Uit de Gooi- en Eemlander van 1 maart 2001
Inwoner Muiden praten mee over oplossingen sluipverkeer
Van onze verslaggeefster Rianne Kofman
MUIDEN - De voorkeur van de gemeente Muiden om het verkeer op de Zuidpolderweg te doseren en de Herengracht in de spits af te sluiten, werd tijdens de inloopavond in de Kazerne gisteravond bijzonder kritisch ontvangen. Het effect om het sluipverkeer In Muiden tegen te gaan zou dan misschien in Mulden optimaal zijn, in Mulderberg is het nihil.
Ruim honderd mensen waren gisteravond naar de kazerne gekomen om uitleg te krijgen over de acht varianten die de AGV (Adviesgroep voor verkeer en vervoer) voorstelt om het sluipverkeer in Muiden en Muiderberg een halt toe te roepen. Het college van b en w wil dat de inwoners meedenken over de beste oplossing en vroeg ze in een huis-aan-huis verspreide editie van het informatieblad van de gemeente hun mening te geven over de voorkeur van het college of de andere varianten. Ze krijgen een maand de tijd hun reacties in te leveren.
Voor de aanwezigen leek het zo klaar als een klontje. Slechts twee van de acht oplossingen kregen veel aandacht. Toch was het niet bij variant acht (de voorkeur van het college), maar bij variant zes toen opgewonden geluiden uit de zaal klonken. "Dit is hem" werd geroepen op het moment dat het voorstel om het verkeer op de IJsselmeerweg, de parallelweg van de A6 en de Naardervaart te doseren naar voren werd gebracht. Met deze oplossing zou vooral het sluipverkeer in Muiderberg drastisch afnemen. Maar ook Muiden zou er grote voordelen van ondervinden. Het probleem zou bij de kern worden aangepakt.
Nadeel van deze oplossing is dat hij ruim twee keer zoveel geld kost als de variant waarvoor het college heeft gekozen (tussen de zes en de zeven ton). Wethouder Dick Schulp wilde gisteravond niet over prijzen praten. Wel gaf hij duidelijk aan dat de variant het budget overstijgt en daarom wellicht niet haalbaar is. Ondanks ook het advies van het onderzoeksbureau dat neigt voor deze oplossing te kiezen. Schulp: "We hoeven voorlopig geen geld van het rijk te verwachten." Dat stemde niet alle insprekers even blij. "U wilt dus een halve oplossing voor half geld" kreeg de wethouder te horen.
Aan de goedkopere voorkeur van het college kleven nogal wat haken en ogen, bleek gisteravond. Het verkeer op de Zuidpolderweg in de spits doseren betekent namelijk heel simpel dat er op het traject nauwelijks auto's door worden gelaten. Een stoplicht en een versperring moeten ervoor zorgen dat auto voor auto doorgang krijgt, waardoor een automobilist ongeveer een kwartier moet wachten tot hij verder kan rijden. Dat helpt tegen sluipen, maar is een regelrechte ramp voor bijvoorbeeld een inwoner uit Muiderberg die zijn kind met de auto naar school in Muiden wil brengen.
Ook aannemingsbedrijf Capelle dat vlak voor de toekomstige ingreep is gevestigd, klaagde zijn nood. De eigenaresse: "Ik kan het wel schudden. Ik kan geen kant op, kom niet eens meer van mijn terrein af."
Behalve variant zes en acht was er nog één variant die aan het eind van de avond aandacht kreeg: namelijk het afsluiten van de Sluisbrug in het hart van Muiden. Hiermee zou het voor automobilisten letterlijk onmogelijk worden van de een naar de andere kant in Muiden te komen hetzij via de snelweg. "Graag" klonk het van veel kanten. Maar het is bijna niet voor elkaar te krijgen, verklaarde Schulp. Niet de gemeente, maar Rijkswaterstaat is namelijk eigenaar van de brug. En deze moet het plan goedkeuren. Schulp: "Ik zou het heel graag willen, maar er hoeft maar één probleem te rijzen en we raken in een jarenlange juridische strijd verwikkeld. Dan zou het misschien nog jaren duren voor we het sluipverkeer kunnen aanpakken."