Op zaterdag 11 juni 2005 fietste ik mee met de protestfietstocht tegen de aanleg van de A6-A9 snelwegverbinding.
De tocht was georganiseerd door de vereniging Milieudefensie, waarvan ik lid ben. Vorig weekend heb ik nog als vrijwilliger van deze club zo'n 400 actiekranten tegen de luchtvervuiling verspreid door deze huis aan huis op de Prinsengracht en de Brouwersgracht in Amsterdam in de brievenbussen te stoppen. Gekleed in mijn "ademnood" t-shirt, speelde ik voor krantenjongen, op een geleende fiets met blauwe fietstassen waarop stond "Eerste hulp bij ademnood", voorzien van een lunchpakket en kaartje van de wijk. Stoepje op en stoepje af, met mooie, lelijke, koperen, verroeste, klemmende, van borstels voorziene, door tochtplankjes onwillige en anderszins lastige brievenbussen, al dan niet met ja/nee stickers beplakt. Een leuke en nuttige ervaring. Dit weekend was ik dus dichter bij huis op pad voor het goede doel. Ik kwam om negen uur bij het station van Weesp aan en er stond al een grote groep deelnemers. Hier en daar zag ik bekende gezichten. Oud-D66 wethouders Hans van der Steen en Vera den Hartog waren er, terwijl even later de agrarische-allesweter en poldergids Cor van den Bosch arriveerde. Groen Linkswethouder van Weesp Dick Spel hield een toespraak op de trappen van het station, waarna de met ballonnen en protestborden versierde stoet zich in beweging zette. Precies 26 jaar geleden, op zaterdag 9 juni 1979, was er ook zo'n protestfietstocht tegen dezelfde plannen. Ik fietste toen mee op mijn bakfiets, maar we maakten destijds een rondje om het Naardermeer, dat net als nu bedreigd werd door de wegenaanleg. Muidenaren Theo Vrolijks en Johan van Dijk waren daarbij. Johan en ik trapten om de beurt of lagen languit te demonstreren in de bak, terwijl Theo er naast fietste. Ik moet daar ergens nog een mooie zwartwitfoto van hebben, maar die kan ik zo gauw niet vinden. Er was aan het eind van de tocht, die voor ons om 13.30 uur bij het Muizenfort begon, een manifestatie bij het station van Weesp, op het braakliggende terrein waar nu de flats staan. De popgroep Braak speelde een paar toepasselijke protestliederen. Op een blinde muur heeft daar jarenlang gestaan VOLKSTELLING NEE!
Terug naar het heden, dat wil zeggen, afgelopen zaterdag. De lange, bonte sliert fietsers reed door het centrum van Weesp, langs de katholieke kerk waar de voorbereidingen voor het Kapellenfestival met marktkraampjes en dergelijke zorgden voor de nodige opstoppingen en vertragingen. Via het Buitenveer ging het langs de haven naar de Kanaalbrug, richting 't Gein. De fietstocht was mede georganiseerd door de vereniging Spaar het Gein. De weg van de Bijlmer naar Almere moet dwars over het schilderachtige riviertje komen. In 2003 schreef de vereniging nog hoopvol in haar nieuwsbrief dat "de kans dat het Gein zal worden aangetast door de aanleg van de autoweg A6-A9 erg klein geworden is." Men had afspraken gemaakt in het project "De Uitweg" waarbij de gemeenten Amsterdam, Almere, drie provincies, milieuorganisaties en het VNO-NCW de voorkeur gaven aan het stroomlijnen van de bestaande infrastructuur van de Gaasperdamerweg en de A1, boven de aanleg van een nieuwe snelweg. "Een nieuwe verbinding A6-A9, ondergronds of bovengronds door het Gein en vlak langs het Naardermeer, is met deze oplossing van de kaart" schreef Spaar het Gein in 2003 blij. Maar juich nooit te vroeg bij Rijkswaterstaat, want in januari 2005 werd opeens de "Startnotitie Hoofdwegverbinding Schiphol – Almere" uitgebracht door datzelfde Rijkswaterstaat en daarin wil men doodleuk gewoon weer met de A6-A9 verbinding verder gaan. Al in 2010 moet er gebouwd worden. Na talloze protesten in met name Abcoude, Nigtevecht en Weesp, wordt er nu ook een alternatief onderzocht waarbij men het 'beprijzen van het autorijden' gaat bekijken. Ondertussen fietsten wij langs de oostoever van het Gein tot we bij een hoogspanningsmast stopten. Vrijwilligers van Milieudefensie hadden hoog in de mast een reusachtig spandoek met een gasmasker opgehangen als protest tegen de dreigende luchtvervuiling. Ik wilde afstappen om het tafereel tegen de donkere wolkenlucht vast te leggen met mijn fototoestel, maar toen ik mijn rechtervoet op de grond wilde zetten, bleek de berm ongeveer 15 cm lager te liggen dan het asfalt. Daardoor verloor ik mijn evenwicht en tuimelde met fiets en al ondersteboven in de brandnetels. Gelukkig viel de schade mee. Mijn fototoestel was nog heel en afgezien van wat jeukende bulten en een geschaafde knie kon ik de tocht zonder problemen voortzetten. We stapten allemaal af bij boerderij Maria's Hoeve(!) die ergens halverwege Abcoude lag en riepen voor de microfoon van de verslaggever van het VARA radio-programma Vroege Vogels dat we TEGEN waren. Vera Dalm, voorzitter van Milieudefensie en Tjebbe de Boer van Spaar het Gein, hielden toespraken en ik kocht in de stal een mooi boekje met de titel: "In het voetspoor van Mondriaan en Jacob Olie" over wandelen en fietsen langs het Gein. Oud staatssecretaris in het kabinet Den Uyl (!) Michel van Hulten pleitte voor gratis openbaar vervoer, in navolging van België. Daar ben ik het van harte mee eens. We reden langs de fraaie eeuwenoude boerderijen en zagen waar al dertig jaar geleden de hoogspanningsmasten langs het Amsterdam-Rijnkanaal dichter bij elkaar waren gezet, zodat de draden hoger hingen, in verband met de eventuele komst van de A6-A9 op die plek. Vlak voor het dorp Abcoude was men bezig met het aanleggen van een spoortunnel onder het Gein, zodat het plaatsje niet door een hoge brug en spoordijk wordt afgesloten van het karakteristieke riviertje. De NS is namelijk bezig met het verdubbelen van de spoorlijn Amsterdam – Utrecht. Een inwoonster van Abcoude zei tegen mij het onbegrijpelijk te vinden dat men dan een paar kilometer verder wel zo'n monsterlijk snelweg wilde gaan aanleggen, die het hele landschap zou verpesten. Bij de grote kerk in Abcoude eindigde de fietstocht. De plaatselijke drumband gaf nog even een paar flinke roffels op hun trommels en de burgemeesters van Abcoude en Weesp (VVD en CDA!) vertelden ook tegen de kabinetsplannen te zijn. We riepen nog één keer TEGEN en daarmee was de manifestatie ten einde. Ik kocht een t-shirt met de tekst "Vecht voor de vecht – stop de A6" (www.vechtvoordevecht.nl) en reed daarin gekleed in een sneltreinvaart terug naar huis waar mijn achterdeursleutel afbrak zodat ik via mijn schuurdak en het slaapkamerraam mijn huis moest binnendringen. Vera den Hartog vertelde me onderweg nog dat het voor haar de derde keer was dat ze demonstreerde tegen de A6-A9. Hopelijk de laatste keer. GK