terug naar het overzicht

'Ze kan zo weer het water op'

Uit de Gooi- en Eemlander van 23-nov-2002

Tegenstrijdige verhalen over toekomst Elisabeth Smit

door Tamar de Vries

MUIDEN -
Er doen nog steeds tegenstrijdige berichten de ronde over de toekomst van het zeilschip Elisabeth Smit in Muiden. Volgens de één kan er gewoon mee gevaren worden, een ander houdt vol dat er niet met het schip gevaren mag worden.
Het oude zeilschip maakte vorige week slagzij in de haven van Muiden. Het heeft averij opgelopen door de zware oktoberstorm en er liep zo veel water het schip in dat het begon over te hellen richting vaargeul.
Het charterbureau Hollands Glorie wil het schip niet meer verhuren, omdat de driemastbarkentijn in de huidige toestand niet door de 'apk-keuring'
voor schepen zou komen. "Allemaal indianenverhalen. Als het schip niet in het bezit is van de juiste papieren en het gaat toch het water op, wordt het gelijk door de instanties van het water gehaald", meent Pam van Lohuizen, de vorige eigenaar van de Elisabeth Smit "Er is niks mis met dat schip. Ze ligt weer mooi rechtop ook Je kunt er zo mee wegvaren, als je dat wilt. De pompen waren uitgevallen en daardoor kwam er water in te staan, dat is alles." Maar waarom vertelt de vorige eigenaar van de Elisabeth Smit dit allemaal en doet de huidige eigenaar niet zelf het woord? Van Lohuizen: "Dat zijn jongens van 'niet lullen, maar varen.' Die hebben geen behoefte aan dat gezeur."
Volgens de woordvoerder van de waterpolitie bij het Korps Landelijke Politie Diensten in Driebergen mag de Elisabeth Smit het water niet meer op als er meer dan twaalf passagiers aan boord zijn.
Wanneer een schip uitvaart met bijvoorbeeld een gezelschap feestvierders aan boord moet de eigenaar in het bezit zijn van een geldig certificaat van onderzoek. Vorig jaar is de Elisabeth Smit onderzocht en zijn er enkele gebreken geconstateerd. Net als bij een apk-keuring van auto's moet zo'n gemankeerd schip binnen een bepaalde tijd terugkomen. Als de geconstateerde mankementen zijn verholpen, wordt het certificaat afgegeven. De Elisabeth Smit is vorig jaar na het eerste onderzoek niet teruggekomen.
De Elisabeth Smit krijgt niet zomaar een vaarverbod. Zonder certificaat mag de schipper best met zijn eigen vrienden of een klein groepje mensen het water op. Meen bedrijfsmatig mag hij niet meer uitvaren.
Bij Hollands Glorie zijn ze het inmiddels ook een beetje zat. "We worden voortdurend gebeld over dat schip. We doen er nu geen mededelingen meer over." Hollands Glorie wil de naam van de huidige eigenaar niet geven. Het enige wat het charterbureau nog wil prijsgeven is dat de Elisabeth Smit over niet al te lange termijn wordt geborgen.