terug naar alles over het knsf-terrein

Alles over het KNSF-terrein
en Bloemendalerpolder


De verkiezingen zijn verlopen als te verwachten viel na de grootscheepse protesten tegen de plannen van de twee vorige colleges en KNSF. De kaarten zijn geschud. En het spel is juist begonnen.

ARTIKELEN VIERDE KWARTAAL 2006

5 december 2006

Beroep KNSF al op 1 februari voor Raad van State

Het beroep van KNSF tegen de geweigerde kapvergunning zal op 1 februari 2007 mondeling behandeld zal worden bij de Raad van State. Dergelijke spoed is ongebruikelijk. Bij de Stichting Stad Muiden, van wie wij dit bericht ontvaingen bestaat het vermoeden dat de uiterst summiere motivatie van KNSF hieraan ten grondslag ligt. Waarschijnlijk denkt de Raad van State hier snel klaar mee te zijn. De Stichting Stad Muiden beraadt zich er nog over hoe en door wie aan de uitnodiging om hun standpunt toe te lichten gevolg zal worden gegeven. De Stichting is samen met de Stichting Behoud Vesting Muiden partij in het conflict rond de kapvergunning, en de Stichtingen lieten zich bijstaan door mr. Luuk Hamer tijdens eerdere rechtszittingen. De gemeente is uiteraard ook partij, en deze liet zich bijstaan door Mr. Xandra Wentink.


1 december 2006

Mackay ziet bevestiging van zijn gelijk in juridisch advies

't zal wel een staartje krijgen...

Zoals te verwachten was, was iedereen tevreden met dat rapport, maar om totaal verschillende redenen. Ex-wethouder Mackay (VVD) zag er een bevestiging in van wat hij allang beweerde: de intentieverklaringen zijn bindend, en dat zou nog een staartje krijgen. Daarmee viel moeilijk te rijmen dat hij beweerde dat hij als wethouder allang onderhandelde over minder huizen op het KNSF-terrein. Sandra Deuling (D66) viel hem bij: 'wat ons betreft waren die aantallen maximaal' .
Dick Methorst(CDA) wilde alleen maar weten wat de kosten waren voor het juridisch advies. 'Binnen de begroting' zei Wethouder Winnubst. Eric Mackay wenste vóór februari een onderhandelingsresultaat, maar dan juist niet met aantallen. Winnubst kon dat niet beloven.
Jan Hylkema (PvdA) wilde weten wat Mackay nu precies bedoelde met dat 'staartje'. Eric Mackay vatte de woorden van Jan Hylkema als 'verdachtmakingen' op en prees zichzelf om zijn 'verzoeningsgezindheid'. 'Ik had ook heel anders kunnen reageren' zei hij, maar hoe dan werd niet duidelijk.
De opvatting bij de meerderheid van de raad, en in het rapport, is dat we met de aantallen uit de aanvullende intentieverklaring van Eric Mackay er in gestonken zijn. Anna Waanders verwoordde dat: de VIB had nooit willen praten over aantallen, en Eric moest nou niet mooi weer spelen: juist bij hem als wethouder ging het over aantallen.
Voorzitter Worm constateerde dat het rapport voor kennisgeving aangenomen werd.


22 november 2006

Geen 5800, maar wel misschien 5000 woningen

Ton Hooijmaijers heeft een brief aan de vaste commissie voor ROV van PS gestuurd. Daarin komt hij terug op zijn in de statencommissie gepresenteerde voornemen 5800 woningen in de Bloemendalerpolder/KNSF te bouwen. Dit getal vormt de optelling van de binnenstedelijke verdichting (maximaal 800) en de oorspronkelijke taakstelling voor de Bloemendalerpolder/KNSF (5000).
Ton Hooijmaijers moet ook zelf ingezien hebben dat hij met deze redenering niet weg komt. In de brief komt hij er als volgt op terug:
" Gelet op de discussie in de Statencommissie ROV van 9 november jl. hebben Gedeputeerde Staten 14 november 2006 het besluit 1c2 over de Bloemendalerpolder/KNSF-terrein aangepast. Dit luidt nu: " En dan vervolgt de gedeputeerde met zijn gewijzigd beleidsvoornemen:
"Thans uit te gaan van: de regionale bouwopgave volgens het streekplan Noord-Holland Zuid, door PS vastgesteld op 17 februari 2003;
de specifieke doelstelling voor Bloemendalerpolder/KNSF van 4.500 woningen (incl. 600 à 800 woningen binnenstedelijk), maar een taakstelling van te hanteren van 5.000 (incl. 600 à 800 woningen binnenstedelijk) als: De gemeenten Muiden en Weesp zijn gedurende de maanden september en oktober ambtelijk betrokken geweest bij de voorbereiding van de Nota van Wijziging. Zowel schriftelijk (email) als mondeling is men geïnformeerd over de mogelijkheid van het onder voorwaarden aanpassen van de woningbouwtaakstelling Bloemendalerpolder/KNSF-terrein.
"

Dus toch wéér mogelijk 5000 maar geen 5800.


16 november 2006

Juridisch Advies gelaten ontvangen.

Flip de Groot: we zijn belazerd
Op de Commissie vergadering van 15 november werd het juridisch advies van de Brauw cs. gelaten ontvangen. Dick Methorst wilde vooral weten wat het gekost had. Jurist Flip de Groot (D66) concludeerde dat destijds de raad belazerd ('verkeerd voorgelicht' zei hij diplomatiek) is met betrekking tot de juridische kracht van de overeenkomsten ('intentieverklaringen'). Hij vertelde niets nieuws: op 8 februari 2004 meldde Muideninfo dat Flip de Groot bij de gemeentesecretaris daarover had geinformeerd, en "die zei dat ik me geen zorgen hoef te maken". Het college zou juridisch advies hebben ingewonnen. We schreven toen al dat Flip zich liet belazeren: De waarheid was dat dit 'juridisch advies' slechts een telefoontje was. Lees hier ons artikel van 8 februari 2004.
Ben Hagens (VVD) kraaide triomfantelijk naar de coalitie hoe ze nu hun verkiezingsbelofte met dit rapport in de hand willen waarmaken.
Anna Waanders zei dat er weldegelijk een onderhandelingspositie is, en het te betreuren dat er ooit over aantallen gesproken is. De situatie is volgens haar hier op Muideninfo uitstekend beschreven. Ook Gregor Heemskerk (PvdA) zag mogelijkheden om lagere aantallen waar te maken.
Jacob Veenhuysen sprak in, en wenste dat nu eindelijk de bevolking bij de plannen betrokken wordt.

Weigering bouwweg.
Op 3 maart vroeg KNSF de aanleg van een bouwweg aan. Ze zijn het nu misschien al vergeten, zo werd in de commissie gegrapt, maar het is duidelijk dat iedereen de aanvraag prematuur vindt. Het gaat dus niet door.

Aanpassing aantallen.
Uit doorgaans welingelichte bron vernemen wij dat GS de aantallen voor Bloemendalerpolder/KNSF weer naar beneden bijgesteld zou hebben. Zodra wij meer weten, weet u het ook.


13 november 2006

Hooijmaijers onder vuur

Statencommissie, Muiden en Weesp ontstemd.

Donderdag 9 november kwam de Statencommissie voor de ruimtelijke ordening bijeen. Uiteraard was daar onze wethouder Fred Winnubst aanwezig, om zijn misnoegen te uiten over de stiekeme koerswijziging van GS in het streekplan. Zoals u eerder hier heeft kunnen lezen moesten onze bestuurders uit de pers vernemen dat de Provincie geen 4500 woningen in Bloemendalerpolder/KNSF (incl binnestedelijke uitbreidingen in Weesp en Muiden) maar 5000 woningen in Bloemendalerpolder/KNSF (excl binnestedelijke uitbreidingen in Weesp en Muiden), dus totaal 5800 woningen wenst - dat zijn er dus 1300 méér, bijna net zoveel als nu in heel Muiden. Alle Statenleden, op één na, vonden dat op z'n zachts gezegd bijzonder vreemd. Dat Statenlid die dat niet vreemd vond was Laila Driessen (VVD), die misschien wel medelijden had met haar grieperige partijgenoot Ton Hooijmaijers. De Gedeputeerde had zich naar de vergadering gesleept, waar hem een zeer kritisch onthaal van onze wethouder Fred Winnubst te wachten stond: hij leidde een brief van de gemeenteraden van Weesp en Muiden in. In deze brief spreken de raden hun misnoegen uit over de gang van zaken, en vragen zij zich af of de Provincie nog wel als betrouwbaar gezien kan worden. De brief (pdf-94 kb) spreekt voor zichzelf.


2 november 2006

Hooijmaijers knikkert niet eerlijk

Raad verbijsterd over verandering streekplan

Toen de gemeenteraadsleden van Muiden vanochtend de Gooi- en Eemlander opensloegen, werden zij onaangenaam verrast door gedeputeerde Hooijmaijers, die weer eens van zich liet spreken. Volgens de gedeputeerde zou 4500 woningen in de Bloemendalerpolder/KNSF-terrein wel eens te weinig kunnen blijken. “als de woningbouw economisch niet haalbaar is verhogen we gewoon het aantal naar 5000” zegt hij in de krant, “en nog meer als de woningbouw elders in de regio tegenvalt of dat nodig is om op het KNSF-terrein te vereffenen”. Dat staat in het gewijzigde streekplan Gooi/Vechtstreek.
Nu kwam het goed uit dat de gemeenteraad vanavond vergaderde. Jan Hylkema (PvdA) greep de gelegenheid aan een motie in te dienen. Daarin wordt het college opgeroepen het overleg met de provincie op te schorten, omdat de provincie de regels tijdens het spel wijzigt. De raad is ook ontstemd dat zij dit nieuws uit de pers moest vernemen, terwijl, God betere het, gisteren nog onder leiding van Andries Knevel met Gedeputeerde Staten werd vergaderd. Gedeputeerde Moens, die Hooijmaijers bijstaat, nam niet de moeite het provinciaal standpunt aan de Muider gemeenteraadsleden mede te delen, zo vertelde een verontwaardigde Anna Waanders. “Ze zijn er kennelijk op uit om, in het kader van de gemeentelijke herindeling, Muiden nu al te negeren”
De gemeenteraad wil dat het college zijn besluit tot opschorting van de gesprekken met de Provincie schriftelijk mededeelt, en op korte termijn stappen neemt, samen met de gemeente Weesp. Wethouder Fred Winnubst kon zich vinden in de motie, en zal zijn best doen de motie “zo goed mogelijk” uit te voeren. Ook binnen zijn eigen organisatie zou het optreden van Ton Hooijmaijers meermalen tot gefronste wenkbrauwen leiden.

Motie opschorten gesprekken met provincie Noord-Holland

De Raad van Muiden in vergadering bijeen dd 2 november 2006:

Overwegende:

- Gedeputeerde staten dd 31 oktober 2006 het besluit heeft genomen de taakstelling voor Weesp en Muiden te verhogen van 4500 naar 5000 woningen indien
o De verevening met het KNSF-terrein dit vergt
o Het plandeel Bloemendalerpolder economisch niet uitvoerbaar is
o Of de woningbouwproductie in de regio Gooi en Vechtstreek voortdurend achterblijft
- De provincie hiermee afspraken met de gemeente Muiden op onacceptabele wijze schendt; men dient tijdens het spel de regels niet eenzijdig te veranderen
- Het gemeentebestuur van Muiden deze wijzigingen van beleid via de pers heeft moeten vernemen - Hiermee is het vertrouwen in de provincie ernstig geschaad

besluit als volgt:

- Het college op te dragen de gesprekken tav het streekplan (Bloemendalerpolder/KNSF-terrein) met de provincie tot nader order op te schorten.
- Dit besluit schriftelijk aan Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten kenbaar te maken onder verwijzing naar de argumenten zoals in deze motie weergegeven bij overwegingen
- Het gemeentebestuur zich nader zal beraden over de te nemen stappen.
- Deze motie op korte termijn ten uitvoer te brengen in nauw overleg met de gemeente Weesp

Fracties:
PvdA, VIB, D66, VVD, CDA



1-november-2006

Werkgroep Bloemendalerpolder/KNSF-terrein van start

Strootman krijgt een staartje.
Op dinsdag 25 oktober is de werkgroep Bloemendalerpolder/KNSF-terrein van de gemeente Muiden en de gemeente Weesp voor het eerst bij elkaar gekomen. Deze werkgroep is een initiatief van de Gemeenteraad van Weesp, en bestaat uit raads- en raadscommissieleden van beide Vechtsteden. Doel van de werkgroep is om de twee raden te adviseren rond het dossier Bloemendalerpolder/KNSF-terrein. De werkgroep kan beschouwd worden als een voortzetting van het ontwerpatelier. Het is dan ook een “denktank”, die een visie gaat vormen op de ontwikkeling van het gebied.
Daartoe is ook al reeds het bureau Strootman ingeschakeld, dat verantwoordelijk was voor de hoogst ongelukkige presentatie op 4 juli in het Muiderslot. Hun opdrachtgever was daar de Provincie (namens de stuurgroep: Provincie, gemeenten Muiden en Weesp, Ministeries van LNV, VenW en VROM, Waternet, Staatsbosbeheer en de Projectontwikkelaars). Later veinsde de provincie dat dit voorval geheel niet had plaatsgevonden (lees hier meer over de Strootman presentatie). De Muider gemeenteraad heeft het college gevraagd zijn ongenoegen over het Strootman-plan over te brengen, en zowel wethouder Fred Winnubst als beleidsondersteuner Jaap de Zeeuw hebben dat in diverse overleggen gedaan, zoals het overleg met de rijksoverheid (het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf) op 29 september, het contractoverleg van 11 september, de bovenvermelde publiekprivate stuurgroep van 20 september, de projectmanager van de Bloemendalerpolder, de heer Reissenweber op 27 september, en al op 22 augustus door Jaap de Zeeuw in een projectteamvergadering. Als gevolg van deze acties is er in de projectorganisatie voor de Bloemendalerpolder een andere wind gaan waaien, en zijn, naast Strootman ook twee ander bureaus ingeschakeld, Atelier Dutch en Loof en Van Stigt. Zij gaan gezamenlijk een visie indienen.
Hier vindt u een toelichting van Atelier Dutch.

Samenstelling Werkgroep
Technisch voorzitter van de werkgroep is de heer Jan Keijzer, een voormalig Weesperraadlid. Als Weesper vertegenwoordigers hebben zitting:
Ad van Gemert (raadslid WSP), Koos Kappert (raadslid PvdA), Kees Nelis (raadslid CDA), John Vos (raadslid VVD), Max van Dorth (commissielid AOV), Anton van Daalen (raadslid GL), Samir Rahmouni (raadslid DEP).
En namens Muiden:
Paul Dinant (commissielid, architect, VIB), Eric Mackay (raadslid, landschaparchitect, ex-wethouder, VVD), Dick Methorst (raadslid, ondernemer, CDA), Flip de Groot (commissielid, jurist, ex-wethouder) en Jan Hylkema (raadslid, bioloog, PvdA – laat zich bijstaan door planoloog Gregor Heemskerk)
De werkgroep zal tot de zomer van 2007 maandelijks bijeenkomen.

Verordening werkgroep Bloemendalerpolder/KNSF-terrein van de gemeente Weesp 2006 – behandeld in de raadsvergadering van 2 november:

Artikel 1 Taak
De werkgroep heeft tot taak om kennis te vergaren en een strategische visie te ontwikkelen rond het dossier 'Bloemendalerpolder' en de daarmee verbandhoudende binnenstedelijke effecten, teneinde de gemeenteraad daaromtrent te adviseren.
Om deze taak te vervullen zet de werkgroep communicatie en dialoog hoog in het vaandel. De werkgroep functioneert zelfstandig en stelt alles in het werk om feiten en argumenten van inhoudelijke, tactische en strategische aard te inventariseren en af te wegen. De werkgroep gaat in gesprek met relevante partijen, deskundigen en betrokkenen om uiteindelijk tot een visie te komen.

Artikel 2 Samenstelling
1. Elke fractie vaardigt in de werkgroep een raads- of commissielid af. Bij verhindering kan het werkgroeplid worden vervangen door een ander fractielid.
2. De werkgroep benoemt een externe, technische voorzitter.
3. De werkgroep wordt bijgestaan door een aantal adviseurs, zijnde de griffier (tevens secretaris van de werkgroep), de portefeuillehouder ruimtelijke ordening en de projectleider Bloemendalerpolder.
4. Alle leden van de commissie worden benoemd door de raad.
5. Werkgroepleden, niet zijnde raadsleden, ontvangen voor hun deelname aan de vergaderingen presentiegeld.

Artikel 3 De voorzitter
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de werkgroep, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een goede gedachtewisseling. De voorzitter wordt ondersteund door de secretaris van de werkgroep.

Artikel 4 Slotbepalingen
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Werkgroep Bloemendalerpolder Weesp 2006 en treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgend op de datum van vaststelling.



29-oktober-2006

PvdA : kleinschalige invulling KNSF-terrein mogelijk.

De PvdA Muiden/Muiderberg is bepaald niet ongelukkig met de resultaten van het onderzoek van het juridisch adviesbureau De Brauw Blackstone Westbroek ten aanzien van de door de gemeente Muiden ondertekende intentieverklaringen met de KNSF, beweert fractievoorzitter Jan Hylkema. Hij vervolgt:
"Het blijkt dat de gemeente en de KNSF nog op zo veel onderdelen tot overeenstemming moeten komen dat het met het vorige college en de KNSF overeengekomen aantal woningen van 1350 nog helemaal niet vaststaat. De enige verplichting die de gemeente heeft, is dat zij moet dooronderhandelen met KNSF-Vastgoed. Deze onderhandelingen zullen moeten leiden tot een exploitatieovereenkomst. Op basis van de door de KNSF opgestelde open begroting en de begroting die de PvdA heeft gemaakt zal dat niet makkelijk zijn. De PvdA blijft natuurlijk bij het standpunt dat het Kruitbos niet gekapt mag worden. De nu ontstane situatie kan dan ook wel eens leiden tot vertraging in de start van het bouwen op het KNSF-terrein. De resultaten uit de Milieueffectrapportage zijn niet bemoedigend voor KNSF-Vastgoed. Het niet bebouwen van het Kruitbos scoort in de MER namelijk veel beter. Bovendien maakt de verbreding van de A1 het alleen maar moeilijker om te bouwen op het KNSF-terrein."

De PvdA, die als grootste fractie de wethouder Ruimtelijke Ordening Fred Winnubst leverde, verwacht dat er mogelijk eerder in de Bloemendalerpolder gebouwd wordt dan op het KNSF-terrein. Het lijkt hen verstandig dat KNSF-Vastgoed en de gemeente op korte termijn weer verder praten over acceptabele oplossingen.

Start werkgroep
Op dinsdag 25 oktober is de werkgroep Bloemendalerpolder/KNSF-terrein van de gemeente Muiden en de gemeente Weesp voor het eerst bij elkaar gekomen. De vergadering stond in het teken van procesafspraken. De werkgroep bestaat uit gemeenteraads- en commissieleden van de twee gemeenten. Doel van de werkgroep is om de twee raden te adviseren rond het dossier Bloemendalerpolder/KNSF-terrein. Tevens is de werkgroep een denktank, die een visie gaat vormen op de ontwikkeling van het gebied. Technisch voorzitter van de werkgroep is de heer J. Keijzer.
De werkgroep zal tot de zomer van 2007 maandelijks bijeenkomen.

In deze gesprekken met Weesp zal de PvdA aangeven dat zij verwachten dat het wel eens zo kan zijn dat er eerder in de Bloemendalerpolder gebouwd kan worden dan op het KNSF-terrein.


23-oktober-2006

Juridisch Advies KNSF: ieder leest wat hij wil

Intentieverklaring bindend, lager bouwvolume denkbaar
PvdA en VIB hebben een verkiezingsbelofte in te lossen. Zij wensen hoogstens 600 woningen op het KNSF-terrein. Vóór de gemeenteraadsverkiezingen konden zij dat niet bewerkstelligen met 4 van de 13 zetels, nu zou dat wel kunnen met de krappe meerderheid die zij in de gemeenteraad hebben. Maar onder het vorige college is de raad accoord gegaan met 1350 tot 1475 woningen, en kantoren, op het KNSF-terrein, afspraken die vervat zijn in een tweetal 'intentieverklaringen'. In het licht van de ontstane situatie heeft het College van B&W het advocatenkantoor De Brauw-Blackstone-Westbroek gevraagd om een juridische analyse van de positie van de gemeente Muiden in verband met deze twee intentieverklaringen.
De samenvatting:
De conclusie van hun analyse luidt dat zowel de Intentieverklaring als de Aanvullende Intentieverklaring voor de Gemeente een bindend karakter heeft. Bij de Intentieverklaring zijn tussen partijen bindende procesafspraken gemaakt die uiteindelijk tot een herontwikkeling van het KNSF-terrein zouden moeten leiden. Conform die procesafspraken zijn vervolgens in de Aanvullende Intentieverklaring de - eveneens op grond van de Intentieverklaring - nader tussen partijen te bepalen hoeveelheden voor het woningbouwprogramma (bindend) vastgelegd. Het bouwvolume op grond van de Aanvullende Intentieverklaring is uitgangspunt voor partijen bij de verdere voorbereidingen van de herontwikkeling.
Met andere woorden : Muiden hangt, en heeft zichzelf opgehangen. De voor deze ontwikkeling verantwoordelijke wethouder Eric Mackay heeft dus groot gelijk wanneer hij beweert dat de aantallen uit zijn Aanvullende Intentieverklaring bindend zijn. In de Intentieverklaring die eerder door wethouder Leupen werd voorgesteld aan de raad staan géén bindende aantallen (spreekt van 'een nader te bepalen woningbouw'), en met deze zou je dus nog alle kanten op kunnen. En de intentieverklaring van Leupen maakt een voorbehoud indien de herontwikkeling afketst, waarbij de gemeente aansprakelijkheid afwijst. Toen de PvdA Leupen liet vallen en de VIB de kandidatuur van Mackay steunden manoeuvreerden zij zich dus van de regen in de drup, een watervalletje liever. Het ligt voor de hand dat dit advies in het straatje past van de oude coalitie, de huidige oppositie dus.
Echter laat de Brauw direct volgen:” Ter uitvoering van de Intentieverklaring en Aanvullende Intentieverklaring zal echter nog een aantal essentiële stappen moeten worden gezet teneinde de invulling van de herontwikkeling finaal overeen te komen. Met name het tussen partijen vastleggen van een ontwikkelingsdocument, een realiseringsovereenkomst c.q. exploitatieovereenkomst en het door de gemeenteraad van Muiden vast te stellen bestemmingsplan, zijn onderdelen waarover nog geen overeenstemming tussen partijen bestaat. Weliswaar zal het College gehouden zijn op grond van de overeengekomen uitgangspunten namens de Gemeente te onderhandelen over deze documenten en de voorbereiding van het bestemmingsplan te initiëren. Dat neemt niet weg dat het de Gemeente bij de te voeren onderhandelingen en de voorbereiding van de besluiten vrij staat om binnen de kaders van de intentieverklaringen standpunten in te nemen die niet strekken in het voordeel van de door KNSF voorgestane herontwikkeling van het KNSF-terrein. Daarmee bestaat er mogelijk nog onderhandelingsruimte voor de Gemeente om de thans beoogde herontwikkeling te beïnvloeden, waarbij zelfs denkbaar is dat de omvang van het bouwvolume nog door partijen wordt gewijzigd.”
Dus: Muiden kan het leven van KNSF nog bijzonder zuur maken. Zij kunnen zoveel eisen stellen bij de 'overeengekomen' 1350 tot 1475 woningen en de kantoren, dat het denkbaar is dat KNSF eieren voor zijn geld kiest, en een lager aantal woningen verkiest, waar ze zelfs meer aan kunnen verdienen. Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan hoort ook een exploitatieovereenkomst, waarin financiële afspraken gemaakt worden. Daarbij kan KNSF niet anders dan wederom de zogeheten 'Open Begroting' te voorschijn halen, een begroting die als lachwekkend beschouwd wordt door dit college. Ze zullen dus iets beters moeten verzinnen. Zoals het project verkopen aan een andere ontwikkelaar, die zijn reputatie niet verprust heeft met toneelstukjes over granaten, en begrotingen waarin één plus één dertien is. En anders zullen ze in stedenbouwkundig opzicht met een voor Muiden passend plan aan moeten komen zetten. En de vele onderzoeken uit te voeren, die de gemeente de kennis verschaffen de bestemmingsplanvaststelling zorgvuldig te doen, zoals de wet voorschrijft. En voldoen aan alle zware infrastructurele eisen en oplevering en onderhoud van openbare voorzieningen die 1350 tot 1475 woningen en 75.000 tot 100.000 m2 kantoor met zich meebrengt. En de gemeenteraad zal dit allemachtig prachtig moeten vinden, om akkoord te gaan. VIB en PvdA zien dit nog niet gebeuren, en daarom past dit advies ook in hun straatje.
Tenslotte:
De Brauw schrijft dit wat netter op: “Juridisch gezien zit de Gemeente vast aan de met KNSF overeengekomen marsroute en de aantallen voor het woningbouwprogramma als uitgangspunt voor de verdere afspraken en de te nemen besluiten. De haalbaarheid van dat uitgangspunt staat echter niet op voorhand vast gelet op dat nog te doorlopen traject. Ons inziens ligt daar mogelijk ook de oplossing voor de bij de Gemeente bestaande zorgen. Ook al vormen de in de Aanvullende intentieverklaring vastgelegde woningaantallen de basis voor de verdere onderhandelingen, wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de Gemeente daarbij alsnog manoeuvreerruimte heeft. Het door het College te bereiken resultaat in die onderhandelingen moet immers in planologische zin door de gemeenteraad worden overgenomen en worden verwerkt in de planologische besluitvorming. Daarbij zal rekening moeten worden gehouden met de wettelijke kaders en eventuele publiekrechtelijke beperkingen.”

Het volledige advies van De Brauw Blackstone Westbroek leest u hier.
24-oktober-2006

Xandra ziet het nog vrolijker in

De juriste Xandra Wentink stond de gemeente bij in verband met de weigering van de kapvergunning voor het Kruitbos, en werd ook om advies gevraagd:
Bij de vaststelling van een bestemmingsplan dit de overheid zorgvuldig rekening te houden met overige regelgeving. De gemeente dient dan ook vóór het aangaan van werkelijk verbintenissen eventuele beperkingen terdege te onderzoeken. Dat is (nog) niet gebeurd. Xandra merkte dat op en gaf voorbeelden van dit soort regelgeving: “(1) de externe werking van de Vogel- en Habitatrichtlijn met name in het licht van het Kokkelvisserij-arrest en (2) de invloed van de Natuurbeschermingswet en de Flora- en Faunawet, (3) het Besluit Luchtkwaliteit 2005 op de bouwlocatie en (4) de beperkingen vanwege de vrijwaringszone van de Usselmeerdijk. Daarbij dienen ook de provinciale bevindingen zoals die zijn neergelegd in de MER/SMB Bloemendalerpolder /KNSF en het Streekplan Noord-Holland Zuid expliciet te worden betrokken.” De intentieverklaringen bieden deze ruimte. Ook de aanvullende intentieverklaring, en het is vreemd dat De Brauw Blackstone Westbroek daarop niet gewezen heeft.

Het volledige advies van Xandra Wentink leest u hier.


13-oktober-2006

Resultaten Juridisch onderzoek eind volgende week bekend

Tijdens de commissievergadering van 11 oktober 2006 deelde wethouder Winnubst mede dat nu eindelijk het juridisch advies de vorige dag afgerond was. Dat het zo lang geduurd heeft hangt samen met de beschikbaarheid van de juristen die er aan werken. Daardoor heeft het lang geduurd alvorens na het concept-advies de definitieve versie klaar was. Volgende week dinsdag (17 oktober) wordt het advies in het college besproken, en dan ligt het nog de volgende week bij de raadsleden op de mat. Omdat het dan uiteraard niet geheim blijft gaat Muideninfo er van uit dat ook u het uit de eerste hand verneemt.
Verder vertelde de wethouder dat de planontwikkeling voor de Bloemendalerpolder volgens schema verloopt. In november volgen nadere mededelingen.


terug naar alles over het knsf-terrein

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: