terug naar het overzicht
terug naar Muiden Veilig?
17-feb-2002

Muiden veilig?
WE ZULLEN EENS ZIEN...

Klik hier:
Ik wil meer weten over de veiligheid van de Kruitfabriek

en voor een abonnement op de Klapkrant

inhoud:

DEEL IV:
21-nov-2001

Veiligheid Kruitfabriek wéér niet aan de orde in Commissievergadering

Zoals u weet schreven Wetselaar en Bovenlander een brief aan de burgemeester, én aan de raad ("in vergadering bijeen"). De laatste brief was bedoeld om behandeling van het antwoord van de burgemeester in de Commissievergadering te verzekeren. Niet dus....

Uit het antwoord van de Burgemeester:

"Geachte heren,
(...)
Aangezien u de brief aan de burgemeester heeft gestuurd, wordt deze brief ook door mij beantwoord. Dit houdt in, dat de antwoordbrief vooraf niet inhoudelijk in de raad of commissie kan worden besproken. Wel komt uw brief en mijn antwoord daarop ter kennisname op de lijst van mededelingen en ingekomen stukken voor de gemeenteraad te staan. Kopieën van de convocatie, agenda en lijst van ingekomen stukken voor de commissievergaderingen van oktober treft u bijgaand aan. Zoals uit de lijst blijkt wordt voorgesteld om uw brief onder verwijzing naar deze reeds verzonden brief dd. 19 oktober 2001 voor kennisgeving aan te nemen. Dit komt in de vergadering van commissie A op dinsdag 30 oktober aan de orde. Vanzelfsprekend zijn de gebruikelijke "inspreekregels" van kracht. (...)
"

En zoals u ook weet heeft uw webmaster zich met een telefoontje naar de voorzitter van de commissievergadering ervan overtuigd dat van inspraak ruimschoots gelegenheid zou zijn.
Echter, ter elfder ure deelde deze voorzitter van commissie A, de heer Frits van Rossum, uw webmaster mede dat hij voornemens was bij de ingekomen stukken deze brief van de agenda van de commissievergadering te halen, alsmede de vragen die de VVD stelde over de Kruitfabriek.
Behandeling van deze punten vóór de voorlichtingsavond van 13 november achtte hij niet zinvol.

Uw webmaster is van mening dat een bespreking in de commissie vooraf wél zinvol is, als voorbereiding op deze bijeenkomst. Enfin, u heeft dat hier al gelezen, Frits verzekerde dat in de volgende commissievergadering, 20 november, de brief behandeld zou worden. Niet dus...

De commissievergadering van 20 november 2001

De commissievergadering begon met een verzoek van de VVD om uitstel van de behandeling van haar vragen over de vermeende 'onveilige praktijken' bij MCI. Voor de tweede keer dus. Uw webmaster heeft niet goed begrepen wat het motief is voor dit uitstel, en zal dat eens navragen. (zie kader)

Wiebe de Haan wilde helemaal geen uitstel maar eenvoudig afstel: "de veiligheid van de kruitfabriek is de compententie van de burgemeester en niet van de raad, en daarom is zij in de raad onbespreekbaar". Erik-Pieter Vlaanderen reageerde daar op door de te stellen dat "in het verleden de raad zich naar aanleiding van ernstige ongevallen weldegelijk over de veiligheid van de kruitfabriek uitgesproken heeft, en dat hij dat liever nu doet dan na wéér een plof". U voelt hem al: de beide Vlaanderhanen lagen weer behoorlijk met elkaar overhoop: "demagogie" riep Wiebe welbespraakt uit.
Ook het CDA vond het onderwerp onbespreekbaar, en D66 hield z'n mond.

Erik-Pieter Vlaanderen: "we willen uitstel om het de volgende keer als apart punt op de agenda van de commissie- en raadsvergadering te zetten. Dus niet als ingekomen stuk. Daarmee hopen we inhoudelijke behandeling af te dwingen. Verder willen we dat de burgemeester onze vragen opnieuw beantwoordt, n.a.v. de informatieavond van 13 november."
(Als nu weer de PvdA én CDA vindt dat bespreking niet tot de compententie van de raad behoort, zou de VVD wel wéér eens bot kunnen vangen. Maar er is wellicht hoop: Hette Zijstra zou het, als redelijk denkend democraat, oneens kunnen zijn met z'n fractievoorzitter, en als nu ook de democraten zich democratisch (in de betekenis van 'luisterend naar het volk') gedragen, zou er toch weleens een meerderheid voor bespreking in raad- en commissie kunnen zijn - red. muideninfo)

De brief van Wetselaar en Bovenlander.

