terug naar de inhoudsopgave
muideninfo.nl ingezonden stukken:
Aquaduct enige goede oplossing
Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat
A1 't Gooi
Postbus 30316
2500GH Den Haag
Muiden, 8 maart 2004.
Geachte mijnheer, mevrouw, college,
Hiermede reageren wij op uw rondschrijven: Nieuwsbrief Craag, nummer 18 d.d. februari 2004.
In uw circulaire schrijft u onder het kopje: " wat wordt er aangelegd";
· de vluchtstroken op de oostbaan (richting Amsterdam) en de westbaan (richting Amersfoort) van de A1 worden ingericht als spitsstrook.
· Bezwaren kunnen schriftelijk tot 22 maart ingediend worden aan bovengenoemd adres.
Hieronder omschrijven wij onze bezwaren in het kort;
- 1. Er worden veel halve maatregelen genomen, die tot op heden weinig of geen effect hebben geressorteerd behalve, onnodig geld verspillen aan surrogaat tussen oplossingen.
- 2. De luchtvervuiling door uitlaatgassen heeft al onacceptabele vormen aangenomen, gezien de toenemende zwarte roetaanslag in ons stadje bij met name een zuid en zuid-westen wind. Uitbreiding van meer verkeer en daarmee hogere vervuiling uitstoot, kan en mag pas plaatsvinden, indien uit onderzoek blijkt dat dit en de huidige situatie past binnen normen, die niet schadelijk zijn voor de volks gezondheid in Muiden. Voor zover de normen uiteraard gemakshalve opgetrokken worden om uw doel te heiligen, zoals de laatste tijd vaker gedaan wordt.
- 3. Al veel jaren wordt er gesproken over een aquaduct. Er zouden zelfs indertijd afspraken met de gemeente Muiden gemaakt zijn dat verbreding uitsluitend uitgevoerd wordt indien dit in de vorm van een aquaduct geschiedt. Een aquaduct met brede maar verzonken weg en overkapping met filtering van de uitlaatgassen is de enige duurzame en goede oplossing.
- 4. Er zijn grootschalige korte termijn plannen voor woningbouw rond Muiden. Zodra die plannen concreet zijn is elke kans verkeken om nadien het zo belangrijke wegennet alsnog in goede banen te brengen. Zaak dus om dit nu als eerste uit te voeren, tenminste als u een lange termijn visie voor ogen staat. Iets wat gezien de tekst van uw dure folders door de loop der jaren en studies op z'n minst verwacht zou mogen worden, maar niet blijkt uit dit hap snap beleid, waardoor de gemeenschap onnodig op hoge kosten en overlast gejaagd worden.
- 5. Uit de hele gang van zaken krijgen wij zo langzamerhand het gevoel dat aan de vogels met haar beschermde trek routes meer zorg besteedt wordt dan de mens, die wel de kosten als belasting betaler mag opbrengen.
- 6. Ook heeft u de geluidsoverlast van de brug klep, ondanks vele pogingen niet kunnen oplossen.
- 7. De A1 is een hoofd verkeersweg. De Vecht is een hoofd vaarweg. Al maakt U 10 uitbreidingen van vluchtstroken. Het probleem alhier lost u nooit en te nimmer op, als u beseft dat de brug met name in het vaar seizoen 4-6 x per dag open staat met een lange file wachtende stationair draaiende en optrekkende auto's met extra vervuiling tot gevolg. Niet alleen de vervuiling is kwalijk maar wat denkt u dat 6 x per dag ca. 10-15 min. Stilstaan voor hoeveel duizend voertuigen betekend. Los van de ongevallen, die het openen van de brug al heeft veroorzaakt, tot dode politieagenten aan toe !!
Kort gezegd, wij maken ernstig bezwaar tegen elk amateuristische zoveelste tussen-oplossing alhier. Waarom kan er onder elke sloot in Friesland wel een aquaduct lopen en hier niet. Hebben de Friezen dan toch een grotere
daadkracht? Nu eens een goede investering doen, die op termijn onvermijdelijk is, betekend veel onnodig geld voor tussen-oplossingen in de portemonaie houden incl.veel voordelen zoals hierboven aangegeven.
Tot slot wil ik u nog laten weten uw dienst en zonodig de uitvoerende ambtenaren hoofdelijk aansprakelijk te houden, voor wat betreft schade aan onze gezondheid en waarde vermindering o.g. indien de regels voor milieu alhier niet in acht genomen worden.
Hoogachtend
Fam van der Vliet
Herengracht 114
1398 AE Muiden
c.c.: Gemeente Muiden media www.muideninfo.nl
terug naar de inhoudsopgave
U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: