Benuttingsvariant minder slecht voor Muiden dan verwacht
Uit de Nieuwe Weesper van 7 maart 2001
MUIDEN - Het gemeentebestuur van Muiden presenteerde op 9 november de plannen van Rijkswaterstaat voor de Al. Deze plannén zouden leiden tot een drastisch verslechterde op- en afritsituatie bij Muiden. Als je Muiden of Weesp vanuit de richting Amsterdam zou willen bereiken, zou je de Vecht tweemaal moeten passeren: eerst over de bestaande Vechtbrug, en daarna nog eens over een aan te leggen brug voor het lokale verkeer. Onlangs is gebleken dat deze plannen op een misverstand hebben berust.
De bestaande afrit van de Al voor de Vechtbrug blijft gewoon bestaan.
De plannen van Rijkswaterstaat betekenen geen verslechtering van de situatie bij Muiden. De lokale brug komt er wel, maar alleen voor het verkeer in de richting Hilversum, dat van Muiden of Weesp komt. Daarmee ontstaat een alternatief voor de Sluisbrug, die dan in de spits gerust voor het doorgaand verkeer kan worden afgesloten.
De werkelijke benuttingsvariant behelst ter hoogte van Muiden een verdubbeling van de wisselstrook, het vervallen van de oprit Muiden (richting Amersfoort) en de afrit Minderslot (vanuit Amsterdam). Het weefvak wordt vervangen door een lage brug over de Vecht aansluitend op de bestaande rotonde en op een oprit naar de zuidelijke rijbaan ten oosten van de vechtbrug of het handhaven van het weefvak en het verbreden van de bestaande brug over de Vecht met circa vijf meter.
De afrit vanuit westelijke richting naar Weesp blijft bestaan, evenals de op- en afrit Muiden aan de noordzijde (naar de Maxisweg). De Vechtbrug wordt tweemaal drie rijstroken plus twee rijstroken voor de wisselstrook. Verder wordt de capaciteit op de Al elders vergroot met gebruikmaking van het bestaande asfalt.