28 juni 2007 Het KNSF dossier en de juridische context (in verband met tussenvonnis rechter) zoals gezien door VVD Muiden-Muiderberg: Dit stuk werd op 24 mei in de Raadsvergadering van de gemeente Muiden gepresenteerd door het raadslid Mackay, de vorige wethouder Ruimtelijke ordening.
De letterlijke tekst van de VVD: “4 jaar terug sloot de gemeente Muiden (PvdA, CDA en D66 college) een intentieverklaring met KNSF vastgoed om 1.700 woningen en 100.000 m2 kantoren te bouwen op het KNSF terrein. Hiermee kon de sluiting, ontmanteling, sloop en sanering van de kruitfabriek en het bosterrein worden betaald. Kwaliteitsafspraken werden niet gemaakt. De Gemeenteraad was hier niet gelukkig mee. De coalitie viel en een nieuwe coalitie werd gevormd met de opdracht het woningaantal door onderhandelingen terug te brengen. Dat gebeurde ook. 2 jaar terug sloot de gemeente Muiden (VVD, CDA, D66 college) een aanvullende intentieverklaring met KNSF vastgoed waardoor de hoeveelheid van 1.700 woningen op het terrein (plus 100.000 m2 kantoren) werd teruggebracht tot 1.350 woningen (plus 100.000 m2 kantoren) of 1.475 woningen (plus 75.000 m2 kantoren). Daaraan verbonden werden in een kwaliteitshandvest kwalitatieve afspraken gemaakt, zoals dat er geen stedelijke vinex-sfeer mocht ontstaan en dat bos met waterlopen het leidende landschappelijke karakter moest vormen. Daarbij werd ook afgesproken dat deze overeenkomst slechts kon worden overruled door hoger beleid van de Provincie of het Rijk of zwaarwegende afwijkende adviezen van de MER (milieu effect rapportage) commissie. De Provincie heeft ondertussen in haar Streekplan gesteld dat op het KNSF terrein bij voorkeur niet meer dan 25.000 m2 kantoren mag worden gebouwd. Daarmee is de onderhandelingspositie van de gemeente Muiden om nog minder kantoren te bouwen versterkt. Het vorige college (VVD, CDA, D66) was daarenboven doende om in goed overleg met KNSF Vastgoed, provincie, Rijksoverheid en andere marktpartijen een verevening mogelijk te maken van een deel van het woningbouwprogramma en eventueel kantoren van de KNSF claim naar de Bloemendaler polder+Gemeenschapspolder als dat op ruimtelijk verantwoorde wijze mogelijk zou blijken. Provincie stemde hierin toe en ook KNSF gaf aan dat als die verplaatsing van bouwprogramma voor KNSF geen negatieve financiële gevolgen had zij hieraan mee zouden werken. Het vorige college schatte in dat het zo haalbaar was om tussen de 900 en 1000 woningen bij KNSF te bouwen en niet meer dan 25.000 m2 kantoren zonder dat dit negatief zou zijn voor de kwaliteit van de ontwikkelingen in de Bloemendaler Polder. Hiermee zou circa 2/3 van het bos op het KNSF terrein kunnen worden gespaard. In maart 2006 gooiden de gemeenteraadsverkiezingen het roer om. De PvdA had ongeveer hetzelfde einddoel voor ogen als de vorige coalitie echter was van mening dat dit alleen via een veel hardere onderhandelingsweg moest worden bereikt. De PvdA was van mening dat de bouwclaim van de KNSF niet hard was en dat de gemeente onder de overeenkomsten met KNSF uit kon komen. De bouwclaim van KNSF mocht niet worden erkend en harde onderhandelingen zouden ertoe leiden dat het bouwprogramma drastisch kon worden teruggedraaid tot dezelfde circa 900 woningen (de PvdA zei in coalitie onderhandelingen voor dat aantal te tekenen), of liever nog tot 500 woningen die dan dicht tegen Muiden aan konden worden gebouwd zodat het gehele bos kon worden gespaard. De oude coalitie geloofde niet in die weg en wees de PvdA op de bindende afspraken, en de grote risico's die deze hiervan afwijkende weg met zich meebracht; 1. vertraging van het proces, 2. extra kosten voor de gemeente door extra onderzoeken, 3. onevenredig veel tijd en aandacht die de kleine Muidense gemeentelijke organisatie aan dit ene project zou moeten besteden, 4. schadeclaims van de KNSF die voor een gemeente als Muiden onacceptabel hoog zijn, en wellicht nog wel het gevaarlijkste: 5. een verstoorde relatie met de andere partijen waardoor de opzet om onder de 900 woningen uit te komen zeer waarschijnlijk zou mislukken en we juist met veel meer woningbouw worden opgescheept, 6. door de verstoorde relatie met Provincie wordt bovendien de kans groot dat de Provincie het roer overneemt in Muiden door met een aanwijzing te komen. 