Toen kwamen toch nog de ingekomen stukken aan de orde, en mocht Bovenlander het woord voeren.
Hij beriep zich op de brief aan de raad, waarin gevraagd werd toe te zien dat de brief aan de burgemeester "uiterst serieus wordt genomen, en zeer spoedig inhoudelijk beantwoord wordt", en toonde (zijns inziens) aan dat de beantwoording van de burgemeester, alle goede bedoelingen ten spijt, op z'n minst onvolledig, en soms zelfs misleidend genoemd kon worden, en vroeg zich tenslotte af "in hoeverre de overheid een werkelijke competente partij is wanneer zo een opmerkelijke nonchalance wordt getoond."

Daar ging onze overheid liever niet op in, want nadat Wiebe weer welbespraakt "het is niet de compententie van de raad" had geroepen, werd, na een schorsing, de brief van de agenda afgevoerd.

Commentaar : De raadscommissie kiest dus voor een starre formele interpretatie van staatsrechtelijke regeltjes. Daarmee wordt een inhoudelijk gesprek over wat er nu werkelijk aan de hand is met de veiligheid van de kruitfabriek, en een evaluatie van het antwoord op onze brief en van de voorlichtingsavond ontlopen.


NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
01-dec-2001 - 12-dec-2001

Wat hebben we bereikt:

Hoe gaan we verder?

Zijn we er daarmee? Nee. Want:
en dus gaan we door totdat we werkelijk een oordeel kunnen vormen over de veiligheid van de kruitfabriek.

Vierde Klapkrant uitgekomen

Daarom is er een vierde Klapkrant uitgekomen met:
En in een vijfde Klapkrant zult u de conclusies aantreffen met betrekking tot wat we in de eerste Klapkrant als doel voor ons project noemde:

Het doel van ons onderzoek is niets anders dan inzicht te verkrijgen in de risico's van Muiden Chemie voor haar omwonenden. En of zij volgens de hedendaagse opvattingen en wetgeving past op de plaats waar zij gevestigd is. Niets meer of minder. Pas als we dat weten kunt u uw conclusie trekken.

Om dat te bereiken is een eerste stap is het verzamelen van zoveel mogelijk relevante informatie, een tweede stap het toetsen van deze informatie, en een derde een 'heeft u gedacht aan…' sessie. Het project-doel is, naast een inzicht in de inspanningen van het bedrijf en de overheid om de gevolgen te beperken, een 'worst-case' scenario voor een enkelvoudig ongeval, en een inschatting van de kans daarop, en het zelfde voor een meervoudig ongeval.

Met andere woorden willen we weten én onderbouwd zien:
  • Wat de overheid en het bedrijf gedaan hebben om de gevolgen van bedrijfsongevallen te beperken.
  • Welk risico in het allerergste geval er dan nog voor Klapwijk rest.
  • Hoe groot de kans is op een dergelijke ongeval.
Verder:
  • Wat de overheid en het bedrijf gedaan hebben om de gevolgen van rampen waarbij oorzaken van buitenaf betrokken zijn (bijvoorbeeld vliegtuigongevallen, sabotage, verkeersongevallen met het transport) te beperken.
  • Welk risico in het allerergste geval er dan nog voor Klapwijk rest.
  • Hoe groot de kans is op een dergelijke ramp is.
Er zijn richtlijnen voor de aanvaardbare grootte van deze risico's, maar u moet natuurlijk zelf oordelen.

Verder:



NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
12-dec-2001

Raad om uitspraak over Kruitfabriek gevraagd

De brief, die hier boven aangekondigd werd, is geschreven en verzonden. In deze brief zijn onze onderzoeksconclusies in de vorm van een aantal vragen aan de raad vervat, waarbij de raad nadrukkelijk gevraagd wordt zich terdege te informeren en haar eigen conclusies te trekken. De brief staat volledig in de vierde Klapkrant. (Klik hier om u gratis te abonneren). Hier volgt een korte samenvatting:

"Muiden, 11 december 2001

Geachte Dames en Heren,
Op 22 september jongstleden ontving de Burgemeester van Muiden een brief met een kopie aan de raad, waarin een aantal vragen gesteld werd over de veiligheid van de kruitfabriek. Verder stelden raadsleden van de VVD per brief een aantal vragen aan de burgemeester. Op beide brieven is intussen geantwoord, nog voordat, mede naar aanleiding van deze brieven, een voorlichtingsbijeenkomst op 13 november in 'de kazerne' plaatsvond.
Intussen is gebleken dat een aantal vragen onzorgvuldig en daarmede onjuist zijn beantwoord, en dat ook op de voorlichtingsbijeenkomst de beantwoording te wensen overliet. Dit, en het feit dat tot nog toe deze zaak, ondanks dat deze kennelijk zo leeft onder de bevolking, in de raad wegens procedurele kwesties onbesproken bleef, noopt ons om ons nu rechtstreeks tot de raad te wenden. Wij vragen de raad de volgende vragen te beantwoorden.
Voorafgaand daaraan nodigen wij de Burgemeester uit zijn uitspraak in de Gooi-en Eemlander, als zou de bovengenoemde brief 'insinuaties en ferme onjuistheden' bevatten nader toe te lichten, en hierover specifiek te zijn."

Daarop volgen de vragen, die betrekking hebben op: Verder wordt de raad gevraagd of hij bij zijn standpunt blijft t.a.v. de kruitfabriek: De brief besluit met: "Ons inziens heeft de overheid als taak zich in te spannen om de veiligheid van burgers en een doelmatige inrichting van de omgeving te optimaliseren. Met de voorlichtingsbijeenkomst is voor ons, om de in de bovenstaande vragen vervatte redenen, deze kwestie zeker niet afgedaan. Wij dringen dan ook aan op een spoedige behandeling in de raadscommissie en raad van deze brief, en vragen de leden van de raad zich optimaal te informeren. "
De brief werd ondertekend door de families Wetselaar en Klopper, dr. Lapikás, prof. van Lohuizen, drs. van Berkel, ir. Bovenlander, mevrouw Woering, de heer Gotjé en Guus Kroon.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
13-dec-2001

Extern Veiligheidsrapport nu ingeleverd

Vandaag, 13 december 2001, moest MCI haar extern veiligheids rapport op straffe van een dwangsom bij het ministerie van VROM inleveren. Dus wij belden met het ministerie om te vragen of het VR van MCI werkelijk binnen was. Het antwoord was bevestigend. Nu wordt bekeken of het rapport ontvankelijk is, dat wil zeggen of er alles in staat wat de wet vereist. Als dat zo is, gaat het rapport onderdeel uitmaken van de beoordeling van de Externe Veiligheid die door ministerie van VROM met het RIVM en TNO samen gedaan wordt. Daarvoor is nu tijd gereserveerd. Binnen een half jaar komt er een openbare samenvatting van dit onderzoek, die in de lokale pers aangekondigd wordt, ter inzage ligt en te verkrijgen is tegen legeskosten (tegen publicatie op muideninfo had de heer Sprong geen bezwaar).

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
14-jan-2002

Uitzending 'van-Gewest-tot-Gewest' op 31-jan-2001

Op 13 november 2001 maakte een camerateam van de NPS opnamen in 'de Kazerne' tijdens de 'voorlichtingsavond'. Aan de veiligheidproblematiek van de kruitfabriek, én rond het uitkomen van het boek van Guus Kroon over de Kruitfabriek - ter gelegenheid van haar 300-jarig bestaan - wijdt de NPS op 31 januari 2002 een uitzending. Deze duurt van 19:00 tot 19:30, aan het onderwerp zal ongeveer een kwartier tijd worden besteed. Er zal verslag worden gemaakt van de voorlichtingsavond, waaruit duidelijk zal worden hoe ambivalent de Muider gemeenschap zich opstelt ten opzichte van de Kruitfabriek: sommigen kunnen er geen kwaad woord over horen, anderen vrezen dat Muiden de volgende wordt in het rijtje Culemborg, Enschede, Volendam, en Toulouse....

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
18-jan-2002

Veiligheidsrapportage MCI wéér afgekeurd

Vandaag, 18 januari 2002, belde wij met het ministerie van VROM op om te informeren of het op 13-dec-01 ontvangen veiligheidsrapport (VR) ontvankelijk verklaard was. Dat was het niét, deelde mijn zegsman mede. Op onze vraag of er essentiële zaken ontbraken, antwoordde hij dat er een "forse discussie" met MCI was. Wat er precies mis was met het VR wilde hij niet kwijt. Dat zou niet netjes zijn tegenover MCI, voegde hij toe.

Commentaar:
Gelukkig blijkt het ministerie van VROM niet alles maar klakkeloos goed te keuren. Kennelijk vatten zij hun taak serieus op, en dat is goed voor de veiligheidssituatie. Maar het lijkt er wel op dat zo'n kritische houding niet past in het straatje van MCI. En daar word je niet geruster van.

We maakten verder van de gelegenheid gebruik om te informeren of de oorzaak van de brand van 20 augustus 2001 bij het ministerie bekend was. Hij dacht van niet, maar zijn collega, die het dossier MCI beheert, zou daar misschien meer van weten. Deze collega was echter afwezig.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
19-jan-2002

B&W stelt voor brief aan de raad niet te beantwoorden

door Jan Bovenlander
Ik ontving een antwoord op de brief van 11 december 2001 die de families Wetselaar en Klopper, dr. Lapikás, prof. van Lohuizen, drs. van Berkel, Guus Kroon, mevrouw Woering, de heer Gotjé en ikzelf aan het gemeentebestuur richtte. De tekst van deze brief stond in de laatste Klapkrant, die u met het aanklikken van deze link weer op uw scherm kunt toveren (als u over acrobat-reader beschikt).
De burgemeester heeft kennelijk het concept van het antwoord op deze brief geschreven. In deze brief worden, zoals u zich misschien herinnert, 25 vragen gesteld aan de raad. Alle vragen gaan over de raad, en de competentie van de raad. Niettemin vraagt de burgemeester simpelweg de - in dit geval niet of nauwelijks ter zake doende - veiligheidsrapportage af te wachten, en wenst hij de vragen niet te beantwoorden.
De tekst van het antwoord volgt hieronder. Deze wordt op 22 januari as. in de commissie vergadering behandeld. In deze commissie vergadering zal ik uiteraard mijn standpunt toelichten dat vragen aan de raad over de raad door de raad beantwoord dienen te worden. Verder zal ik antwoord vragen op onze vraag welke "insinuatie en ferme onjuistheden" in onze eerste brief stonden. Zoals u misschien nog weet was dat de reactie van de heer Smith in de pers.

Dit is de tekst van het concept-antwoord van de gemeente:
Geachte heer, mevrouw,

U heeft ons op 11 december 2001 een brief gestuurd, mede ondertekend door diverse andere personen, waarin u enkele specifieke vragen omtrent de veiligheid van de kruitfabriek stelt.

Wij hebben besloten om uw brief aan het bevoegd gezag, het ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu toe te zenden. De definitieve beantwoording van uw brief houden wij aan om te zijner tijd in overleg met het bevoegd gezag te beantwoorden.
Hieronder leggen wij u uit hoe wij tot dit besluit zijn gekomen.

Zoals op de openbare informatie-bijeenkomst verteld is, wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan het herziene veiligheidsrapport van Muiden Chemie International BV (MCI). Dit veiligheidsrapport (VR) is een document dat vooralsnog niet openbaar is. Na definitieve goedkeuring van het rapport door het ministerie van VROM zal ook een openbare versie worden opgesteld. De planning is om dit document medio 2002 te publiceren. De door u gestelde vragen hebben in hoofdzaak betrekking op specifieke zaken welke aan bod komen in het VR.
In afwachting van het definitieve VR kunnen wij vooralsnog geen antwoord geven op de door u gestelde vragen. Mochten er naar aanleiding van het openbare VR voor u nog vragen onbeantwoord blijven, dan kunnen deze te zijner tijd tijdens de openbare behandeling van het VR behandeld worden.

Het ministerie van VROM hebben wij een kopie van uw brief gezonden met het verzoek deze bij de beoordeling van het VR te betrekken.

Op 14 februari heeft de gemeenteraad ingestemd met deze antwoord-brief. Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, neemt u dan contact op met de behandelend medewerker, de heer A.J.R. van Leeuwen. Zijn direct telefoonnummer is: (0294) 210 253. Tevens kunt u contact opnemen met het ministerie van VROM, afdeling Klimaat en Industrie, tel: 070-3393160.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders
G. Aalten - secretaris
H.A. Smith - burgemeester

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
24-jan-2002

Bespreking van dit voorstel in de commissie:

Door Jan Bovenlander
Op 22 januari werd de bovengenoemde beantwoording besproken. Vooraf daaraan las ik een repliek op dit voorstel. Uiteraard kon ik, namens de briefschrijvers, niet accoord gaan met de voorgestelde beantwoording:

" in de concept beantwoording op onze brief ontgaat het mij waarom de openbare publicatie van het Veiligheidsrapport van MCI afgewacht moet worden voordat onze brief beantwoord kan worden. De vragen zijn immers gericht aan de raad, de vragen gaan over de raad, en gaan over de competentie van de raad.
Niettemin vraagt het college simpelweg de - in dit geval niet of nauwelijks ter zake doende - veiligheidsrapportage af te wachten, en stelt het voor de vragen niet te beantwoorden"

Het reacties van de fracties:
De twee eerste partijen gingen er aan voorbij dat MCI nu in overtreding is, nu de veiligheidsrapportage wéér afgekeurd is. Op mijn vraag aan de burgemeester om eens toe te lichten waarom onze eerste brief vol 'insinuaties en onwaarheden' stond reageerde de burgemeester door te zeggen dat hij aan deze reactie ook niets kon doen omdat hij hem had gegeven toen de verslaggeefster passages uit de brief voorlas, en hij de inhoud van de brief niet kende. Mijn reactie was daarop dat ik van een bestuurder in die omstandigheden verwacht dat hij zou antwoorden dat hij de brief (nog) niet bestudeerd had. Hij zou de verslaggeefster kunnen vragen eens later terug te bellen. Hij nam zijn uitspraak echter niet terug.

Wetenswaardig is nog dat ik mij afvroeg of de oorzaak van het spontaan ontvlammen van verpakkingsmateriaal (op 20 aug) echt niet bekend zijn of vermoed wordt, of dat misschien de conclusies te luguber zijn om openbaar te maken. Ook hier geen antwoord.

De repliek op de voorgestelde brief:

Geachte Voorzitter, Dames en Heren van de Raadscommissie, Geacht Publiek,

Ik wil graag reageren op het concept-antwoord dat mij toegezonden is naar aanleiding van de brief van een elftal Muiders, die, met mij, van mening zijn dat een aantal vragen, verwoord in een brief van de heer Wetselaar en mijzelf, onzorgvuldig en onjuist zijn beantwoord, en dat ook op de voorlichtingsbijeenkomst over de veiligheid van de kruitfabriek de beantwoording van vragen uit het publiek te wensen overliet.

De ondertekenaars van de brief zijn: de families Wetselaar en Klopper, dr. Lapikás, prof. van Lohuizen, drs. van Berkel, Guus Kroon, mevrouw Woering, de heer Gotjé en mijzelf.

Deze beantwoording, en het feit dat tot nog toe deze zaak, ondanks dat deze zo leeft onder de bevolking, in de raad wegens procedurele kwesties onbesproken bleef, noopten de ondertekenaars zich nu rechtstreeks tot de raad te wenden. Zij hebben de raad, en ik benadruk: de raad, gevraagd een aantal vragen te beantwoorden.

Voordat ik daar nader op in ga, nodig ik, voor de derde maal, de Burgemeester uit zijn uitspraak in de Gooi-en Eemlander van 25 september jongstleden, als zou de brief van de heer Wetselaar en mijzelf 'insinuaties en ferme onjuistheden' bevatten nader toe te lichten, en hierover specifiek te zijn. Ik heb dit eerder gevraagd tijdens de behandeling van deze brief, en dit verzoek is herhaald in de brief die nu aan de orde is. Er is geen antwoord op gekomen.

De heer Wetselaar en ikzelf hebben de openbare uitlatingen van de Burgemeester als kwetsend ervaren. Wanneer voor deze uitlatingen een nadere onderbouwing ontbreekt geven zij een geheel nieuwe en verrassende invulling van het begrip respect, dat de Burgemeester zegt voor iedere briefschrijver te hebben.

Persoonlijk voel ik mij door de uitlatingen van de Burgemeester aangetast in mijn goede naam als onafhankelijk adviseur en wetenschappelijk onderzoeker. Het is immers in deze hoedanigheid dat ik het project 'Muiden Veilig' met anderen verricht.

Wat betreft de hoofdzaak: in de concept beantwoording op onze brief ontgaat het mij waarom de openbare publicatie van het Veiligheidsrapport van MCI afgewacht moet worden voordat onze brief beantwoord kan worden. De vragen zijn immers gericht aan de raad, de vragen gaan over de raad, en gaan over de competentie van de raad.

Niettemin vraagt het college simpelweg de - in dit geval niet of nauwelijks ter zake doende - veiligheidsrapportage af te wachten, en stelt het voor de vragen niet te beantwoorden.

De meeste vragen hebben betrekking op het beleid van de raad in het verleden ten aanzien van de kruitfabriek, en de informatie waarover de raad nu beschikt.

Zo hebben zij bijvoorbeeld betrekking op uitspraken, gedaan door de minister in 1974 over de competentie van het gemeentebestuur, en uitspraken van de raad in het rampjaar 1983. Ik stel voor dat de raadscommissie nog eens aandachtig de vragen doorneemt, en de briefschrijvers mededeelt hoe zij zich voorstelt dat een veiligheidsrapport uit het jaar 2002 op deze vragen antwoord geeft.

Overigens is dit veiligheidsrapport, dat op straffe van een dwangsom op 13 december jongstleden door MCI ingeleverd moest worden, en ingeleverd werd, ten tweede male niet-ontvankelijk verklaard. Desgevraagd deelde het ministerie van VROM mij mede dat er sprake is van een 'forse discussie'. Of die veiligheidsrapportage er binnen aanvaardbare tijd zal komen is dus zeer de vraag.

Niet minder verontrustend is het dat de oorzaak van de brand van 20 augustus niet bekend is, of althans niet openbaar gemaakt wordt. Zoals opgemerkt tijdens de voorlichtingsbijeenkomst ontvlamt een stapel verpakkingsmateriaal niet zomaar.

Geachte commissieleden, het zal u duidelijk zijn dat ik - en ik meen hier namens alle ondertekenaars te mogen spreken - beslist geen genoegen kan nemen met het door het college voorgestelde antwoord op onze brief. De hele gang van zaken rond de veiligheidsrapportage, en de nu nog voorlopige conclusies van het project 'Muiden Veilig' zijn beslist geen aanleiding om de ontstane ongerustheid weg te nemen.

Ik vraag u uw taak om zorg te dragen voor de veiligheid van de burgers van Muiden serieus te nemen, uzelf daartoe terdege te informeren, en de briefschrijvers op de hoogte te brengen van uw bevindingen.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
13-feb-2002

Wéér uitstel veiligheidsrapportage MCI na uitspraak Raad van State

Door Jan Bovenlander:

U herinnert zich nog wel dat MCI op 3 februari 2001 een veiligheidsrapport moest inleveren. Dat veiligheidsrapport is onder meer nodig om een rampenbestrijdingsplan te kunnen maken. Het veiligheidsrapport werd afgekeurd, en MCI kreeg - op straffe van een dwangsom - tot 13 december 2001 de tijd een deugdelijk rapport samen te stellen. Ook dit rapport werd afgekeurd, en op 21 december 2001 is de dwangsom procedure gestart. De milieu-inspectie heeft toen MCI nog acht weken de tijd gegeven, anders zou de dwangsom geïnt worden.

Daartegen is MCI in beroep gegaan bij Raad van State met een schorsingsverzoek. MCI moest van de milieu-inspectie gegevens aanleveren waarvoor externe deskundigen nodig waren en de tijd die daarvoor nodig is zou onbekend zijn. Deze gegevens betreffen risico-analyses. MCI kan namelijk wél zeggen dat iets mis kan gaan, en enigszins voorspellen wat de gevolgen kunnen zijn, maar niét voorspellen hoe groot de kans daarop is.

De mondelinge uitspraak van de Raad van State op dinsdag 12 februari 2002 is als volgt: MCI en de milieu-inspectie moeten rond de tafel gaan zitten om vast te stellen op welke termijn de gevraagde gegevens extern aan geleverd kunnen gaan worden. Komt men daar uit, dan heeft MCI daarna nog acht weken de tijd het veiligheidsrapport in te leveren. Komt men er niet uit, dan meldt de milieu-inspectie dat aan de Raad van State, die dan zelf een termijn vaststelt. In feite is dus nu de levering van het veiligheidsrapport voor langere, nog nader te bepalen tijd uitgesteld.

De verantwoordelijke ambtenaar van VROM verklaarde nog zijn uiterste best te doen om de veiligheid van de omgeving te kunnen garanderen, en ook, dat de activiteiten in het kader van het project 'Muiden Veilig' daarbij een prikkel vormen.
Aardig, niet?

Op mijn vraag of de zaak niet heel eenvoudig op te lossen is met het gegeven dat een risico-volle activiteit alleen te rechtvaardigen is met een voldoende groot maatschappelijk belang en dat dat met betrekking tot MCI negatief zou zijn, gaf hij geen antwoord. Hij noemde dat 'een mening'.

Betekenisvol is echter dat er kennelijk sprake is van externe risico's, die nu gekwantificeerd worden.
Wordt vervolgd....

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
15-feb-02

Elf Muiders met kluitje in het riet gestuurd

door Jan Bovenlander
"Onbenullig, knullig, stamt uit de tijd van Colijn, deze brief moet direct van tafel!" zo sprak de VVD bij monde van Erik-Pieter Vlaanderen op de commissie vergadering waarin onze brief aan de orde kwam. Van de VVD viel dus wel wat vuurwerk te verwachten, zeker nadat de raad nogmaals op de consequenties van het mogelijke antwoord van slechts één van de vragen was gewezen, en zeker nadat nu voor de tweede keer het veiligheidsrapport voor onbekende tijd is uitgesteld (zie kader voor onze toespraak tijdens het 'vragen half-uurtje').

Niets van dit alles. De raad accepteerde zonder meer het voorstel van B & W. Hoe betrouwbaar is de VVD nu? Lijsttrekker Henk Bökenkamp was er duidelijk mee in verlegenheid gebracht. In de wandelgangen vertelde hij mij dat de reactie van Erik-Pieter op de commissievergadering duidelijk binnen de fractie afgesproken was, en het niet aangaat dat wanneer Erik-Pieter verhinderd is, dit VVD standpunt niet naar buiten gebracht wordt. De VVD wenst dus inhoudelijke beantwoording maar alleen Erik-Pieter (die op de kandidatenlijst van de VVD ontbreekt) is zo flink dat gewoon te zeggen. Henk Bökenkamp ook wel, maar da's voor over een maand.

De indruk bestaat dat het niet erg veel zin heeft de raad op haar verantwoordelijkheid te wijzen. Lezen kennelijk geen "Klapkrant" - behalve Hans van der Steen, die gewoon wil weten of het 'veilig' is, en anders moeten ze maar sluiten. Weet u nog: de MCI-veiligheidsmanager Drost zei hierover op de voorlichtingsbijeenkomst "100% veilig bestaat niet, maar hij is veilig genoeg". En da's een mening.

Wij onderzoeken verder, binnenkort een nieuwe "Klapkrant".
Zie ook het verslag in het Algemeen Dagblad van 21 februari 2002: zo gaan burgemeester en raad hier mee om.

Geachte Voorzitter,

Nogmaals wil ik graag reageren op het concept-antwoord dat mij toegezonden is naar aanleiding van de brief van een elftal Muiders, die, met mij, van mening zijn dat een aantal vragen, verwoord in een brief van de heer Wetselaar en mijzelf, onzorgvuldig en onjuist zijn beantwoord, en dat ook op de voorlichtingsbijeenkomst over de veiligheid van MCI de beantwoording van vragen uit het publiek te wensen overliet.

