ons alternatief: mét een oplossing voor het sluipverkeer, een benuttingsvariant, een vlotte doorvaart voor het scheepsverkeer, een aquaduct, zelfs een lokaal benzinestation, een open landschap, kortom, velen tekenden ervoor. In de inspraak werd onze brief wel een beetje onderbelicht... |
Lage brug en bestaande brug De Fietsersbond meent dat een lage brug zowel het lokale autoverkeer, als de fietser de mogelijkheid biedt om de sluis bij Muiden te mijden. Ze ziet ook graag extra fietspaden aan de lage brug variant toegevoegd, die aansluiten op het bestaande fietspadennet. Ook de gemeente Almere pleit voor een zo snel mogelijke realisatie van de lage brug variant. De bestaande brug variant leidt volgens de gemeente tot overlast voor het verkeer en is niet toekomstvast. Gewest Gooi en Vechtstreek is voorstander van een tijdelijke brug bij Muiden totdat het aquaduct is aangelegd. Voor de Kamer van Koophandel Gooi en Eemland is de lage brug variant geen optie, mede vanuit recreatief oogpunt. Naast de files op de Al vormen zich dan ook files op de Vecht. Vereniging Woonarkeigenaren Gooi & Vechtstreek is ook tegenstander van de lage brug, omdat hierdoor het woongenot van een flink aantal woonarkbewoners geschaad wordt. Een aantal woonarken moeten door aanleg van een lage brug weg en de kans is klein dat de huidige bewoners van deze woonarken weer op het water kunnen wonen. Daarnaast zullen zij geluidsoverlast krijgen van het verkeer over de lage brug. Het probleem bij de bestaande brug over de Vecht bij Muiden zou volgens veel insprekers niet gelegen zijn in de breedte van de brug, maar in het feit dat de brug op ongunstige tijden opengaat voor pleziervaart, met name in de zomer. Een lage brug die meer dan 25.000 scheepsbewegingingen per jaar moet verwerken vormt een ontoelaatbare belemmering voor het lokale verkeer en de (recreatie)scheepvaart. De aanleg van een aquaduct wordt door veel insprekers dan ook als enige structurele oplossing voor het fileprobleem op de brug, de Al en de Vecht gezien. |