terug naar het overzicht
'DE DIGITALE SLUIZ'

STOPVERF EN ZAAGSEL


aflevering 12 van 22 oktober 2002 - met gastkeutels

Ouwe Muier heeft zichzelf een poosje vrijaf gegeven

en mij gevraagd een oogje in het zeil te houden in Muiden. Hoewel ik bij lange na niet de inzet, de geestdrift, de vasthoudendheid en de spot van Ouwe Muier kan benaderen, zal ik toch proberen geregeld wat korte berichtjes te produceren in deze rubriek, zolang de "meester van de Muider nieuwtjes" afwezig is.
+ In het Vechtjournaal van donderdag 17 oktober j.l. stond een interessante bijdrage van de stadsarchivaris van Weesp, Ida Kemperman-Wilke, over de geschiedenis van het Amsterdam-Rijnkanaal, voorheen Merwedekanaal genoemd. Ter illustratie van haar lezenswaardig verhaal was een foto afgedrukt, die blijkens haar toelichting van de oude brug over het kanaal was, bij Weesp, juist om de bocht van het Buitenveer.
+ Een blik op de foto deed mij al direct twijfelen; was dit niet de oude Merwedebrug bij Muiden ? Even de mappen er op na geslagen en ja hoor! Geen twijfel mogelijk: Het huis rechts met de trapgevel, de witte dukdalven en vooral ook de ingang van de Amsterdamsetrekvaart op de achtergrond bewezen het onomstotelijk. Dit was de oude draaibrug in de Muiderstraatweg, die tot 1933 al het verkeer van Amsterdam naar Amersfoort moest verwerken.
+ Dit gaf toen ook al enorme verkeersopstoppingen, omdat de brug regelmatig voor het scheepvaartverkeer opengedraaid moest worden. Bovendien moest de Gooische Stoomtram ook nog over deze brug. De route was berucht bij de automobilisten in die tijd.
+ Bij Diemen had je de Vinkenbrug; een smalle ophaalbrug, waar de tram maar net overheen kon. Dan kreeg je de spoorwegovergang van de lijn Weesp-Amsterdam en vervolgens de draaibrug over het Merwedekanaal. Had je die eenmaal gepasseerd, dan kreeg je in Muiden nog eens te maken met de tol, die tot 1928 bij de sluisbrug werd geheven. Kortom; wachten, wachten en nog eens wachten.
+ Naast opstoppingen en vertragingen door de vele bruggen gebeurden er ook vaak ongelukken, door te hard rijden, inhalen of gladheid. De Prins, Het Leven, De Katholieke Illustratie en andere ge-illustreerde bladen spraken bij de foto-onderschriften steevast van de "beruchte, de miserabele, de gevaarlijke of de befaamde" Muiderstraatweg.
+ Ook prins Bernard werd hiervan op 4 december 1937 bijna het slachtoffer. De prins, die zoals bekend hield van snelle auto 's, reed ter hoogte van de toenmalige spoorbrug in volle vaart achter op een zandwagen die uit een uitrit kwam en raakte zwaargewond, samen met zijn jagermeester W. van der Spek. Ze overleefden het ongeval, maar heel oranjeminnend Nederland was vreselijk geschrokken. Krap twee maanden later, op 31 januari 1938 werd prinses Beatrix geboren.
+ Om nog even op de oude draaibrug over het toenmalige Merwedekanaal terug te komen; deze werd dus in 1933 vervangen door de hoge boogbrug met betonnen portalen. Een hele verbetering, want de schepen en het wegverkeer kon elkaar voortaan ongehinderd passeren. Na zo`n veertig jaar moest er weer een nieuwe brug komen. De huidige grote verkeersbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal dateert van omstreeks 1970 en heet trouwens de Muiderbrug. Ook deze brug is in feite alweer te klein, want het autoverkeer blijft ongehinderd doorgroeien. Tijd voor weer een nieuwe brug?
+ Over wegen gesproken: Het gat in het wegdek bij de Klensput, hoek Amsterdamsestraat/ Burgemeester de Raadtsingel, is kortgeleden gerepareerd. Zo zie je maar weer; die reparatiebonnen van de gemeente Muiden zijn zo gek nog niet. Je vult hem in december 2001 in en binnen een jaar wordt aan je verzoek voldaan. Het is wel even wennen nu dat je niet meer om dat gat heen hoeft te fietsen.
+ Als nu ook nog even die kapotte lantaarnpaal in de "Weeshuissteeg" (Herengracht 11 t/m 15) gemaakt kan worden, dan hebben we na zo 'n zes weken weer licht in de steeg.
+ De Nieuwe Weesper is een gratis weekblad, dus je mag eigenlijk niet klagen, want een gegeven paard kijk je niet in de bek. Maar het is natuurlijk wel wat laat om in de krant van 17 oktober nog iets te schrijven over de inspraakavond over eenrichtingsverkeer in de Weesperstraat/Singelstraat die gehouden werd op 17 september.
+ De eenmansredactie was wellicht te druk met het schrijven van de sportverslagen, want in dezelfde krant staat een verslag van de voetbalwedstrijd Dames 1 SC Muiden uit tegen Heino (dat ligt in Overijssel, bij Zwolle). De kop van het artikel meldt: Dames Muiden verliezen van hekkensluiter Heino.
+ In het verslag wordt het scoreverloop vermeld. Heino kwam al vroeg op voorsprong(1-0), maar Muiden kwam terug en op voorsprong na doelpunten van Jolanda Verschuren en Christianne Bijman.(1-2). Tenslotte scoorde Heino nog een keer (2-2). De stand bleef, ondanks kansen voor Muiden, 2-2. Hoezo verliezen?
+ Tenslotte nog wat opmerkingen over het nieuwe nummer van "Villa Amuda" het verenigingsblad van de Historische Kring Stad Muiden. Het blad bevat oa het vervolg van de zeer interessante beschrijving van de boerderijen in de Muider vesting. Jammer alleen dat Martin Wiegmans wordt omschreven als "dorpsfotograaf" terwijl hij als enige tijdens de oorlog en de bevrijding in de stad Muiden historische momenten vastlegde.
+ Volgens de schrijver van het artikel stonden er nog geen huizen van "Bredius" ten zuiden van de boerderij van oude Hendrik Streefkerk in de Weesperstraat. Hij kwam in 1905 naar Muiden. Maar de gevelstenen op het restant van de Twaalf Apostelen geven aan dat deze werden gebouwd in 1885 door scheepsbouwer Schouten.
+ Dan is er nog een stukje over de muziektent die stond op de plaats waar nu gebouw "Pro Musica" van Crescendo staat. Volgens de schrijver Henk van Ginkel, is de muziektent pas na de oorlog ('40-'45) gebouwd. Een oude ansicht uit 1940 bewijst echter dat er al in 1940 een muziektent stond.
+ Verder heeft dezelfde schrijver het in een ander artikel over "na de oorlog" als hij het jaar 1590 beschrijft en bedoelt dan na de 80-jarige oorlog. Deze duurde echter, inclusief het Twaalfjarig Bestand, van 1568 tot 1648.
+ U denkt misschien 'wat zeurt die vent nou toch allemaal' en dan heeft u natuurlijk gelijk. Ik zou hieraan ook geen aandacht hebben besteed, als niet in diezelfde Villa Amuda nog een stukje stond. Een stukje waarin de redactie meent een citaat uit Muider Maandblad De Sluiz te moeten verbeteren.
+ De naam wordt om te beginnen al verkeerd gespeld ("De Sluys") en er wordt beweerd dat 'de Nederlandse Luchtvaartbrigade voor de 2e Wereldoorlog Pampus als doelwit voor oefenbommen had gebruikt" dwz dat zou de Sluiz gemeld hebben. Voor alle duidelijkheid nog maar even de werkelijke tekst uit de Sluiz: "Ook heeft het Nederlandse leger voor de oorlog wel met namaakbommen oefenbombardementen gehouden op doelen in het water."
+ In het water dus en niet op Pampus zelf. Verder niets dan lof voor het blad, want eerlijk is eerlijk, het ziet er goed uit.
+ Dit was het voor deze keer. Heeft u wat te melden dat kan dienen als 'stopverf' 'zaagsel' of iets anders, dan weet u mij te vinden. Tot dan.

Guus Kroon


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: