terug naar de inhoudsopgave

muideninfo.nl ingezonden stukken:

Deuk

2 sept. 2005
Mijn waardering voor de doorgaans gezonde argumenten waarmee de heer Jan Bovenlander op kritische wijze de gebeurtenissen in Muiden volgt heeft een gevoelige deuk opgelopen. De kinderachtige feiten die hij aanvoert om zijn idee de Amsterdamsestraatweg weer voor alle verkeer open te stellen te onderbouwen getuigen niet van veel realiteitszin. We hebben als eens een periode meegemaakt dat alle Maxisverkeer van de Amsterdamsestraatweg gebruik maakte voordat de Maxisweg werd aangeleg. Het was toen bijvoorbeeld nagenoeg onmogelijk om de weg over te steken om schoolgaande kinderen weg te brengen, niet in het minst doordat er steeds weer automobilisten zijn die niet bereid zijn de snelheidsvoorschriften te respecteren. De situatie is nu weliswaar anders dan 30 jaar geleden, maar de verkeersdrukte is ook verveelvoudigd. De weg wordt intensief gebruikt door het verkeer van en naar de wijk en is de route bij uitstek voor al het forensische en recreatieve tweewieler verkeer.
De argumenten dat het busverkeer heen en weer raast en het milieu belast wordt door lekgeslagen carters in de bussluis -en je dus beter alle verkeer kunt toelaten - slaat gewoon nergens op.
De structuur en de ligging van de Amsterdamsestraatweg zijn totaal ongeschikt voor druk gemengd verkeer, zeker in twee richtingen en de huidige scheiding van langzaam en snel verkeer door aanwezigheid van de Maxisweg en de Amsterdamsestraatweg kan beter zo blijven. En dat niet alleen omdat die paar bewoners van de Amsterdamsestraatweg 'hun straatje' schoon willen houden van verkeer.

Ad Heijboer.
Naschrift:
Beste Ad,

dank voor je waardering. Ik heb een discussie op gang proberen te brengen, en dat is gelukt. Toen de Weesperweg afgesloten was, en de A'damstraatweg als alternatief gebruikt werd, werd dat, getuige vele reacties, zeer gewaardeerd.
De discussie die ik op gang wenste te brengen was echter of met de investering in de bussluis het college nu zelf te kennen geeft het sluipverkeer niet te kunnen beheersen. Gebrek aan bestuurskracht, heet dat, volgens het onderzoek van Capgemini. Dat punt is echter door alle ingezonden stukken schrijvers gemist. Laten we het daar doodleuk bij?
Ik betoogde al eerder - in reactie op Bart Laroo én in mijn artikel - dat hij inderdaad een punt heeft vóór afsluiting zolang het sluipverkeer niet beheerst wordt. We zijn het daarover eens.
Ik blijf van mening dat de Weesperweg voor een dertig km/h weg overbelast is, dat de T-kruising met de Maxisweg gevaarlijk en te druk is, de Amsterdamsestraatweg destijds als uitvalsweg voor Muiden bedoeld is, en wegen optimaal gebruikt moeten worden. Ben je weleens 's winters 's morgens met laagstaande zon in oosterlijke richting over de Adamsestraatweg gereden? Vind je dat veilig? Mijn argument van het busverkeer slaat nergens op? Ik fiets regelmatig over de Amsterdamsestraatweg en wordt dan op decimeters gepasseerd door een reusachtige bus die (geschat) ruim 80 km/h rijdt. Dat is niet alleen voor mijn gevoel maar ook statisisch bewezen zeer onveilig. Als ik op weg naar de Maxis de Kogge uitfiets, wordt ik regelmatig bijna doodgereden door Muiden binnen razende Connexxion idioten - die al eerder mijn auto met hun kolossale bus total-loss reden. Ik kwam van rechts, en dus in de hemel, zal ik aldaar betogen, mocht het misgaan.
Ik ben voorstander van het uitbreiden van de snelheidsbesperking tot aan de Maxisweg, en mogelijk andere maatregelen om de weg te gebruiken zoals hij bedoeld is: als lokale weg. Bijvoorbeeld een verkeersdrempel bij de eerste huizen van Muiden op de A'damstraatweg. Zodat Connexxion en motorrijders zich beheersen.

mvg, Jan
terug naar de inhoudsopgave


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: