terug naar het overzicht
terug naar alles over het rapport 'Muiden, parel aan het IJsselmeer'
'Muiden, parel aan het IJsselmeer'
Voorwoord & Samenvatting
Voor de fraaie illustraties wordt naar het originele document op CD-ROM verwezen.
Voorwoord
Het onderwijsprogramma van de opleiding Civiele
Techniek aan de TU Delft bevat het uitvoeren
van een project in de eindfase van de studie.
Om een maximaal realiteitsgehalte te creëren is
de opdracht in ons geval verstrekt door Mourik
Groot-Ammers B.V., een middelgrote aannemer.
Ons werd gevraagd onderzoek te doen naar het
ontwikkelen van jachthaven-woningen locaties.
De belangrijkste vraag hierin was het inventariseren
op welke manier dit concept een succesformule
zou worden. Het vinden van passende
locaties in ons volle land voor bovengeschetste
ontwikkelingen leidde ons onder andere naar
Muiden. Gezien de cultuurhistorische waarde en
de unieke ligging van Muiden vormde deze
locatie de grootste uitdaging.
In Muiden bleken, na gesprekken met verschillende
partijen, meerdere problemen, zoals
ontsluitings- en parkeerproblemen, opgelost te
moeten worden voordat er sprake kon zijn van
uitvoering van de oorspronkelijke opdracht. Dit
heeft geleid tot de ontwikkeling van een stedenbouwkundig
totaalplan voor Muiden waarin voor
de bestaande problemen een oplossing is gevonden.
In dit rapport wordt verslag gedaan van het eind-ontwerp
en van alle ontwikkelingen die tot dit
ontwerp geleid hebben.
Het projectteam is veel dank verschuldigd aan
Prof.dr.ir H.A.J. de Ridder en Ing. E. Vols voor de
waardevolle begeleiding.
Samenvatting
Dit rapport is de verslaglegging van het praktijk-gerichte
vierdejaarsproject dat vlak voor het af-studeren
ingeroosterd is in de opleiding Civiele
Techniek aan de Technische Universiteit Delft.
Hiervoor hebben wij een opdracht ter uitwerking
gekregen, die het realiseren van een woonwijk
inclusief ligplaatsen voor jachten omvat. In tegen-stelling
tot andere projectgroepen op de universi-teit
is onze opdracht verstrekt door een reële op-drachtgever,
Mourik Groot Ammers bv, een mid-delgrote
Nederlandse aannemer.
Locatie
Bij het zoeken naar een locatie voor het concept
woonwijk/jachthaven werd naast Almere en IJburg,
Muiden als potentiële locatie bekeken. Door overleg
met verschillende partijen in Muiden werd duidelijk
dat inpassing van dat concept mogelijk zou zijn in-dien
de huidige problemen in het Muidense tegelijk
opgelost zouden worden. Hierop werd Muiden,
door het cultuurhistorische karakter van het vesting-stadje
en door het aanwezige enthousiasme, gekozen
om het concept verder uit te werken. Een toetsings-commissie
met daarin alle belanghebbende partijen
werd daarop vanuit de MOR opgericht om het
draagvlak vanuit deze partijen voor het ontwerp te
waarborgen. Uit het overleg met deze toetsings-commissie
en uit gesprekken die met andere belang-hebbenden
gevoerd zijn is een lijst uitgangspunten
opgesteld waaraan het ontwerp moet voldoen.
Toekomstvisie
Om tot een ontwerp te komen is een visie opgesteld
van hoe Muiden er in de toekomst uit moet gaan
zien. Alle oplossingen van problemen moeten har-monieus
in deze visie geïntegreerd worden. De vol-gende
punten vormen de kern van deze visie:
- Muiden is niet massaal, maar kleinschalig, heeft een uniek rustiek karakter.
- Ingebed tussen veel groen en water.
- Cultuurhistorisch hoogtepunt.
- Recreëren en wonen staan centraal en moeten in harmonie samen kunnen gaan.
- Men dient de sfeervolle uitstraling te verbeteren en te verrijken
- De aanwezige monumenten moeten voor een ieder op acceptabele wijze toegankelijk zijn
Alternatieven
Muiden heeft momenteel op verschillende beleids-terreinen
te maken met een aantal knelpunten: de
parkeerproblematiek, ontsluiting, schaarste in het
woningaanbod en een onlogische en te krappe haven-indeling.
Om Muiden klaar te maken voor de toekomst
is een integrale aanpak nodig van al deze aspecten.
Aan de beleidscommissie van de MOR zijn daarom
voor al deze terreinen een aantal logische alternatie-ven
voorgelegd, waaruit in goed overleg een totaal-oplossing
voor Muiden is samengesteld die voor alle
partijen een verbetering inhoudt. Dit integrale plan is
verder uitgewerkt tot een concreet ontwerp.
Ontwerp
Het ontwerp kan opgesplitst worden in een aantal deelplannen
en zal globaal in twee fasen verlopen. Fase 1
bestaat uit hoofdzakelijk infrastructurele ingrepen en
herinrichting van de bestaande haven. In de Noord-
polder en in de Rietpolder worden twee nieuwe
parkeergelegenheden gepland om bezoekers en watersporters
in Muiden een betere parkeeraanbod te leveren.
De parkeerplaats in de Rietpolder is een tijdelijke
oplossing. Naast de ingrepen van RWS bij de A1
wordt verwacht dat op deze manier het autoverkeer
beter uit het centrum geweerd kan worden.
De partijen in de haven worden als volgt ingepland: de
Oostoever van de Vecht zal bestaan uit de charter-vloot
tegen het Muiderslot aan en een aantal passanten-plaatsen
dichter bij de sluizen. De westoever zal in
beslag genomen worden door de bestaande bedrij-vigheid
en ligplaatsen gerelateerd aan de nieuwe wo-ningbouw
op het terrein van Van der Vliet. Meer naar
het noorden wordt een buitendijkse uitbreiding gepland
waardoor de Stichting en de KNZ&RV gezamenlijk
de de noordwestelijke oever zullen gebruiken.
Het vrijkomen van een groot stuk grond aan de Vecht
nabij de sluizen, geeft een uitzonderlijke mogelijkheid
om niet alleen in het water maar ook de kade grondig
te herinrichten. Het ontwerp van het terrein geeft een
opstap naar verdere uitbreidingen ten noordoosten van
Muiden.
Fase 2 zal bestaan uit de realisatie van een nieuwe
woonwijk en een hoofdontsluiting om de bestaande
bebouwing van Muiden heen. Dit is alleen mogelijk bij
het vertek van MCI. Het hele gebied zal dan opge-deeld
worden in wonen langs de dorpskern, werken
(bedrijven) langs de snelweg en natuurgebied over de
rest van het terrein.
Getracht is om de wijk zowel fysiek als sociaal op een
natuurlijke wijze aan te laten sluiten op de bestaande
stedelijke structuren. Het ontwerp speelt in op de ver-schillende
karakters van de omgeving. Er is veel aan-dacht
besteed aan de verbindingsroutes: er komt een
nieuwe ontsluiting in de vorm van een singel in de rich-ting
van de trekvaart alsmede een aantrekkelijke
voetgangersverbinding over de westdijk van de Vecht
richting het in fase 1 gerealiseerde project in het cen-trum.
Centraal in de wijk staat de nieuwe haven die
rondom de Westbatterij gelegen is. Door de
bebouwingsdichtheid vanaf de haven naar het westen
toe af te laten nemen wort een geleidelijk overgang
van stad naar natuur verkregen. Naast een gedifferen-tieerd
woningaanbod zijn groen en water belangrijke
uitgangspunten in het ontwerp. De gehele westzijde
van de wijk wordt opgezet als een groepering van 4
losse eilanden, waarbij de woningen op ruime kavels
omgeven worden door water en groen dat overgaat in
het toekomstig te plannen natuurgebied ten westen van
de wijk.
Organisatie
Het aanstellen van een centrale havenmeester is een
must om het verkeer in de haven ordelijk te laten verlopen.
Op de onduidelijke huidige regelgeving vormt
dit een enorme verbetering. De langere charterschepen
worden dan uit het centrum geweerd en krijgen hun
eigen plaatsen toegewezen. Het zelfde geld voor het
scheiden van ‘witte’ en ‘bruine’ vloot. Ook wordt
voorkomen dat er sprake zal zijn van wildafmeren. Op
het financiële vlak valt hier nog resultaat te behalen
door de huidige gedifferentieerde havenmeestertaken
te fuseren. Financiering van de benodigde werknemers
moet middels liggeldbaten mogelijk zijn. Hiermee zal
er wellicht ’s winters sprake zijn van een overbezetting.
In dit geval moet het mogelijk zijn om de werknemers
in de winter in te zetten bij onderhoudswerkzaamheden
op de haven of bij andere werkzaamheden in de gemeente.
Bij de ontwikkeling van het KNSF-terrein levert het
oprichten van een tweede watersportvereniging een
belangrijke meerwaarde op voor de wijk. Hierdoor
wordt de wijk niet alleen levendig, maar worden de
mensen ook betrokken bij ontspannende activiteiten.
Dit creëert een gemeenschappelijke band tussen de
bewoners.
Het beheer en onderhoud van de KNSF-ontwikkeling
zou na realisatie kunnen worden overgedragen aan
de gemeente. Hierbij moet men denken aan het onderhoud
van vijverpartijen, wegen en plantsoenen. Een
andere gedachte zou kunnen zijn om het beheer in han-den
te laten van de ontwikkelaar. Hiervoor moeten de
bewoners contractueel een jaarlijkse bijdrage leveren
voor het onderhoud. Twee uitersten zijn nu genoemd,
maar tussenvormen zijn natuurlijk ook mogelijk.
Juridische randvoorwaarden
Op het juridische vlak is op verschillende punten bij
verantwoordelijke instanties navraag gedaan over de
haalbaarheid van het plan. Het blijkt dat zaken als de
ringslang, de monumentale Westbatterij en de
IJmeerdijk hier zondermeer een invloed op zullen uit-oefenen.
Dit wil echter niet zeggen dat daardoor de
plannen verhinderd zullen worden. Het betrekken van
de desbetreffende partijen in de verdere uitwerking
van het plan speelt hierbij een cruciale rol. Dit zal re-sulteren
in een uitbreiding op het programma van eisen.
Belangrijk zal zijn de discussie omtrent de Kruitfabriek.
De ligging van de fabriek op de huidige locatie vormt
hoofdpunt van deze discussie. Zeker in de huidige
maatschappij is het eigenlijk niet meer acceptabel dat
een dusdanig productieproces vlak naast bebouwing
plaats vindt. Men moet daarom een discussie aangaan
waarin men doelt op een verplaatsing van de fabriek.
Dit zal men in samenspraak met de Provincie Noord
Holland moeten doen. Deze verplaatsing is bovendien
essentieel voor het realiseren van bovengenoemde
ontwikkeling. Een belangrijk item in de vorm van de
ontsluiting kan hiermee goed geregeld worden. In verband
met de financiële haalbaarheid van het ontwerp
is een spoedige besluitvorming omtrent de voortzetting
van de activiteiten van MCI vereist.
Conclusies en aanbevelingen
Veel van de omschreven problemen in het havengebied
van de gemeente Muiden worden met de geschetste
plannen opgelost. Door de betrekking van de MOR
in het maken van het ontwerp is een groot draagvlak
voor de plannen te verwachten. Door het uitwerken
van de kosten in samenwerking met onze opdrachtge-ver
kan men stellen dat in financieel opzicht een zeer
realistisch plan verkregen is.
Uit de enthousiaste reactie van de mensen die meege-holpen
hebben aan het maken van het ontwerp mag
men concluderen dat het plan nadere uitwerking ver-dient.
Belangrijk hierin is om met officiële instanties
om de tafel te gaan zitten. Hierin moet men denken
aan de universiteit van Amsterdam met betrekking tot
de ringslang, monumentenzorg met betrekking tot de
Westbatterij en de provincie Noord Holland aangaande
de kruitfabriek.
Projectteam:
- Xander van Beers
- Gerben de Boer
- Rogier de Boer
- Wouter Bruggers
- Niels Kruijt
- Guido Kuiper
- Mark Nolet
- Wouter van den Wildenberg
Begeleiders, TU Delft:
- Ing. E. Vols
- Prof.dr.ir. H.A.J. de Ridder
Inhoudsopgave
(van het oorsponkelijke rapport, verkrijgbaar op CD-ROM)
- Voorwoord 1
- Samenvatting 1
- Inhoudsopgave 2
- Inleiding 3
- Analyse 4
- Historische analyse 4
- Stedenbouwkundige analyse 7
- Functionele analyse 10
- Toekomstvisie 12
- Varianten 14
- Havenindeling 14
- Parkeermogelijkheden 17
- Ontsluiting 18
- Woningen 20
- Conclusie 22
- Ontwerp 23
- Inleiding 23
- Ontsluiten en parkeren 24
- Havenindeling 26
- Conceptontwikkeling woonwijk 28
- Woonwijk Rietpolder 30
- Schouten werf 36
- Juridische & Organisatorisch aspecten 39
- Financiële aspecten 42
- Conclusies en aanbevelingen 45
Inleiding
Het laatste project voor het afstuderen in het curriculum van de opleiding Civiele
Techniek aan de Technische Universiteit Delft is het vierdejaarsproject. In
ons project heeft Mourik Groot-Ammers B.V. als opdrachtgever gefungeerd.
Uitgangspunt vormde de ontwikkeling van jachthaven-woningen locaties. Verder
werd er getracht een geschikte locatie in het zuidelijk
IJsselmeergebied te vinden.
Muiden bleek hierin een zeer attractieve locatie te zijn door de
unieke ligging en het historische karakter. In de benadering van de
locatie Muiden bleek dat er meer wensen onder de verschillende
partijen bestonden. Voor de uitgangsopdracht was het onmogelijk
deze wensen niet in het ontwerp mee te nemen.
Het doel van dit rapport is het presenteren van een totaalplan
voor Muiden waarin de bestaande problemen aldaar, zoals
de ontsluitings- en parkeerproblemen,opgelost zijn en
waarin het oorspronkelijke concept, de combinatie woonwijk/
jachthaven, geïntegreerd is. Met nadruk wordt gezegd
dat dit de rapportage is van een studentenproject van de
TU Delft.
Met dit plan geven wij een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek aan de
gemeente en alle andere belanghebbende partijen in Muiden, om uiteindelijk
wellicht een zeer mooie ontwikkeling in Muiden van de grond te
krijgen.
Door het overleg met een toetsingscommissie, samengesteld uit mensen
van de Muidense Ondernemers Raad (MOR), is een schat aan informatie
verkregen en uiteindelijk een goed ontwerp gemaakt. Hiermee mag men
er ook vanuit gaan dat het ontwerp een groot draagvlak heeft.
Belangrijke juridische knelpunten zijn onderzocht en meegenomen in de
gedachtengang. Met hulp van de opdrachtgever is uiteindelijk een financiële
inventarisatie gemaakt.
Door deze aanpak is een financieel realistisch plan verkregen.
De opbouw van het rapport is als volgt. In hoofdstuk 2 wordt
een historische, stedenbouwkundige en functionele
analyse gemaakt waarop het hele plan gestoeld is. Hoofdstuk
3 geeft een toekomstvisie voor Muiden waarin alle veranderingen
geïntegreerd en verwerkt zullen worden. Ook wordt hier
een opsomming gegeven van de eisen waaraan het ontwerp
moet voldoen om het draagvlak van alle partijen te waarborgen.
Hoofdstuk 4 geeft een overzicht van de verschillende alternatie-ven
die bekeken zijn bij het ontwerpen waarna in hoofdstuk 5
het gekozen alternatief uitgewerkt wordt. In Hoofdstuk 6 worden
de organisatorische en juridische aspecten beschreven.
Hoofdstuk 7 geeft een indicatief antwoord op de financiële vragen die bij het
ontwerp naar boven komen en uiteindelijk worden in hoofstuk 8 conclusies
getrokken en aanbevelingen gedaan over de manier waarop het hele project
zijn voortgang kan vinden na de eindpresentatie van dit projectteam.
terug naar alles over het rapport 'Muiden, parel aan het IJsselmeer'
terug naar het overzicht
U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: