WE ZULLEN EENS ZIEN...
|
1 - Hoe komt het dat MCI door de Inspectie Milieuhygiëne nu pas is aangeschreven terwijl dit veiligheidsrapport uiterlijk 3 februari jongstleden ingediend had moeten zijn - en de gemeente haar rampenbestrijdingsplan allang had moeten ontwerpen? |
2 - Hoe komt het dat ondanks alle negatieve adviezen de regering in 1974 besloot het bedrijf in Muiden voort te zetten? En hoe zou daar nu over gedacht worden? |
3 - Is er wel sprake van een beheersbaar productie-proces wanneer meestal oorzaken van ongevallen niet bekend zijn, en herhaling dus niet te voorkomen is? |
4 - Hoe zit het nu met die brand van 20-augustus-2001: plastic zakken en pallets gaan toch niet zomaar branden? |
5 - Het is duidelijk dat MCI over strenge formele veiligheidsregels beschikt om de kans op een ongeval zo klein mogelijk te maken. Maar wie controleert nu eigenlijk een strenge toepassing daarvan? Gezien de vragen van de VVD is niet iedereen hier zo gerust op. |
6 - Waarom is niet gewoon het bezit van rookwaren en aanstekers verboden om ieder risico uit te sluiten? |
7 - Welke voorzienbare ongelukken met effect buiten de hekken van MCI zijn mogelijk, en welke maatregelen zijn getroffen om de gevolgen daarvan te bestrijden of te beperken? |
8 - Er ligt nogal wat explosief materiaal. Hoe is dat opgeslagen, en waarom zou dat veilig zijn? Hoe zit het nu met het 'alles gaat naar het IJmeer' verhaal, waar we herhaaldelijk op getrakteerd zijn? Merken we werkelijk weinig van een klap, of liggen er wel degelijk voorraden die de andere, dat wil zeggen onze, kant uitblazen? Hoe zit dat bij ongelukken in de productie? In hoeverre is gedrag van een explosie voorspelbaar? In Culemborg en Enschede waren er dodelijke brokstukken op 600 m afstand! |
9 - Kunt u garanderen dat het gevaar verbonden aan productie, opslag, intern en extern transport, en laden en lossen ruimschoots binnen de Seveso-2 norm valt, en hoe kunt u dat aantonen? |
10 - Rechtvaardigt het maatschappelijk nut eigenlijk wel de aanwezigheid van deze fabriek op deze plaats? |
11 - Hoe zit het met risico's die niet direct met de bedrijfsvoering samenhangen, dat wil zeggen een onheil van buiten uit, samenhangend met bijvoorbeeld het vliegverkeer? |
12 - Hoe denkt u over het gevaar verbonden aan acties, die voorzichtig geformuleerd, enige overeenkomst vertonen met wat op 11 september jongstleden in de Verenigde Staten gebeurde? Wat gebeurt er als criminelen een grote hoeveelheid van de meest gevaarlijke kruitsoort gelijktijdig tot ontploffing weten te brengen? |
13 - Minister Pronk maakt zich druk over ammoniakinstallaties en LPG-tankstations die waarschijnlijk minder gevaar opleveren dan een kruitfabriek. De hinderwetvergunning van MCI stamt uit 1981 en is gebaseerd op inzichten uit de zeventiger jaren. Wordt het geen tijd dat de hinderwetvergunning van MCI eens getoetst wordt aan moderne inzichten, specifiek wat betreft de ligging van de veiligheidscirkels en bedrijfs-vreemde risico's, zoals beschreven in de eerdere vragen? |