terug naar het overzicht
'DE DIGITALE SLUIZ'

Daar ben ik weer


aflevering 146 van 26 mei 2006

U zult wel denken: “Hé, eindelijk weer eens wat nieuws van Guus Kroon.” Inderdaad, het heeft even geduurd voordat ik weer een bijdrage kon leveren aan de digitale informatiestroom.

In de vorige aflevering van De Digitale Sluiz (nr. 145) schreef ik al hoeveel moeite het mij kostte om mijn adsl-verbinding te verhuizen. De medewerking van KPN en Planetinternet was ver beneden peil.
Ik stuurde mijn klachtenbrief op vrijdag 15 april naar beide bedrijven, zowel per post als per e-mail. Als reactie kreeg ik op 19 april van KPN een schriftelijke bevestiging van de ontvangst, waarin mij werd medegedeeld dat de wachttijd maximaal twee weken bedroeg. Een medewerker zou contact met mij opnemen om de problemen te bespreken. Van Planet kreeg ik een soortgelijke reactie, via web-mail.

Bovendien stuurde Planet mij een doosje waarin een zogenaamde “splitter” en een bijbehorende tang zaten. In de begeleidende brief werd verteld dat ik hierbij het KPN-Doe-Het –Zelf-Pakket ontving, met daarin het materiaal voor de installatie van mijn nieuwe adsl-verbinding. Een citaat: “KPN heeft er voor gezorgd dat alle apparatuur is geselecteerd op gebruikersvriendelijkheid en gemak bij het installeren. Het installeren van ADSL is dan ook in een handomdraai gebeurd.” Desondanks werd in dezelfde brief aangeboden een KPN-monteur in te huren. Tijdelijk zelfs kosteloos! Ja, ja, maar wanneer hield die tijdelijkheid op? Dat stond er niet bij. Afgezien van het feit dat ik niet zomaar een dag vrij kon nemen om de monteur te ontvangen, zag ik het ook niet zitten omdat bij de inspectie van de inhoud van het doosje al gauw bleek dat de benodigde installatie-cd-rom ontbrak. Bovendien werd er gesproken van een brief van de Internet Service Provider (Planetinternet) waarin de adsl-gebruikersnaam en het wachtwoord stonden. Ook die gegevens had ik niet ontvangen. Dat betekende dus weer bellen met de klanten”service”.

Op 25 april belde ik onder schooltijd met Planet. Er werd mij verteld dat mijn gebruikersnaam veranderd was en dat mijn e-mailadres nu kroo2225@adsl-planet was. Dit was tegen de afspraak dat ik mijn oude e-mailadres zou houden. Inmiddels had ik op 20 april een telefoontje gekregen van een vriendelijke mevrouw van KPN, Jolanda van Stevenink, die mij namens KPN haar excuses aanbood voor alle ellende die ik ondervonden had. Zij verzekerde mij dat ik binnenkort een nieuwe aansluiting zou krijgen. Ik kreeg een telefoonnummer waarop ik haar persoonlijk kon bellen als er aanleiding toe was. Na mijn gesprek met Planet op 25/4 belde ik haar dus om te zeggen dat Planet zich niet aan de afspraak hield. KPN en Planet zijn één bedrijf, hoewel je dat niet zou zeggen als je keer op keer opnieuw moet inbellen als je per ongeluk een verkeerd doorkiesnummer intoetst. Op 27 april verzekerde zij mij dat ik per 1 mei 2006 een nieuw adsl-easy-abonnement zou krijgen en dat mijn e-mailadres gewoon hetzelfde zou blijven; dat wil zeggen: ham.muiden@planet.nl

Planet stuurde mij op 28 april een brief waarin werd verteld dat mijn adsl-abonnement gereed was en dat vanaf heden de abonnementskosten in rekening gebracht werden. Verder werden mijn “Hostname en IP-adres” vermeld, maar géén nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord. Die brief kwam een week later, op 4 mei. Mijn gebruikersnaam bleek nog hetzelfde te zijn, maar mijn wachtwoord was veranderd in een ingewikkelde combinatie van kleine en grote letters, afgewisseld met cijfers. Als toelichting stond er fijntjes: “U kunt nu weer volop gebruik maken van uw aansluiting. Zodra de computer inbelt naar Planet Internet toetst u dit nieuwe wachtwoord in het veld 'wachtwoord'. Dit wachtwoord heeft u ook nodig om uw e-mail op te halen.” Ondertussen had ik wel al de ontbrekende adsl-installatie-cd-rom per post ontvangen, zonder verdere toelichting.

Op dinsdag 2 mei kwam mijn broer Willem langs om 14.00 uur om met mij samen te proberen de adsl-verbinding te installeren. Willem is al vijf en twintig jaar of meer werkzaam als beeldtechnicus bij de NOS-NOB-of hoe-het-ook-heet-tegenwoordig, werkte als jongen van achttien nog bij Amroh-Electronics in Muiden, haalde op de Phillipsschool in Huizen zijn diploma als enige met lof en beheert momenteel zowel mijn website guuskroon.nl als zijn eigen website(s) willemkroon.nl. Hij leerde zichzelf basics aan en bouwde met zijn eigen handen een geheel doorzichtige computer. In zijn woonkamer is een L-vormig bureaublad van zo'n tweeën een halve meter geheel gevuld met laptops, desktopcomputers, scanners, printers en andere apparatuur. Voorwaar niet de eerste de beste leek, lijkt mij. Twee-en-een-half uur lang zijn we bezig geweest met puzzelen, aansluitingen controleren, kabels opnieuw aansluiten, bellen met KPN en Planet en niets hielp. Ten einde raad werd de deskundige hulp ingeroepen (telefonisch) van de bevriende computerdeskundige bij uitstek; Dennis Kuit. Hij adviseerde ons in het modem te kijken of dat functioneerde. Dat deed het inderdaad. We belden daarna nogmaals met KPN en vroegen hen om na te gaan of er wellicht iets in de centrale mis was. Men zou dat nagaan. Binnen 48 uur hoorden we meer.

Woensdag 3 mei werd ik thuis gebeld door KPN om 18.00 uur. De lijn werd doorgemeten. Er was inderdaad iets mis in de centrale. Ik moest 3 tot 5 werkdagen wachten voordat het euvel verholpen zou worden. Gezien de feestdagen (4 en 5 mei) die voor de deur stonden, kon ik wel weer een week wachten. Dat weigerde ik te accepteren. Op donderdag 4 mei belde ik Jolanda van Stevenink van KPN om te horen hoe het zat. Ze zei dat er die zelfde middag al een monteur naar de centrale zou gaan om de adsl-aansluiting te regelen. 's Avonds was er echter nog niets van te merken. “Nothing works” (Catweazle).

Via de web-mail op mijn werk zag ik dat mij op 6 mei nota bene een rekening was gestuurd van Planet voor de maand mei waarin ik vooruit moest betalen voor het gebruik van adsl-time plus virusscanner en firewall. Dit bevestigde mijn bange vermoeden dat men bij Planet nog steeds niet wist dat ik mijn adsl-time-abonnement allang had beëindigd en een nieuw “easy-abonnement” had aangevraagd. Ik belde op woensdagmiddag 10 mei op mijn werk om half drie en kreeg, na veel doorkiezen en wachten een meisje van de administratie aan de lijn. Ik legde haar uit wat er aan de hand was. Zij begreep het en verzekerde mij dat het nu goed in de administratie stond vermeld: Ik had per 1 mei geen adsl-time maar adsl-easy. Wel moest ik nog even bellen met de technische dienst van Planet om te zorgen dat de voormalige adsl-timeverbinding inderdaad werd veranderd in een adsl-easy. De medewerker van deze dienst vertelde mij even later dat mijn adsl-easy wel degelijk actief was, maar gestoord werd door de adsl-time. Hij wilde graag nog even een lijntest doen, maar daarvoor moest ik dan wel thuis achter mijn computer zitten. Ik was deze avond verhinderd, maar de volgende dag, donderdag 11 mei, moest ik hem of zijn collega 's avonds voor 22.00 uur bellen. Diezelfde middag om 15.30 uur belde ik naar Jolanda van Stevenink van KPN om haar de situatie uit te leggen. Helaas was zij een dagje vrij.

Men belde mij op woensdagavond 10 mei diverse keren om de lijn te testen, terwijl ik toch duidelijk had gezegd dat ik niet thuis was en voor de volgende avond had afgesproken. Ik kreeg een paar dagen later zelfs een brief waarin werd gesteld dat men mij niet kon bereiken en dat ik zelf maar moest bellen anders kon ik het verder wel vergeten. Donderdag 11 mei belde ik voor de zoveelste keer op school naar mijn contactpersoon bij KPN. Ik vertelde van mijn ongenoegen over de gang van zaken. Bovendien had ik, naast de rekening van Planet ook nog eens een vette rekening gekregen van KPN voor de “geleverde diensten” waaronder adsl in de periode april – mei. Zij zegde mij toe dat er een kortingsregeling zou komen vanwege de niet geleverde diensten, de gemaakte gesprekskosten en alle narigheid. Mijn automatische incasso voor de rekeningen van KPN en Planet zouden worden geblokkeerd, zodat er een regeling kon worden getroffen voor de kosten. Deze zouden als tegemoetkoming worden gehalveerd. We spraken verder af dat ik die avond tussen 18.00 en 19.00 uur thuis zou zijn om op het modem de juiste gegevens in te vullen. Toen ik om 5 voor zes thuis kwam hadden ze al gebeld op mijn antwoordapparaat.
Om half zeven werd er opnieuw gebeld. Ik vulde vervolgens de juiste gegevens in (nieuw wachtwoord en gebruikersnaam) in het modem en kon toen eindelijk de 84 e-mails ophalen die al sinds 17 maart te wachten lagen. Ook mijn website guuskroon.nl functioneerde nog gewoon gelukkig. Alles leek in orde, maar een paar dagen later bleek mijn modem steeds “down” te gaan, waardoor ik geen verbinding meer had. Bovendien kreeg ik de afschriften van mijn bank, waarop de rekeningen van zowel Planet als KPN gewoon afgeboekt waren, ondanks de toezeggingen. Op den duur kreeg ik helemaal geen verbinding meer, ook niet als ik het modem weer aanzette. Dus wat doe je dan? Je gaat maar weer eens bellen met KPN. Ik belde op dinsdag 16 mei waarbij mij verteld werd dat mijn wachtwoord gewijzigd was. Ik noteerde het nieuwe wachtwoord en probeerde in te loggen. Zonder succes. Ik belde twee keer op woensdagmiddag 17 mei naar KPN vanaf mijn werk. Toen ik 's avonds thuis voor de derde keer belde en weer een ander wachtwoord kreeg, plus een andere gebruikersnaam moest invullen in het modem op twee plaatsen, bleek mijn e-mailadres ook niet meer te kloppen. Er ontbrak een punt in hun administratie. Ruim drie kwartier waren we bezig om dit ongedaan te maken. Ik moest mijn oude wachtwoord en ook mijn oude gebruikersnaam opgeven (gelukkig had ik die nog ergens) om van mijn oude account het e-mailadres over te zetten naar het nieuwe.Vervolgens moest ik nog een uur wachten voordat het goede (=oude) adres opnieuw geactiveerd was. Uiteindelijk werkte het dan toch allemaal. Nu moet ik alleen nog met Jolanda van Stevenink bellen morgen om mijn geld terug te krijgen voor de niet geleverde diensten.


Kunt u nu begrijpen waarom ik de afgelopen maanden niet zoveel heb gepubliceerd op internet? Ik ben er weer en zal binnenkort mijn schade inhalen. Tot dan.

GK


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: