terug naar het overzicht
4 juni 2006

Bussluis geblokkeerd.

Levensgevaarlijke hindernis opgeworpen!

Was de oude bussluis al tamelijk gevaarlijk - getuige dit ongeluk - nu is de situatie uitgesproken levensgevaarlijk! Onnadenkende lieden hebben een bijzonder agressieve barriere opgeworpen in de bussluis. Was vroeger de straf voor onoplettendheid een vernield onderstel en ziekenhuis opname, nu kom je daar niet zonder levensgevaarlijke verwondingen vanaf. Fanatieke verkeerspuristen hebben namelijk disproportioneel gereageerd op de openstelling van de bussluis, en er een viertal kloeke betonblokken geplaatst. Deze blokkeren resoluut de doorgang voor iedere vierwielig voertuig. Daarmee kunnen óók hulpdiensten, mocht dat nodig zijn, geen gebruik meer maken van de Amsterdamsestraatweg. En blijven de bewoners van de wijk Zuid-West omrijden en het milieu belasten.



25 mei 2009

Bussluis opgeheven!

Gezond verstand overwint

De bussluis in de Amsterdamsestraatweg is opgeheven. Het is gedaan met het milieuonvriendelijk (minstens 60.000 km/jaar extra, goed voor minstens 10 ton CO2), tijdrovende en kostbare omrijden voor de bewoners van Klapwijk. Ook behoeven zij niet meer voor een reis van of naar Amsterdam of de Maxis de gevaarlijke kruising van de Maxisweg met de Weesperweg te passeren, om maar niet te spreken van het gevaar dat dit verkeer opleverde voor de spelende kindertjes aan het begin van de Amsterdamsestraatweg. En de levensgevaarlijke situaties die ontstonden toen die agressieve bussluis er nog wel was (zie het volgende artikel).


Het verwijderen van de bussluis is effectief maar opvallend slordig gedaan, de bussluis is eenvoudig volgestort met een kalk-beton mengsel. De uitvoerder heeft gekozen voor een goedkope methode, prijzenswaardig in deze tijd van krappe budgetten, en stijgende lasten voor de burger. Hulde aan de gemeente.


Betreurenswaardig is echter dat het gedwongen afslaan bij de Kogge nog steeds geldt. De gemeente heeft nagelaten het desbetreffende bord te verwijderen.


31-oktober-2005

Ongeval op bussluis

Ziekenhuis opname en verwoesting voertuig passende straf voor onoplettendheid?


Stille getuigen van ongevallen op Bussluis
Zaterdagmiddag 28 oktober reed een 41-jarige vrouw uit Amsterdam met haar auto de bussluis in. De klap was zo groot dat in haar blauwe Citroen Xsara de airbag afging. Daardoor werd de vrouw verwondingen bespaard. Haar achterpassagier, een 67-jarige vrouw uit Den Haag, was minder gelukkig. Zij raakt gewond aan haar hoofd en nek, en werd per ambulance afgevoerd naar ziekenhuis Gooi Noord. De auto werd door een bergingsbedrijf afgevoerd. Het onderstel raakte zwaar beschadigd.

18-augustus-2005

Haal die busluis maar weg!

Wat er aan vooraf ging

Door Jan Bovenlander
In het najaar van 2002 werd de Weesperweg gereconstrueerd. Daarom moesten we gebruik maken van de Amsterdamsestraatweg wanneer we Muiden aan de Oostzijde wilden verlaten. Die situatie beviel goed wanneer je als bestemming de A1 of Maxis had. Een ingezonden stuk - en andere reacties - getuigden daarvan:
"Voorlopig rijden we weer vrolijk door de Amsterdamsestraatweg richting Maxis. De afstand tot de Maxis is hierdoor toch een stukje korter geworden en dat is ook niet slecht voor het milieu. Het is mij trouwens een raadsel wie indertijd heeft uitgevonden dat de A'damsestraatweg niet gebruikt kan worden als een normale straat. De bewoners hebben een voortuin en een breed trottoir voor de voordeur en kunnen dus niet meer dan de normale verkeerslast ondervinden....( zoals een ieder die aan een straat woont).
Mijn voorstel: De bussluis er uit en de A'damsestraatweg weer normaal zoals iedere straat in gebruik nemen."

Wethouder staat achter in gebruik nemen A'damsestraatweg


De nieuwe bussluis
Dat voorstel speelde Muideninfo door aan de wethouder Dick Schulp - die heel rationeel achter dit voorstel ging staan. "Mijn idee" zei hij. Het sluipverkeer dat komende uit de Vesting voor de snelste route naar de A1 zou kiezen zou immers elders bestreden worden, zo redeneerde Dick, en de toch al drukke Weesperweg zou er mee ontlast worden. Hij vroeg mij een brief aan het college te sturen. Hij zou het dan in het college opnemen, en het voorstel verdedigen.

Uit de brief aan het college:

Muiden, 21 november 2002
Destijds is tot afsluiting van de Amsterdamsestraatweg (door middel van een bussluis) overgegaan om de overlast van het sluipverkeer op het bewoonde gedeelte van deze straat tegen te gaan. Nu het sluipverkeer door andere maatregelen bestreden wordt, is het tijd om te overwegen de afsluiting op te heffen. Er kleven nu namelijk meer nadelen aan dan voordelen. Getuige de reacties die ik in de buurt heb ontvangen wordt deze mening door velen gedeeld:
Samenvattend: Openstelling van de Amsterdamsestraatweg heeft alleen maar voordelen. Het weer aanbrengen van de bussluis is zeer nadelig voor de bewoners van de wijk zuidwest, en schadelijk voor het milieu. Daarom vraag ik u de Amsterdamsestraatweg weer open te stellen voor alle verkeer, de bussluis te verwijderen en verder alles te doen wat een veilige afhandeling van het verkeer bevordert.

Nog binnen acht maanden kwam het antwoord!

Uit het antwoord van 1 juli 2003:
"te zijner tijd zullen we uw gedachte betrekken bij de ontwikkeling van het KNSF-terrein" en "de Weesperweg is ingericht volgens de normen van duurzaam veilig, en we zullen daar geen veranderingen in brengen". Uit het laatste blijkt dat de gemeente na acht maanden studeren in ieder niet begreep waar dit punt om ging, en over de eerste opmerking van de gemeente mag u zelf een oordeel vellen.
In de praktijk werd er echter meermaals door de bussluis gereden, die door vervuiling dicht slibte en niet veel meer voorstelde.

Wat nu?

Na het aantreden van het nieuwe college (in oktober 2004) werd de aanleg van een effectieve bussluis voortvarend ter hand genomen. De aanleg van de nieuwe bussluis door de daadkrachtige CDA-wethouder ging zo vlot dat hij er al in zat voordat verstandige burgers een verstandig gesprek daarover konden aanknopen. En de bussluis is grimmiger en effectiever dan de vorige.
Dat deze wethouder zo vlot en zonder enige discussie tot het renoveren en 'versterken' van de bussluis besloot kan een aantal oorzaken hebben. Eén ervan moet zeker zijn dat déze CDA-wethouder én het college er geen vertrouwen in hebben het sluipverkeer ooit te kunnen terugdringen. Als het sluipverkeer teruggedrongen zou zijn, is de bussluis immers onnodig, vervuilend, vijandig tegen de eigen bevolking en contra-productief.
De kosten van de nieuwe bussluis bedroegen volgens de gemeente ongeveer € 5500.

Hij mag er niet over

En hij wél

Muideninfo helpt!

Als u denkt 'nou die stadstractor kon er misschien nog wel over' dan moet u weten dat de bestuurder van die stadstractor op zoek was naar de Westzeedijk en op mijn aanwijzingen omkeerde.

TÓCH EROVER? GEBRUIKSAANWIJZING:
Als uw auto 156 cm tussen de binnenkant van de wielen heeft gaat hij er over wanneer u het midden aanhoudt. Minder tussen de wielen kan ook, maar dan moet u nog nauwkeuriger in het midden sturen. Tenminste de helft van uw banden moet aan de buitenkant op de weg blijven. Als uw banden 16 -18 cm breed zijn - en dat is gebruikelijk - dan is 140 cm tussen de wielen dus het absolute minimum. Ik zou het er echter niet op wagen; laat u een bijrijder kijken of het goed gaat. U moet een bodemvrijheid hebben van 9 cm, maar dat heeft iedere auto. Een klein autootje, met minder dan 156 cm tussen de buitenkant van de wielen is ten alle tijde de klos. Meet u maar eens aan uw eigen auto, voor het geval de Maxisweg weer eens vol staat. Ter verduidelijking deze schets:

(In de praktijk is de bussluis effectief voor nagenoeg alle personenauto's, maar niet voor bestelbusjes, mits met de nodige zorgvuldigheid gepasseerd. Stadstractoren (SUV's) vereisen nog meer zorgvuldigheid. TIP: zet bij een bestelbusje een krijtstreep 17 cm uit de rand van de bussluis en rij daar precies langs. Misschien staat-ie er al. Anders is gewoon omrijden waarschijnlijk sneller, maar minder spannend, en belast het milieu)

Uiteraard is dit geen aanmoediging de wet te overtreden. Wél een verhaal om over na te denken...

Reacties:

Dick Rozendaal: Hallo voor en Tegenstanders
Bart Laroo: Bussluis weg? Onzinnig!
Ben Hagens: U heeft het volkomen mis
Ad Heijboer: Deuk met commentaar van Muideninfo
Sander de Bie: Idioten met veel te hoge snelheid


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: