terug naar alles over het knsf-terrein

Alles over het KNSF-terrein
en Bloemendalerpolder


De verkiezingen zijn verlopen als te verwachten viel na de grootscheepse protesten tegen de plannen van de twee vorige colleges en KNSF. De kaarten zijn geschud. En het spel duurt voort.

ARTIKELEN TWEEDE HELFT 2009


12 december 2009

Wéér aanvraag kapvergunning KNSF

Bemiddeling in eindfase.

Op de commissievergadering van 9 november liet Winnubst weten dat KNSF wéér een aanvraag voor een kapvergunning heeft aangekondigd. Hij zal deze 'zorgvuldig in redelijkheid beoordelen'. De bemiddeling door de provincie bevindt zich nu in een eindfase, de openbare rapportage door de provincie wordt binnenkort verwacht.


12 december 2009

Geen sportvoorziening in Bloemendalerpolder

Wethouder Winnubst deelde in de commissievergadering van 9 november mede dat de provincie niet van zins is in de Bloemendalerpolder sportvoorzieningen te treffen. De Bredius-driehoek blijft dan de enige mogelijkheid. Een nadere invulling zal plaatsvinden als de sportnota in de commissie van januari of februari besproken wordt.
De sporthal RCM is overigens reeds aan de provincie verkocht, in mei is de overdracht. Zolang hij niet afgebroken wordt regelt de gemeente dat het gebruik ervan voortgezet kan worden.


12 december 2009

Kamervragen over geheimzinnigheid Bloemendalerpolder

Tweede kamerleden Haverkamp en Van Bochove (CDA) hebben kamervragen aan minister Eurlings gesteld over de ontwikkelingen in de Bloemendalerpolder. Onderwerpen zijn ook de inpassing van de A1 en de OV-Saal (toekomst openbaar vervoer). “Alles is geheim” klaagt het Weesper CDA-raadslid Kees Nelis, die de hulp van de kamerleden inriep, “vooral nu, doordat de provincie de regie heeft overgenomen, de raadswerkgroep is opgeheven” Kees Nelis dringt aan op openheid, “anders kan de raad zijn controlerende functie niet uitvoeren”.
Weesper wethouder Heybroek zegt dat alléén onderhandelingen met marktpartijen niet in de openbaarheid moeten komen en dat er verder niets geheim is. Hij verwacht in januari de publicatie van het 'masterplan'.
Ook minister Eurlings denkt dat alleen de onderhandelingen met marktpartijen vertrouwelijk zijn. “Geheime rapporten zijn mij niet bekend.”

Vragen aan en antwoord van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat), mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (ontvangen 8 december 2009)

1. Bent u bekend met hetgeen de Nota Ruimte 1) vermeldt over de inrichting van de Bloemendalerpolder en de daarbij maximaal te hanteren aantallen woningen?
1. Ja

2. Kunt u aangeven of de planontwikkeling van de gemeenten Muiden en Weesp en de provincie Noord-Holland in overeenstemming is met het ruimtelijk beleid zoals vastgelegd in de Nota Ruimte? Zo nee, waarom wordt daarvan afgeweken? Wat is de juridische titel waaronder dit nieuwe beleid wordt ontwikkeld?
2. De planontwikkeling is in overeenstemming met het ruimtelijk beleid zoals is weergegeven in de Nota Ruimte. Bij de planontwikkeling Bloemendalerpolder wordt voorzien in de realisatie van duurzaam groen met een recreatief aantrekkelijke invulling op tweederde deel van het plangebied. In de Nota Ruimte is voorts aangegeven dat maximaal 5.000 woningen in de Bloemendalerpolder kunnen worden gerealiseerd. Op basis van de huidige planontwikkeling zal het aantal woningen in de Bloemendalerpolder maximaal 3.000 woningen bedragen. Op het KNSF-terrein zullen 1.475 woningen worden gerealiseerd.

3. Bent u bekend met de convenanten die in het kader van de maatregelen in de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (onder andere OV-SAAL) zijn gesloten tussen de diverse overheden en zijn er op dit moment onderhandelingen gaande rondom de aanpassing van deze convenanten? Zo ja, over welke aanpassingen gaat het dan?
3. Voor het project OV SAAL zijn naar mijn weten nog geen convenanten tussen diverse overheden gesloten. Wel is er in het kader van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) een convenant gesloten waarin ook enkele afspraken zijn vastgelegd over de samenhang met het project OV SAAL. Zo is vastgelegd dat bij het bepalen van het geluidsniveau horende bij “Stand Still 2008” voor bestaande bebouwing zowel het wegverkeer als het spoorverkeer worden betrokken. Een andere afspraak die is vastgelegd is dat bij de ruimtelijke uitwerking van de verbreding en inpassing van de A1 vooralsnog rekening zal worden gehouden met de eventuele aanleg van de spoorvariant gebundeld met de A1. Deze variant behoort tot de in OV SAAL onderzochte openbaar vervoeroplossingen voor de lange termijn via de Hollandse brug. Op dit moment zijn geen onderhandelingen gaande over de aanpassing van het convenant met betrekking tot de weguitbreiding SAA. Wel wordt gewerkt aan een bilaterale uitvoeringsovereenkomst tussen Rijkswaterstaat en de stuurgroep Bloemendalerpolder. De afspraken uit het convenant vormen hiervoor onder andere de basis.

4. Is het waar dat het huidige standpunt van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Weesp, zoals dat aan u bekend is gemaakt, niet in overeenstemming is met het laatst genomen raadsbesluit (dat luidde: instemming met het convenant) van de betreffende gemeente ter zake? Zo nee, kunt u ons dan volledigheidshalve mededelen wat volgens uw opvatting het huidige standpunt van het college van de gemeente Weesp is? Zo ja, welk van beide standpunten is voor u leidend in de discussie?
4. Zoals aangegeven bij de beantwoording van vraag 3, is er voor zover ik weet behalve het convenant over de weguitbreiding geen ander convenant tussen diverse overheden gesloten over de maatregelen in de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (onder andere het project OV SAAL).

5. Kunt u aangeven welke rapporten over openbaar vervoerverbindingen bij de betrokken overheden zijn verschenen tussen 1 januari 2008 en 1 december 2009? Hoeveel rapporten hiervan zijn openbaar gemaakt, hoeveel rapporten zijn er geheim? Zijn alle openbare en geheime rapporten ter beschikking gesteld van de gekozen volksvertegenwoordigers? Kunt u voor de geheime rapporten aangeven waarom deze niet openbaar zijn gemaakt?
5. Ik kan u alleen aangeven welke rapporten er bij de betrokken overheden zijn verschenen over het openbaar vervoer in relatie tot Bloemendalerpolder, voor zover die bij mij bekend zijn. Geheime rapporten zijn niet bij mij bekend, dus daar kan ik u niet verder over informeren. Het bureau TASK heeft in 2008 in opdracht van de gemeenten Muiden en Weesp het rapport "Strategische visie. Integrale ruimtelijke ordening Muiden-Weesp" uitgebracht. Dit rapport gaat onder meer in op de (gehele) verlegging van het bestaande spoor door Weesp naar een tracé langs de A1. Het onderzoeksbureau heeft dit rapport tevens aan u en aan mij aangeboden. Een afschrift van mijn brief aan TASK heeft u op uw verzoek van mij ontvangen.
Daarnaast hecht ik eraan u te informeren dat de lokale overheden, waaronder de gemeenten Muiden en Weesp, goed aangehaakt zijn bij het project OV SAAL. Zij worden regelmatig op de hoogte gehouden van de stand van zaken van het project, onder meer tijdens de bijeenkomsten die hiervoor worden georganiseerd door mijn duo-bestuurder (de heer Gerson). De lokale overheden worden momenteel met name nauw betrokken bij en geconsulteerd over de uitwerking van de korte termijn maatregelen. Dit betreft onder meer de uitwerking van de Ontwerp Tracébesluiten. Besluiten over OV SAAL komen in samenspraak met de regio tot stand, onder coördinatie van mijn duo-bestuurder. Hij stuurt op een eensluidend standpunt van de regionale overheden, zoals verenigd in het Platform Metropoolregio Amsterdam.

6. Is het u bekend dat de betrokken gemeenten een voorkeursrecht op grond van de wet Voorkeursrecht Gemeenten hebben gevestigd op zowel de Bloemendalerpolder als de Gemeenschapspolder? Om welke reden heeft vervolgens de provincie ook daarover een voorkeursrecht gelegd? Is dit een houdbare juridische positie gezien de wet op de Ruimtelijke Ordening en de Grondexploitatiewet? Betekent deze stap van de provincie dat zij hiermee de regie naar zich heeft toegetrokken? Zo ja, hoe beoordeelt u deze stap?
6. Op 16 maart 2009 hebben Provinciale Staten besloten dat zij een inpassingsplan voor de Bloemendalerpolder zullen vaststellen. Een inpassingsplan is te beschouwen als een door de provincie opgesteld bestemmingsplan. Door te besluiten zelf een inpassingsplan te maken, heeft de provincie duidelijk gemaakt dat het project Bloemendalerpolder een project van provinciaal belang is en dat de provincie nog sterker dan voorheen een regisserende rol zal vervullen bij de planuitwerking en de realisatie van de gewenste ruimtelijke ontwikkeling, een en ander uiteraard in nauwe samenspraak met de betrokken gemeenten, het Rijk, het hoogheemraadschap en de ontwikkelaars die in het plangebied substantiële grondposities hebben ingenomen. Door zelf een inpassingsplan vast te stellen, verplicht de provincie zich tot een actieve en regisserende rol bij uitvoering van de gewenste ruimtelijke ontwikkeling. Bij die uitvoerende rol past ook de inzet van wettelijke instrumenten op het terrein van de grondverwerving, zoals het voorkeursrecht. Het belangrijkste doel van het voorkeursrecht is de ondersteuning van de regisserende rol van de provincie met het oog op de tijdige realisering van de nieuwe bestemming. Een tweede doel is het voorkomen van ongewenste grondtransacties die de realisatie van de plannen op een wijze zoals die de provincie voor ogen staat, zouden kunnen doorkruisen. Het is dan ook een logische stap dat de provincie een eigen voorkeursrecht vestigt op de gronden gelegen in het plangebied. Dit is mede ingegeven door het feit dat anders het vigerende gemeentelijk voorkeursrecht in de loop van 2010 zou aflopen.

7. Bent u van mening dat op dit moment, met de nu beschikbare kennis, het commercieel mogelijk is om binnen de randvoorwaarden van de Nota Ruimte en met de eerder door de gemeenteraden vastgelegde noodzakelijke infrastructuur de polder te ontwikkelen? Zo ja, kunt u dit onderbouwen? Zo nee, is dit voor u aanleiding met de betrokken overheden te overleggen om te komen tot het stopzetten van de ontwikkeling in de Bloemendalerpolder?
7. Ik ben van mening dat het commercieel haalbaar is de ontwikkeling in de Bloemendalerpolder te realiseren. In het samenwerkingsverband tussen de betrokken publieke en private partijen is in de afgelopen periode veelvuldig overleg gevoerd over de haalbaarheid mede gezien de marktomstandigheden. Ondanks deze gewijzigde marktomstandigheden zien partijen voldoende mogelijkheden te komen tot een haalbare ontwikkeling, mede vanwege de kwaliteit van het plan (zowel wat betreft de woningen als het groen/water) en de lange looptijd van het project.
Het streven van partijen is erop gericht medio volgend jaar een samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

8. Welke mogelijkheden hebben de leden van de provinciale staten van Noord-Holland en de leden van de gemeenteraden van Weesp en Muiden om in gezamenlijkheid te overleggen en te besluiten nu de respectievelijke bestuurscolleges alle beschikbare relevante informatie als vertrouwelijk hebben bestempeld?
8. Een groot deel van de beschikbare relevante informatie is niet als vertrouwelijk bestempeld en over deze informatie kunnen de leden van Provinciale Staten en de leden van de gemeenteraden in gezamenlijkheid overleggen. De overheden hebben ons aangegeven dat de informatie ten aanzien van het onderhandelingsproces vooralsnog vertrouwelijk met de staten is besproken vanwege het strategisch karakter van deze informatie. Ik heb begrepen dat recentelijk in een tweetal sessies het voorlopig concept Masterplan aan de staten en de gemeenteraad van Weesp is gepresenteerd. Op korte termijn zal een presentatie aan de gemeenteraad van Muiden plaatsvinden. Nadat het Masterplan ter visie gaat zullen de staten alsmede de beide gemeenteraden zich hierover kunnen uitspreken. Ter informatie deel ik u mee dat ik heb vernomen dat alle beschikbare relevante informatie recentelijk bij de raadsgriffie ter inzage is gelegd voor de raadsleden van Weesp.

9. Is het staande praktijk bij de Provincie Noord-Holland dat over vraagstukken over de Bloemendalerpolder in beslotenheid vergaderd en besloten wordt?
9. Nee, dit is naar ik begrepen heb geen staande praktijk, maar is enkel aan de orde in geval de onderliggende stukken vragen om vertrouwelijkheid, zoals de stukken die betrekking hebben op de onderhandelingen met marktpartijen.

10. Kunt u deze vragen vóór het notaoverleg MIRT 2) op 7 december 2009 beantwoorden?
10. Ja.



19 november 2009

Muiden genegeerd door Provincie bij vestiging WVG

"In goede handen bij Provincie"

Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Muiden is niet gekend of betrokken geweest bij de voorbereiding van de vestiging van het voorkeursrecht op de gronden gelegen in het plangebied Bloemendalerpolder door de Provincie. Ook gronden buiten het plangebied Bloemendalerpolder zijn door de Provincie aangewezen. Hierover zal het college bij de Provincie om opheldering vragen.

Eerder dit jaar, in maart, zou mevrouw Worm, burgemeester van Muiden, zich in een gewestvergdering hebben laten ontvallen dat de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder bij de Provincie in goede handen is. Lees verder.


17 november 2009

Provinciaal voorkeursrecht Bloemendalerpolder

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben op 10 november 2009 besloten tot een voorlopige aanwijzing ex artikel 6 Wet voorkeursrecht gemeenten inzake provinciaal voorkeursrecht van het plangebied Bloemendalerpolder

Door de aanwijzing ontstaat een voorkeursrecht voor de duur van maximaal drie maanden. Binnen die termijn dienen Provinciale Staten een besluit te nemen tot vestiging van een provinciaal voorkeursrecht. Een daartoe strekkende statenvoordracht (ontwerpbesluit) is gelijktijdig met de aanwijzing ter visie gelegd.

Op 16 maart 2009 hebben PS besloten dat zij een inpassingsplan voor de Bloemendalerpolder zullen vaststellen. Een inpassingsplan is te beschouwen als een door de provincie opgesteld bestemmingsplan. Door te besluiten zelf een inpassingsplan te maken, heeft de provincie duidelijk gemaakt dat het project Bloemendalerpolder een project van provinciaal belang is en dat de provincie nog sterker dan voorheen een regisserende rol zal vervullen bij de planuitwerking en de realisatie van de gewenste ruimtelijke ontwikkeling, e.e.a. uiteraard in nauwe samenspraak met de betrokken gemeenten, het Rijk, het hoogheemraadschap en de ontwikkelaars die in het plangebied substantiële grondposities hebben ingenomen.

Provinciaal voorkeursrecht vervangt voorkeursrecht gemeenten Weesp en Muiden
Door het vaststellen van een inpassingsplan verplicht de provincie zich tot uitvoering van het project. Daarbij past ook de inzet van het voorkeursrecht. Door het vestigen van een provinciaal voorkeursrecht vervalt het voorkeursrecht van de gemeenten. De provincie neemt dus het voorkeursrecht over van de gemeenten.

Bezwaar en beroep
Het besluit van Gedeputeerde Staten ligt, samen met de bijbehorende kadastrale kaart, de lijst van aangewezen percelen en de overige stukken vanaf vandaag voor iedereen ter inzage op het gemeentehuis van Muiden, Het Anker 2, Muiden, op werkdagen van 8.30 tot 12.30 uur.
Belanghebbenden kunnen tot 24 december 2009 een bezwaarschrift indienen.
Inhoudelijke informatie kunt u inwinnen bij Fred den Boef van de provincie Noord-Holland via telefoonnummer: 06 5395 8606


3 november 2009

Onderzoek speelt provincie Zwarte Piet toe

Habiforum en het Nirov hebben een onderzoek gedaan naar verschillende gebiedsontwikkelingen in Nederland. De onderzoeker is bijzonder kritisch over de rol van de provincie Noord-Holland in de gemeente Muiden.
Het gedrag van Gedeputeerde Hooijmaijers heeft volgens de onderzoeker geleid tot de gespannen verhoudingen met de lokale bestuurders. Hem wordt vooral een gebrek aan bindend vermogen verweten, de onderzoeker verwijt de provincie nadrukkelijk zich niets van de inwoners aan te trekken.
Naast de gebiedsontwikkeling in Muiden zijn er nog 40 projecten onderzocht. De resultaten staan in het boek Nederland Boven Water, praktijkboek gebiedsontwikkeling.
Het onderzoek heeft zich beperkt tot en met 2008. Het is niet onwaarschijnlijk dat het oordeel over de provincie nog veel negatiever zou uitpakken als de besluiten uit 2009 ook zouden zijn meegewogen.

De Muider PvdA laat weten te hopen dat de provincie dit rapport zal gebruiken om in het vervolg constructiever met de regio samen te werken. Dan kunnen de belangen van de inwoners veel beter meegenomen worden en kan er een mooiere woonwijk komen - die ook nog eens sneller gebouwd kan worden. 



29 september 2009

Bouwbrug cadeau?

Erik Pieter Vlaanderen ziet adder onder het gras

Op de laatste commissie vergadering ( 2 september) deed wethouder Winnubst uit de doeken dat Rijkswaterstaat op wil schieten met de 'lokale brug'. Daar kan volgend jaar al mee begonnen worden. Nu is zo'n beetje iedereen in Muiden een voorstander van een lokale tunnel: op de plaats van de dan afgebroken A1, als directe verbinding tussen de Maxisweg en de Mariahoeveweg. Te duur beweert Rijkswaterstaat, dat kost wel bijna 50 miljoen! Winnubst, die anders helemaal niet zo naief is, schijnt dat te geloven: en dat terwijl een gerenommeerde tunnelbouwer berekende dat het voor nog niet eens de helft van dat bedrag kan: Download rapport. En als dat niet voldoende is: het tunneltje wordt 65 meter lang (280 meter met op- en afrit). Vergelijk dat maar eens met de Drontermeertunnel van 790 meter die wél 50 miljoen kostte! Enfin, Rijkswaterstaat wil kennelijk snel een bruggetje. Erik Pieter Vlaanderen snapt dat wel: hebben ze meteen een bouwbrug voor dat aquaduct.
En daar beginnen ze dan in 2013 aan.


29 september 2009

Gregor Heemskerk: Voorzichtig met Projectontwikkelaars Bloemendalerpolder!

Gregor Heemskerk, commissielid van de PvdA, geeft in het Financieel Dagblad van 25 september zijn mening over de projectontwikkelaars in Nederland, met de Bloemendalerpolder als voorbeeld. De PvdA-fractie vindt dat het goed zou zijn als de nieuwe gedeputeerde kennis zou nemen van het stuk, maar ook zeker de wethouders en de gemeenteraadsleden van Weesp.

Met geleend geld grond kopen en een bouwclaim vestigen en als het dan wat minder gaat de overheid te hulp roepen. Gregor Heemskerk legt begrijpelijk een vergelijking met de bankiers. Zij namen ook grote risico's en de overheid, lees de belastingbetaler, mag opdraaien voor de kosten.

De PvdA Muiden/Muiderberg heeft precies om deze reden gemeend dat zij het onderhandelingsakkoord voor de Bloemendalerpolder tussen overheden en marktpartijen niet wilden tekenen. Alle risico's liggen namelijk bij de overheid en de projectontwikkelaars kunnen er uit stappen wanneer zij dat willen.

Artikel FD: voorzichtig met overnemen risico projectontwikkelaar 25 september 2009 (pdf-294kb)


15 september 2009

KNSF blijft gemeente dissen.

"Herenruzie" loopt hoog op – effe terug dissen.

'Dissen', wat is dat nou precies? Wel, 'dissen' komt van het Engelse 'disrespect' en betekent op respectloze wijze omgaan met, sterker nog: treiteren. Dat is precies wat KNSF doet. En haar advocaat Gompen is daarbij maar al te graag van dienst. Een 'parasieten-maatje' zou Jort Kelder zeggen.
Jort Kelder noemde eerder Mr. Moskovisch een 'mafia-maatje'. Moskovisch vond dat beledigend. Gompen kan echter moeilijk bezwaar tegen deze kwalificicatie maken. Een stelling van Dr. Rolf Visser luidt immers: 'Overnemers spelen in de ontwikkeling van de economie een even belangrijke rol als parasieten in de ontwikkeling van de natuur' en een andere: 'De een z'n verlies is de ander z'n winst'. Gompen wist dus waar hij aan begon, en als hij het niet wist mag er aan zijn zorgvuldigheid getwijfeld worden.
U weet dat op 19 juni 2008 de Raad het Voorontwerpbestemmingsplan heeft vrijgegeven voor inspraak en op 25 september de gemeentelijke projectgroep een inspraakavond georganiseerd heeft. Vervolgens zijn twee tussenproducten van het stedenbouwkundig ontwerp (plandragers en schetsontwerp) gepresenteerd. Tot eind maart 2009 leek ook de totstandkoming van het derde tussenproduct, het voorlopig ontwerp stedenbouwkundig plan, conform de planning te verlopen. We berichten ook al eerder dat in maart van dit jaar bleek dat KNSF met de presentatie van het Schetsontwerp wederom een toneelstukje opvoerde: de gepresenteerde plannen waren te mooi om waar te zijn. En dat was ook zo. In werkelijk bleek KNSF er op uit om het hele terrein te bebouwen, en het hele Kruitbos te bebouwen. Daarmee schendt KNSF afspraken met de gemeente, die berusten op een gerechtelijke vonnis. Niet netjes, zeker niet van raadsheer Gompen, die – godbetert het – nota bene zelf rechter was.

Uiteraard kan de gemeente daarmee niet akkoord gaan, en heeft dat KNSF laten weten. Daarop heeft KNSF laten weten alléén verder te willen praten, als de gemeente wél akkoord gaat met het bebouwen van het hele terrein (met uitzondering van de Rietlanden). Een impasse dus, waarop de Provincie later reageerde met het aanstellen van een bemiddelaar. Omdat – en u heeft dat ook al eerder gelezen – KNSF diezelfde Provincie verzocht heeft om een inpassingsplan kan KNSF dat niet afslaan. Desondanks daagt KNSF de gemeente voor de rechter teneinde haar "schade" te verhalen. De gemeente zou niet vlot meewerken. Hoe absurd dat is weet u nu, maar het wordt nóg gekker als u weet dat de zaak ook al stagneert doordat KNSF het vertikt om de nodige onderzoeken af te ronden. De onderzoeken naar ecologie, geluid, bodem, watertoets en archeologie zijn nog niet eens begonnen, met veelal als argument dat KNSF ze 'onnodig' vindt. Het is echter niet aan KNSF dat te beoordelen, en zelfs niet aan de gemeente, maar het staat gewoon in de wet dat deze onderzoeken weldegelijk nodig zijn. Niet netjes, terwijl raadsheer Gompen de wet behoort te kennen.

Nog een voorbeeld: KNSF verwijt de gemeente onvoldoende medewerking aan explosieven-opruiming, terwijl die bevoegdheid bij het ministerie van VROM ligt. En daar is nota bene nog niet eens een explosieven-opruimingsplan ingediend!

Onder deze omstandigheden kan moeilijk verwacht worden dat de gemeente 'carte blance' geeft om het Kruitbos te kappen, volgens KNSF nodig om explosieven te ruimen (wat daar van waar is weet na de uitzending van 'de Leugen regeert' van 24 november 2005 intussen heel Nederland). De gemeente staat echter wél een beperkte kap toe, daar waar dat absoluut nodig is. KNSF gaat daar, bij monde van Ferry Holzhaus, niet mee akkoord. Daarmee laat de goedlachse Ferry danig in zijn kaarten kijken.

Om de weinig kapitaalkrachtige gemeente Muiden nog verder te dissen, betaalt KNSF haar rekeningen niet. 'Onvoldoende gespecificeerd', 'niet geaccordeerd' vinden ze, en de mooiste is: 'kosten te hoog in relatie tot voortgang'. Je moet maar durven!

De bedoeling van de Provincie én de Gemeente is er in goed overleg uit te komen. KNSF geeft blijk van kwade wil door desondanks een bodemprocedure te starten om een aanzienlijke schadevergoeding te verkrijgen. Afgelopen vrijdag was de eerste zitting. "Advocaat van kwade zaken" Gompen was daar natuurlijk bij, en ook wethouder Winnubst. De laatste weigerde echter Gompen met een handdruk te begroeten. Effe terug dissen.

Meer weten: lees de 'voortgangsrapportage' (pdf-89kb). De bijlagen kunt u op het gemeentehuis inzien.

'KNSF mag wel blij zijn dat het zo lang duurt. Anders zaten ze nu met duizenden door de crisis onverkoopbare huizen.'



3 september 2009

Klapwijk op verkeerde been gezet.

Anonieme actie beschadigt gemeentebestuur

Gisteren werd er in Klapwijk een 'flyer' bezorgd met de volgende tekst:

volgens welingelichte bronnen, zijn de gemeente Muiden en de Provincie van plan om op de Brediusgronden, ook wel de Punt genoemd, enkele honderden woningen neer te laten zetten - WIST U DAT?

Die bronnen zijn helemaal niet zo goed ingelicht, want de gemeente heeft zich altijd fel verzet tegen de bebouwing van de Brediusgronden. Zo fel, dat dit voor de provincie, onder leiding van de verschrikkelijke Ton Hooijmaijers, mede aanleiding was de gemeente Muiden buiten spel te zetten bij de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder (waar de Brediusgronden deel van uit maken). Overigens, naar aanleiding van het verspelen van tientallen miljoenen gemeenschapgeld (de Icesave-affaire) staat nu ook Ton Hooijmaijers buiten spel, en kan het niet anders dan dat de nieuwe gedeputeerde redelijker is.

De 'flyer' was ondertekend door “Bezorgde buurtbewoners”. We weten dus niet wie er achter deze misleidende voorlichting zit. Muideninfo raadt de Klapwijkers aan eens te kijken op www.muideninfo.nl. Daar werd in februari al bekend gemaakt dat de Provincie van plan is de Brediusgronden te bebouwen.


terug naar alles over het knsf-terrein

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: