terug naar de inhoudsopgave
terug naar de CRAAG-studie

muideninfo.nl ingezonden stukken:

Geen CRAAG maar KAP

Beste Mede Muiers,

Na het lezen en bekijken, afwegen en vergelijken van alle alternatieven die er in de CRAAG-studie worden genoemd, ben ik er niet vrolijker op geworden. Want welk alternatief je ook kiest; meer asfalt is het resultaat. Meer luchtvervuiling, meer lawaai, meer ongelukken, meer verkeer.
Daarom kies ik bewust voor een Klein Alternatief Plan (KAP).
Het zal lastig zijn om zoiets te realiseren, omdat er tijdens de bouw natuurlijk geen alternatief is voor de bestaande brug. Misschien dat een noodbrug tijdelijk een oplossing kan brengen, net als 1928, toen er een noodbrug lag op de plaats van de huidige Vechtbrug. Hoedanook, dit is voor Muiden de enige oplossing waar wij als inwoners beter van worden. Ga maar na:
Kortom, alleen maar voordelen. Wat zegt u? Te weinig ruimte voor het groeiende autoverkeer? Hoezo, moeten we daarin dan maar eindeloos meegaan? Waar is het eind dan? Over twintig jaar 16.000.000 auto's? We zullen ook eens een principiele keus moeten maken; willen we nog leven in zo'n wereld of niet? Nou dan! Kies voor het bovenstaande idee en KAP ermee!

Guus Kroon, 13 augustus 2001.
Commentaar van muideninfo.nl:

Bedankt voor je reactie, Guus.

Nog even een opmerking over die groei van het autoverkeer: in deze regio is deze bijzonder groot vanwege de ongebreidelde groei van Almere, zonder daar evenredige werkgelegenheid te creeëren. De huidige scenario's gaan uit van uiteindelijk bijna een half miljoen inwoners, en die scheuren (regelmatig) allemaal langs Muiden.

En: om een werkelijk fraai uitzicht op Muiden te krijgen is een lokale (afgezonken) tunnel natuurlijk een mooiere oplossing dan een lokale brug bij de rotonde. Die tunnel zou dan de Mariahoeveweg moeten verbinden met de Maxisweg. Alleen gemotoriseerd verkeer gaat er door, waarmee dat tunneltje eenvoudig tweebaans kan zijn. De veiligheid van fietsers en voetgangers wordt gewaarborgd door voor deze catagorie een autoloze Sluisbrug te reserveren. De voordelen zijn mijns inziens zo evident, dat ze niet vermeld hoeven te worden!

Jan Bovenlander


terug naar de inhoudsopgave
terug naar de CRAAG-studie


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: