Freelance copywriter Otto Holzhaus is een oude rot in het reclamevak.
Hij bedenkt concepten voor themacampagnes, sales promotion projecten en DM acties.
Hij schrijft teksten en scripts voor 1001 doeleinden.
|
Verleiden is van alle tijden. Reclame is ouder dan het woord. Licht verleidt leven, bloem verleidt bij, Eva verleidt Adam, woord verleidt dichter, kapitaal verleidt broodschrijver. Een copywriter kan zich eigenlijk niet veroorloven van woorden te houden. Het enige dat geldt is of ze inzetbaar zijn. Als je blijft hangen bij een woord waar je verliefd op bent gaat de boodschap de mist in. Er is zelfs een aanbeveling voor copywriters, die luidt: 'Kill your darlings'. In de wereld van de beroepsverleider, de wereld van Pampers en Postbank, zoute drop en zure regen, is meneer Van Dale van de hoek belangrijker dan meneer Van Dale van het boek. De geboren copywriter zit de taal van de dag dan ook dicht op de hielen. Wat niet wil zeggen dat hij elke nieuwe kreet gebruiken kan. Slechts enkele voltreffers zijn, als signalen van de tijd, uitverkoren om te worden ingelijfd voor het hoogste doel: de verkoop van goederen, diensten en idealen. Op jacht naar de woorden die (het liefst in samenspel met beelden) binnen zijn plannen passen komt de copywriter oren en ogen tekort. Naast de verjaarsvisite, de supermarkt, de leestafel, de autoradio, de TV en nu ook de digitale snelweg vormt de kroeg zijn dagelijkse jachtterrein. Totdat hij, ontmaskerd als reclamemaker, in elkaar krimpt. Erger dan verwijten vanwege zijn ongrijpbare status is het argeloze verzoek om ter plekke even een slagzin te bedenken. Een copywriter moet elke dag examen doen. Hij laveert tussen de gerechtvaardigde vrees van de opdrachtgever, die koste wat kost de hele wereld te vriend wil houden en de hoon van de vakbroeders, die alleen reclame-uitingen op het scherpst van de snede serieus nemen. Want terwijl de adverteerder zijn product als een religie beleeft kan de reclame hiervoor de reclamemakers niet relativerend, uitdagend, afwijkend, spits of komisch genoeg zijn. Het maakt het er niet makkelijker op een boodschap te bedenken, waarmee je massa's mensen inpakt. Want daar gaat het toch allemaal om. Laten we het eens proberen. Plak op je tekstverwerker een foto van je zus. Die gescheiden zus met die koperen Eifeltoren op de schoorsteen, die tweedehands Opel voor de deur, die Hertjes van Van Meegeren aan de wand en dat Warschau Concerto in de CD-speler. Hoe verleid je haar, dankzij je onweerstaanbare woordkeus, tot de aanschaf van een paar skeelers, een mobieltje, een abonnement op een opinieblad, een reis naar Isla Margherita of een avond kijken naar SBS 6? Schrijf een brief, een folder of een advertentie. Schrijf een tekst voor een poster, een billboard, een banner, een radiocommercial of een Tv-commercial. En maak jezelf wijs dat jouw zus precies als alle andere zussen van de wereld is. Natuurlijk weet je wel beter. Je zus is je zus, ook al is je zus je doelgroep. Het is een onmenselijke eis. Soms lukt het. Soms niet. 'Bloemen houden van mensen' was in de roos. 'Beter laat dan dood', voor langs de grote weg, kwam te hard aan. 'ReceptenWeb, waar kookgekken en lekkerbekken hun wereld ontdekken' was op slag een tophit op het internet. 'Blaas eens in de bus voor het Astmafonds' ging mooi niet door (als je het zelf hebt piep je wel anders, reageerde de opdrachtgever). 'Koffie Hag mag' scoorde jaar in jaar uit. 'O.B. is in' werd verkeerd begrepen. Een bouwmarkt moet een partij grindtegels kwijt. Van 'Grindtegels te koop' werd geen succes verwacht. De copywriter verzint: 'Wij hebben grindtegels. U heeft geld. Ruilen?' - Ze gingen als warme broodjes. De beroemde Amerikaanse copywriter Jerry Della Femina zei het al: 'Advertising is the most fun you can have with your clothes on'. |