terug naar het overzicht
Platform: 'Tunnel A6-A9 is een valkuil'
Uit de Gooi- en Eemlander van Tom Scherder dinsdag 11 oktober 2005
weesp, muiden - Het is linke soep om de A6 en A9 met elkaar te verbinden door een zeventien kilometer lange tunnel langs en onder het Naardermeer te boren. De risico's van zo'n boortunnel zijn (nog) niet bekend. Een misser zou het einde van het waardevolle natuurgebied kunnen betekenen. Dat meent het Platform tegen A6-A9.
Volgens het Platform, een krachtenbundeling van lokale en regionale overheden, bewoners en belangengroeperingen tegen een nieuw tracé, is fel gekant tegen een tunnelvariant. Het is volgens de tegenstanders een illusie om te stellen dat een geboorde tunnel het meest milieuvriendelijke alternatief is. De tunnel zou ten koste gaan van natuur- en recreatiegebied De Hooge Dijk. Dat zou blijken uit montagefoto's.
Door nu te focussen op een tunnel, leidt Rijkswaterstaat de aandacht slim af van de voorlopige uitkomsten van een verkeerstechnisch onderzoek dat door hen zelf is uitgevoerd, aldus het Platform. Daaruit zou blijken dat het zogeheten Nulplus-alternatief, waarbij automobilisten op het wegvak een heffing gaan betalen voor rijden in de spits, het verkeer op de snelweg het beste laat doorstromen. Bovendien blijkt uit dat onderzoek dat een eventuele aanleg van het tracé A6-A9 een grote aanzuigende werking op het verkeer heeft. Bij aanleg van de weg zal het verkeer tussen 2000 en 2020 met 59 procent toenemen, terwijl dat bij de variant met rekeningrijden slechts dertig procent is. Aanleg van de A9-A9 zal grote gevolgen hebben voor de toevoerwegen: de A9 bij Ouderkerk en Amstelveen zal helemaal vast raken. De tijdwinst van het tracé ten opzichte van het stoomlijnalternatief (spitsstroken) bedraagt op het traject Almere-Diemen maar één luttele minuut. Dat is bijzonder mager voor een investering van bijna 4,5 miljard euro, aldus het Platform.
Volgens de tegenstanders van het tracé is het net alsof verkeersminister Peijs al heeft gekozen voor een tracé. ,,De minister paait nu de regio met een tunnelvariant. Als de regio nu enthousiast meegaat in die keuze, dan is in feite de tracékeuze gemaakt. Mocht dan blijken dat de tunnel er niet komt omdat hij te duur of technisch niet uitvoerbaar is, dan kan men niet meer terug", aldus woordvoerder Kees Neervoort. Het Platform waarschuwt de politici om niet in die valkuil te trappen. Leden van het Platform zullen op alle resterende informatieavonden van Rijkswaterstaat over het tracé A6-A9 hun geluid laten horen: in Muiden (13 oktober), Weesp (18 oktober), Amsterdam-Zuidoost (20 oktober), Nigtevecht 25 oktober en Abcoude 27 oktober. Op 12 november heeft het platform tegen A6-A9 bij het Naardermeer een landelijke manifestatie gepland tegen de aanleg van de snelweg.