terug naar de inhoudsopgave
muideninfo.nl ingezonden stukken:
Een (1) project van 'Nationaal Belang'
Het is niet nodig dat er asfalt op de hei (lees: Muiden en het
gewest Gooi en Vechtstreek) komt. Ook een kostbare tunnel voor het
verbinden van het tracé A6-A9 is niet nodig. Verdubbeling van de
rijstroken, een aquaduct of een extra etage op de A1, het is niet
nodig. Het zijn slechts lapmiddelen die van korte duur bruikbaar
zijn. Om de problematiek rondom de verbindingen en infrastructuur
van het nieuwe en het oude land op te lossen is er een geheel
andere benadering nodig.
Wat te denken van de kortste weg Almere-Amsterdam vv gewoon via
het water. Sta maar eens op de punt (Pampus-Haven) van Flevoland
en kijk naar de overkant, daar duidelijk zichtbaar, ligt
Amsterdam. Hier willen wij, de mensen uit Almere, blijkbaar
'allemaal' naar toe maar lopen nu helaas onherroepelijk vast in
het verkeer.
Ik denk aan verbindingen die structureel alle problemen permanent
oplossen. Met grote spoed en in één (1) project van 'Nationaal
Belang' dient de aanleg van verschillende verbindingen over het
water tot stand te komen, denk aan: de snelweg A27 doortrekken
naar de Ring A10 Noord, een zweeftrein van Groningen -via
Almere/Flevoland- naar Amsterdam, een spoorverbinding
Almere-Amsterdam, een sneltram verbinding Amsterdam WTC-Almere
WTC, boot verbindingen nieuw leven inblazen, de beruchte
fietstunnel door transparante buizen met een windje van 4km. in de
rug en..., last but not least...., een simpel voetpad van Almere
naar Amsterdam, natuurlijk allemaal visa versa. De aansluiting
moet via het IJmeer tussen Pampus-Haven en de nieuwe Amsterdamse
wijk IJburg worden aangelegd. Je kunt denken aan een constructie
met eilandjes, bruggen en landtongen.
Inderdaad, dit zijn dus veel buitendijkse activiteiten in het
gebied. Je kunt ook denken, moet dat nou in dat gebied, ja dat
moet, wil men het oude land niet verder aantasten. Duidelijk is
dat de mensen daar, op het oude land, de Flevolandse
verbindingwerken gewoon niet willen.
Ook de bescherming van de vogels in het watergebied kán verschoven
worden in noordelijk richting. De Oostvaardersplassen en nog
noordelijker de Waddenzee zijn prachtige gebieden voor vogels. Het
gebied tussen Almere en Amsterdam dient gewoon in het bezit te
blijven van de mensen die er wonen. Waar mensen wonen mogen ook
vogels wonen, andersom hopelijk ook.
Tot slot merk ik op dat elk jaar van uitstel, van hierboven
omschreven rigoureuze en structurele aanpak, van de
infrastructurele oplossing via het water, 'n jaar van uitstel van
executie is. Die verbindingen komen er uiteraard toch wel. Is het
niet in 2010 dan toch zeker in 2020 of 2030. Waar wachten wij
eigenlijk op, begin vandaag met bouwen.
Peter Aggenbach - Almere
terug naar de inhoudsopgave
U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: