terug naar het overzicht
terug naar Muiden Veilig?
20-feb-2004

Muiden veilig?
WE ZULLEN EENS ZIEN...

Klik hier:
Ik wil meer weten over de veiligheid van de Kruitfabriek

en voor een abonnement op de Klapkrant

inhoud:

DEEL VI:
13-feb-2003

Wat staat er in dat convenant?

Uit het persbericht dat de gemeente Muiden naar aanleiding van de aanstaande sluiting van de Kruitfabriek verspreidde:

" Deze overheidspartijen hebben de intentie uitgesproken in principe onder zeer stringente. voorwaarden en op basis van een open begroting mee te willen werken aan een nog nader in te vullen ontwikkeling op het fabrieksterrein, teneinde de kosten van een mogelijke beëindiging van de activiteiten zo goed mogelijk te kunnen dekken. Deze principe-bereidheid is door deze partijen in een intentie-verklaring met de KNSF vastgelegd."

Zou het niet aardig zijn dat deze intentie-verklaring gepubliceerd werd? Zodat we weten wat onze overheden van plan zijn? En wat er precies bedoeld wordt met die kosten van een mogelijke beëindiging. We gaan het maar eens aan Cees Leupen vragen.

"In de komende periode zal KNSF een open begroting maken van de kosten die samenhangen met het beëindigen van de activiteiten. Onder coördinatie van gedeputeerde staten zal deze open begroting worden getoetst om vervolgens te bezien welke bijdrage de functieverandering van het terrein kan leveren aan de kosten van eerdergenoemde beëindiging van de activiteiten."

Wat is een open begroting? Waarschijnlijk wordt bedoeld een "openbare" begroting.
Dus een begroting die door iedereen beoordeeld kan worden. En getoetst. Want:

Bezien wordt kennelijk of de opbrengst van de functieverandering van het terrein kan bijdragen in de kosten van bedrijfsbeëindiging. Is dat nu logisch? De functieverandering is een kwestie die bij ruimtelijke ordening thuishoort, en inderdaad democratisch gecontroleerd dient te worden. De bedrijfsbeëindiging is, zoals we allemaal gehoord hebben, een bedrijfs-economische kwestie. Zou men misschien bedoelen "hoe de functieverandering van het terrein kan bijdrage aan de kosten van deze functieverandering"? Dus, bijvoorbeeld, hoe de verkoop van kavels grond kan bijdrage in de noodzakelijke kosten voor grondsanering, die nodig is voordat je deze kavels kan verkopen. Dat lijkt nogal wiedes. Logischer dan dat daarmee bijvoorbeeld afvloeingsregelingen betaald zouden moeten worden. Enfin, dat kan de grondeigenaar natuurlijk ook wel met de fabriekseigenaar besluiten. We gaan het maar eens Cees Leupen vragen. 't Wordt vast dure grond.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
13-feb-2003

Meijdam antwoordt

Toen wethouder Leupen zei dat het het Ministerie en de Provincie heel wat waard om van de Kruitfabriek af te komen werd muideninfo natuurlijk razend nieuwsgierig naar wat zij er dan wel voor over hadden. We belden met het Ministerie, en die zeiden van helemaal niets te weten. En we belden naar de Provincie, de heer Henry Meijdam, die, via zijn woordvoerder, muideninfo liet weten onze vragen graag schriftelijk te ontvangen. Hier zijn ze dan:

"Geachte heer Meijdam, Geruime tijd doen in Muiden geruchten de ronde over wensen van, en toezeggingen van de Provincie t.a.v. de ontwikkeling van het KNSF-terrein. Op de commissievergadering van 30 januari jl. gaf de wethouder van RO opnieuw voeding aan deze geruchten. (...) Onze vragen:


NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
13-feb-2003

Maar er is meer....Vragen over gevaarlijk kruitafvaltransport

Behalve kruit, produceert MCI ook kruitafval. Dat afval, naar verluidt 100.000 kg, ligt nu op het terrein opgeslagen. Deskundigen klassificeren dit afval als "buitengewoon gevaarlijk". Het afval bevat namelijk nogal veel nitroglycerine. Het is zo gevaarlijk dat Afval Verwerking Rijnmond dit explosief brandbare, of explosieve afval niet wilde accepteren ter vernietiging. Er zou eerst een kostbaar TNO-rapport gemaakt moeten worden dat zou moeten aangeven hoe met het goedje om te gaan.
Daarop werd het spul aangeboden aan E.S.T. Entsorgungsanlagen Betriebsgesellschaft mbH in Duitsland, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de vernietiging van munitie. Voor uitvoer en transport werd in november 2002 vergunning verleend door het ministerie van VROM aan een transportbedrijf uit Drachten. De vergunning heeft betrekking op "de uitvoer van waternat kruitafval, behorende tot de afvalsector ontplofbare afvalstoffen."
Deskundigen maken zich echter ook nogal wat zorgen over de veiligheid van het transport vanaf de locatie van Muiden Chemie International aan het Kruitpad 16 in Muiden, naar het verre Duitsland. Zoveel zorgen, dat in de Tweede Kamer vragen over deze kwestie gesteld zullen gaan worden aan de Minister van VROM.

Muideninfo houdt u op de hoogte!: De vragen én antwoorden vindt u hier als pdf-document.

Dit zijn de vragen:
Schriftelijke vragen van het lid Van Velzen (SP) aan de minister van VROM over de verwerking van explosief afval
  • 1. Is het juist dat er 100.000 kilo explosief gevaarlijk afval (waternat kruitafval) van het bedrijf Muiden Chemie International te Muiden wordt afgevoerd naar E.S.T. Entsorgungsanlagen Betriebgesellschaft mbH in Duitsland, met het oogmerk deze afvalstoffen daar ter verwijdering te verbranden?
  • 2. Betreft het een eenmalig transport of is er spraken van periodieke overbrenging?
  • 3. Kunt u aangeven of en zo ja welke hoeveelheden van dit explosief gevaarlijk afval er nog bij Muiden Chemie zijn opgeslagen? Kunt u tevens aangeven of deze opslag is meegenomen in de veiligheidsrapportage en de risicocontour in het kader van het Besluit Risico Zware Ongevallen?
  • 4. Is het juist dat de Afval Verwerking Rijnmond (AVR) over zowel een vergunningtechnische als verwerkingtechnische voorziening beschikt om dergelijk afval te verwerken, maar de verwerking niet op zich neemt omdat ze geen kosten wil maken voor onderzoek naar de veiligheidsaspecten verbonden aan de verwerking als gevolg van een geconstateerd hoog gehalte aan Nitroglycerine in deze gevaarlijke afvalstof? Zo ja, bent u bereid onderzoek te doen naar de weigering van AVR om genoemde gevaarlijke afvalstoffen te accepteren en de reden van weigering tot acceptatie aan de Kamer te doen toekomen?
  • 5. Acht u het vervoer naar en verwerking in Duitsland verantwoord gezien de binnenlandse problemen met verwerking van de genoemde gevaarlijke afvalstof?
  • 6. Zijn er, naar de aard van de gevaarlijke afvalstof veiligheidsmaatregelen en voorzieningen getroffen om bij het transport over de weg de hoogst mogelijke veiligheid te garanderen? Zo nee, waarom niet, en zo ja kunt u aangeven welke maatregelen zijn getroffen?
  • 7. Is afvoer van dergelijke gevaarlijke afvalstoffen naar het buitenland wel in overeenstemming met het beleid om gevaarlijke afvalstoffen in eigen land te verwerken indien er in Nederland doeltreffende voorzieningen beschikbaar zijn? Is de AVR als overheidsgerelateerde nutsvoorziening gemachtigd om een binnen de vergunningvallende eindverwerking van een gevaarlijk afvalproduct vanwege bedrijfseconomische redenen te weigeren? Zo nee, welke maatregelen zult u nemen?
  • 8. Bent u bekend met andere kruitachtige afvalstromen, zoals zgn. 'ernstvuurwerk'? Is het juist dat hiervoor op dit moment in Nederland geen verwerkingsmogelijkheden meer zijn?
  • 9. Is het juist dat door deze situatie bij een veelheid aan bedrijven waar ernstvuurwerk in het afvalstadium raakt, problemen en veiligheidsrisico's ontstaan? Zo ja, van welke problemen en risico's is er hier sprake en welke maatregelen zult u treffen?
  • 10. Bent u bereid de mogelijkheden van een verwerkingsroute voor kruitachtige materialen binnen Nederland, conform het beleid, te onderzoeken en stimuleren?


NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
27-feb-2003

Leupen antwoordt

Muideninfo vroeg per e-mail aan Wethouder Leupen om commentaar op de bovenstaande antwoorden van Gedeputeerde Meijdam, naar de inhoud van de 'intentieverklaring' en naar de betekenis van het woord 'open' in de 'open begroting' uit het persbericht. Cees Leupen antwoordt:
Beste Jan,
De door jou aan de provincie gestelde vragen zijn helder en aan de door Meijdam gegeven antwoorden kan en wil ik geen woord toevoegen. Het is zoals in de antwoorden gesteld aan de grondeigenaar een open begroting op te stellen die vervolgens aan Rijk, provincie en gemeente zal worden voorgelegd. Ik heb het voornemen de raad in maart een plan van aanpak en de intentieverklaring toe te zenden, waarna openbare behandeling in cie. en raad kan plaatsvinden.
Het zal je dan ook duidelijk worden dat ik/college niet over 1 nacht ijs is gegaan en zeker is gesteld dat het hoogst bevoegde orgaan, de gemeenteraad, alle rechten in eigen hand heeft gehouden.
Ik hoop je op deze wijze voldoende antwoord te hebben gegeven.

Niet voldoende dus, want in ieder geval ontbreekt de inhoud van de intentieverklaring en de verklaring van het begrip 'open'. Dus maar eens op de commissievergadering van 20 februari jongstleden geprobeerd:
De logica werkt ook nogeens in het voordeel van het volplempen van het KNSF-terrein met intensieve bebouwing. Immers, als er geen Aquaduct komt, komt er geen bebouwing in de Bloemendalerpolder, zo heeft de raad de wethouder opgedragen. Dus komen alle 5000 woningen (of in ieder geval het Muider deel daarvan) op "Kruitburgh". Accepteert de raad deze consequentie?

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
16-juni-2003

Het veiligheidsrapport is binnen!

Het ministerie van VROM deelde Muideninfo desgevraagd mede dat er nu echt schot zit in het Veiligheidsrapport van MCI. Zoals u eerder, op 23 januari jongstleden, heeft kunnen lezen op deze site, deelde het ministerie van VROM mede dat de procedure rond het veiligheidsrapport ondanks de voorgenomen sluiting normaal verloopt, en dat zolang MCI geopend is, zij aan de wet zal moeten voldoen.

Op 10 februari 2003 leverde MCI haar veiligheidsrapport in bij VROM. Het zag er keurig uit, volgens mijn zegsman, maar er waren tóch nog een aantal opmerkingen en vragen over. Die moesten beantwoord worden voordat VROM het rapport in behandeling kon nemen. En voor de beantwoordiging had MCI weer een extern bureau nodig. Maar juist vandaag was het zover: het nu hopelijk volledige rapport is in handen van VROM.

Mochten er inderdaad nu geen opmerkingen meer over zijn, dan zal VROM als "coördinerend bevoegd gezag", na bestudering dit rapport in een vertrouwelijke versie terbeschikking stellen aan de burgemeester van Muiden, de brandweer en de arbeidsinspectie. Deze zullen op basis van dit rapport een aantal door hen noodzakelijk geachte maatregelen voorstellen. Deze maatregelen, voor zover die betrekking hebben op externe veiligheid (dus de maatregelen ter bescherming van de bevolking, vastgesteld door B&W en de brandweer: m.a.w.: het rampenbestrijdingsplan) zullen dan, samen met de openbare versie van het veiligheidsrapport, openbaar worden gemaakt. Dit moet binnen zes maanden, eventueel uit te breiden tot negen maanden, en gedurende ten minste vier weken. Aan de hand van binnengekomen reacties wordt dan het definitieve rampenbestrijdingsplan vastgesteld. Dat moet binnen één jaar na het aanleveren van het veiligheidsrapport aan B&W. De burgemeester is voor heel deze procedure verantwoordelijk.

Wat aardig: het is dan juni 2004. Naar verwachting hebben we dan een rampenbestrijdingsplan voor een fabriek die de vorige maand gesloten is.

Apropos, ook het bericht over een veiligheidsrapport van MCI in het Vechtjournaal gelezen? Dat heeft hier dus niets mee te maken, dat gaat om een oud arbeidveiligheidsrapport.


NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
8-okt-2003

MCI "gedoogd" tot sluiting

"MCI heeft al een ruim twintig jaar oude milieu-vergunning. Normaal gaat zo'n vergunning 5 á 10 jaar mee. Wat gebeurt er nu als MCI open blijft?", vroeg Muideninfo aan Harold Rosema, die het dossier MCI bij het ministerie van VROM beheert. "We gaan er van uit dat MCI volgend jaar sluit", antwoordde de woordvoerder van VROM, "maar mocht dat niet het geval zijn dan moet MCI een nieuwe milieuvergunning aanvragen." De heer Rosema voegde daar aan toe dat er nu heel anders tegen milieuvergunningen aangekeken wordt dan in 1981, toen de hinderwetvergunning aan de Kruitfabriek verstrekt werd. Wat betreft het aspect 'veiligheid van het productieproces' zag hij echter géén obstakels.

Over die veiligheid:
Zoals u hierboven gelezen heeft, werd in juni het veiligheidsrapport alweer ingediend bij het ministerie. En wéér was het niet geheel in orde. De aanvullingen die nodig waren kwamen in augustus, en nu buigen het ministerie van Sociale Zaken, de Brandweer, en de eigen adviseur van VROM, het RVIM zich over dit rapport, en brengen advies uit aan het ministerie van VROM.
Het ziet er overigens naar uit dat het rapport niet alleen 'conform' (dwz.: wat vereist is, staat er in) is, maar ook inhoudelijk deugt.
Op grond van het oordeel van deze adviseurs wordt een openbare versie gemaakt, en ter inzage gelegd. Dat zal waarschijnlijk in Januari 2004 plaatsvinden. Daarmee is het (eventuele) Rampenbestrijdingsplan, volgens bovenstaande procedure, dus weer vertraagd.

Sluiting
"Eventuele sluiting staat los van de planning voor het Rampenbestrijdingsplan", verzekerde Harold Rosema ons. "Zolang de fabriek open is zal hij aan de wet moeten voldoen."

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
5-feb-2004

MCI beboet

Zojuist ontving muideninfo een persbericht van de officier van justitie in Amsterdam. MCI betaalt een boete van 13.000 euro wegens een overtreding van de regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Daarmee blijkt inderdaad de wet overtreden te zijn bij het vervoer van gevaarlijk, explosief afval waar muideninfo een jaar geleden op deze pagina over berichtte.
Volgens het persbericht zijn de overtredingen aan het licht gekomen toen het Afvalverwerkingsbedrijf Rijnmond een partij kruitafval weigerde. Naar de mening van de afvalverwerker was er te weinig water aan toegevoegd om explosies te voorkomen. Uit onderzoek bleek dat MCI het afval niet had laten classificeren door TNO, maar gebruik had gemaakt van een oude classificatiemethode van het ministerie van verkeer en waterstaat. Nadat het kruitafval volgens de juiste methode was geclassificeerd bleek de categorie op het vervoersdocument juist te zijn.
Naar aanleiding van dit incident hebben de autoriteiten eerdere transporten onderzocht en zo bleek dat MCI vaker de regels voor het vervoer van gevaarlijk afval had overtreden.

Het Persbericht:
Arrondissementsparket Amsterdam, 4 februari 2004
Parket treft schikking met MCI
De officier van justitie van het arrondissementsparket Amsterdam heeft een schikking getroffen met Muiden Chemie International BV (MCI) in verband met een overtreding van het reglement 'Vervoer over land van gevaarlijke stoffen'.
Het bedrijf betaalt een boete van 13.000,-- euro en voldoet aan een aantal hierna te noemen voorwaarden.

De overtredingen zijn aan het licht gekomen toen het Afvalverwerkingsbedrijf Rijnmond (AVR), die het kruitafval van MCI altijd verwerkt en verbrand heeft, een partij kruitafval niet wilde accepteren omdat er naar hun mening te weinig water aan zou zijn toegevoegd om explosies te voorkomen. Bij nader onderzoek bleek dat MCI het betreffende kruitafval niet door TNO had laten classificeren doch gebruik maakte van een (oude) door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat uitgegeven classificatie. Hierdoor kon door het bevoegd gezag niet worden vastgesteld of de op de vervoersdocumenten vermelde classificatie correct was. Achteraf heeft MCI alsnog door TNO het kruitafval laten bemonsteren en een classificatie uit laten voeren waaruit bleek dat de op de vervoersdocumenten vermelde classificatie correct was.
Naar aanleiding van dit transport zijn eerdere transporten onderzocht en is gebleken dat MCI ook bij deze transporten genoemde wettelijke bepaling aangaande het vervoer van gevaarlijk afval heeft overtreden.

Daarnaast was op 20 augustus 2001 brand ontstaan op het terrein van MCI, waarbij circa 30 kartonnen drums met gebruikte plastic zakken met restanten van explosieve stoffen is verbrand.

De officier van justitie is overgegaan tot het aangaan van een schikking om de volgende redenen.

Tijdens een rechtszitting kan aan een rechtspersoon ook alleen een geldboete worden opgelegd door de rechter. In deze zaak is niet een direct verantwoordelijk persoon aan te wijzen en is daarom alleen de rechtspersoon vervolgd. Door op deze wijze de zaak af te doen wordt de overtreder afdoende gestraft, terwijl een langdurige procedure wordt voorkomen. Daarnaast wordt de opsporingscapaciteit niet extra belast, maar kan elders ingezet worden voor de opsporing van nieuwe milieuovertredingen.

Inmiddels is bekend geworden dat MCI gaat sluiten, zodat de preventieve werking van de straf slechts een beperkt effect zou hebben.

Het bedrijf heeft inmiddels bindende afspraken gemaakt met betrekking tot de opslag en afvoer van gevaarlijk afval. Zo zal het bedrijf er zorg voor dragen dat telkens wanneer in de toekomst een partij kruitafval wordt afgevoerd of vervoerd, daarvan 24 uur van tevoren de Inspectie Verkeer en Waterstaat wordt ingelicht, zodat de transporten tevoren kunnen worden gecontroleerd. Ook is inmiddels nagenoeg de gehele voorraad kruitafval - na te zijn bemonsterd door TNO - volgens de regels afgevoerd.
Op verzoek van MCI is het kruitafval door TNO opnieuw geclassificeerd en het bedrijf heeft inmiddels een methode ingevoerd waardoor het bevoegd gezag vooraf en tijdens het transport de juiste classificatie, zoals vermeld op de vervoersdocumenten, kan controleren. Op deze wijze wordt bereikt dat in de toekomst dit afval op een zodanige wijze wordt getransporteerd dat het voor een ieder veilig is.

Het onderzoek is gedaan door de nieuwe, landelijke opsporingsdienst van het Ministerie van VROM, de VROM-inlichtingen en opsporingsdienst. Het onderzoek naar de brand is gedaan door de politie Muiden.

Bovendien kwam vast te staan dat er op 20 augustus 2001 brand is ontstaan op het terrein van MCI, waar 30 kartonnen drums met plastic zakken vol resten van ontplofbaar afval waren opgeslagen:

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
5-feb-2004

Brand bij MCI betrof explosieven

Volgens een persbericht van de officier van justitie in Amsterdam kwam vast te staan dat de brand op 20 augustus 2001 is ontstaan in 30 kartonnen drums met plastic zakken vol resten van ontplofbaar afval. Eigenlijk is dat geen verrassing; in het kader van het onderzoek naar de veiligheid van de Kruitfabriek door Muideninfo was allang vastgesteld dat hier mogelijk sprake kon zijn van explosieve zelfontbranding van resten explosieven. Tijdens dit onderzoek, direct na de brand, hoorden we immers van getuigen dat bij het ontstaan van de brand een luid sissend geluid werd waargenomen. Ook bleek dat de locatie geen opslagplaats van alleen kartonnen dozen en plastic zakken was (zoals de burgemeester beweerde), maar dat in dit verpakkingsmateriaal een nitro-glycerine mengsel verpakt was. We vermoeden dat resten daarvan bij warmte kunnen ontleden, en spontaan explosief ontbranden. Een dergelijke brand vond eerder in juli 1973 plaats.
Dit vermoeden wordt nu zeer plausibel gemaakt door het Openbaar Ministerie (OM) in haar Persbericht.

In het Persbericht van het OM staat dat het onderzoek gedaan is door de Politie Muiden. De Perswoordvoerder van de Politie vertelde dat direct na de brand de burgemeester van Muiden, de heer Harry Smith er op stond zélf de woordvoering naar de pers te doen. Toen de zaak daarna naar het OM ging, werd het OM woorvoerder. Wij hebben het OM gevraagd om ons de preciese oorzaak van de brand mede te delen.
Het OM zegt daarover dat weliswaar vaststaat dat de brand ontstaan is in resten explosieven, maar dat een feitelijke oorzaak nooit met zekerheid is vastgesteld.
De heer Smith heeft de bevolking altijd verteld dat het een 'zogenaamd brandje in kartonnen dozen' betrof. En dat de oorzaak onbekend was. Het betrof echter een grote uitslaande brand, in een explosieven opslag ruimte - waar gelukkig op dat moment geen grote hoeveelheden lagen. Brandmelders zouden in zo'n situatie zinloos zijn.

Wij hebben de heer Smith om zijn commentaar gevraagd. Wij vroegen hem of hij af wist van bovenstaande feiten en waarom de raad daarover nooit geinformeerd was. Ook vroegen we hem waardoor het college tot het inzicht was gekomen dat de Kruitfabriek een 'maatschappelijk ongewenste inrichting' zou zijn. Hij reageerde op 9 februari 2004 als volgt:
Geachte heer Bovenlander,
Dank voor uw E-mail over de brand bij MCI op 20 aug. 2001
Ongeveer 30 maanden na de brand kan ik u melden, dat ik gezegd heb wat ik heb gezegd, conform de aan mij verstrekte informatie.
Wenst u zich nog nader te informeren, dan adviseer ik u contact op te nemen met de politiewoordvoerder, het OM en of de directie van MCI.
Met vriendelijke groet
H.A.Smith


NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
20-feb-2004 - Raadsvergadering 19-feb-04

Burgemeester is tevreden over zijn rol

Maar de raad denkt daar heel anders over...
Naar aanleiding van de berichten over de werkelijke toedracht van de brand van 20 augustus 2001 besloten alle fracties de burgemeester, die immers tot op de dag van gisteren volhield dat het een onschuldig brandje in verpakkingsmateriaal betrof, eens te ondervragen. Hij heeft immers de bevolking én de raad fout geinformeerd over deze brand, ook toen de gemeente daar nadrukkelijk door buurtbewoners over bevraagd werd.
Hij beweerde toen uitstekend op de hoogte te zijn van wat er zich bij MCI afspeelde. Maar ook nu houdt onze burgervader vol dat er niets aan de hand was, want "er zijn immers geen strafbare feiten gepleegd". Dat deze brand in een explosievenfabriek door onbekende oorzaak ontstond, deert hem allerminst. Als je niet weet wat de oorzaak van zo'n "explosieve brand" is, is het volgens Harry Smith dus gewoon veilig. Je weet toch immers niet wat je moet doen om het een volgende keer te voorkomen? Dick Methorst trachtte de burgemeester nog maar eens duidelijk te maken hoe luguber zo'n situatie is.
Jan Bovenlander maakte van zijn spreekrecht gebruik om het onderwerp als volgt in te leiden:

Voorzitter, Geachte leden van de Raad,

Op een vraag naar aanleiding van het persbericht van de Officier van Justitie te Amsterdam, waarin gemeld werd dat de brand van 20 augustus 2001 in de Kruitfabriek plaatsvond in resten explosieven, heeft de burgemeester geantwoord "dat hij gezegd heeft wat hij heeft gezegd, conform de aan hem verstrekte informatie." Die informatie behelsde dat de brand op onverklaarbare wijze ontstond in een opslagplaats van verpakkingsmateriaal.

Mijn informatie, ingewonnen direct na de brand is anders. Op grond daarvan was mijn conclusie al vrij snel dezelfde als nu van het Openbaar Ministerie.

In het kader van het project 'Muiden veilig' ben ik, samen met de heer Wetselaar, in oktober 2001 uitgenodigd voor een informatief gesprek bij de Kruitfabriek. Daar heb ik gevraagd of de brand inderdaad plaatsgevonden had in een opslagplaats van verpakkingsmateriaal, en het antwoord luidde: "De brand is begonnen in een voorraad gebruikte plastic zakken, en overgeslagen naar een stapel pallets. Toen deze hevig brandden, zijn de ruiten aan de zuidzijde uit het gebouw geknald, zodat het vuur zichtbaar was vanaf de A1." en: "In dit gebouw bevindt zich geen brandmeldingssysteem omdat dit eerder vernietigd wordt dan dat het een brand kan melden."

De kruitfabriek verklaarde verder dat het gebouw een productiebestemming had, hetgeen door het ministerie van VROM werd bevestigd. In het belendende gebouw vond, incidenteel, productie van hoog-energetisch kruit plaats. Daartoe werd een gestabiliseerd nitroglycerine mengsel opgeslagen, in een hoeveelheid van 400 kg TNT equivalent.

Deze informatie heb ik dus simpelweg verkregen door er rechtstreeks naar te vragen.

Op grond van mijn kennis van het scenario van eerdere ongevallen, met name dat in juli 1973, concludeerde ik (dus al in oktober 2001) dat de brand mogelijk ontstaan was door ontleding van resten van het nitroglycerine mengsel dat in de plastic zakken achtergebleven zou zijn. Deze ontleding kan plaats vinden op warme zomerdagen. De verklaring van een getuige dat er op het moment dat de brand ontstond een sissend geluid werd waargenomen sloot hier goed bij aan.

Op grond van dit gefundeerd vermoeden trok ik de verklaringen van de burgemeester, die de politie had laten weten alle voorlichting rond deze brand persoonlijk te willen doen, in twijfel.

In de notulen van de raadscommissievergadering van 22 januari 2002 kunt u de reactie van de burgemeester op mijn scepsis lezen: "Hij vindt dat de heer Bovenlander hem kwetst wanneer hij zegt dat het college zich niet bewust is van de situatie rondom de kruitfabriek en dat het college zich daarin niet verdiept zou hebben. Hij zegt dat dit volstrekt buiten de waarheid is. Het college en het ministerie van VROM weet goed waar het mee bezig is."
Lees ook het artikel in de Gooi- en Eemlander van 20-februari-2004: 'Informatie over brand kruitfabriek te mager'

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
terug naar het overzicht
terug naar Muiden Veilig?

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: