Megaclub van organisaties kiest voor 'Large' groeimodel IJmeer.
Amsterdamse Raad voor de Stadsontwikkeling bekritiseert deze visie.
In september 2006 komt het 'Atelier IJmeer' met een visie op de uitbreiding van Almere in westelijke richting.
In april 2007 presenteert Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat met de visie ‘Een ander IJsselmeergebied’, waarin men voorstelt het IJmeer te veranderen in een 'stadsmeer' met een apart waterpeil. Lees hier meer over "Geen brug, maar een dijk".
Nu, oktober 2008, is ook "Milieudefensie" wakker geworden.
Na ons jarenlang in de kou te hebben laten staan
Lokale PvdA ontevreden over kabinetsbesluit IJmeer
Het kabinet heeft besloten geen geld voor de IJmeerlijn beschikbaar te stellen maar wel woningbouw in het IJmeer toe te staan. De PvdA Muiden/Muiderberg begrijpt weinig van het besluit.
Het hele plan van de gemeenten Amsterdam en Almere om naar elkaar toe te groeien en beide steden te verbinden is volgens Jan Hylkema, fractievoorzitter PvdA Muiden/Muiderberg een idioot idee. De waarde van het IJmeer is veel te groot om zomaar te verpesten. En omdat de woningen niet absoluut nodig zijn, zal er waarschijnlijk ook nooit goedkeuring komen omdat het gebied nu eenmaal is aangewezen als Natura 2000 gebied. Aan de oostkant van Almere is meer dan genoeg ruimte om woningen te bouwen.
Het kabinet is het gelukkig wel met ons eens dat een spoorlijn van 5-6 miljard wat veel is voor 20.000 huizen. De rest van de inwoners van Almere zal namelijk sneller met de bestaande lijn in Amsterdam komen.
De PvdA Muiden/Muiderberg is benieuwd of Almere nu consequent is, en zal aangeven dat ze niet zal meewerken aan het bouwen van 60.000 woningen.
Als PvdA zullen we echter niet in slaap vallen en het kabinet en de Tweede Kamer blijven bestoken met onze argumenten, zegt Hylkema. Hij heeft heel wat te doen, want de meest fervente aanhangers van de 'schaalsprong' van Almere, en het dubbelstad-idee zitten in zijn eigen partij.
19 november 2008
Avond Milieudefensie: eenzijdige discussie tussen gelijkgezinden?
We waren er op 18 november niet bij. Niet omdat we voor u de avond niet wilden verslaan, maar omdat uw redacteur een week geleden, bij het verlaten van de Kazerne, op een in schutkleuren geschilderd Amsterdammertje gestuit is. Een pijnlijk onderbeen kluistert mij aan huis.
Jacob Veenhuysen was er, ondanks herhaald aandringen van Milieudefensie, ook niet bij. Milieudefensie wil maar niet doorhebben dat hij een discussie ziet als een gesprek van twee personen of groepen met uitwisseling van ideeën en standpunten. Jacob vreesde dat deze avond een eenzijdige discussie tussen gelijkgezinden zou worden. Dat standpunt kunnen wij ons indenken, omdat campagneleider Klaas Breunissen aan Muideninfo liet weten geen deelnemers te kunnen vinden die belangrijk van mening met Milieudefensie verschillen. Kennelijk kiezen Almere en Amsterdam voor de strategie van 'doodzwijgen'.
Als u het IJmeer open wil houden, kunt u nu met de waterschapsverkiezingen stemmen op een politieke partij die dat ook wil. En andersom.
8 november 2008
Discussieavond Open IJmeer in Kazerne
18 november mag u van Milieudefensie uw zegje doen
Milieudefensie plaatste zaterdag 25 oktober een groot actiebord bij de Westbatterij, in het kader van hun actie "Houd het IJmeer open", ter voorkoming van bouwplannen en de verkeersverbinding in het IJmeer. Het bord was een kort leven beschoren, van de gemeente moest het dezelfde dag nog verwijderd worden. De actie van Milieudefensie gaat echter door. Zo werd er een huis-aan-huis enquête verspreid onder de inwoners van Muiden, Muiderberg en Weesp. Charles Wiss, voorzitter van de bewonersvereniging Muiden/Muiderberg, vulde op de actiebijeenkomst het eerste enquêteformulier in.
'Dit open, wijds natuurgebied met beschermde status, is nu nog een oase van rust voor omwonenden en voor vogels als het nonnetje en de tafeleend. De bouw van duizenden nieuwe woningen in het IJmeer is onnodig', sprak Klaas Breunissen, campagneleider Ruimte en Landschap van Milieudefensie. 'Almere kan op andere, binnendijkse locaties ook aantrekkelijk bouwen. En de geplande verkeersverbinding is overbodig als de capaciteit wordt vergroot van de huidige spoorlijn. Dan zal ook de luchtkwaliteit in de regio er niet verder op achteruit gaan,' wist Klaas verder.
Een verder vervolg vindt de actie in een discussieavond in Muiden in de Kazerne. Onder leiding van de journalist Michel Jehae kunnen inwoners van de gemeente Muiden, en andere belangstellenden van gedachten wisselen met de politici Jan Hylkema (fractieleider PvdA-Muiden), Johan Bruins Slot (Statenlid voor het CDA) en Johan Kardol (Statenlid voor de CU). De resultaten van de enquête worden er ook bekend gemaakt. Die avond vindt plaats op 18 november, vanaf 19:30 uur in de Kazerne.
Of, na de fusie, Groot-Bussum het IJmeer net zo belangrijk vindt als de gemeente Muiden, valt te bezien.
De actie heeft nu ook de sympathie van de Stichting Behoud Vesting Muiden, die u in een huis-aan-huis pamflet oproept de enquête in te vullen, en naar de Kazerne te komen.
Campagneleider kende achtergronden Kruitbos, maar dat staat er los van …
Bij onze aankondiging van het plaatsen van het actiebord lieten we ons nogal kritisch uit over de integriteit van Milieudefensie. Hun campagneleider, Klaas Breunissen, maakt zich nu wel zorgen over de nonnetjes en tafeleenden in het gebied, maar een tweede bedreiging van het vogelrichtlijngebied, namelijk de bebouwing van het naastgelegen KNSF-terrein vond hij destijds minder belangrijk. We hebben hem om opheldering gevraagd, en gekregen. Klaas Breunissen is Statenlid en was dat indertijd ook. Hij was er van op de hoogte dat het Kruitbos ecologisch bijzonder waardevol is, en dat met de bouwplannen van KNSF de provincie zich een rad voor de ogen heeft laten draaien. We vroegen hem dan ook waarom hij destijds besloot Muiden in de steek te laten, en Klaas antwoordde: “Indertijd besloot het team Ruimte van Milieudefensie zich niet actief te
bemoeien met de bouwplannen voor de Bloemendalerpolder en KNSF-terrein
vanwege andere prioriteiten van het team op dat moment. Als statenlid was
ik natuurlijk behoorlijk goed op de hoogte van de ontwikkelingen, maar
staat los van de besluitvorming van Milieudefensie. Milieudefensie krijgt
van veel lokale groepen verzoeken om actieve ondersteuning, verzoeken die
we niet allemaal kunnen honoreren omdat wij ook moeten woekeren met tijd
en menskracht. Ik vind je zin 'dat ik indertijd besloot Muiden in de steek
te laten' dan ook volkomen ten onrechte.”
Zou de Stichting Behoud Vesting Muiden dat nu ook vinden?
21 oktober 2008
Actiebord bij Westbatterij
Moet u daar nu zonodig bij zijn?
Milieudefensie plaatst zaterdag aanstaande een groot (twee bij drie meter) actiebord bij de Westbatterij, in het kader van hun actie "Houd het IJmeer open", ter voorkoming van bouwplannen en de verkeersverbinding in het IJmeer. Ze willen met zo veel mogelijk bewoners, belanghebbenden en liefhebbers van het IJmeer in optocht lopen en dit actiebord onthullen.
Sympathiek dacht u? Welnee:
Toen wij in 2004 herhaaldelijk een beroep op 'Milieudefensie' deden om Muiden te steunen bij het behoud van het Kruitbos – de wens van de overgrote meerderheid van onze bevolking, en gewenst wegens de unieke ecologie van dit bos – gaf herhaaldelijk “Milieudefensie” niet thuis. “Jullie zoeken het zelf maar uit” was hun antwoord.
Ook is “Milieudefensie” mede verantwoordelijk voor de problemen die we nu ondervinden bij de verbrede A1, en de A6 die daardoor veel drukker wordt. Dit zit zo:
In het najaar van 2005 werkten wij, samen met het platform 'tegen A6/A9' een plan uit, om, door middel van een tunnel onder het IJmeer, de A1 te ontlasten. Dit plan werd door het platform “tegen A6/A9” op 20 december 2005 aan Rijkswaterstaat gepresenteerd, en met waardering ontvangen. Diezelfde avond nog stak, op een geheime actievergadering, “Milieudefensie” er een stokje voor. Als het platform achter de tunnelverbinding onder het IJmeer bleef staan, zo liet “Milieudefensie” weten, dan zou ze uit het platform stappen.
“De moeilijkste dag van mijn leven” verzuchtte platform-voorzitter Hermien Kalff, toen ze mij verslag deed van de vergadering.
“Milieudefensie” komt in de regel niet op voor wat je zou kunnen beschrijven als het maatschappelijk belang. Ook niet wanneer het gaat om natuur- of landschapsbehoud, wanneer anderen een beroep doen op deze organisatie. Het personeel van “Milieudefensie”, voortdrijvend op sponsorgelden en een welgevulde subsidiepot, bepaalt haar publicitair gewilde aandachtspunten zélf. Ze lieten daarmee Muiden danig in de kou staan. (in 2007 had “Milieudefensie” ruim 7 miljoen euro te besteden. Daarvan was ruim 3 miljoen afkomstig van belastinggelden, en 1,5 miljoen van de 'Postcodeloterij').
Meer informatie over hun actie vindt u op de website van “Milieudefensie”. Op de website blijkt dat het de inwoners van IJmuiden aangaat.
Naar verluid krijgen deze week alle bewoners van de gemeente Muiden en Weesp van "Milieudefensie" een enquête met de post waarin zij hun mening kunnen geven. Ze organiseren een debat op 18 november in de Kazerne.
In april 2007 presenteert Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat de visie 'Een ander IJsselmeergebied', waarin men voorstelt het IJmeer te veranderen in een 'stadsmeer' met een apart waterpeil.
Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat beoogt met dit rapportsamenhang in de ontwikkelingen rond het IJsselmeergebied
De verslechterde ecologische toestand, de klimaatverandering en de druk op de ruimte en bereikbaarheid in het gebied vragen om een integrale aanpak en nieuw beleid. In het rapport wordt een mogelijke oplossing geschetst waarbij het gebied verdeeld wordt in compartimenten met verschillende waterpeilen. Staatssecretaris Huizinga ziet deze visie als startpunt op weg naar nieuw beleid dat zij samen met de ministeries van VROM en LNV wil opstellen. ‘’Het rapport biedt veel ruimte voor allerlei ontwikkelingen op het gebied van natuur, woningbouw en mobiliteit’’.
In het adviesrapport wordt in de toekomst het beleid rond het IJsselmeer gericht op drie pijlers; de waterveiligheid, de ecologie en de zoetwatervoorziening. Verder wordt in het rapport geadviseerd het IJsselmeergebied op te delen in compartimenten. Het voorstel is om het compartiment boven de Houtribdijk een hoog waterpeil te geven, waardoor de zoetwatervoorziening voor de regio’s rond het IJsselmeer veilig wordt gesteld. Het compartiment onder de Houtribdijk (Markermeer) krijgt een flexibel waterpeil om het gebied een nieuwe ecologische impuls te geven.
Ook zijn er mogelijkheden in het IJmeer een derde compartiment te creëren dat bijvoorbeeld ingevuld kan worden met innovatieve woningbouw en recreatie. Het instellen van een derde compartiment is niet noodzakelijk voor de veiligheid.
De gemeente Almere in de zomer 2003 het initiatief genomen om een plan voor de uitbreiding van Almere in westelijke richting te laten ontwerpen. Teun Koolhaas (1940) en Ellen Marcusse (1963) kregen de opdracht, en betrokken een stratgisch gelegen pand aan het Amsterdamse IJ, op ruime afstand van het Almeerse stadhuis, om ongestoord en geïnspireerd door de omgeving hun plan te ontwikkelen. De gemeente Amsterdam haakte na een jaar bij het initiatief aan. Omdat de plannen zich voor een groot deel op Muidens gebied afspelen, zijn ze voor onze gemeenschap belangrijk. Lees dus hier verder
3 oktober 2006
IJmeerverbinding in Tweede Kamer - PvdA-Muiden tegen brug
Dit artikel hebben we hier ondergebracht bij de planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere
4 augustus 2006
D66 gispt college
D66 laat in een persbericht weten de aanpak van het college inzake het IJmeer af te keuren, en noemt deze 'kortzichtig'.
Tijdens de Raadsvergadering van donderdag 20 juli verzocht D66 het college om in gesprek te gaan met Natuurmonumenten. Die organisatie heeft namelijk onlangs uitgesproken dat een verbinding tussen Almere en Amsterdam via het IJmeer in een tunnel onder het IJmeer zou moeten worden aangelegd. CDA en VVD steunden het verzoek, aldus D66. Het persbericht vervolgt:
"Natuurmonumenten is steeds nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de IJmeervisie. Vanuit de gemeente Muiden is er kritiek op deze visie, onder andere met betrekking tot de plannen om buitendijks te bouwen. Deze kritiek blijft bestaan en staat los van het voor Muiden uiterst belangrijke punt van de aanleg van een tunnel.
Natuurmonumenten is gesprekspartner van Almere en Amsterdam en voorstander van een tunnel op basis van het behoud van cultuurhistorische waarden. De kans om Natuurmonumenten te helpen strijden, moet het College van Muiden met beide handen aangrijpen, vinden de Democraten. Het is een gemiste kans dat het College dat weigert!"
Muideninfo heeft Natuurmonumenten om commentaar gevraagd, maar dat heden (nog) niet ontvangen. De kleinste partij D66 grijpt deze kans aan om de integriteit van het college en de fractievoorzitter van de grootste partij ter discussie te stellen:
"Het College is dus opnieuw helaas kortzichtig. Het weigert met de vereniging Natuurmonumenten te praten vanwege standpunten in andere kwesties. D66 heeft overigens het sterke vermoeden dat de weigering veel te maken heeft met de persoonlijke aversie tegen de vereniging van PvdA fractievoorzitter, de heer Hylkema.
De Democraten vinden dat het belang van Muiden nimmer ondergeschikt mag zijn aan persoonlijke belangen."
Wethouder Winnubst trekt zich niets aan van deze beschuldigingen. "We werken samen met Natuurmonumenten waar dat te pas komt, bijvoorbeeld inzake de A6-A9" verklaart hij, en laat verder weten het met Natuurmonumenten eens te zijn in geval zij alleen een verbinding tussen Almere en Amsterdam door het IJmeer in de vorm van een tunnel accepteren. Muideninfo merkt op dat dit geenszins blijkt uit de IJmeerverkenning, en heeft ook op dit punt Natuurmonumenten om een toelichting gevraagd. Over de aanvaardbaarheid van buitendijks bouwen verschilt Winnubst van opvattingen met Natuurmonumenten - hij vindt dat niet kunnen.
27 juni 2006
Adviesraad bekritiseert IJmeervisie
De Amsterdamse Raad voor de Stadsontwikkeling is een onafhankelijk adviesorgaan van de gemeente Amsterdam en geeft (gevraagd en ongevraagd) stedebouwkundige adviezen aan het centrale stadsbestuur van Amsterdam en de verschillende stadsdeelbesturen. Onlangs bracht zij een advies uit over de Toekomstvisie IJmeer van de gemeenten Amsterdam en Almere samen met de provincies Noord-Holland en Flevoland, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de ANWB :
Samenvatting
In de Toekomstvisie IJmeer presenteren zij een gezamenlijk plan voor het IJmeer. De visie schetst een grootschalige ontwikkeling waarbij Almere de kans krijgt om zich westwaarts richting Amsterdam te ontwikkelen, terwijl tegelijkertijd de kwaliteit van het natuurgebied IJmeer duurzaam moet verbeteren. Deze groei van Almere is belangrijk voor de economische ontwikkeling van de regio in verband met de internationale concurrentiepositie.
De grote waarde van dit stuk is dat er nu een gezamenlijke visie ligt, gebaseerd op reële trends, die een groot aantal aspecten in zich draagt van de problematiek van de regio, zoals infrastructuur, ecologie en de woningbouwopgave, waardoor gestructureerde discussie mogelijk is.
De aanpak van de visie kent echter een afbreukrisico door koppeling van stedelijke ontwikkeling van Almere en aanleg van een verbinding door het IJmeer aan de ecologische verbetering waarbij het één als voorwaarde voor het ander wordt gesteld.
De ARS constateert dat er weliswaar voortvarend, maar niet altijd even goed doordacht keuzen zijn gemaakt. Navolgende aanbevelingen leggen de vinger op een aantal tekortkomingen in de Toekomstvisie IJmeer. De ARS beveelt aan, waar mogelijk, de plannen aan te vullen of aan te passen en zonodig te faseren om nadere studie naar bepaalde aspecten (alsnog) mogelijk te maken.
Aanbevelingen
1. De keuze voor de ontwikkeling van Almere in westelijke richting met een stedelijk woonmilieu is in de Toekomstvisie zeer prominent gemaakt. De ARS beveelt aan de gevolgen van deze keuze op twee punten nader te onderzoeken:
a. Hou bij de ontwikkeling van de woonmilieus rekening met het feit dat iedere stad zijn eigen kwaliteiten heeft die complementair zijn aan andere steden in de regio. Regionaal denken op de woningmarkt betekent ook regionaal casten;
b. Doe onderzoek naar meerdere scenario's voor de ontwikkeling van het IJmeer. Daarbij zijn maximaal behoud van het IJmeer in zijn de huidige gedaante én het IJmeer als onderdeel van een stevige verstedelijkingsopgave de twee uitersten.
2. Ongeacht het scenario is een ecologische verbetering van het IJmeer van groot belang. Betrek hierbij de problematiek van het waterpeil en zorg voor een zodanig peilregime dat spontane natuurontwikkeling langs de oevers tot stand kan komen
3. De ARS vindt het van belang dat Almere zich als zelfstandige stad ontwikkelt. Zorg daarom dat er ook meer werkgelegenheid in Almere komt zodat een completere stad kan ontstaan en de externe infrastructuurverbindingen minder eenzijdig belast worden.
4. Zie af van een wegverbinding door het IJmeer, maar zorg voor een uitbreiding van de wegcapaciteit op de as Schiphol - Amsterdam - Almere. Zorg tegelijkertijd voor een kwaliteitssprong van het openbaar vervoer in de verbindingen van Almere met Amsterdam-Centrum, Amsterdam-Zuid en Schiphol.
5. De noodzaak van een openbaar vervoerverbinding door het IJmeer is afhankelijk van de scenariokeuze: bij een keuze voor Dubbelstad Amsterdam-Almere is openbaar vervoer door het IJmeer onvermijdelijk, bij de Conserveringsvariant ligt deze keuze minder voor de hand.
Download hier (pdf - 139 kb) het volledige advies.
16-januari-2006
Behandeling Toekomstvisie IJmeer verdaagd naar 24 januari
Op de commissievergadering van 12 januari stond de toekomstvisie IJmeer - een rapport dat door verschillende organisaties werd opgesteld - geagendeerd. Omdat zo'n uitgebreid onderwerp een uitgebreidere behandeling verdient werd besloten hieraan op 24 januari een thema-avond te wijden.
Aan het rapport 'TOEKOMSTVISIE IJMEER' (ondertitel: "naar een waterpark ijmeer binnen het wetland ijsselmeer") werd door de ANWB, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Gemeente Almere, Gemeente Amsterdam,
provincie Flevoland en de provincie Noord-Holland twee jaar gewerkt. De gemeente Muiden praatte ook mee, maar kon zich niet vinden in de conclusies van het rapport. Het rapport beveelt een "Large' variant aan voor de ontwikkeling van het IJmeer, die zij "ongetwijfeld het meest gedurfde en kapitaalintensieve" noemt, maar tegelijk "aantoonbaar ook het meest kansrijke. "Dit ‘Large’-model voorziet grootschalige buitendijkse verstedelijking
in het IJmeer, de realisatie van de IJmeerweg via een vaste oeververbinding tussen Amsterdam en Almere
Pampus (inclusief metro en trein) en stelt het Waterpark IJmeer in het kader van ontwikkeling van het grote wetlandsysteem IJsselmeer. De lange termijnvisie die hoort bij deze grootschalige herontwikkeling van Markermeer en
IJmeer (meer dan 50 jaar) kan - met het eindbeeld in gedachten - worden voorbereid door het ‘Medium’-model als eerste stap in die richting te beschouwen."
De Toekomstvisie IJmeer koppelt de gewenste rood-grijze schaalsprong onvoorwaardelijk aan de groen-blauwe
schaalsprong die nodig is om Markermeer en IJmeer voor verder verlies van natuurwaarden te behoeden. Met andere woorden: de ondertekenaar van het rapport gaan uit van de wenselijkheid om IJburg met 40.000 nieuwe inwoners af te bouwen, en Almere aan de westzijde - ook buitendijks - uit te breiden met tenminste 45.000 inwoners. Daarvoor wordt 700 hectare natuurgebied opgeofferd. Het volledige rapport vindt op de website www.verkenningijmeer.nl.
Dat natuurmonumenten meedoet aan dit rood-grijze denken, in plaats van in de eerste plaats op te komen voor de natuur is Jan Hylkema in het verkeerde keelgat geschoten. In een open brief zegde hij zijn lidmaatschap van Natuurmonumenten op. Dat hij hiermee een fractiestandpunt vertegenwoordigt, moge blijken uit het feit dat de opzegging geschreven werd op PvdA-brief papier en gepubliceerd werd op de PvdA-website. En natuurlijk ook hier(pdf- 16 kb) op muideninfo.
Hylkema roept daarop alle leden van Natuurmonumenten op te protesteren of hun lidmaatschap op te zeggen totdat Natuurmonumenten zich distantieert van de visie voor het IJmeer.
Koppeling aan traject studie Almere-Amsterdam-Schiphol
Jan Bovenlander en Erik-Pieter Vlaanderen pleitten ervoor om een verband te leggen tussen de IJmeerverkenning en de traject studie Almere-Amsterdam-Schiphol. Hier vindt u daar meer over.