10 augustus 2004
Alles wat er gebeurd is
Toelichting bij vraag aan gedeputeerde Meijdam
Een korte vraag voor meneer Meijdam – maar wel met een lange aanloop.
- De uitgelekte plannen die op fel verzet van de overgrote meerderheid van de inwoners van de stad Muiden stuiten, zoals bleek uit een handtekeningenactie en twee enquêtes en het keer op keer bijeendrommen van de bevolking in de raadszaal – terwijl de realisatie van het project toch 'kat-in-het-bakkie' leek te zijn bij de geheime besprekingen tussen KNSF vastgoed, de VROM, de Provincie en de colleges van B&W van Weesp en Muiden;
- De provinciale website, waarop het project als ideaal 'Leven in het Groen' gepropageerd wordt en waarop aanvankelijk beweerd werd dat de raden van Weesp en Muiden een besluit hadden genomen ten aanzien van de startnotitie (deze onterechte bewering werd pas na herhaaldelijk aandringen vanuit Muiden van de site verwijderd);
- De variant voor bebouwing in de Bloemendalerpolder, waarbij de Vechtoevers bleken te zijn volgebouwd – wat sinds jaar en dag een absoluut taboe is;
- De door de raad voor kennisgeving aangenomen 'intentieverklaring', die daarna ineens hardnekkig 'intentieovereenkomst' bleek te heten, zo goed als 'zoeklocatie' in de officiële stukken ineens 'uitleglocatie' genoemd werd;
- De door de Provincie genegeerde eis van de raad van Muiden dat er uitsluitend in de Bloemendalerpolder gebouwd mag worden als het aquaduct er komt;
- De door de Provincie genegeerde motie van de raad van Muiden, waarin nadrukkelijk gesteld wordt dat het aantal te bouwen woningen moet worden bepaald door behoefte en kwaliteit en niet door kostendekkendheid;
- Het convenant van Gedeputeerde Staten en de colleges van B&W van Weesp en Muiden, dat beide gemeenteraden verwierpen;
- De wethouder van Weesp die wegens misleiding van de raad inzake het project naar huis gestuurd werd;
- De instelling door B&W van een zogeheten klankbordgroep, waarvoor zich een zeer heterogeen gezelschap burgers,onder wie verschillende belanghebbenden, aandiende - een ratjetoe dat graag door B&W aanvaard werd om het gewenste aantal van tien vol te krijgen, en dat hoewel bepaald niet representatief voor de Muider bevolking, door de projectgroep wel als zodanig beschouwd wordt;
- Het dreigement van de Provincie, dat Muiden een aanwijzing kan verwachten als men zich niet naar de eisen van de Provincie voegt;
- De mededeling van de gedeputeerde in de gecombineerde openbare raadszitting in Muiden, dat hij geen boodschap heeft aan de raad (laat staan aan de bevolking), maar alleen aan de afgevaardigde wethouders met wie hij over het project onderhandelt;
- De drie wethouders van Muiden, die opstapten teneinde een motie van wantrouwen van de raad over de aanpak van het project vóór te zijn - en die, hoewel 'demissionair', de politiek zwaar beladen vergunning voor totale sloop van de fabrieksgebouwen op het KNSF er door joegen, zodat er zo snel mogelijk met de grootschalige bouw kan worden begonnen;
- De brief van het ministerie van VROM, waarin er bij B&W van Muiden op wordt aangedrongen zo snel mogelijk een sloopvergunning voor het KNSF-terrein te verlenen teneinde de veiligheid te garanderen, terwijl volgens de veiligheidsdeskundige van MCI de veiligheid al gewaarborgd was, omdat de gebouwen schoongemaakt waren ('Op 27 mei werd alles schoon en veilig opgeleverd' getuigde hij voor de voorzieningenrechter);
- De dreigbrief van de KNSF aan de raad van Muiden, voor het geval deze zich niet aan de (niet met de raad!) gemaakte afspraken zou houden, plus de mededeling dat wanneer er 200 woningen minder zouden worden gebouwd dan de met Rijk, Provincie en colleges van B&W overeengekomen 1700 woningen, dit zou inhouden dat er geen geld meer vrijkomt voor de beloofde bovenwijkse voorzieningen;
- De startnotitie voor de structuurvisie, die met een amendement (en met tegenzin) door een krappe meerderheid door de raad van Weesp aangenomen werd, maar die unaniem door de raad van Muiden werd afgewezen;
- Het niet waarmaken van het dreigement van de aanwijzing. In plaats daarvan probeert Gedeputeerde Staten, volgens het aloude verdeel – en heerssysteem, de gemeenten Weesp en Muiden tegen elkaar uit te spelen;
- De ergernis bij de raad van Muiden omdat de Provincie wel met Weesp door wil gaan (en daarmee dus Weesp over Muider grondgebied wil laten beslissen), hoewel toch ook de gemeenteraad van Weesp nadrukkelijk ingrijpende eigen wensen aan de startnotie toevoegde.
- De ergernis dat de Provincie niet ingaat op de door de raad van Muiden aangedragen alternatieve oplossingen, waaronder de eerder door de Gedeputeerde gunstig ontvangen suggestie om het gewenste contingent woningen 'uit te smeren' over de regio. De Provincie heeft aangegeven dat er alleen te praten valt over de 1700 minus 200 woningen (met of zonder de bovenwijkse voorzieningen?) op het KNSF-terrein;
- De minachting voor de gemeenteraadsleden van Muiden en Weesp, die voor de derde keer in successie (en de tweede keer midden in vakantietijd) moesten ervaren dat zij via de pers nadere mededelingen van de Provincie mochten vernemen, terwijl hun stem toch de doorslag geeft als het gaat om de toekomst van beide Vechtsteden;
- De duidelijke meerderheid die zich tijdens het debat over de Nota Ruimte in de Tweede Kamer aftekende tegen bebouwing van de Bloemendalerpolder en het KNSF- terrein;
- De bundeling van krachten van de natuur -, milieu -en monumentenorganisaties tegen aantasting van het Groene Hart in het algemeen en de Bloemendalerpolder en het KNSF-terrein in het bijzonder;
- Het feit dat KNSF Vastgoed ondanks herhaalde beloften nog steeds de open begroting niet in de openbaarheid heeft gebracht;
- Last but not least: de tegenbegroting van door de PvdA ingeschakelde specialisten op het gebied van projectcalculatie, die aan de hand van nog niet geopenbaarde en uitgelekte cijfers aantonen dat een projectontwikkelaar, nota bene met kennis en instemming van Rijk, Provincie en twee colleges van B&W, alle kans wordt geboden zich schandalig te verrijken aan een bestemmingswijziging. Anders dan de KNSF beweert, kan volgens de PvdA specialisten al bij 500 woningen – waarvan 15 % sociale woning bouw in plaats van de 2 % van het KNSF-plan – plus een kwart van de door de KNSF geplande kantoren/bedrijven kostendekkend worden gebouwd. Let wel: met een riante winst, terwijl bovendien de natuur, een uniek moerasbos, wordt gespaard. Het alternatieve plan komt hiermee tegemoet aan de wensen en de behoeften van de inwoners van Muiden.
Mijn vraag: wordt het project Bloemendalerpolder/KNSF terrein nog steeds bij het Ministerie van VROM voorgedragen als voorbeeldproject?
sluit venster