terug naar het overzicht
terug naar alles over het rapport 'Muiden, parel aan het IJsselmeer'

'Muiden, parel aan het IJsselmeer'

een visie over stedenbouwkundige ontwikkelingen - samenvatting - mei 2001


Inhoud:

Inleiding
Locatie
Toekomstvisie
Alternatieven
Ontwerp Fase 1
Ontwerp Fase 2
Organisatie
Juridische randvoorwaarden
Conclusies en aanbevelingen



inleiding
Het onderwijsprogramma van de opleiding Civiele Techniek aan de TU Delft bevat het uitvoeren van een project in de eindfase van de studie. Voor ons project is de opdracht verstrekt door Mourik Groot-Ammers B.V., een middelgrote aannemer, om een maximaal realiteitsgehalte te creëren. Ons werd gevraagd onderzoek te doen naar het ontwikkelen van jachthaven-woningen locaties. De belangrijkste vraag hierin was het inventariseren op welke manier dit concept een succesformule zou worden. Het vinden van passende locaties in ons volle land voor bovengeschetste ontwikkelingen leidde ons onder andere naar Muiden. Gezien de cultuurhistorische waarde en de unieke ligging van Muiden vormde deze locatie de grootste uitdaging.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Locatie
Bij het zoeken naar een locatie voor het concept woonwijk/jachthaven werd naast Almere en IJburg, Muiden als potentiële locatie bekeken. Door overleg met verschillende partijen in Muiden werd duidelijk dat inpassing van dat concept mogelijk zou zijn indien de huidige problemen in het Muidense tegelijk opgelost zouden worden. Hierop werd Muiden, door het cultuurhistorische karakter van het vestingstadje en door het aanwezige enthousiasme, gekozen om het concept verder uit te werken. Een toetsingscommissie met daarin alle belanghebbende partijen werd daarop vanuit de MOR opgericht om het draagvlak vanuit deze partijen voor het ontwerp te waarborgen. Uit het overleg met deze toetsingscommissie en uit gesprekken die met andere belanghebbenden gevoerd zijn, is een lijst met uitgangspunten opgesteld waaraan het ontwerp moet voldoen.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Toekomstvisie
Om tot een ontwerp te komen is een visie opgesteld van hoe Muiden er in de toekomst uit moet gaan zien. Om de aloude vloek "Muden zal Muden blieven, Muden en zal nooit beklieven" geen waarheid te laten worden, moet Muiden z'n kwaliteiten uitbaten, zowel voor bewoners als voor toeristen. Muiden heeft namelijk potentie omdat het een uniek kleinschalig rustiek karakter heeft, een cultuurhistorisch hoogtepunt is en het ingebed ligt temidden van veel groen en wijds water.

Alternatieven
Muiden heeft momenteel op verschillende beleidsterreinen te maken met een aantal knelpunten: de parkeerproblematiek, ontsluiting, schaarste in het woningaanbod en een onlogische en te krappe havenindeling. Om Muiden klaar te maken voor de toekomst is een integrale aanpak nodig van al deze aspecten. Aan de toetsingscommissie zijn daarom voor al deze terreinen een aantal logische alternatieven voorgelegd, waaruit in goed overleg een totaaloplossing voor Muiden is samengesteld die voor alle partijen een verbetering inhoudt.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Ontwerp Fase 1
Het ontwerp kan opgesplitst worden in een aantal deelplannen en zal globaal in twee fasen verlopen. Fase 1 bestaat hoofdzakelijk uit infrastructurele ingrepen en herinrichting van de bestaande haven.

In de Noordpolder en in de Rietpolder worden twee nieuwe parkeergelegenheden gepland om bezoekers en watersporters in Muiden een betere parkeeraanbod te leveren. De parkeerplaats in de Rietpolder is een tijdelijke oplossing. Naast de ingrepen van RWS bij de A1 wordt verwacht dat op deze manier het autoverkeer beter uit het centrum geweerd kan worden.

De partijen in de haven worden als volgt ingepland: de Oostoever van de Vecht zal bestaan uit de chartervloot tegen het Muiderslot aan en een aantal passantenplaatsen dichter bij de sluizen. De westoever zal in beslag genomen worden door de bestaande bedrijvigheid en door witte vloot. Meer naar het noorden wordt een buitendijkse uitbreiding gepland waardoor de Stichting en de KNZ&RV gezamenlijk de noordwestelijke oever zullen gebruiken.

Het vrijkomen van de voormalige Schouten werf geeft een uitzonderlijke mogelijkheid om niet alleen het water, maar ook de kade grondig te herinrichten. Het ontwerp van het terrein geeft een opstap naar verdere uitbreidingen ten noordoosten van Muiden. Het creëren van een stijlvolle sfeervolle en historische uitstraling is hier van belang.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Ontwerp Fase 2
Fase 2 zal bestaan uit de realisatie van een nieuwe woonwijk en een hoofdontsluiting om de bestaande bebouwing van Muiden heen. Dit is alleen mogelijk bij het vertrek van Muiden Chemie International B.V. (MCI). Het hele gebied zal dan conform het streekplan opgedeeld worden in wonen langs de dorpskern, werken (bedrijven) langs de snelweg en natuurgebied over de rest van het terrein.
Getracht is om de wijk zowel fysiek als sociaal op een natuurlijke wijze aan te laten sluiten op de bestaande stedelijke structuren. Het ontwerp speelt in op de verschillende karakters van de omgeving. Er is veel aandacht besteed aan de verbindingsroutes: er komt een nieuwe ontsluiting in de vorm van een singel in de richting van de trekvaart alsmede een aantrekkelijke voetgangersverbinding over de westdijk van de Vecht richting het centrum. Centraal in de wijk staat de nieuwe haven die rondom de Westbatterij gelegen is. Door de bebouwingsdichtheid vanaf de haven naar het westen toe af te laten nemen wordt een geleidelijk overgang van stad naar natuur verkregen. Naast een gedifferentieerd woningaanbod) zijn groen en water belangrijke uitgangspunten in het ontwerp.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Organisatie
Het aanstellen van een centrale havenmeester is een must om het verkeer in de haven ordelijk te laten verlopen. Op de huidige onduidelijke regelgeving vormt dit een enorme verbetering. De langere charterschepen worden dan uit het centrum geweerd en krijgen hun eigen plaatsen toegewezen. Hetzelfde geldt voor het scheiden van 'witte' en 'bruine' vloot. Ook wordt voorkomen dat er sprake zal zijn van wildafmeren. Op het financiële vlak valt hier nog resultaat te behalen door de huidige gedifferentieerde havenmeestertaken te fuseren. Financiering van de benodigde werknemers moet middels liggeldbaten mogelijk zijn. Bij de ontwikkeling van het KNSF-terrein levert het oprichten van een tweede watersportvereniging een belangrijke meerwaarde op voor de wijk. Hierdoor wordt de wijk niet alleen levendig, maar worden de mensen ook betrokken bij ontspannende activiteiten. Dit creëert een gemeenschappelijke band tussen de bewoners.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Juridische randvoorwaarden
Op het juridische vlak is op verschillende punten bij verantwoordelijke instanties navraag gedaan over de haalbaarheid van het plan. Het blijkt dat zaken als de ringslang en de monumentenstatus van lJmeerdijk en de Westbatterij hier zondermeer een invloed op zullen uitoefenen. Dit wil echter niet zeggen dat daardoor de plannen verhinderd zullen worden. Het betrekken van de desbetreffende partijen (de UvA, monumentenzorg, de provincie en DWR) in de verdere uitwerking van het plan speelt hierbij een cruciale rol. Voor de volkstuinen en de scouting dient een vervangende locatie gezocht te worden. Een optie hiervoor is het natuurgebied op het KNSF-terrein of iets zuideljker richting de Al. Belangrijk zal zijn de discussie omtrent de Kruitfabriek. De ligging van de fabriek op de huidige locatie vormt hoofdpunt van deze discussie. Zeker in de huidige maatschappij is het eigenlijk niet meer acceptabel dat een dusdanig productieproces vlak naast bebouwing plaats vindt. Men moet daarom een discussie aangaan waarin men doelt op een verplaatsing van de fabriek. Dit zal men in samenspraak met de Provincie Noord Holland moeten doen. Deze verplaatsing is bovendien essentieel voor het realiseren van bovengenoemde ontwikkeling. Een belangrijk item in de vorm van de ontsluiting kan hiermee namelijk goed geregeld worden. Ook in verband met de financiële haalbaarheid van het ontwerp is een spoedige besluitvorming omtrent de voortzetting van de activiteiten van MCI vereist.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Conclusies en aanbevelingen
Veel van de omschreven problemen in het havengebied van de gemeente Muiden worden met de geschetste plannen opgelost. Door de betrekking van de MOR in het maken van het ontwerp is een groot draagvlak voor de plannen te verwachten. Uit de enthousiaste reactie van de mensen die meegeholpen hebben aan het maken van het ontwerp mag men concluderen dat het plan nadere uitwerking verdient.

Doordat het uitwerken van de kosten in samenwerking met onze opdrachtgever gebeurd is kan men stellen dat in financieel opzicht een zeer realistisch plan verkregen is. De financiële haalbaarheid van het hele plan wordt nog groter indien er subsidie van het rijk ontvangen kan worden, waarvoor de mogelijkheden onderzocht dienen te worden.

Wilt u nu reageren?

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier:


NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Projectteam:


NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

terug naar alles over het rapport 'Muiden, parel aan het IJsselmeer'
terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: