Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat presenteert de visie 'Een ander IJsselmeergebied', waarin men voorstelt het IJmeer te veranderen in een 'stadsmeer' met een apart waterpeil. Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat beoogt met dit rapport samenhang in de ontwikkelingen rond het IJsselmeergebied: |
Een Extra Compartiment?Er is meer dan water alleen(...) In dit hoofdstuk kijken we ook naar andere functies die het IJsselmeergebied heeft: de woon,werk- en vrijetijdsomgeving van mensen. De meeste gebruiksfuncties zijn goed inpasbaar te maken in een duurzaam en toekomstrobuust IJsselmeergebied. Zo zijn naar verwachting de ontwikkelingen op het gebied van binnenvaart, visserij, energie, zandwinning en toerisme goed te combineren met de opgaven voor water en ecologie. Voor de visserijsector is een verdergaande verduurzaming nodig. Wel heeft ons voorstel door een ander waterpeil directe consequenties voor waterrecreatie en beroepsscheepvaart. In jachthavens zullen aanpassingen aan steigers nodig zijn en voor de beroepsscheepvaart moeten bestaande vaargeulen uitgediept en sluisdrempels aangepast worden. Ruimtedruk op het water neemt toe vanuit woningbouw en recreatie In de huidige en de toekomstige situatie is de ruimtedruk in het zuidelijke IJsselmeergebied (IJmeer)groot vanwege de verstedelijkingsvraag in dat gebied.De ruimtedruk is minder in het Markermeer en neemt verder af richting het noorden in het IJsselmeer. De druk op de ruimte zal in de toekomst toenemen, vanwege de vraag naar verstedelijking, betere bereikbaarheid en toenemende recreatie. Ruimtedruk rond IJmeer dwingt tot keuzes De toenemende druk van verstedelijking en recreatie is vooral in het compartiment Markermeer/ IJmeer een probleem. Hier lijkt de opgave op het gebied van water en ecologie lastig te combineren met de grote woningbouw-en recreatieopgave. Hoe kunnen we omgaan met de spanning tussen intensivering van menselijke activiteiten en de mogelijkheden voor natuurontwikkeling? Wij onderscheiden de volgende drie mogelijkheden: mogelijkheid 1: buitendijks niet bouwen De eerste oplossingsrichting is de minst ingrijpende:vermijdt buitendijkse ontwikkelingen in het IJmeer en zoek naar andere vormen om de verstedelijking ruimte te geven.Kies bijvoorbeeld voor uitbreiding op het bestaande land. Dit faciliteert een groot deel van de woningbehoefte en het geeft het compartiment Markermeer/IJmeer de ruimte zich te ontwikkelen tot groot natuur en recreatiegebied.Dit laatste gaat overigens niet vanzelf. Grote investeringen in de ecologie zijn daarvoor nodig. mogelijkheid 2 : ontwikkelingen aanpassen aan de natuurlijke omgeving Een tweede mogelijkheid bestaat uit het toestaan van meer bebouwing in het water.Deze moet dan wel toegesneden zijn op het fluctuerende peil in het Markermeer/IJmeer. In dit geval blijft er spanning tussen intensivering van menselijke activiteiten en kansrijke natuurontwikkeling. Er zal dus gezocht moeten worden naar manieren om de ecologische kwaliteit van het gehele IJsselmeergebied te verbeteren.
kwaliteitssprong natuurwaarden voor ijsselmeergebied als totaal De natuurwaarde van het gehele IJsselmeergebied inclusief het stadsmeer, moet duidelijk toenemen. Daarvoor is een kwaliteitssprong nodig. allure Allure is een voorwaarde om te komen tot een kwaliteitsslag in woon-en leefomgeving van een sterk economisch en stedelijk gebied als de Noordvleugel.Allure is te vinden in bouwen in water. Begin alleen vanuit hoge ambities aan een extra compartiment.Meer woonwijken willen bouwen als IJburg is een onvoldoende onderbouwing voor een extra compartiment. Verderop: Het Amsterdam/IJmeer kan een afzonderlijk compartiment worden zodat stedelijke ontwik- kelingen met allure in het water een plek kunnen krijgen.Dit stadsmeer kent een relatief vast peil.Het heeft als belangrijkste functie het bijdragen aan een hoogwaardig woonklimaat rond Amsterdam en Almere.Voorwaarde is echter wel dat in het IJsselmeergebied als geheel voldoende geïnvesteerd wordt in ecologische kwaliteitsverbetering. Het volledige rapport kunt u downloaden van www.verkeerenwaterstaat.nl |