7. Deze hele gang van zaken zou bovendien de Muidense positie in het onderhandelingsveld voor een gemeentelijke fusie met Weesp, Naarden en Bussum niet ten goede komen. Samengevat: de kans van slagen van de PvdA aanpak was ons inziens uiterst klein en de eraan verbonden risico's voor de inwoners van Muiden en Muiderberg onacceptabel hoog. Toch zette de PvdA, gesteund door de VIB, door. We zijn nu ruim een jaar verder. • De vertraging is een feit geworden omdat de planontwikkeling voor het KNSF terrein inhoudelijk heeft stilgelegen. Zelfs het Programma van Eisen voor het KNSF-terrein dat nu voorligt is geen PvE maar geeft slechts indicatief richtlijnen, en wordt dan ook niet door de raad vastgesteld. Voorgesteld wordt het voor kennisgeving aan te nemen. • Er is veel Muidens geld gestoken in een juridisch advies dat concludeerde dat de gemeente Muiden niet onder de afspraken met de KNSF uit kan. Met dit advies is niets gedaan. • De gemeente Muiden moet dermate veel tijd en aandacht aan deze ene kwestie geven dat andere zaken uitermate traag verlopen; denk daarbij aan het geplande wegrestaurant langs de Al, De ruimtelijke visie voor Muiderberg, de al zo lang beloofde nieuwe bestemmingsplannen, de begroting is niet op orde, het van der Vlietterrein project boekt te weinig vooruitgang, de hockeyclub wacht nog steeds op een voorstel van het college voor haar tweede veld, enz. En nu is ook de extern ingehuurde projectleider Bloemendaler polder KNSF-terrein op non actief gezet waardoor de werkdruk nog meer toeneemt. • Omdat het college, ondanks het juridisch advies, naar de smaak van KNSF nog steeds geen snelheid maakte met onderhandelingen met KNSF heeft de KNSF uiteindelijk een kort geding aangespannen tegen de gemeente. Kort samengevat eist de KNSF in dat kort geding dat de gemeente meewerkt aan het realiseren van 1.475 woningen door binnen drie maanden na uitspraak van de rechter een ontwikkelingsplan klaar te hebben en een Voorontwerp bestemmingsplan. Indien die termijn niet wordt gehaald dan eist de KNSF een boete op van €100.000,- per dag. In april was het tussenvonnis van de rechter op papier binnen : het verweer van de gemeente wordt door de rechter verworpen: de afgesproken woningaantallen zijn bindend en moeten worden nagekomen door de gemeente: de gemeente moet hier voortvarend aan meewerken: het college moet zich inspannen de raad en anderen hiervan te overtuigen: op 15 mei moeten beide partijen er uit zijn of anders aangeven dat de rechtszaak moet worden voortgezet Op 14 mei vraagt KNSF Vastgoed aan de rechter nog 4 weken extra tijd om alsnog tot overeenstemming met de gemeente te komen omdat volgens KNSF de gemeente nog steeds niet intensief met KNSF heeft overlegd. De gemeente reageert hierop kort met een brief van haar advocaat dat zij van mening is dat zij wel serieus heeft overlegt en dat de rechter maar moet besluiten hoe verder te gaan. • De relatie met andere partijen is ondertussen flink verslechterd. KNSF heeft niet voor niets een kort geding aangespannen waarin zij 1.475 woningen eisen, en de Provincie heeft niet voor niets in april aan het college van gedeputeerde Staten de volmacht gegeven om zonder inschakeling van Provinciale Staten met een aanwijzing te komen naar de gemeente Muiden. • Hoe de kansen van Muiden zich nu ontwikkelen om met name door de gemeenten Naarden en Bussum als gewenste bruid te worden gezien moet binnenkort blijken. De huidige coalitie van PvdA en VIB geloven zelf niet in de aanpak en in het beleid waartoe zij nu gedwongen worden door de rechter, de KNSF en de Provincie. De droom van circa 900 woningen op het KNSF terrein met behoud van circa 2/3 van het bos lijkt verder weg dan ooit. In de samenwerking met KNSF en Provincie voor de ontwikkeling van het KNSF terrein staat de gemeente er slechter voor dan een jaar geleden. De opdracht die door de fracties van PvdA en VIB aan het college was gegeven heeft tot nu toe nog tot geen enkel resultaat geleid. Er is nog geen één woning of kantoor m2 op het KNSF terrein afgehaald. De aanpak van de PvdA en VIB heeft gefaald en hiermee hebben zij Muiden aan onacceptabele risico's blootgesteld. De prijs daarvoor moeten we in de komende jaren betalen. De bedoeling en het doel waren goed, de gekozen weg ernaar toe was onverantwoordelijk. Binnenkort dwingt de rechter de gemeente en KNSF overeenstemming te hebben over waar de 1.475 woningen gerealiseerd gaan worden. Elke woning minder op KNSF zal door de gemeente elders aan KNSF moeten worden toegewezen of, als dat niet kan, financieel worden gecompenseerd. De onderhandelingstemperatuur om hier met elkaar goed uit te komen, dat betekent elkaar ook wat te gunnen, is tot het absolute vriespunt gedaald. De planontwikkeling voor de Bloemendaler polder is ondertussen met spoed opgepakt door de Provincie en de marktpartijen. Al die partijen hebben samen met de gemeenten Weesp en Muiden een overeenkomst getekend, de zogenaamde anticipatieovereenkomst, waarin bindende afspraken zijn gemaakt over de verdere samenwerking. Deze Bloemendaler polder plannen hebben de planontwikkeling voor het KNSF terrein ondertussen ingehaald. Verevening van woningaantallen van KNSF naar Bloemendaler polder is hierdoor verder bemoeilijkt. In het streekplan, dat vorig jaar is vastgesteld, staat nu dat er in de Gemeenschapspolder helemaal geen woningbouw mag plaats vinden. Daar is verevening vanuit KNSF dus helemaal niet meer mogelijk. Vandaar dat wij concluderen dat het beleid van deze coalitie er op alle fronten toe heeft geleid dat de gemeente Muiden inzake de kwestie KNSF terrein er aanzienlijk slechter voor staat dan een jaar geleden. En dat ondanks alle goede adviezen, waarschuwingen, en extra ingehuurde juridische steun. Wij vragen daarom in, het belang van de Muider gemeenschap aan het college en aan de PvdA en de VIB in te zien dat zij een verkeerde weg hebben bewandeld, deze beleidsweg te verlaten en op de weg verder te gaan die de vorige coalitie was ingeslagen. Dat heeft het voordeel dat de raad weer eensgezind en unaniem sterk kan zijn in haar besluiten inzake dit dossier. Een ander voordeel is dat er continuïteit van het dagelijks bestuur kan bestaan omdat de coalitie niet hoeft te vallen. Indien u dit niet kan opbrengen blijft er niets anders over dan dat de coalitie opstapt. Om bovengenoemde redenen gaat onze voorkeur hier niet naar uit. Nu u de raad vraagt het tussenvonnis in het kort geding tussen KNSF en de gemeente Muiden ter afhandeling in handen te stellen van het college is het bovenstaande ons antwoord. Ja, wij gaan daarmee akkoord indien het college de PvdA beleidsweg verlaat en op de weg verder gaat die de vorige coalitie was ingeslagen. VVD Muiden — Muiderberg.” Hugo Jut: Het feit dat Mackay vraagt om het door het toenmalig college ingeslagen pad te gaan bewandelen bewijst dat er niets is geleerd en dat de vorige coalitie nog steeds maling heeft aan de kiezers. meer... terug naar het overzicht U belandt dan op ons reactie formulier: |