terug naar het overzicht

Fileleed zal altijd blijven bestaan

Uit de Gooi- en Eemlander van donderdag 8 december 2005

door Henk van Maanen
almere - Almere en Amsterdam kunnen niet zonder elkaar, zei de Amsterdamse burgemeester Job Cohen gisteren. De steden groeien steeds verder naar elkaar toe. Letterlijk ook en zeker als de gewenste IJmeerverbinding er komt. Burgemeester Annemarie Jorritsma van Almere vindt dat een goede zaak.


Jorritsma hoopt verder dat haar gemeente niet al te snel samen met de hoofdstad in het grotestedenbeleid komt te zitten. Zij noemde gisteren het grotestedenbeleid een 'achterstandenbeleid' en in dat beeld past Almere niet. ,,En we moeten oppassen, dat we daar niet bij gaan horen.'' Maar als Almere niet op de gewenste manier kan doorgroeien, kan die situatie toch sneller ontstaan dan wenselijk is, stelde Jorritsma.

Voor dat doorgroeien heeft Almere de (financiële) steun van het rijk nodig. Als woordvoerder van het ministerie van binnenlandse zaken en koninkrijksrelaties erkende Léon van Halder dat de zogeheten krimpgemeenten een voordeel hebben ten opzichte van Almere. Zij blijven financieel op hetzelfde niveau, omdat bijdragen van het rijk gericht zijn op de huidige situatie. Almere groeit en loopt dus steeds achter de feiten aan. Volgens Van Halder zou er voor Almere een aparte regeling moeten komen. Hij zei dat tijdens een bijeenkomst in de Eurotoren in Almere, waar bestuurders en politici samen met mensen uit bedrijfsleven en van milieuorganisaties spraken over de verdere ontwikkeling van de noordelijke randstad.

Tijdens de bijeenkomst ging het vooral over verbetering van de infrastructuur in de Noordvleugel en dan met name vanuit Almere richting Amsterdam en Schiphol. Het moment om daar nu samen over te praten was bewust gekozen. Volgende week zitten vertegenwoordigers van de Noordvleugel immers om tafel met het rijk om te praten over hoe belangrijk Almere is voor het gebied, als locatie waar gebouwd kan en moet worden en voor het weer op gang krijgen van de stagnerende economie. Friso de Zeeuw (Bouwfonds) gaf aan dat men moet oppassen dat het gesprek geen 'zeurderige discussie' gaat worden. ,,De rijksoverheid moet nu knopen doorhakken.'' De rijksoverheid is verantwoordelijk voor de infrastructuur en zonder uitbreiding van wegennet en openbaarvervoersverbindingen loopt het verkeer verder vast. Zeker als Almere aan de doelstelling, om nog 45.000 woningen te bouwen, voldoet.

Volgens de Amsterdamse loco-burgemeester Mark van der Horst betekent uitbreiding overigens niet dat het fileleed voorbij is. ,,Daar komen we nooit vanaf, of we moeten de Hollandse Brug opblazen.''

Over een IJmeerverbinding tussen het oude en nieuwe land worden constructieve gesprekken gevoerd, ook met milieuorganisaties. Tegenstanders van een verbinding van de A6 naar de A9 moeten volgens Van der Horst beseffen dat onderhouden van ecologische groengebieden alleen kan als er een sterke economische situatie in Nederland bestaat. ,,Je hebt geld nodig om milieu te realiseren en te onderhouden.''