terug naar het overzicht
De bouw van de Spieringbrug en het AquaductBij de start van de werkzaamheden en de verplaatsing Vechthoeve "Pipi Langkous huis" zijn we deze rubriek gestart.Alles over de de verbinding Almere-Schiphol vindt u hier.
5 mei 2014 Het heien gaat door..De aanleg van het Aquaduct heeft het eens zo lieflijke landschap herschapen in een surrealische woestenij met Sickbock-achtige contrapties Hier zal de Spieringbrug op aansluiten.. 17 maart 2014 Weesperweg verlegdOm tijdens de bouw van de Spieringbrug en het aquaduct een veiligere verkeerssituatie te creëren wordt een deel van de Weesperweg in westelijke richting verlegd. De bouwwegen van de aannemers Dekker Ooms en SAAone worden gescheiden van het reguliere verkeer. Vanaf zondagochtend 30 maart 10.00 uur wordt alle verkeer via de verlegde weg (met vrijliggend fietspad) om het bouwterrein van het aquaduct en de Spieringbrug heen geleid. De verlegde Weesperweg blijft in gebruik tot begin 2016.Afsluiting en omleiding op 28, 29 en 30 maart In het weekend van 28, 29 en 30 maart 2014 is een groot deel van de Weesperweg in Muiden afgesloten voor alle verkeer. Het gaat om het deel vanaf de rotonde net ten zuiden van het viaduct in de A1 (Weesperzijde) tot aan de oprit naar de Weesperbinnenweg ter hoogte van zorgboerderij Hoogerlust. De afsluiting gaat in op vrijdagavond 28 maart om 20.00 uur en duurt tot zondagochtend 10.00 uur. Ook kan van zaterdag 29 maart 21.00 uur tot zondagochtend 30 maart 10.00 uur op- en afrit 3 (Muiden-Weesp) van de A1 richting Amersfoort niet worden gebruikt. Muiden, Weesp en de A1 blijven via omleidingsroutes bereikbaar.. Wie komende vanuit de richting Amsterdam naar Muiden wil, kan gebruik maken van afrit 4 (Muiden-Oost). Wie van Muiden naar het oosten wil, kan gebruik maken van de oprit ten oosten van de Vechtbrug. 4 december 2013 De laatste loodjesIn verband met de verwachte Sinterklaasstorm werd haast gemaakt met de verplaatsing van het Pipi Langkoushuis.Uw webmaster was er niet bij. Dick Rozendaal was zo goed ons zijn foto's te mailen. Nog even een foto van Rijkswaterstaat: zojuist zijn de karretjes er onder geplaatst. De bouw van de brug over de dijk (foto Dick Rozendaal, Muiden-op-de-Kaart) Hier rijdt de Vechthoeve op de brug (foto Dick Rozendaal, Muiden-op-de-Kaart) De brug is genomen de Vechthoeve staat op het ponton (foto Dick Rozendaal, Muiden-op-de-Kaart) De Vechthoeve op het ponton, nu vanaf de dijk (foto Dick Rozendaal, Muiden-op-de-Kaart) De Vechthoeve op transport (foto en smaakvolle bewerking Dick Rozendaal, Muiden-op-de-Kaart) 3 december 2013 Nog meer foto's (2)De brugdelen, die over de dijk worden geplaatst, komen aan en worden uitgeladen De pontons liggen klaar 2 december 2013 Nog meer foto's (1)De Vechthoeve is een kwart slag gedraaid. Fase 1 lijkt hiermee afgesloten. Het gebouw staat nu op twee "karretjes" Hier ziet u in detail hoe de Vechthoeve geplaatst is op de hydraulisch aangedreven "karretjes". Het hydraulisch aggregraat bevindt zich voorop het "karretje". Self Propelled Modular Transport heet dat. Met behulp van computers gaat zo'n samenstelling zich gedragen als één voertuig en kan dan ook allerlei manoeuvres uitvoeren. Dit is de ondersteuning van het bruggetje over de dijk, in de Vecht (oostzijde) En hier werken de mannen van Bresser aan de ondersteuning van het bruggetje over de dijk aan de westzijde 1 december 2013 De Vechthoeve staat nu dwarsDe Vechthoeve is nu een kwart slag gedraaid - een merkwaardig gezicht . Jacob Veenhuysen maakte er deze foto van. 27 november 2013 Verplaatsing Vechthoeve “Pipi Langkous huis”Aannemer geeft uitlegDe Vechthoeve wordt verplaatst. Haar nieuwe locatie is naast boerderij Hoogerlust, en stukje verderop, het oude adres is Weesperbinnenweg 1, het nieuwe adres Weesperbinnenweg 11. Het gebouw wordt opgetild, en over water naar de nieuwe locatie gebracht. De aannemer gaf dinsdag uitleg aan de pers. Vechthoeve Uniek Erfgoed De Vechthoeve, het zogenaamde 'Pipi Langkoushuis', is een provinciaal monument langs de Vecht bij Muiden. Het is een houten kringenwetboerderij uit 1899 - gebouwd volgens de voorschriften van de Kringenwet van 1853 - en maakt deel uit van de voormalige Stelling van Amsterdam. Het pand is een Provinciaal monument en staat op de nominatie om Rijksmonument te worden. De Vechthoeve heeft een hoge architectuurhistorische waarde en heeft onder meer bijzondere detaillering van specifieke onderdelen aan exterieur en interieur zoals plafondschilderingen, stucwerk en schouw. Vanwege de hoge architectuurhistorische waarde en de relatie met de vestingstad Muiden wordt het pand in zijn geheel verplaatst naar landgoed Hoogerlust verderop aan de Weesperbinnenweg. Daar krijgt het een maatschappelijke functie en indien mogelijk een publieke functie. De Stelling van Amsterdam staat op het punt werelderfgoed te worden. Je vind nergens een tweede Vechthoeve. Deze is dus volstrekt uniek. Twee Rijksdiensten (Rijkswaterstaat en Dienst Landelijk Gebied (DLG)), de gemeente Muiden en aannemer Bresser werken samen om dit waardevolle monument te behouden voor de maatschappij. Kringenwet De Stelling van Amsterdam werd aangelegd tussen 1880 en 1920 door het Departement van Oorlog. Men verlangde een vrij schootsveld bij de stelling. Dat werd geregeld door de Kringenwet van 1853. Buiten de vestingwerken werd een kring getrokken op 1000 meter. Hier binnen moest gebouwd worden met brandbare materialen. Ten tijde van beleg zouden de woningen ontruimd worden. En in de fik gaan, om te voorkomen dat de vijand zich erachter verschuilt. De Vechthoeve is een voorbeeld van een dergelijk gebouw. De houten boerderij werd in 1899 volgens de voorschriften van de Kringenwet gebouwd. Volgende week verplaatsing “Gewoon oppakken en verplaatsen” legde Taco Bresser, directeur van Bresser Funderings en Vijzeltechniek uit. “Eerst ondergraven we de Vechthoeve, en brengen met beleid een stevige betonnen funderingsplaat aan. We hebben daar dertig jaar ervaring in. Dan staat de Vechthoeve als het ware op een schoteltje. In dat “schoteltje” bevinden zich gaten, waardoor we – in het gebouw – 17 heipalen plaatsen. 17 heipalen.... De gaten in de funderingsplaat waar de heipalen losstaand doorgaan zijn duidelijk te zien Die heipalen zijn met draadstangen en vijzels vastgemaakt aan het "schoteltje" waar het gebouw opstaat. We kunnen nu met die hydraulische vijzels het gebouw – dat immers aan die draadstangen hangt – optillen. Dat doen we stukje bij beetjes, met zo'n decimeter tegelijk, totdat het hele gebouw 2,7 meter opgetild is.
Dan hangt het hoog genoeg om horizontaal over de dijk verplaatst te worden, en op pontons geplaatst te worden. Intussen hebben we een werkvloer (grondlichaam) van zand aangelegd. Daarover rijden we karretjes die de Vechthoeve kunnen dragen. Niet voor een kleintje vervaart Dat de stoere Taco Bresser met zijn bedrijf niet voor een kleintje vervaart is, blijk uit een andere monster verplaatsing: 18000 ton, in Azerbeidzjan. De Vechthoeve weegt, met schoteltje, “slechts” 420 ton.
Gezicht op de opgetilde Vechthoeve, vanaf de oostelijke oever. 27 november 2013 Aquaduct en SpieringbrugIn de directe omgeving was de aanleg van het aquaduct al zeer merkbaar. Aan de oostzijde van de Vecht is de bouw met het aanbrengen van een damwand en een zandlichaam al gestart. De pontons van de Vechthoeve kunnen er net langs. In januari begint Rijkswaterstaat aan de westzijde.Ook aan de bouw van de Spieringbrug is nu serieus begonnen. Althans, het zandlichaam van de ontsluitingsweg ligt er. De damwanden en de aanleg van het zandlichaam voor het aquaduct en het zandlichaam voor de "Spieringweg" Het slaan van de damwanden ten oosten van de Vecht, voor de oostelijke inrit van het Aquaduct De zandaanvulling bij de oostelijke oever van de Vecht 4 november 2013 Omleidingen als gevolg aanleg SpieringbrugIn de komende periode tot januari 2014 vinden er diverse werkzaamheden plaats die gevolgen hebben voor verkeer en/of omwonenden. Zo krijgt het eerste (noordelijke) deel van de Weesperbinnenweg een nieuwe toerit en worden fietsers op de Weesperweg/ Korte Muiderweg omgeleid via de Weesperbinnenweg.Half september 2013 is aannemerscombinatie Dekker BV / Ooms Construction BV begonnen met voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de Spieringbrug, de nieuwe brug voor lokaal verkeer van en naar Muiden. Start aanleg nieuwe toerit Weesperbinnenweg In de loop van november 2013 wordt het verlengde van de Oude Rijksweg (tussen rotonde op/afrit 3 en de Vecht) vanaf de Weesperweg afgesloten. In verband hiermee komt er een nieuwe toerit naar het eerste deel van de Weesperbinnenweg vanaf de T-splitsing Maxisweg/Weesperweg. De aanleg van deze toerit start eind week45 (medio 8 november). De werkzaamheden duren ongeveer een week. Het verkeer op de Weesperweg kan lichte hinder van de werkzaamheden ondervinden. Nieuwe toerit Waternet In de week van 18 november 2013 krijgt het werkterrein van Waternet dat langs het verlengde van de Oude Rijksweg ligt een nieuwe toerit. Het terrein wordt aangesloten op de Weesperweg. Het verkeer op de Weesperweg kan lichte hinder van de werkzaamheden ondervinden. (Brom)fietsersomleiding en plaatsing stoplicht Weesperweg/ Korte Muiderweg Vanaf 18 november 2013 tot april 2014 worden (brom)fietsers op de Weesperweg in beide richtingen vanaf de T-splitsing Weesperweg/ Maxisweg omgeleid via de Weesperbinnenweg. Om aan het einde van de Weesperbinnenweg veilig de Weesperweg/ Korte Muiderweg te kunnen oversteken wordt ter hoogte van boerderij Hoogerlust een tijdelijk stoplicht geplaatst. De omleiding wordt gemaakt in verband met de werkzaamheden voor de aanleg van de Spieringbrug. Met alle bouwverkeersbewegingen komt de verkeersveiligheid van (brom)fietsers over dit deel van de Weesperweg/Korte Muiderweg in het gedrang. De omleiding wordt ter plekke aangegeven met borden. Intrillen damwand Verlengde Oude Rijksweg Vanaf eind november 2013 wordt er langs het verlengde van de Oude Rijksweg (tussen rotonde op/afrit 3 en de Vecht) een damwand ingetrild. Deze werkzaamheden kunnen geluidshinder met zich meebrengen. De werkzaamheden duren ongeveer zes weken en vinden plaats op werkdagen tussen 7 en 19 uur. Contact Bewoners en weggebruikers met vragen of klachten over de aanleg van de Spieringbrug kunnen contact opnemen met het Servicepunt Wegen en Vaarwegen van Provincie Noord-Holland, tel. 0800 – 0200 600, infobu@noord-holland.nl Meer informatie is te vinden op www.noord-holland.nl/spieringbrug terug naar het overzicht U belandt dan op ons reactie formulier: |