Uit de Gooi- en Eemlander van 20 november 2001
Bedreiging natuur weegt zwaar
DEN HAAG - Verkeersminister Netelenbos ziet af van een tunnel tussen de A6 en de A9-ten
noordwesten van het Naardermeer - als dit te veel risico's oplevert voor de natuur. Een meerderheid van de Tweede Kamer reageerde gisteren sceptisch op het tunnelplan.
De eigen partij van Netelenbos, de PvdA, heeft twijfels over de aanleg van de ondergrondse snelweg, zo bleek tijdens het debat over het Nationaal Verkeers en Vervoersplan. PvdA-woordvoerder Van Gijzel vroeg de minister om een brede studie, waarin ook wordt gekeken naar alternatieven voor de verbindingsweg tussen de knooppunten Muiderberg (A6/Al) en Holendrecht (A9). Van Gijzel zelf denkt aan een verlenging van de Gaasperdammerweg (richting Schiphol) of een extra rijweg bovenop bestaande snelwegen. Ook zou de Al verbeterd kunnen worden. De PvdA wil echter niet - zoals D66, Groen-Links, Christen-Unie, SP en SGP - de tunnel al bij voorbaat verwerpen.
Grote voorstanders van de ondergrondse verbinding zijn de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht, de gemeenten Almere en Amsterdam, en het bedrijfsleven. Natuur- en milieuorganisaties en onder meer de gemeente Weesp protesteren echter hevig, omdat zij grote schade voor flora en fauna in het Naardermeer en de Gein- en Vechtstreek vrezen. "Als niet zonder risico's een tunnel kan worden aangelegd in het buffergebied bij het Naardermeer, wordt er geen verbinding aangelegd", reageerde Netelenbos gisteren in de Tweede Kamer.
De bewindsvrouw voorziet grote problemen met de afwikkeling van het autoverkeer, als Almere de komende jaren blijft groeien. Iedereen die denkt dat het woon-werkverkeer tussen Almere en Amsterdam met alleen openbaar vervoer kan worden opgevangen, houdt zichzelf voor de gek aldus de bewindsvrouw gisteren. Zij antwoordde daarmee op een pleidooi van D66er Giskens om 'een kwaliteitssprong' te maken met bet openbaar vervoer in de regio.
Minister Netelenbos wil verder dat er een 'masterplan Flevoland' komt waarin woningbouw, wegenaanleg, en openbaar vervoer beter op elkaar zijn afgestemd.
VVD en CDA bleken minder moeite te hebben met de tunnel tussen de A6 en de A9. Christendemocraat Eurlings zei dat er in ieder geval een ondergrondse verbinding moet komen om de natuur te sparen. Ook VVD'er Hofstra wilde tunnelvariant niet schrappen. Wel zou er volgens hem meer verkeer langs het IJmeer naar Amsterdam geleid moeten worden.
Als het onderzoek naar de verbindingsweg is afgerond, zal een definitief besluit worden genomen.