terug naar het overzicht
5-juli-2005:
5-juli-2005:

Officiële Feestelijke Opening


Op zaterdag 2 juli vond om 11:30 uur (tijdens het Spieringfestival) de feestelijke opening van de gerenoveerde Groote Zeesluizen plaats. Het Hoogheemraadschap/DWR met als ceremoniemeester stadgenoot Jan Portengen, het districtshoofd van Amstel Gooi en Vecht, zette zijn beste beentje voor. Het was één en al feestelijkheid. De prachtige bloemstukken op de sluis, de steltlopende dames, de samenzang, het gedicht van de Dichter des Vaderlands, de toespraken, de kinderen in de Optimistjes en de grote schuit, de ballonnenvloot die het luchtruim koos en als klap op de vuurpijl het kanon dat een enorme zwerm kleurrijke confetti uitblies: fantastisch allemaal. Het was 's avonds nog eens uitvoerig te zien op RTV Noord-Holland.

Dijkgraaf Johan de Bondt en burgemeester Anne-Marie Worm, die samen de officiële opening verrichten, hielden los van elkaar een toespraak. De dijkgraaf vertelde onder meer dat de restauratie van de sluis, die vroeger deel uitmaakte van de Stelling van Amsterdam, in totaal 3 ½ miljoen euro gekost heeft, gemeenschapsgeld wel te verstaan.

Bas Holzhaus schreef het lied 'Onze sluis' op de wijs van 'Waar de blanke top der duinen'. De zeven coupletten werden uit volle borst door Noot voor Noot uit Muiderberg gezongen tijdens de officiële opening van de Grote Zeesluizen. Alle aanwezigen zongen mee. De Dichter des Vaderlands Driek van Wissen was eveneens geïnspireerd door de sluis van Muiden. Hij droeg een speciaal voor de opening geschreven gedicht voor.

Passerende schippers krijgen ook nog een cadeautje:
RPV deelt tips en hevelpompje uit
persbericht van 11 mei 2005
Restauratieplan Vecht (RPV) deelt deze zomer informatiefolders en hevelpompjes uit aan schippers die de Vecht bezoeken. De sluiswachters reiken het materiaal aan tijdens het schutten in de sluizen tussen Utrecht en Muiden. De folder bevat tips waarmee de recreanten kunnen bijdragen aan de verbetering van de waterkwaliteit van de Vecht. Zo kan, met behulp van het uitgereikte hevelpompje, benzine voortaan zonder te morsen vanuit een jerrycan overgeheveld worden naar de tank. Het RPV is in 1996 gestart met het doel de Vecht op te knappen zodat de gewenste planten en dieren weer terugkeren in de rivier. Om dit te bereiken is een hele serie maatregelen opgesteld en uitgevoerd. Zo is de maximumvaarsnelheid verlaagd om de groene oevers te beschermen. Ook is er twaalf kilometer natuurvriendelijke oevers aangelegd. Andere maatregelen zijn het inrichten van openbare aanlegplaatsen, het verplaatsen van woonschepen die op kwetsbare locaties liggen en het voorkomen van te hard varen en het tegengaan van afmeren op plaatsen waar dat niet wenselijk is. Er zijn wachtplaatsen bij bruggen aangelegd en enkele jaagpaden worden hersteld.

18-april-2005:

De laatste loodjes

De werken aan de sluis worden afgerond: de laatste loodjes

Het remmingswerk wordt hersteld. Een paal wordt vlot de zachte veengrond ingedreven.

Ook de 'slagbomen' zijn nog niet in orde. Met deze gereedschapskoffer moet het wel lukken...


13-april-2005:

Proefdraaien Groote Zeesluizen

Donderdagmorgen 14 april vindt vanaf tien uur de generale repetitie van het functioneren van de gerestaureerde Grote Zeesluizen plaats. Zaterdag 16 april zal er weer een sluiswachter aanwezig zijn voor het echte werk, want dan gaat de sluis na maanden weer open voor het scheepvaartverkeer. Inmiddels zijn het tentenkamp verdwenen, zijn de damwanden verwijderd en staan de kolken weer vol water. Tot opluchting van DWR zijn er geen problemen met het grondwater geweest gedurende de twee weken dat de sluis droog heeft gestaan. Restauratie van de vloeren en de sluiswanden onder de waterlijn is vooralsnog niet nodig gebleken. Wel zijn de wanden gezandstraald, waarbij ook oud mortel is weggespoeld, maar dat de sluizen eind van dit jaar weer droog moeten worden gezet om te voegen, blijkt een Indianenverhaal te zijn. Er heeft een uitgebreide inspectie plaats gevonden en er zijn videobeelden gemaakt. Aan de hand hiervan zullen deskundigen onderhoudsadviezen uitbrengen.
26-maart-2005:

Sluisdeuren teruggeplaatst, kolk drooglegd


De kolk is drooggelegd. De rommel die er in achterblijft wordt in de bakken gedaan, die met een levensgrote kraan uit de kolk wordt gehesen.

Met een andere levensgrote kraan worden de sluisdeuren op hun plaats gehesen.

Daarna nog een pennetje in het scharniertje en klaar is Kees! Helaas waren ze in de werkplaats vergeten de scharnieren gangbaar te maken...

28-maart-2005:

Vlaggetjesdag!


Omdat DWR nogal wat ruimte nodig had om de rommel te bergen, ontbrak het terras bij Ome Ko. Dus werd het bier op straat geschonken.

Dit is nu een gereviseerde sluisdeur. Ze lijken wél een beetje kaal...

PERSBERICHT DWR

14-maart-2005:

Groote Zeesluis Muiden 16 april weer open voor scheepvaart

AGV/DWR had een strak werkschema om de Groote Zeesluis in Muiden aan het begin van het vaarseizoen te kunnen openstellen voor de scheepvaart. Helaas is er door de vorst en koudeperiode vertraging ontstaan die de aannemer niet meer kan inhalen. Dit betekent dat de sluis pas op zaterdag 16 april weer open gaat, twee weken later dan was gepland.

Vertraging

Ondanks de verwarmde tenten over de sluis heen, was het te koud en vochtig om in het normale tempo goed metselwerk te leveren. Zo moeten de stenen die van buiten komen, van te voren op 'metseltemperatuur' komen. En de mortel (cementspecie) kan alleen in kleine hoeveelheden worden aangemaakt. Hierdoor gaat het werk veel langzamer. Opvoeren van het tempo kan niet omdat de kwaliteit van het metselwerk dan heel slecht wordt. Hierdoor is het werk twee weken later klaar.

Korte droogzetting

Voor de uitvoering van de laatste werkzaamheden is het noodzakelijk om de sluis tijdelijk droog te zetten. Dan wordt het metselwerk dat normaliter onder water staat, gereinigd en behandeld, en er worden enkele noodreparaties uitgevoerd. De situatie op en rondom de sluis wordt gemonitoord, om tijdig te kunnen ingrijpen wanneer er onverhoopt problemen ontstaan. Hierin volgt AGV/DWR volledig het advies van ingenieursbureau Geodelft dat heeft aangegeven hoe er zorgvuldig te werk moet worden gegaan. De droogzetting van de sluis is vanaf vrijdag 25 maart tot en met vrijdag 8 april. Daarna worden de steigers en tenten verwijderd. Als laatste wordt de sluisbodem schoongemaakt. Voor het aan- en afvoeren van materiaal worden vrachtwagens ingezet.

Afsluiting sluisbrug

Er wordt een grote kraan geplaatst om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Op zaterdag 26 maart worden de acht sluisdeuren aan de Vechtzijde weer in de sluis geplaatst. Dit betekent dat de sluisbrug op zaterdag 26 maart vanaf 7.00 – 22.00 uur is gesloten voor al het verkeer. Langzaam verkeer kan gebruik maken van de noodbrug.

Afsluiting Herengracht

Tijdens deze werkzaamheden is de Herengracht tussen de huisnummers 52 en 71 afgesloten voor doorgaand verkeer vanaf vrijdagdag 25 maart 7.00 uur t/m vrijdagdag 8 april 16.00 uur. Het is niet mogelijk om voor het sluiscomplex te parkeren. Het is wel mogelijk om de winkels te bevoorraden en de straat is ook toegankelijk voor hulpdiensten, voetgangers en fietsers.
Lees ook in de Gooi-en Eemlander: Slot sluisrenovatie zorgt voor overlast 16-mar-2005

Bedrijvigheid in de tent!


6-feb-2004: Onder deze tenten wordt hard gewerkt

7-feb-2004: De Schulpen verbouwd tot marktplaats.
Deze tenten zijn geplaatst om het voegwerk te beschermen tegen de kou. Er staan hete lucht kannonnen die niet alleen de werkers warm houden, maar ook het voegwerk. Dat verdraagt namelijk geen kou, beneden 4 graden kun je metselen wel vergeten. De vaklieden die bezig zijn met de Groote Zeesluizen, maken lange dagen. Er wordt doorgewerkt tot acht uur 's avonds. Alles wordt in het werk gesteld om de grote kolk, de Oostsluis, op 1 april open te kunnen stellen voor het scheepvaartverkeer. De tenten verdwijnen dan ook half maart. Naast het onverwachte gedrag van het grondwater heeft men te kampen met weer een nieuwe tegenslag. Het bleek dat er voor een deel maar één centimeter uitgediept was voor het voegen, terwijl dit 3 centimeter had moeten zijn. Met hels kabaal worden de voegen alsnog uitgediept. In afwachting van het herstel van de sluisbodem staat er nog steeds laag van ruim een meter water in de kolken. Zodra het grondwater is weggepompt moet 'de sluisvloer' gerestaureerd worden. Dat moet met man en macht gebeuren. Er is maar vijf dagen de tijd voor, anders komt het grondwater weer op zetten.

De Brug is terug


15-dec-2004: De brug is weer terug geplaatst. Zij ziet er mooi uit!

15-dec-2004: De kolken staan nog steeds vol. Hoe DWR dit gaat oplossen, weet men nog niet.
Lees ook het artikel in de Gooi- en Eemlander.
8-december-2004:

De Kolk Staat Weer Vol!


8-dec-2004: Het water staat weer wat lager, en er wordt gewerkt.

8-dec-2004: De voorbereidingen voor het herplaatsen van de brug zijn in volle gang.

Doordat de sluiskolk leeg gepompd werd, viel de tegendruk tegen het grondwater weg. Er vond als het ware bronbemaling van de omliggende panden plaats. Die liepen het risico van verzakking. Nu moet dat ook het geval geweest zijn bij de vorige restauratie, maar vermoedelijk was men toen wat minder zorgvuldig. Hoe het ook zij, men is er (nog) niet uit hoe dit op te lossen : naar verluidt denkt men aan het ondoordringbaar maken voor grondwater van de leeggepompte kolk. Op de kosten hiervan is niet gerekend, evenmin als op de mogelijke vertraging. DWR is om commentaar gevraagd, en zond ons dit persbericht:

" De sluis is vorige week drooggezet om het metselwerk te kunnen renoveren. Bij inspectie bleek de bodem water door te laten. Bij het wegpompen van dit water op woensdag 1 december, bleek echter het grondwaterpeil te dalen. Het grondwaterpeil wordt nauwkeurig bijgehouden door peilbuizen die op diverse plaatsen rondom de sluis zijn geplaatst. Om eventuele risico's te vermijden, is daarom besloten de sluis weer vol water te laten lopen. Dit is op donderdag 2 december gebeurd. Het grondwaterpeil was vervolgens weer op het oude niveau.

We zijn nu op zoek naar een oplossing om de sluis droog te krijgen en tegelijkertijd het grondwater op voldoende niveau te houden. Voor een onafhankelijk en gedegen advies hebben wij het ingenieursbureau Geodelft geraadpleegd. Zodra wij meer weten, zullen we u informeren. Deze vertraging heeft geen gevolgen voor de afsluiting voor gemotoriseerd verkeer. "
Gooi-en Eemlander: Renovatie sluis Muiden op schema

4-dec-2004: De kolk staat weer vol...

4-dec-2004: De dubbele damwand

9-november-2004

Groote Zeesluizen:
Brug weg

Onder grote publieke belangstelling werd de draaibrug van zijn plaats gehesen en op een dekschuit gelegd. Daarmee wordt de brug naar een werkplaats gevaren, waar hij (zij?) grondig gereviseerd wordt. Op 19 december zit hij er weer in, en kan autoverkeer er weer overheen razen. Nu is er ruim een maand rust.

Groote Zeesluizen:
Damwand bijna klaar

Gelijktijdig werd de laatste hand gelegd aan de damwand aan de Noordzijde van de Groote Zeesluizen. Deze damwand is noodzakelijk om de sluiskolken te kunnen leegpompen. Naar verwachting zal men ook een damwand aan de Zuidzijde plaatsen.

5-november-2004

Groote Zeesluizen:
Gemotoriseerd verkeer gestremd

De werken zijn nu echt begonnen. Tot in wijde omtrek was het kabaal van het 'intrillen' van de damwanden te horen, die dienen om de sluiskolken droog te leggen. Tevens werd de laatste hand gelegd aan de fietsers- en voetgangersbrug, die van 8 november tot en met 19 december de enige verbinding zal vormen tussen Oost- en West Muiden.

PERSBERICHT DWR

Muiden, 4 november 2004

Renovatie Groote Zeesluis gestart!

De Groote Zeesluis in Muiden is van groot belang voor zowel het vaarweg- als het waterbeheer. Daarnaast maakt het deel uit van het historische stadsgezicht van Muiden. Om te voorkomen dat de sluis in verval raakt en er problemen gaan ontstaan met schutten, wordt de sluis gerenoveerd. De sluis is hierdoor van 1 november 2004 tot en met 31 maart 2005 gestremd voor scheepvaartverkeer. Vanaf 8 november tot en met 19 december vinden er werkzaamheden plaats aan de brug over de sluis. Er wordt dan een noodbrug geplaatst voor langzaam verkeer; (brom)fietsers, voetgangers en invalidenwagens. In deze periode kan gemotoriseerd verkeer (auto's, motoren, tractoren) niet over de sluis en zal worden omgeleid. De Dienst Waterbeheer en Riolering (DWR) voert de renovatie uit in opdracht van het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV).

Renovatie

Er vinden diverse onderhoudswerkzaamheden aan de sluis plaats:

Afsluiting

De werkzaamheden aan het sluiscomplex vinden plaats van 4 oktober 2004 tot en met 30 mei 2005. De sluis is gestremd voor scheepvaartverkeer tussen 1 november 2004 en 31 maart 2005. Om de draaibrug te kunnen renoveren, moet deze worden verwijderd. Er wordt een noodbrug geplaatst voor langzaam verkeer; (brom)fietsers, voetgangers en invalidewagens. De noodbrug is niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer (auto's, motoren). Deze stremming duurt van 8 november tot en met 19 december. Gemotoriseerd verkeer zal worden omgeleid. Zie ook dit kaartje (pdf)

Meer informatie

Meer informatie vindt u op onze website: www.dwr.nl, onder Projecten. Of neem contact op met het infopunt water van DWR, bereikbaar via tel: 0900 93 94 / e-mail: infopuntwater@dwr.nl
terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: