terug naar de inhoudsopgave
muideninfo.nl ingezonden stukken:
Afsluiting Sluisbrug
Ik had mijn stukje over het sluipverkeer nog maar net naar Muideninfo verzonden of de verkeersellende barstte
weer los.
Sinterklaas was zojuist gearriveerd en de menigte op de Schulpen had zich weer verspreid. Toen kwam het
sluipverkeer. Geleid en begeleid door de Rijkspolitie! Maar daardoor toch niet minder hinderlijk voor de
argeloze bewoner, die zich op deze feestelijke dag door Muiden bewoog. Urenlang wrong zich een trage file
over de Sluisbrug. Urenlang werden voetgangers en fietsers fysiek bedreigd.
Toen ik voor de deur van ons aller Herman Pronk bijna van de sokken was gereden, was ik inmiddels zo
kwaad, dat ik wethouder Schulp maar eens heb gebeld. Die begreep mijn woede wel. Maar hij kon er verder
ook niets aan doen, zo was zijn commentaar.
De snelweg zat dicht door werkzaamheden en een ongeluk. De rijkspolitie leidde het verkeer door Muiden. Hij
had al voor elkaar gekregen, dat tijdens de aankomst van de goede Sint geen sluipverkeer door Muiden werd
geleid. Hij had de Rijkspolitie gedreigd dan de brug te zullen sluiten omdat hij, mocht het verkeer toch
doorgaan tijdens de aankomst van de Goedheiligman, moord en doodslag vreesde. En de politie was zo
vriendelijk geweest om Muiden een paar rustige uren te gunnen. Maar daarna was het weer gewoon
losgebarsten.
Op mijn vraag, waarom hij de Sluisbrug niet werkelijk afsloot, liefst selectief, met electronisch bediende
afsluitingen, antwoordde hij, dat hij dat eenvoudigweg niet mocht. Het was en werd hem door de hogere
overheid verboden. Die wil niet, dat Muiden wordt afgesloten, aldus de wethouder. Een argument, dat hij in de
debatten al eens eerder over het voetlicht heeft gebracht, maar dat bijde burgers niet duidelijk is overgekomen.
Als het waar is, moet er mijns inziens iets aan dat overheidsverbod worden gedaan.
Bij doorvragen bleek de genoemde hogere overheid de Rijkspolitie te zijn, en naar zijn mening viel die onder
het Ministerie van Justitie en van Binnenlandse zaken. Verwonderlijk genoeg kwam het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat niet in zijn opsomming voor.
Naar zijn mening was de enig goede oplossing een doorverbinding van de Mariahoeveweg met de Maxisweg
maar de daarvoor benodigde 25 miljoen had hij helaas niet in zijn zak.
Hij zou het echter wel op prijs stellen, als wij burgers ons tot bedoelde hogere overheid zouden wenden. Ook
buitenparlementaire actie zoals een levende blokkade op de brug - die ik in mijn boosheid als remedie
voorstelde - zou hij toejuichen.
Ik heb hem toen meegedeeld, dat ik eens zou bezien, of en hoe ik contact op zou nemen met de genoemde
hogere overheden en tevens, dat ik wel eens wilde bekijken, of en hoe een buitenparlementair burgerinitiatief
kon worden georganiseerd. En daarmee eindigde het gesprek. Maar niet de verkeersellende.
Later, noch eens nadenkend over dat telefoongesprek, vroeg ik mij af, in hoeverre de "hogere overheid"
Muiden kan dwingen om deze wantoestand te laten voortduren en waarom men ons zou verbieden de brug
fysiek af te sluiten.
's Zomers is ze op zondag toch ook gesloten? En dan staan er ook vaak files op de A1. Daarbij: Electronisch
geregelde afsluiting - of zelfs afsluiting met paaltjes, zoals die nu gebeurt, kan door de politie indien gewenst
toch tijdelijk worden opgeheven? Poltie, brandweer, ambulances ,etc. kunnen er toch altijd door? Dat is met
electronische bediening zelfs veel eenvoudiger dan met een sleutelbediend paaltje! Dan kan ook de
wethouder met zijn auto van zijn huis naar het gemeentehuis rijden, zonder omrijden of noemenswaardig
oponthoud. Ik snap nog steeds niet, welke diepere redenen er liggen achter de gedachte, dat de Sluisbrug niet
kan of mag worden afgesloten voor het sluipverkeer.
Iemand heeft me overigens ingefluisterd, dat mevrouw Waanders van VIB het verhaal van bedoeld
afsluitingsverbod bij de Rijkspolitie al eens heeft gecheckt en dat haar conclusie was, dat het niet op waarheid
berustte. En er zijn elders in Nederland ook voorbeelden van het tegendeel. In Vianen bijvoorbeeld wordt het
sluipverkeer ook met fysieke afsluitingen geweerd, is me verteld.
Inmiddels verwondert het mij, dat er nog geen zwaar gewonden of doden zijn gevallen. Als men ziet, hoe
moeders met kinderen zich te voet of op de fiets, door de verkeersstroom bij de brug wringen, hoe
kinderwagens - die niet met vier wielen op de smalle trottoirtjes kunnen rijden - met levensgevaar over de brug
moeten, kan men slechts constateren dat de Muiders tot dusver veel geluk hebben gehad en dat geldt dan ook
voor de verantwoordelijke politici. En dan heb ik het nog niet over de conflicten tussen automobilisten op de
brug, als er weer iemand de voorrangsregels niet heeft gevolgd en er files achter beide belligerenten staan en
niemand meer achteruit kan. En dat alles kunnen we eenvoudig uit de wereld helpen.
Maar er moet nu iets gebeuren. Liefst door die verantwoordelijke politici, maar anders door middel van een
buitenparlementair - vreedzaam - burgerinitiatief. Muiden wordt anders onleefbaar en dat kan niemands
bedoeling zijn. Ik zeg dus nogmaals, dames en heren politici : Afsluiten die Sluisbrug. En snel. Liefst selectief.
Zo'n installatie hoeft echt niet duurder te zijn dan een uitgebreide regeling met stoplichten, die nooit echt
effectief kan zijn. Ingewikkeld is het ook al niet. Houders van transponders kunnen vrijwelzonder oponthoud
doorrijden. Sluispverkeer kan er eenvoudigweg niet door. Transponders voor de Muidenaren en voor politie,
brandweer, ambulances, etc. kosten voor zover ik heb begrepen in de orde van € 10,--; dus niet meer dan de
kosten van 40 kilometer rijden. Voorwaar geen echte belemmering. Er zijn mensen die hebben uitgerekend,
dat zo'n oplossing zelfs goedkoper is dan stoplichten. En in ieder geval ook milieuvriendelijker.
Onlangs heb ik soortgelijke installaties gezien in o.m. Haarlem, Amsterdam, Harderwijk, Middelburg en Veere
om er maar een paar te noemen en ik heb echt niet onthouden, waar ik ze nog meer heb gezien, maar dat
waren er vele. Wethouder, Raad, Burgemeester, ga nu toch eens kijken bij gemeentes, die zoiets hebben.
Overtuig u zelf nu eens van de veiligheid, die op die manier kan worden geschapen. En neem dan welingelicht
het juiste besluit. Als het dan toch stoplichten moeten worden ( stoplichten kun je ook de hele dag op rood laten
staan - maar dat is uiteraard veel minder effectief dan een fysieke afsluiting ) of paaltjes met sleutelbediening :
Nu ja - Muiden is een democratie en wij hebben u tenslotte gekozen.
Maar wat er ook wordt besloten: Doe het nu en doe het snel, voor de door wethouder Schulp gevreesde moord
en doodslag bij de Sluisbrug werkelijkheid wordt; voor de eerste verkeerdoden vallen. Hef deze ergernis voor
de Muidenaren op. Dat is een deel van de taak en de verantwoordelijkheid, die u op u hebt genomen, dames
en heren politici!
Ik neem aan dat u dat goed beseft. Ik wens u veel wijsheid toe en vooral veel besluitvaardigheid.
Louk Gotjé
terug naar de inhoudsopgave
U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: