terug naar de inhoudsopgave
muideninfo.nl ingezonden stukken:
Groot Muiden.
Je kunt je kont niet keren of er gebeuren de gekste dingen in Muiden. Sinterklaas voelt geen schimmel meer
tussen zijn benen, en als je niet uitkijkt verrijzen er straks pal achter de brug over de A1 twee enorme
nieuwbouwbulten aan weerszijden van de Vecht.
Toen ik begin november op het punt stond voor een maand naar een ver land te gaan ontving ik als
abonnementhouder op de raadsstukken (ik wil graag weten wat me boven het hoofd hangt) een uitnodiging
voor een extra raadsvergadering met als onderwerp: 'Bereikbaarheids Offensief Randstad'. Ik dacht meteen dat
het sluipverkeer eindelijk eens werd aangepakt.Wie weet was het dure onderzoekbureau tot de eindconclusie
gekomen dat je toch maar het best de sluisbrug af zou kunnen sluiten tijdens de ochtend- en avondspits – een
oplossing waar de Muider burgers het al jaren gratis over eens zijn. Maar ja, ook al was ik uitgenodigd, ik
mocht als niet-raadslid niet bij die vergadering zijn, want die was exclusief voor de vroede vaderen.
Aangekomen in dat verre land hoorde ik hoe de vork aan de steel zat. De bewuste besloten vergadering was
gewijd aan het inmiddels hoogbejaarde plan voor een aquaduct in de A1. Bureau Koprol en B&W hadden de
koppen bijeen gestoken, nadat mevrouw de minister Netelenbos niet gevoelig bleek te zijn voor het Muider
argument dat het verkeer ongehinderd kan doorstromen door een aquaduct, anders dan bij een brug. Een brug
veroorzaakt immers files want een brug moet open en dicht vanwege de scheepvaart. Ze liet weten geen geld
voor een aquaduct te hebben. Nu niet, misschien wel in 2010. Maar dan is het te laat.
Mevrouw Netelenbos had uit een handvol opties, die eerder in Muiden gepresenteerd waren tijdens een
'inloopavond' van de zogeheten Craag-studie, de variant gekozen, waarbij de huidige brug in de A1 verbreed
wordt. Daarnaast komt volgens dit plan een stukje verderop een tweede, kleinere brug, bedoeld voor het
lokale, zeg maar het niet-Randstad verkeer.
Dit onzalige plan, dat Muiden nog meer stank en lawaai zal brengen, heeft maar één voordeel: aan het ergerlijke
sluipverkeer door ons stadje zal een eind komen, want het plan houdt in dat je vele kilometers om moet rijden
eer je op de A1 bent. Dat geldt natuurlijk ook vanaf de A1 zelf. Hoe meer kilometers je moet omrijden, hoe
geduldiger je in een file blijft staan. Met andere woorden: geen sluipverkeer meer door Muiden.
Omdat mevrouw Netelenbos niet met geld voor het aquaduct over de brug wilde komen zochten Bureau
Koprol en B&W een manier om het aquaductplan toch door te laten gaan. Men bedacht dat de bouw door
Muiden betaald zou kunnen worden uit allerlei in de gemeentekas vloeiende opbrengsten bij de bouw van de
nieuwbouwbulten. Als u precies wil weten hoe het allemaal zit, wat wel nuttig kan zijn als u dit verhaal wilt
uitlezen, kunt u alle betreffende technische informatie elders op deze site lezen.
Een aantal persoonlijke notities.
- Bureau Koprol (eigenlijk Kolpron Consultants BV, maar ik hou het op Koprol vanwege hun knappe
stunt om B&W van Muiden niet alleen wakker, maar zelfs in beweging te krijgen), Bureau Koprol dus is
het adviesbureau, dat een tijdje geleden ingeschakeld werd om onderzoek te doen naar optimalisering
van de leefbaarheid van Muiden door verbetering van de economische bedrijvigheid, met name de
kwaliteit van de voorzieningen. Dat is geen eenvoudige opgave: Muiden is piepklein, en de klanten van
buiten komen vrijwel alleen voor de horeca. Hoe kom je aan meer klanten voor de Muider
middenstand? Simpel: vlakbij de vesting bouw je twee gigawijken met woningen en kantoren. Die
moeten er immers toch komen, omdat anders het aquaduct niet door kan gaan. Ze moeten bij Koprol
over hun bureaus gebuiteld zijn van vreugde, toen ze B&W, tuk op het verwezenlijken van het
aquaduct, meekregen. Da's wat je noemt a big fish binnenhalen!
- De gretigheid van het gemeentebestuur om toch vooral maar een aquaduct te scoren is werkt op de
lachspieren. Zo happig zijn kan al gauw leiden tot klakkeloze acceptatie van elke door de adviseurs
aangedragen oplossing, ook al zijn het dertien-in-een-dozijn formules voor grootschalige aanpak. Het
geeft Koprol de kans handig in te spelen op de megalomanie van kleinsteedse bestuurders, die voort
willen leven als de stichters van Groot Muiden wanneer het fluweel vervangen wordt door marmer. Het
is klaar als een klontje dat zoveel kwetsbaarheid niet alleen de kwaliteit van het project in gevaar brengt,
maar ook de onderhandelingspositie van de gemeente Muiden ernstig verzwakt..
- De klakkeloze acceptatie. Hoewel ik heus wel begrijp dat het ruwe schetsen waren voor het grondplan,
niet meer dan een eerste aanzet, liepen mij liepen de rillingen over de rug toen ik de eerste visualisering
zag van het Koprol project. Akelig categorisch zijn twee gelijkvormige agglomeraties gepland, een op
de linker- en een op de rechteroever van de Vecht. Mijn eerste gedachte was dat de aanslag op het
natuurgebied aan de kant van het Naardermeer, nodig voor de verlegging van de A1 en de aanleg van
de op- en afritten van het aquaduct, straks al groot genoeg zou zijn. Kan dat zomaar, op deze plaats
bouwen? Ik geloof er niets van. Een beetje slordig heren. En vooral een bewijs dat Koprol niets heeft
met Muiden. Maar wat kun je anders verwachten? Het is gewoon het bekende projectwerk. Een klus.
- De onderhandelingspositie. Hoe gretiger de klant, hoe hoger de prijs. Dat is een ijzeren economische
wet. Het gemeentebestuur moet zich maar heel snel heel zakelijk opstellen, anders is het te laat.
- In negentiende eeuw had je de vroede vaderen, die wisten wat goed voor je was. Maar we zijn nu 200
jaar verder. Een gemeentelijk bestuurder wordt geacht een maatschappelijk bewuste ondernemer te zijn
in dienst van de bevolking. De burgers mogen als opdrachtgever én als doelgroep respect verwachten
van het gemeentebestuur.Respect dat zich uit in verantwoord omspringen met gemeenschapsgeld.
- Als Muiden gedwongen is bij de Vecht te gaan bouwen omdat er niets anders opzit, vanwege de
benodigde centjes, zal er maar één plek zijn die eventueel in aanmerking komt: de Bloemendalerpolder.
Een andere mogelijkheid is er niet, durf ik te beweren. Maar de Bloemendaler polder volbouwen is zou
wel heel erg inconsequent zijn gezien de eerdere beloften van de raad dat er wat Muiden betreft nooit
woningbouw komt op het Muider deel van deze polder. Toch zal dit niet bepaald fraaie, maar tot nog
toe heilige grondgebied moeten worden ingeleverd, als Muiden geld moet ophoesten voor het zo
gekoesterde aquaduct.
- Moeten we blij zijn met een nieuwe stad ten zuiden van de oude? Willen we een wereldstad worden? Is
niet juist de intimiteit en de kleinschaligheid de charme van ons stadje?
- Wat een onzin, dat Muiden het aquaduct zou moeten financieren! Dat is allereerst een regeringstaak. De
minister moet met haar keus voor twee bruggen door de Kamer worden teruggefloten. De Tweede
Kamer heeft nog iets goed te maken. Het tweebruggen voorstel is minstens zo kortzichtig als indertijd
de carpoolstrook, ook al op de A1. Vroeger werden de verantwoordelijken voor dit soort enormiteiten
onthoofd. Wat mij betreft mag het beslist aantrekkelijke hoofd van mevrouw de minister erop blijven
zitten, maar wil ze het asjeblieft gebruiken voor iets maatschappelijkers dan politieke touwtrekpartijen?
- Als het nieuwbouwbultenplan toch uitgevoerd moet worden, zouden andere belanghebbenden als
Rijkswaterstaat, en de provincie dik mee moeten betalen, zo goed als de Kamer van Koophandel.
- Bureau Koprol heeft er alle belang bij dat het aquaduct-plus-nieuwbouwbultenplan doorgaat, want dan
is dit bureau, wat het project Groot Muiden betreft vele jaren onder de pannen. Anders gezegd: het is
een investering om je vingers bij af te likken. In zo'n geval is het helemaal niet onredelijk om als
gemeentebestuur met een no cure- no pay voorstel te komen. Het zou een mooie test zijn: hoever gaat
het geloof van Koprol in de eigen plannen? Durven ze het aan: afrekenen als vaststaat dat het doorgaat
en geen dag eerder?
- Als houder van een abonnement op de raadsstukken kreeg ik weer een uitnodiging. Deze keer om bij
de a.s. donderdag te houden extra commissievergadering over het aquaduct aanwezig te zijn. En deze
keer blijft de deur niet voor mij gesloten, ik mag als burger zelfs meepraten! Alleen: ik kan me niet
gericht op het onderwerp voorbereiden. Anders dan de raadsleden weet ik alleen wat het
gespreksonderwerp is: Haalbaarheidsonderzoek aquaduct. Haalbaarheid, dat gaat dus over geld. Ik kan
ook wel raden welk geld: Koprol wil zijn diensten betaald zien. Terecht. Maar dan dus wel no cure- no
pay graag. We zijn Sinterklaas niet, die valt bij ons alleen van het paard.
Nog wat losse gedachten.
- Het zou goed zijn als Muiden wacht met de huldiging van de uitvinder van het CDAquaduct tot het er
ligt. Eerst maar eens kijken wat het wordt. Wie denkt dat een aquaduct een tunnel onder de Vecht is,
die ver voor Muiden de grond in schiet en daar ver voorbij Muiden weer uit opduikt komt bedrogen uit.
Een aquaduct over de Vecht is, volgens de tekeningen van de Craag, een gigantische goot waar de
Vecht doorheen stroomt, en waar het verkeer onderdoor scheurt. Ik heb op de Craag inloopdag naar
een simulatie geluisterd van de eeuwig zingende banden op de huidige A1 en die in het aquaduct. Ik
hoorde geen verschil. In dit verband is het dan ook nog maar de vraag of iedereen wel zo graag aan de
rand van zo'n kuil met lawaai (en stank) wil wonen of werken. Als de belangstelling tegenvalt moet de
prijs omlaag, maar de prijs moet tegelijk omhoog want men zal geluidswallen eisen.
- Op dit moment is er nog geen sprak van industriële vestigingen, maar wat gaat er gebeuren als het wel
moet vanwege grote financiële tegenvallers? Laat men het voornemen om geen industrie toe te staan net
zo makkelijk vallen als de belofte om niet in de Bloemendaler polder te bouwen?
- Over tegenvallers gesproken: er zijn beslist schadeclaims te verwachten vanwege waardevermindering
van aangrenzende woningen als het huidige uitzicht – het groene geluidsscherm - ontaardt in
horizonvervuiling in de vorm van bijvoorbeeld hoge kantoorgebouwen, en, wie garandeert dat het
anders zal zijn: misschien ook nog industrieën.
- Even terug naar het begin. In het verre land waar ik een maand vertoefde hoorde ik wat de achtergrond
was van het besloten houden van de extra vergadering van de Muider raad op de vooravond van mijn
vertrek. Als ik mijn zegslieden moet geloven was die geheimzinnigheid niet ingegeven door
gewichtigdoenerij. Het was strategie. Men wilde voordat de plannen publiek werden eerst de pers
inlichten via een persconferentie. Dat zou massale publiciteit opleveren: allemaal aandacht voor de
Muider plannen, en dus allemaal welkome pressie op den Haag. Was het nieuws uitgelekt, dan had één
krant de primeur gehad, en dan hadden de andere media er om die reden (men wil immers niet
achterlopen) minder aandacht aangeschonken. Er nog van afgezien dat ik dit betwijfel: het was in dit
geval onwettelijk, want haaks op de openbaarheid van bestuur. Het was gewoon een ouderwets staaltje
van: het volk moet niet zeuren, maar applaudisseren.
- Nog een aspect, dat met dit punt, openheid en openbaarheid, verband houdt. We weten als
ingezetenen van Muiden nog steeds niet wat er met het Schouten (pardon, van der Vliet) terrein gaat
gebeuren, zomin als we (mogen?) weten wat er op het Kruitfabriek (pardon KNSF-) terrein staat te
gebeuren. Maar het is wel duidelijk dat, als er op beide terreinen woningen komen, wat natuurlijk wel te
verwachten is, Muiden qua inwonertal aardig gaat meetellen, en al helemaal als de twee
nieuwbouwbulten bij het aquaduct er nog bij komen. Een grotere gemeente betekent betere, althans
beter gesalarieerde, ambtenaren. Ook B&W en de overige raadsleden zullen er op vooruit gaan. Ik
signaleer het maar even.
- Om heel eerlijk te zijn: eigenlijk houden we elkaar allemaal voor de gek. Al die ellende over de files in
ons dichtgeslibde Nederland zou niet nodig zijn als iedereen zijn auto('s) inleverde voor openbaar
vervoer, dat dan per definitie aantrekkelijker zou worden dan nu. Maar dat is een utopie, een grotere
utopie dan het aquaduct.
- Tenslotte: ik twijfel er niet aan of een aantal mensen zullen dit een chaotisch verhaal vinden. Klopt. Ik
heb het spontaan op de monitor gegooid en vind niet dat er van mij verwacht mag worden dat ik er nog
meer tijd voor uittrek. Hoezeer ik ook van Muiden hou.
Op de valreep:
Langs slinkse wegen heb ik alsnog de openbare stukken met toelichting over het haalbaarheidsonderzoek
aquaduct, dat donderdag a.s. in de extra commissievergadering komt, te pakken gekregen. En jawel hoor:
B&W stellen voor Bureau Koprol anderhalve ton te betalen. Anderhalve ton, want dan halen we de ton die
Koprol, blijkens de stukken, in eerste instantie vraagt, er wel doorheen, zullen B&W denken. Overigens is dit
nog maar het begin. Er volgen meer rekeningen. Maar het moet gezegd dat je er briljante zinnen voor
terugkrijgt. Zo lees ik in Koprol's Plan van Aanpak:
'Doel van de verkenning is een verbreding van het draagvlak en een inkadering richting gerichte
uitwerking'.
Als je zó zorgvuldig kunt formuleren weet je wat taal is. En dan hoef je als bureau niet verbaasd te zijn dat er
straks langs de Vecht ongekende creatieve prestaties van je verwacht worden. Muiden houdt zijn adem in.
Otto Holzhaus - De Lelie 7 - 1398 CS Muiden
terug naar de inhoudsopgave
U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: