terug naar de inhoudsopgave

muideninfo.nl ingezonden stukken:

Een (1) project van 'Nationaal Belang'

Het is niet nodig dat er asfalt op de hei (lees: Muiden en het gewest Gooi en Vechtstreek) komt. Ook een kostbare tunnel voor het verbinden van het tracé A6-A9 is niet nodig. Verdubbeling van de rijstroken, een aquaduct of een extra etage op de A1, het is niet nodig. Het zijn slechts lapmiddelen die van korte duur bruikbaar zijn. Om de problematiek rondom de verbindingen en infrastructuur van het nieuwe en het oude land op te lossen is er een geheel andere benadering nodig.

Wat te denken van de kortste weg Almere-Amsterdam vv gewoon via het water. Sta maar eens op de punt (Pampus-Haven) van Flevoland en kijk naar de overkant, daar duidelijk zichtbaar, ligt Amsterdam. Hier willen wij, de mensen uit Almere, blijkbaar 'allemaal' naar toe maar lopen nu helaas onherroepelijk vast in het verkeer.

Ik denk aan verbindingen die structureel alle problemen permanent oplossen. Met grote spoed en in één (1) project van 'Nationaal Belang' dient de aanleg van verschillende verbindingen over het water tot stand te komen, denk aan: de snelweg A27 doortrekken naar de Ring A10 Noord, een zweeftrein van Groningen -via Almere/Flevoland- naar Amsterdam, een spoorverbinding Almere-Amsterdam, een sneltram verbinding Amsterdam WTC-Almere WTC, boot verbindingen nieuw leven inblazen, de beruchte fietstunnel door transparante buizen met een windje van 4km. in de rug en..., last but not least...., een simpel voetpad van Almere naar Amsterdam, natuurlijk allemaal visa versa. De aansluiting moet via het IJmeer tussen Pampus-Haven en de nieuwe Amsterdamse wijk IJburg worden aangelegd. Je kunt denken aan een constructie met eilandjes, bruggen en landtongen.

Inderdaad, dit zijn dus veel buitendijkse activiteiten in het gebied. Je kunt ook denken, moet dat nou in dat gebied, ja dat moet, wil men het oude land niet verder aantasten. Duidelijk is dat de mensen daar, op het oude land, de Flevolandse verbindingwerken gewoon niet willen.
Ook de bescherming van de vogels in het watergebied kán verschoven worden in noordelijk richting. De Oostvaardersplassen en nog noordelijker de Waddenzee zijn prachtige gebieden voor vogels. Het gebied tussen Almere en Amsterdam dient gewoon in het bezit te blijven van de mensen die er wonen. Waar mensen wonen mogen ook vogels wonen, andersom hopelijk ook.

Tot slot merk ik op dat elk jaar van uitstel, van hierboven omschreven rigoureuze en structurele aanpak, van de infrastructurele oplossing via het water, 'n jaar van uitstel van executie is. Die verbindingen komen er uiteraard toch wel. Is het niet in 2010 dan toch zeker in 2020 of 2030. Waar wachten wij eigenlijk op, begin vandaag met bouwen.

Peter Aggenbach - Almere
terug naar de inhoudsopgave


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: