terug naar het overzicht

Zienswijze aanvraag sloopvergunning KNSF terrein

De KNSF wil zo snel mogelijk het terrein 'plat' hebben. Op de commissievergadering van 22 april jl. had niet één inspreker een goed woord over voor deze sloopplannen van KNSF-vastgoed. De Muiderbergse partij VIB legde haar bezwaren vast in een zienswijze:


brief VIB aan het college van B&W
Muiden, 10 mei 2004
College van B&W van de gemeente Muiden
Postbus 3
1398 ZG Muiden

Zienswijze aanvraag sloopvergunning KNSF terrein

Geacht college,

Wij hebben kennisgenomen van de aanvraag sloopvergunning voor het gedeeltelijk slopen van de opstallen en installaties op het KNSF terrein, Kruitpad 16, 1398 CP Muiden, ingediend door KNSF Vastgoed II BV. Wij menen gegronde bezwaren te hebben tegen het verlenen van deze sloopvergunning op basis van de ingediende aanvraag en geven hierbij onze zienswijze.
A. Onjuiste bundeling te slopen bouwwerken in aanvraag sloopvergunning
Het ingediende formulier en de daarbij behorende procedure betreffen het slopen van een bouwwerk. De ingediende aanvraag behelst het slopen van een groot aantal bouwwerken. Dit formulier en de procedure is niet adequaat voor een aanvraag van deze omvang. De gevraagde bescheiden zoals gevelaanzichten, lengte- en dwarsdoorsneden etc., kunnen alleen per bouwwerk worden ingediend.
KNSF Vastgoed II BV moet dan ook een aanvraag sloopvergunning per te slopen opstal indienen. Om een en ander overzichtelijk te houden kunnen deze aanvragen wel gebundeld worden tot één document. Dit vrijwaart de aanvrager echter niet om per te slopen object alle gevraagde bescheiden te overleggen.
B. Onvolledigheid aanvraag sloopvergunning
De ingediende aanvraag sloopvergunning is verregaand onvolledig. Zo ontbreken per te slopen object:
de kadastrale gegevens;
een door een deskundig bureau opgesteld onderzoeksrapport inzake de aanwezigheid van asbest. Daaruit moet in elk geval blijken of - en zo ja - op welke plaatsen in het te slopen bouwwerk zich asbest bevindt. Voorts moeten per te slopen bouwwerk de vorm en de hoeveelheid van de asbesthoudende materialen worden aangegeven; een door een deskundig bureau opgesteld onderzoeksrapport inzake de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen. Daaruit moet in elk geval blijken of - en zo ja - op welke plaatsen in het te slopen bouwwerk zich gevaarlijke stoffen bevinden. Voorts moet per te slopen bouwwerk de aard vorm en hoeveelheid van de gevaarlijke stoffen worden aangegeven; een situatietekening (niet kleiner dan schaal 1:1000), gebaseerd op door burgemeester en wethouders aangegeven kaartmateriaal, waaruit de situering blijkt van het bouwwerk en het omliggende terrein, de wijze van ontsluiting en de aangrenzende terreinen met de daarop voorkomende bebouwing;
een plattegrond van het bouwwerk (schaal 1:100) ;
alle gevelaanzichten (schaal 1:100) ;
lengte- en dwarsdoorsneden (schaal 1:100) ;
overzicht funderingsplan (schaal 1:100) ;
tekeningen en foto´s van de omgeving inclusief de in de nabijheid gelegen bouwwerken.
C. De in de sloopaanvraag vermelde bestemming is strijdig met het bestemmingsplan
De bestemming van het gebied na sloop moet conform het geldende bestemmingsplan zijn.
Er is op dit moment nog geen sprake van een op handen zijnde bestemmingsplanwijziging. De Gemeenteraad van Muiden heeft in december 2003 een klankbordgroep ingesteld die een structuurvisie moet voorbereiden. Een eventuele beslissing over een mogelijke bestemmingsplanwijziging zal daarom nog enige tijd duren.
De in de sloopaanvraag vermelde bestemming is derhalve strijdig met het bestemmingsplan, waardoor er op deze sloopaanvraag geen sloopvergunning verleend mag worden.
D. Ontbreken voorzieningen natuur en milieu
Het KNSF terrein is een onverstoord gebied waarvan bekend is dat er vele zeldzame planten en dieren leven die onder de Flora en Fauna wet vallen. Zorgvuldigheid vereist dat deze waarde eerst onderzocht wordt door middel van een natuurinventarisatie en analyse. Ook de MER procedure moet afgerond zijn voordat er een sloopvergunning wordt verleend. Immers uit de nog op te stellen structuurvisie kan volgen dat delen bewaard moeten blijven die nu onder de sloopaanvraag vallen.
Het is uit de voorliggende aanvraag volkomen onduidelijk hoe een eventuele sloop uitgevoerd zal worden zonder dat deze in strijd is met de Flora en Fauna wet en de Europese Habitat richtlijn.
E. Onduidelijkheid over afvoer en eventueel opslag puin
Het is onduidelijk hoe de grote hoeveelheid sloopmateriaal afgevoerd kan worden zonder grote overlast te veroorzaken aan de omwonenden. Er is op dit moment nog geen enkel overleg met de omwonenden dienaangaande gestart. Eventuele opslag van (bewezen ongevaarlijk) puin kan alleen plaatsvinden op de verharde gebieden. Alle andere locaties zullen een onaanvaardbare verstoring van de bijzondere natuurwaarden tot gevolg hebben.
F. Onduidelijkheid kapvergunning
In het werkplan sloop wordt aangegeven dat er sprake is van een kapvergunning. Onduidelijk is of de kapvergunning aangevraagd is en waarom er gekapt moet worden. Zoals verwoord in onderstaand punt H moet er hangende het ontwikkelen van de structuurvisie beperkt gesloopt worden, waar het kappen van bomen niet in past.
G. Schenden van de historische waarden van het gebied
Monumentenzorg heeft aangegeven welke bouwdelen om hun historische architectonische waarde behouden dienen te blijven. Deze puur architectonische waardering belicht slechts een klein gedeelte van de culturele waarde van het gebied Het gebied heeft een grote historische maatschappelijke waarde. Gesticht in begin 1700 is het wellicht het oudste grote industriële complex van Nederland. De kruitfabriek heeft grote invloed gehad op de omgeving van Muiden en haar bevolking.
Niet alleen als langdurige werkgever, maar ook als een voor de gehele Nederlandse natie onmisbare productielocatie van springstof, met alle gevaren en ongemakken voor Muiden van dien.
Als gevolg van ontploffingen zijn er veel mensen gewond geraakt en overleden. Uit respect hiervoor dient de gemeente te onderzoeken wat er behouden dient te blijven als herinnering hieraan.
Dit zou bijvoorbeeld op dezelfde manier kunnen gebeuren als in Amsterdam Noord, waar oude werfgebouwen en pakhuizen, die ook geen monument zijn, toch bewaard blijven door ze om te bouwen tot woningen en bedrijfsruimten, hiermee een blijvende herinnering creërend aan de roots van Amsterdam Noord.
H. Sloop past niet in het lopende proces ten aanzien van de ontwikkeling van een structuurvisie
VROM adviseert om alle installaties en apparatuur waarin nog gevaarlijke stoffen aanwezig kunnen zijn te ontmantelen. Waar noodzakelijk voor deze ontmanteling zal ook het omhullende gebouw moeten worden gesloopt.
Alle sloop die verder gaat dan deze omschrijving is in strijd met het lopende proces ten aanzien van de ontwikkeling van een structuurvisie zoals besloten door de raad. Het is in strijd met dit proces om twee redenen:
- omdat het kostenverhogend werkt, op zijn minst door rentekosten. Aangezien kostendekkendheid geen uitgangspunt maar wel een leidraad is, werken extra kosten beperkend op het ontwikkelen van de structuurvisie.
- omdat er bij een sloop die verder gaat dan VROM adviseert opstallen en natuurwaarden vernietigd kunnen worden die in de later uit te brengen structuurvisie juist gebruikt zouden kunnen worden. Hierdoor worden de mogelijkheden ontnomen voor de ontwikkeling van een structuurvisie met zoveel mogelijk behoud van de bestaande natuurwaarden en mogelijk opstallen.
Met de te summiere voorliggende aanvraag is het onduidelijk hoe de voorgenomen sloop past in de ontwikkeling van de structuurvisie. Wanneer de aanvraag is gepreciseerd conform punten A t/m G kan hier nader op worden ingegaan. Zorgvuldigheid van bestuur vereist dat de gemeente geen carte blanche geeft, maar exact aangeeft waarvoor zij een vergunning verleent.
Op basis van de onvolledigheid van de overlegde stukken, die ook nog strijdig zijn met het bestemmingsplan, ontbreekt deze duidelijkheid volledig.
Wanneer de aanvraag sloopvergunning op de juiste wijze is ingediend verwachten wij in het kader van zorgvuldig bestuur dat deze aanvragen sloopvergunningen op zijn minst vier weken ter inzage zullen liggen, om de bewoners van Muiden en andere belanghebbenden voldoende gelegenheid te geven kennis te nemen van de inhoud van deze aanvragen.

Met vriendelijk groet,

namens de fractie van Voor Ieders Belang

Anna Waanders

Cc: De Raad van de gemeente Muiden, Monumentenzorg,
Vogelbescherming,
Natuurmonumenten,
Stichting Natuur en Milieu,
Staatsbosbeheer,
Europarlementarier Alexander de Roo


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: