschikbaar stellen van f 85.000,-- voor het uitvoeren van deze fase door vaststelling van bijgaande ontwerp-begrotingswijziging.

Inleiding

Stand van zaken haalbaarheidsonderzoek aquaduct
Eind 2000 heeft Kolpron een offerte ingediend voor een haalbaarheidsonderzoek. Door de commissie D werd op 7 december voorgesteld het onderzoek te faseren. De commissie was van mening dat uw raad hierdoor beter bij het proces van dit ingrijpende plan wordt betrokken. Met het advies van de commissie is ingestemd en Kolpron is gevraagd de offerte aan te passen. In de nieuwe offerte raamde Kolpron de kosten voor fase 1 op f 60.000,--, inclusief BTW. Voor dit bedrag zo in januari een plan van aanpak worden geleverd waarmee inzicht wordt geboden de organisatie voor het verdere proces en de bijdrage die door de verschillende deelnemers wordt geleverd. Op 14 december heeft uw raad met dit bedrag ingestemd.

Argumenten

Er ligt nu een plan van Kolpron voor de verdere aanpak.
In januari heeft Kolpron het plan van aanpak ingediend met een offerte voor de fases 2 en 3. Dit is verwoord in de voor u ter inzage liggende notitie "Haalbaarheidsstudie Aquaduct Muiden; Gebiedsgerichte verkenning: Tracéstudie, 5e Nota Streekplan, Structuurvisie". Hieronder hebben wij deze fases kort toegelicht.

FASE 2/ INHOUDELIJKE VERKENNING / KOSTEN f 108.000,-- INCLUSIEF BTW
In deze fase worden de volgende werkzaamheden verricht:
- globale bepaling tracé en capaciteit van de infrastructuur;
- verkenning van de ruimtelijke en programmatische capaciteit;
- globale bepaling van het draagvlak aan de opbrengstenkant voor de verschillende functies;
- bepaling van kosten en opbrengsten van zowel infrastructuur als vastgoed en financiële effecten in de tijd;
- globaal beeld regionale inpassing;
- procescoördinatie en beperkt overleg;
- rapportage.

FASE 3 / WERVEN VAN DRAAGVLAK / KOSTEN f 72.000.-- INCLUSIEF BTW.
Na de inhoudelijke verkenning is nader overleg nodig voor verdere versteviging van het draagvlak. Het betreft hier een globale kostenindicatie, waarbij van de volgende werkzaamheden is uitgegaan:
- gemeenschappelijke bespreking met betrokken instanties;
- bilateraal ambtelijk overleg met globaal tien partijen;
- bijstelling van de rapportage;
- biiateraal bestuurlijk overleg met de partijen;
- afronding van de rapportage;
- gemeenschappelijke bestuurlijke en ambtelijke conferentie over de resultaten en de verdere aanpak;
- procesmanagement en tussentijds overleg.

Uitvoering

Om een adequate voortgang te kunnen waarborgen leggen wij u dit voorstel rechtstreeks ter beslissing voor. Dat is in de lijn van de afspraken die wij daarover met u maakten. Het gaat nu om een formele (en financiële) bekrachtiging van het zetten van de volgende stap. Uiteraard zullen wij u nauwgezet van de voortgang op de hoogte blijven houden.

Financiële toelichting

Bijdragen diverse instanties.
In een eerder stadium werd afgesproken dat er getracht zou worden financiële bijdragen in de voorbereidingskosten te verkrijgen van de verschillende partners. Hieraan is door ons college intensief gewerkt. Dit heeft het volgende resultaat opgeleverd.

Enkele instanties hebben geen financiële bijdrage gegeven, maar zij hebben wel ondersteuning toegezegd of sympathie betuigd. Met een paar instanties (waaronder de gemeente Amsterdam) is het overleg nog gaande. Door een viertal instanties zijn bijdragen toegezegd tot een bedrag van f 85.000,-. Daarnaast resteert uit de eerste fase nog een bedrag van f 24.000,-. Totaal is er f 109.000,- beschikbaar. De specificatie daarvan ziet er zo uit:

Instanties Bijdrage Incl. BTW
Provincie Noord-Holland ** f 55.000,--
Provincie Flevoland f 10.000,--
Kamer van Koophandel Amersfoort f 10.000,--
Gemeente Almere f 10.000,--
Restant eerste fase f 24.000,--
Totaal f 109.000,--
(** het betreft een minimaal toegezegde bijdrage. Overleg is nog gaande. Afhankelijk van de resultaten van de tweede fase zal de provincie overwegen ook in de derde fase bij te dragen.)

Met dit beschikbare bedrag van f 109.000,-- kan de tweede fase worden gefinancierd. Aangezien de gemeente de toegezegde bijdragen in feite voorfinanciert is een begrotingstechnische verwerking nodig. Uw raad is het bevoegde orgaan daartoe. In de als bijlage toegevoegde ontwerp-begrotingswijziging is een en ander verwerkt. Het komt daarbij - onder verwijzing naar het bovenstaande - neer op de beschikbaarstelling van een krediet van f 85.000,-- (f 109.000,-- minus het nog beschikbare bedrag van t 24.000,-).

burgemeester en wethouders
G. Aalten H.A. Smith
secretaris burgemeester

naar het begin van deze pagina

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: