terug naar het overzicht
20-okt-2004

Het "Muiden Vesting" Initiatief

Enige jaren geleden werden er studies verricht door Kolpron en de TU Delft. De uitkomsten van deze onderzoeken waren positief ten aanzien van de potenties van Muiden in vele opzichten. Het verzilveren van dit potentieel vereist echter een intensieve samenwerking tussen alle betrokkenen: ondernemers, inwoners, gemeente, et cetera.

In dat kader is Muiden Vesting opgericht. Een initiatiefgroep van ondernemers in Muiden heeft de handen ineen geslagen om te komen tot verbeteringen in het toeristisch/recreatieve product van Muiden. De oorspronkelijke initiatiefgroep is uitgegroeid tot een hechte groep van zo'n twintig leden die zich, verdeeld over drie werkgroepen, met drie hoofdonderwerpen bezig houden:

  • Water (het aantrekken van meer passanten op zeil- en motorschepen naar Muiden),
  • Verkeer/Parkeren (afwikkeling van de bezoekersstromen naar Muiden) en
  • Productontwikkeling.
De doelstellingen van Muiden Vesting zijn:
Door goede samenwerking tussen alle betrokken organisaties opstellen van een werkplan waarmee de juiste bezoekers (toeristen/recreanten) op de juiste momenten Muiden op een prettige manier kunnen bezoeken zonder al te veel overlast voor de inwoners van Muiden.

Muiden Vesting presenteerde zich op 12 oktober 2004 aan de Gemeenteraad en de Raadscommissie. Muideninfo was er ook bij. Een verslag:


inhoud:



De plannen werden gepresenteerd door:

Werkwijze

Ties Hilgers: De initiatief groep is vooral heel informeel. Bij haar doelstelling is iedereen betrokken die nuttig leek. Dat leidde tot een groep van zo'n 15-20 mensen. Was u er niet bij, en denkt u toch nuttig te zijn: jammer dan. Deelnemers worden geacht met alleen maar oplossingen te komen: 'ja maar' zeggen is dus, op z'n zachts gezegd 'not done'.

Om dit proces professioneel te ondersteunen is het bureau 'leisuresult' te Gouda in de arm genomen. Daarmee zijn er ook kosten aan dit project gebonden: De Provincie draagt de project kosten, zo'n € 15.000 tot december 2004. Ondernemers en Kamer van Koophandel sponsorden reeds met zo'n € 17.000, de gemeente Muiden met € 4.000.

Elke werkgroep stelt een Realisatieplan op, waarin de voorgestelde maatregelen beschreven worden. De kosten van de realisatie van deze maatregelen en de financiering daarvan is een onderdeel van elk Realisatieplan. Een korte samenvatting van de drie realisatie plannen volgt:

Realisatieplan Water

De doelstelling van het implementatieplan is om binnen de kortst mogelijke termijn een uitbreiding van het aantal passantenplaatsen in Muiden te realiseren, waardoor meer mensen Muiden bezoeken. Deze toename van het aantal bezoekers leidt tot hogere bestedingen, hetgeen gunstig is voor zowel inwoners als ondernemers van Muiden. De inwoners profiteren van een toename van voorzieningen in de stadskern, met meer kwaliteit en beter gereguleerde bezoekersstromen, de ondernemers hebben een bredere basis voor een gezonde bedrijfsvoering.

De haven van Muiden is fijn maar klein en redelijk vol. Op dit moment is er weinig plek voor bezoekers vanaf het water. Ze komen dus ook nauwelijks of niet, omdat het risico te groot is dat er geen passantenplaats beschikbaar is. Terwijl landelijk is geconstateerd dat aantallen en bestedingen van watertoeristen de afgelopen jaren flink is gestegen, bleef Muiden daarbij achter. In 2003 waren er bij de Koninklijke ongeveer 3.600 passanten, bij de Stichting naar eigen zeggen 5.000 en de schatting van de Schippersvereniging die lege plekken open stelt voor passanten gaat het om ongeveer 4.000 bezoekers. In totaal een kleine 13.000 passanten, voornamelijk vanaf het Markermeer.

De haven van de Koninklijke heeft 180 ligplaatsen en de Stichting 50 plaatsen. Bij Van der Vliet liggen nog eens een kleine 20 boten. Het grootste deel van de oostelijke kade is verpacht aan de Schippersvereniging die een deel van zijn schepen daar legt als er niet wordt gevaren. Aan de overkant bij Van der Vliet liggen twee schepen van de Muider Compagnie. De kade bezuiden de sluis zijn eveneens verpacht aan de Schippersvereniging die ook daar de eigen schepen legt. Pas als de schepen van de Schippersvereniging varen ontstaat er substantieel plek voor de watersporters. De haven is onhandig ingedeeld.

In 2003 zijn er in totaal 29.965 sluisbewegingen geteld. Dat betekent dat er ook van en naar de Vecht een druk verkeer is van schepen. Ook hier betreft het veel passanten die ten noorden of zuiden van de sluis een plaats zoeken. De Wethouder van Verkeer in de Gemeente Muiden wil terecht het aantal sluisbewegingen zoveel mogelijk terugdringen.

In een plenaire zitting van Muiden Vesting waarin ook de plannen van de Werkgroep Water werden gepresenteerd is gekozen voor het volgende, best haalbare scenario.

Het ziet er naar uit dat bovengenoemd scenario nog enige tijd zal vergen om te worden gerealiseerd. Om al op korte termijn resultaten te behalen, heeft Muiden Vesting het plan om ter hoogte van het Muiderslot in de vorm van een drijvende niet-wal gebonden steiger te realiseren.
Het gaat om een faciliteit van circa 100 meter, waaraan jachten kunnen meren. De bedoeling is dat passanten met hun bijboot naar Muiden varen. Eventueel een havenmeester de gasten overzetten. Het havengeld zou met name symbolisch moeten zijn.
Op deze manier kan Muiden op korte termijn een toename van het aantal passantenplaatsen tot stand brengen.

Het volledige concept kunt u hier downloaden en bekijken. Het gaat om een concept visie, die ter inzage lag op het gemeentehuis, en nog vervangen zal worden door een meer definitief rapport. (pdf)


Realisatieplan Verkeersafwikkeling Bezoekers

De werkgroep Parkeren/ Verkeersafwikkeling heeft zich gericht op kritische succesfactoren: goede parkeerfaciliteiten voor bezoekers, zakelijk verkeer en inwoners, een optimale doorstroming en een duidelijke bewegwijzering.

Wat de werkgroep Parkeren/ Verkeersafwikkeling heeft gedaan, is het verzamelen van informatie. Bij de verwerking van deze gegevens stond haar steeds een Realisatieplan voor ogen. Dit plan is niet meer (maar zeker ook niet minder) dan een instrument voor de invoering van verkeersmaatregelen om Muiden als toeristische stad op de kaart te zetten.

De doelstelling van het Realisatieplan is om binnen de kortst mogelijke termijn een verbetering van de verkeersafwikkeling en parkeerfaciliteiten naar en in Muiden te realiseren, waardoor meer mensen Muiden op een plezierige manier kunnen bezoeken. Een tweede doelstelling is het verbeteren van de informatievoorziening aan de bezoekers. De toename van het aantal bezoekers leidt tot hogere bestedingen, hetgeen gunstig is voor zowel inwoners als ondernemers van Muiden. De inwoners profiteren van de toename van voorzieningen in de stadskern en de ondernemers hebben een bredere basis voor een gezonde bedrijfsvoering.

De werkgroep heeft 2007 als eindpunt genomen. Het plan van aanpak om te komen tot het eindmodel is samengesteld uit de factoren doelgroepen, aantal bezoekers, positionering, bereikbaarheid, bewegwijzering en parkeren. Per onderdeel zijn doelstellingen en adviezen geformuleerd. Muiden wil met een aanbod komen dat een goed publiek aanspreekt. Het gaat daarbij om mensen die belangstelling hebben voor cultuur en uit de wat hogere sociale klassen komen. Te denken valt daarbij aan de groeiende groep actieve senioren (50+) en gezinnen met kinderen waarvan de ouders hun kroost iets willen meegeven. Ook groepen met interesse voor culturele zaken vallen binnen dit kader, maar feestende jongeren bijvoorbeeld weer niet. Dit is nader uitgewerkt door de werkgroep Productontwikkeling.

De te treffen maatregelen behelzen o.a.:

Het volledige concept kunt u hier downloaden en bekijken. Het gaat om een concept visie, die ter inzage lag op het gemeentehuis, en nog vervangen zal worden door een meer definitief rapport. (pdf)


Realisatieplan Productontwikkeling & Marketing

Dit Realisatieplan Productontwikkeling is concreet gericht op implementatie van een viertal elementen: marketing & promotie, informatievoorziening & boekingen, het Makkelijk Muiden Menu en internet. De kosten en financieringsmogelijkheden van de verschillende planonderdelen komen aan de orde, evenals een tijdplanning voor de realisatie.

De doelstelling van dit Realisatieplan is om binnen de kortst mogelijke termijn:

Hierdoor kunnen meer mensen Muiden op een plezierige manier bezoeken. Deze toename van het aantal bezoekers leidt tot hogere bestedingen, hetgeen gunstig is voor zowel inwoners als ondernemers van Muiden. De inwoners profiteren van de toename van voorzieningen in de stadskern en de ondernemers hebben een bredere basis voor een gezonde bedrijfsvoering.

Muiden hoopt verschillende doelgroepen te mogen ontvangen, waaronder: Het huidige bezoekersaantal van Muiden wordt geschat op 150.000 bezoekers per jaar, die nu zo,n 1,75 M€ besteden. Dat was 200.000 bezoekers per jaar. het ligt voor de hand dat de bestedingen toenemen wanneer er meer bezoekers komen, en wanneer per bezoeker meer besteed wordt:
bij 175.000 bezoekers en€ 1 meer bestedingen: 2,23 M€
bij 175.000 bezoekers en€ 3 meer bestedingen: 2,58 M€
bij 200.000 bezoekers en€ 1 meer bestedingen: 2,55 M€
bij 200.000 bezoekers en€ 3 meer bestedingen: 2,95 M€

Van die 150.000 bezoekers zijn er 63.000 zakelijk (vnl. chartervaart) en 87.000 particulier.

De gemiddelde besteding per zakelijke gast ligt tussen de € 70,- en € 130,-. Vorig jaar waren er in Muiden 450 afvaarten, waarvan ongeveer 300 afvaarten zakelijk was. Gemiddeld zijn er 30 gasten aan boord per afvaart. Grofweg levert dat dus 0,9 M€ op.
De huidige omzet vanuit de horeca en de chartervaart van de zakelijke/groepenmarkt bedraagt samen € 1,45 M€, hetgeen ongeveer 33.000 bezoekers betekent. Het Muiderslot ontvangt ook groepen, evenals het Forteiland Pampus. Hier zullen enkele dubbelingen in zitten, vandaar dat er een aanname wordt gedaan van ongeveer 30.000 bezoekers per jaar.

Ingezet wordt op het behalen van 175.000 bezoekers in 2007 en een stijging van de uitgaven met € 1,- per bezoeker. Dit zal een totale omzetstijging betekenen van € 470.000,- (omgerekend 4,5 extra fulltime banen). In 2007 zal het faciliteitenniveau vergelijkbaar zijn als in een gastvrije historische stad als Hoorn, Hindeloopen of Enkhuizen. Uitnodigend voor de bezoeker en voldoende faciliteiten om een dag te vertoeven.

Voor de marktbewerking zullen de volgende middelen ingezet worden:

Het volledige concept kunt u hier downloaden en bekijken. Het gaat om een concept visie, die ter inzage lag op het gemeentehuis, en nog vervangen zal worden door een meer definitief rapport. (pdf)


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: