Er moet nog heel wat werk worden verricht, voordat de nieuwe Maxis op 17 september open kan.
Foto: Ton Kastermans
door Tamar de Vries
MUIDEN - Dertig jaar nadat de eerste weidewinkel van Nederland, Maxis in Muiden haar deuren opende, zijn er ingrijpende veranderingen op komst. Er wordt keihard gebuffeld om alles op tijd af te krijgen, maar nu al staat vast dat de vernieuwde Maxis Muiden op 17 september, 's middags om één uur met een stunt de aandacht op zich vestigt.
Machiel van der Sluis (directeur operations) en Karel-Jan van den Hoven (hoofd corporate communicatie van Schuitema) willen alleen verklappen dat de Muidense burgemeester Harry Smith en de hoge zuil die langs de A1 de aandacht op de aanwezige winkels zal vestigen daarbij een belangrijke rol spelen. Ook BN'ers als Rob Verlinden, Cas Spijkers en Hans Kazé geven acte de presence.
Van der Sluis en Van den Hoven geven namens Schuitema, de organisatie achter de C1000-supermarkten, een uiteenzetting over de veranderingen rond de Maxis. Het belangrijkste nieuws voor de consumenten is dat de Maxis van zondag 24 augustus tot woensdagmiddag 17 september dicht is. ,,Dan pakken we de tent op en gaat de wegenbouwer aan de slag'', vertelt Van der Sluis. Gedurende drie weken wordt het nieuwe parkeerterrein geasfalteerd en wordt er belijning aangebracht waardoor de klanten er niet terecht kunnen.
Schuitema nam in 2000 de A&P winkels (Jac. Hermans) in Nederland over. Alle 126 supermarkten en zes hypermarkten werden omgebouwd naar de C1000- formule. Schuitema stootte twee hypermarkten af en ontwikkelde voor de overgebleven vier een aparte formule. Deze houdt in dat het levensmiddelendeel (de foodsector) van de oude hypermarkten wordt losgeweekt van de non-foodsector (Toys 'R Us, Blokker en Xenos).
In de nieuwe situatie krijgen naast C1000 diverse zelfstandige winkelformules een plek onder één dak. Zo komen er filialen van Megapool, Lidl, Blokker, Zeeman, Van Haren, Mitra (slijter), De Block (witgoed), Kruidvat, Marca (kleding), Bloemenzaak Sunflowers, Burger King, Villa Happ, een visspeciaalzaak, Dierenland, Piet Kerkhof (schoenen).
De non-foodwinkels hebben aparte winkelruimtes tot hun beschikking. Het is dus niet meer zo dat je de hypermarkt binnenloopt en ergens een zogenaamde kleding- of schoenenstraat vindt. C1000 kan zich dankzij de nieuwe formule helemaal concentreren op de levensmiddelenpoot. Van den Hoven: ,,Het klinkt als een cliché maar je moet je kracht uitbouwen.''
Voor de kinderen van drie tot acht jaar is er Kidsland. Wie zijn kind aflevert bij de opvang krijgt een pieper mee, zodat de verzorgers de ouders van het kind kunnen oproepen. ,,Dat voorkomt de eindeloze reeks mededelingen die door de winkel schallen in de trant van 'Jantje van vier wil worden opgehaald uit de ballenbak''', zegt Van der Sluis.
Ook aan de kinderen die niet meer geïmponeerd zijn door skelters en een springkussen is gedacht. De kinderen van acht tot twaalf jaar kunnen terecht in Level One. Het is een plek waar ze naar hartelust kunnen 'gamen', internetten, playbacken en interactieve spelletjes doen. Kortom ze hebben niet eens tijd om hun ouders lastig te vallen met kreten als 'wanneer gaan we weer naar huis?'
Volgens de heren van Schuitema bedient Maxis een verzorgingsgebied van twintig kilometer in de omtrek. Winkelen bij Maxis moet straks helemaal een familie-uitje worden. Pa kan naar twee restaurants, de autowasstraat en bovendien is de winkelkeuze ook voor vaders interessant, meent Van der Sluis. Hij doelt op Megapool en de witgoedspecialist. De (goedkope) benzinepomp blijft gehandhaafd.
In Leeuwarden, Ede en Venlo heeft Schuitema op dezelfde wijze de hypermarktformule omgebouwd. De Maxis in Ede is sinds oktober vorig operationeel. Venlo volgt in oktober, nadat Muiden van start is gegaan. Sinds het begin van de verbouwing najaar 2002 is er op grote schaal gesloopt in het oude pand. Drie muren bleven overeind. Het dak met de golfjesstructuur krijgt een geheel andere uitstraling. Alle logo's van de winkelfilialen worden gepresenteerd op een groot gevelfront.
Toen eind vorig jaar een begin werd gemaakt met de transformatie van de hypermarkt, werd duidelijk dat Maxis Muiden een trouw koperspubliek heeft, benadrukken Van der Sluis en Van den Hoven. Toen de levensmiddelen in de grote tent op het parkeerterrein werden gehuisvest, bleef men trouw komen. ,,Daarom hebben we ook goede hoop dat als we drie weken dicht zijn geweest, de klanten weer gewoon terugkomen. Ook aan de naam Maxis wordt niet gesleuteld. ,,Uit onderzoek is gebleken dat iedereen de naam Maxis kent, dus dat moeten we zo houden.''