Om redenen die ik nu uiteen zal zetten lijkt mij een beantwoording zoals het college van Burgemeester en Wethouders zich voorneemt uiterst onverstandig.

Kort samengevat luidt dat antwoord immers het veiligheidsrapport van MCI af te wachten, om dan bezien of onze vragen daarmee beantwoord zijn.
Ten aanzien van dit veiligheidsrapport maakte de burgemeester op de vorige commissievergadering de opmerking dat hij hiervoor geen vertraging verwachtte. Op het moment dat hij deze opmerking maakte had MCI echter al een schorsingsverzoek bij de Raad van State gedaan, wat er nu in resulteert dat het indienen van het veiligheidsrapport voor langere en nog nader te bepalen tijd is uitgesteld.
Nog afgezien van de vraag of er binnen een bevredigende tijdsspanne een deugdelijke veiligheidrapport zal komen acht ik dit antwoord om een tweede reden niet ter zake doende: de vragen zijn immers gericht aan de raad, de vragen gaan over de raad, en gaan over de competentie van de raad als hoogst bevoegd gezag in de gemeente Muiden, waar zij zorg dient te dragen voor de veiligheid van haar burgers.
Zo hebben de vragen betrekking op het beleid van de raad in het verleden ten aanzien van de kruitfabriek, en de informatie waarover de raad nú beschikt.

Ik zal u een voorbeeld geven uit de recente geschiedenis:

Op 20 augustus jongstleden vond er een brand plaats bij MCI. Daarvan is de oorzaak niet bekend, of wordt althans niet openbaar gemaakt. Het zou begrijpelijk zijn als de raad belangstelling toonde naar de oorzaak van de brand. We weten immers allemaal dat een stapel verpakkingsmateriaal niet zomaar ontvlamt, en het lijkt daarom logisch dat andere materialen hier aanwezig waren.
Nu zou uw voorzitter hiervan op de hoogte moeten zijn. Minister Pronk schrijft immers in de door uw voorzitter aangehaalde brief over de veiligheid van munitieopslagplaatsen, en ik citeer letterlijk:

"Om invulling te kunnen geven aan zijn verantwoordelijkheid voor openbare orde en veiligheid moet de burgemeester van een gemeente met een munitieopslag in zijn ambtsgebied kunnen beschikken over alle informatie over de munitieopslag die hiervoor van belang is. Dit betreft ook geclassificeerde informatie uit de milieu-vergunning. De milieu-vergunningen van munitiecomplexen zullen op basis van vertrouwelijkheid aan de betreffende burgemeesters ter beschikking worden gesteld zij het uitsluitend ten behoeve van de verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid."

Aangezien MCI bij deze munitieopslagplaatsen betrokken werd, en aangezien uw voorzitter kennelijk de brief bestudeerd heeft is het redelijk te veronderstellen dat hij gevraagd heeft "wat ligt er nu eigenlijk in dat gebouw waar de brand uitbrak?" en daar ook antwoord op heeft gekregen.

Wanneer uw voorzitter dat nagelaten zou hebben acht ik hem nalatig met betrekking tot zijn zorg voor de veiligheid van zijn bevolking. Wanneer uw voorzitter dat niet nagelaten zou hebben maar als antwoord gekregen heeft "uitsluitend verpakkingsmaterialen", én daar genoegen mee heeft genomen dan reken ik hem tot de weinigen die in spontane ontbranding van plastic zakken geloven. Dat maakt er mij trouwens niet geruster op als de zelfde persoon op gaat treden als bevelvoerder bij rampenbestrijding.
Ik ga er echter vanuit dat uw voorzitter de vraag gesteld heeft, en een terzake doend antwoord heeft gekregen. U zou er goed aan doen om, in het kader van uw taak om zorg te dragen voor de veiligheid van de burgers van Muiden, uzelf daarover in deze raadsvergadering terdege te informeren.
De verdenkingen die volgen uit het onderzoek in het kader van het project 'Muiden Veilig?' zijn namelijk allesbehalve geruststellend.

Nogmaals: dit is slechts één voorbeeld uit de serie vragen die wij u stelden.

Jan Bovenlander, ook namens Herman Wetselaar


NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA
terug naar het overzicht
terug naar Muiden Veilig?

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: