terug naar het overzicht

Tunnelplan A6/A9 sticht verwarring

Uit de Gooi- en Eemlander van woensdag 12 oktober 2005

door Tamar de Vries
WEESP/MUIDEN - In de provinciale statenfractie van het CDA zijn de afgelopen dagen wat wenkbrauwen gefronst over de diverse plannen voor een A6/A9-tunnel
.

Vorige week maakte het CDA Midden-Nederland bekend dat het omstreden snelwegtraject wat hen betreft alleen ondergronds in een geboorde tunnel kan.

De tunnel waar Rijkswaterstaat het meest voor voelt is de CDA'ers niet lang genoeg. De CDA'ers in provinciale staten hebben vragen gesteld aan gedeputeerde staten over hun bedenkingen bij een tunnel.

De statenfractie herinnert gs eraan dat bij het aantreden van het dagelijks bestuur van de provincie is afgesproken dat er geen nieuw wegtracé zou worden aangelegd. Tijdens de collegeonderhandelingen zijn afspraken gemaakt over de verbetering van de bereikbaarheid van Almere-Schiphol. ,,Inmiddels is er ruim 2,5 jaar verstreken zonder dat er door het Rijk een besluit is genomen over een oplossing voor het fileprobleem'', aldus de CDA'ers in ps. ,,Almere breidt voortdurend uit en de verkeersopstoppingen worden groter.'' Rijkswaterstaat lijkt af te stevenen op een 'directe' ondergrondse verbinding A6/A9, zo constateren de christen-democraten. Lokale CDA-afdelingen hebben ook hun mening daarover naar buiten gebracht. Uit deze zienswijze valt te destilleren dat de CDA'ers in Midden-Nederland kiezen voor een geboorde tunnel, die anderhalve kilometer langer is dan die van Rijkswaterstaat. Het hele traject moet ondergronds worden aangelegd, zonder afslagen en mét een aqua/ecoduct in de Vecht. De CDA-statenfractie wil weten hoe de vork precies in de steel zit, of de provincie betrokken is bij de tunnelvariant en hoe die zich verhoudt tot het collegeprogramma van gedeputeerde staten.