terug naar de inhoudsopgavemuideninfo.nl ingezonden stukken:Voor het laatst over de Fusie en: de verkiezingenZullen we maar gewoon thuisblijven of op meneer Visser stemmen als enige echte vertegenwoordiger van onze gemeente?21 oktober 2013
Ach Webmaster, nog maar een keertje over de Gemeentelijke Herindeling, maar dan ook echt voor het laatst. Het lijkt of wederom elders over de toekomst van de gemeente Muiden en haar inwoners zal worden beslist. Zag u ook dat staaltje bestuurskracht van onze regering? De coalitie bleef via de achterkamer overeind met hulp van D66 tesaam met wat christelijke fundamentalisten. Was eertijds niet hun streven om de confessionele partijen te doen ontploffen? In onze Raad zagen wij eerder iets dergelijks bij het pootjelichten van een integer wethouder. Maar goed, de directe aanleiding om in de Gooi- en Vechtstreek te gaan kwartetten om tot een fusie te komen, was het ontbreken van bestuurskracht (zie rapport Capgemini/de Cloe van 2005). Zijn wij in de afgelopen acht jaren bezweken aan dit gebrek? Naar mijn indruk zit de zwakte toch echt ergens anders. In alle rapporten – ik moet bekennen deze slechts verticaal te hebben doorgelezen – staat veel jargon en weinig klare taal over het functioneren van de locale democratie. En als het plaatselijke bestuur dan zo zwak is waarom is dit herindelingsproces dan zo slapjes aangepakt door de Provincie? En waarom liet de Tweede Kamer zich inpakken door de arrogante lobby van de gemeente Bussum? Volgens het Capgemini-rapport van juni 2005 gaat het om het volgende: “Bestuurskracht heeft te maken met het bewerkstelligen van samenhang tussen beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.” Bussum zou daar erg goed in zijn, de rest niet. Ik moet bekennen dat ik mij niet grondig in bestuurlijk Bussum heb verdiept, maar erg opwindend of complex lijkt het mij niet. Wat betreft oppervlak is het de kleinste, er spelen geen grote bouwprojecten en het staat duidelijk in de schaduw van grote buurman Hilversum waar men zich graag tegen afzet. En buur Naarden zorgt voor wat historische chic die men dus graag wil inlijven. In hoeverre onze tekort schietende bestuurskracht door Bussum zou kunnen worden versterkt kan ik echt niet bedenken. Zou men daar KNSF-baas Visser beter in toom kunnen houden, beter de Vecht- en IJmeeroevers kunnen beschermen, om zo maar wat te noemen? Om nog maar te zwijgen over alle plaatselijke kwesties rond sportaccomodaties ed. Als demonstranten uit Muiden zouden willen optrekken naar het Bussumer gemeentehuis dan worden ze gewoon met politionele inzet tegengehouden en heengezonden. Dat is pas je ware bestuurskracht! Het meest recente stuk, het rapport Winsemius, klinkt al veel realistischer en heeft zelfs oog voor een draagvlak in de gemeenschap. Er wordt echter geworsteld met het begrip legitimiteit of te wel hoe geef je inwoners het gevoel bij het grotere geheel betrokken te zijn en er ook enige invloed te kunnen hebben. Wat betreft de gemeente Muiden kan zelfs aan de legitimiteit van de huidige raad en college getwijfeld worden na de schertsverkiezingen van november 2010 en wat er daarna is vertoond. Echter zodra ook Winsemius aan het kwartetten toekomt ontbreken mijns inziens de echte inhoudelijke argumenten. Gevoelsmatig zou ik het meest voelen voor een fusie van de gemeentes langs de Vecht. Daar gebeurt tenminste wat op eigen kracht en initiatief. Maar in het Gooi is het ondanks druk van boven en van buiten tot nu toe niet gelukt één stap richting fusie te zetten. De Provincie begon het proces in 2005, dus in de tijd van Meidam/ Hooijmaijers/Borghouts als dagelijks bestuur dat weinig tegenspraak duldde en meer oog had voor de belangen van private partijen dan voor het algemeen belang. Dat de onthullingen van het rapport “Schoon Schip” slechts een rimpeling hebben veroorzaakt in de Raad van Muiden laat geen gebrek aan bestuurskracht zien, maar is een bewijs van politieke incompetentie. Ernstiger vermoedens laat ik dan maar even buiten beschouwing. En dat het huidige Provinciebestuur zich met terechte argumenten in den Haag verzet tegen een fusie van provincies, maar tegelijkertijd aan datzelfde den Haag adviseert tot een gedwongen locale fusie is niet te snappen. Simpele vraag, wie maakt uit waar enig draagvlak voor is als je er niet naar vraagt? En nu “mogen” wij ons voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014. Het eerste gekrakeel is al weer te horen. Misschien moeten we de kandidaten niet alleen vragen of hun prestaties in het verleden enige garantie geven voor de toekomst, maar ook of ze van wachtgeld zullen afzien bij het gedwongen opheffen van de gemeente. Of zullen we gewoon een stem op meneer Visser van de KNSF uitbrengen als de enige echte vertegenwoordiger van onze gemeente? Dat levert ons misschien nog een feestje en een paar honderd millioen op. We kunnen ook gewoon thuis blijven als de bittere expressie van ons verdriet over de teloorgang van de zelfstandige gemeente Muiden met dank aan de door ons eerder verkozen vertegenwoordigers. Ach Webmaster, zullen we dat maar niet doen? Jacob Veenhuysen terug naar de inhoudsopgave |