Provincie wil aanleg IJmeerlijn en verbreding van A1 en A6
Uit het Vecht-Journaal van 07-mar-2002
GS publiceren ontwerphoofdlijnen streekplan Ndord-Holland Zuid
REGIO - De provincie Noord-Holland wil de kwaliteit van het noordelijk deel van de Randstad als economische motor handhaven en versterken. Daarbij moet wel rekening worden gehouden met de eisen die voortvloeien uit een goede leefbaarheid, een goede bereikbaarheid en, een goede waterhuishouding. Zo streeft de provincie onder meer naar de aanleg van de IJmeerlijn (Utrecht-Almere) en verbreding van de Al en de A6.
Uit blijkt uit de door Gedeputeerde Staten (GS) uitgebrachte ontwerphoofdlijnen voor het streekplan NoordHolland Zuid en de strategische integrale (milieu)effectrapportage die de basis vormen voor het ontwerpstreekplan. Om deze doelstelling te bereiken zetten GS in op concentratie van wonen en werken in het grootstedelijk gebied Haarlem-IJmond-Zaanstreek-Amsterdam richting zowel Almere als Schiphol\Hoofddorp.
Dit grootstedelijk gebied wordt omringd door grootschalige landschappen waar niet de verstedelijking maar versterking van recreatie en 'landschap centraal staat. Het gaat dan om het Gooi en de Utrechtse Heuvelrug, duinen\binnenduinrand, Waterland en droogmakerijen en het IJ- en het Markermeer.
"De beslissing van Minister Netelenbos om geen geld te besteden voor het 'Rondje Randstad' (verdubbeling van de sporen tussen de vier grote steden) baart ons grote zorgen. Als er daarnaast voor 2010 geen zicht is op financiering voor andere bereikbaarheidsproblemen, is het onverantwoord om bijvoorbeeld Almere als gemeente te laten groeien", aldus gedeputeerde H.M. Meijdam van Ruimtelijke Ordening.
IJmeerlijn
Voor rijksfinanciering voor infrastructuur gaat het de provincie in de corridor Amsterdam-Almere-'t Gooi om onder andere om de eventuele aanleg van de IJmeerlijn, een nieuw spoor van Almere naar Utrecht, de (ondergrondse) verbinding A6-A9 en verbreding van de A6 en Al. Voor de corridor Amsterdam-Utrecht streeft de provincie naar verbreding van de A2, capaciteitsvergroting van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en het realiseren van een Hoge Snelheidslijn (HSL) Oost.
Voor het 'Rondje Randstad' moeten de sporen tussen de vier grote steden worden verdubbeld. Op regionaal niveau worden de stadsgewestelijke openbaar vervoersystemen aan elkaar gekoppeld tot een Regionet. In het Gooi komt een ring van Hoogwaardig Openbaar Vervoer met aansluiting op de HOV Almere-Utrecht, aldus de provincie.
Almere
Tussen 2000 en 2020 worden in Noord-Holland Zuid 166.000 woningen gebouwd, waarvan 110.000 in bestaand stedelijk gebied. Daarnaast moeten in bestaand stedelijk gebied nog eens 28.700 woningen gerealiseerd worden. In Almere worden 11.500 huizen gebouwd. In de Gooi- en Vechtstreek wil de provincie in de Bloemendalerpolder tinsen Weesp en Muiden vijfduizend woningen bouwen. Tot 2020 worden in het streekplangebied netto duizend hectare bedrijfsterrein en vijf miljoen kubieke meter aan kantooroppervlak (?-red. muideninfo) gerealiseerd.
De waterschappen gaan voor waterberging stroomgebiedvisies maken. In het streekplan worden de zoekgebieden, de locaties en de omvang voor waterberging aan de hand van deze visies bepaald.
Per regio
De komende weken worden de ontwerphoofdlijnen van het streekplan per regio besproken met gemeenten, gewesten, waterschappen en maatschappelijke organisaties. De resultaten van het overleg betrekken GS vervolgens bij het op te stellen conceptontwerp streekplan. Ook hierover vindt weer overleg plaats. De uiteindelijke tervisielegging van het ontwerpstreekplan is door GS voorzien in juni 2002. Na advisering van de statencommissie Milleu, Water en Groen en statencommissie Ruimtelijke Ordening en Bestuur start 1 april een inspraaktraject over de strategische integrale (milieu)effectrapportage.
Belangstellenden kunnen de Hoofdlijnen voor het streekplan Noord-Holland Zuid en de strategische integrale (milieu)effectrapportage opvragen bij provincie Noord-Holland, Servicepunt Facilitair Bedrijf, Dreef 3, 2000 MD Haarlem,
tel. 023 5144245/4300, fax 023 5144005 of e-mail:grootc@noord-holland.nl.
Tot 1 maart 2002 kunnen over de Hoofdlijnen voor het streekplan Noord-Holland-Zuid reacties bij de provincie worden ingediend.