terug naar het overzicht

DE HERINRICHTING VAN DE KRUISING MAXISWEG-PAMPUSWEG


22 juli 2010

Kruising Maxisweg/Pampusweg veiliger

Maar gevaren voor fietsers nog niet geheel bezworen.

Vandaag werd de gereconstrueerde kruising Maxisweg-Pampusweg feestelijk door verkeerswethouder Fred Winnubst geopend.

Als je als fietser platgereden wordt door onoplettende automobilisten, moet je maar als fietser opletten om het vege lijf te redden, zo zullen de verkeersexperts die de herinrichting van het kruispunt Maxisweg/Pampusweg bedacht hebben wel geredeneerd hebben. Dit was inderdaad, zo weten haast alle fietspassanten van dit kruispunt, al de praktijk. De nieuwe inrichting van het kruispunt maakt deze keuze overzichtelijk en voor de hand liggend. En omdat de kruising nu overzichtelijk is, zien de automobilisten de naderende fietsers, en, in veel gevallen, verlenen zij voorrang daaraan, ondanks dat zij dat niet verplicht zijn. Een heel wat betere situatie dan wél voorrang hebben, maar het niet krijgen, eenvoudig omdat je niet gezien wordt!
De kruising met het doorgaande fietspad richting de fraaie fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal is verlegd (een zogenaamde asverspringing) en er is een fietsoversteek met een vluchtheuvel aangebracht. Dit maakt de kruising voor de oplettende fietser veiliger en voor afslaand autoverkeer van en naar de Pampusweg overzichtelijk. De bocht zorgt er ook voor dat de snelheid van fietsers komend vanaf de nieuwe fietsbrug vermindert. De situatie waarbij fietsers voorrang verlenen aan autoverkeer is buiten de bebouwde kom normaal.

Verder is het fietspad tussen de kruising en het Maxisterrein verbreed tot een volwaardig tweerichtingen fietspad. Tenslotte meldt de gemeente dat de fietsoversteek vanaf dit fietspad naar het Maxisterrein veiliger is vormgegeven en verbeterd. De gemeente duidt daarmee op de verkeersdrempel. Het is de bedoeling dat ook fietsers die het Maxisterrein verlaten van deze oversteekplaats gebruik maken. Daarvoor moeten zij op het Maxisterrein tegen het autoverkeer in fietsen, en het autoverkeer kruisen op het moment dat de automobilist zijn aandacht moet verleggen van het tegemoetkomende verkeer op de Pampusweg naar de voor hem onverwacht opduikende fietsers. Da's geen verbetering en wellicht een achteruitgang, ten opzichte van de situatie vroeger, waar je als fietsers gewoon met het in het algemeen langzaam rijdende autoverkeer mee fietste.
Bovendien bleek in het verleden het hek voor fietsers naar het Maxisterrein maar al te vaak gesloten, zodat fietsers geen andere keus hadden dan zich in het autoverkeer te mengen.
De gemeente laat weten dat Maxis “al bezig is om de fietsers van en naar de winkels naar het hek te krijgen. Zij hebben al contact gehad met een belijningbedrijf. Dus dat komt vast goed”, aldus de heer van der Veldt, de uitvoerende ambtenaar, die ook al een compliment verdient voor zijn uitgebreide reactie op onze vragen, de rondleiding van uw webmaster, en het nauwlettend volgen van Muideninfo. Ook de aannemer, MNO Vervat, verdient een compliment: het geheel is bijzonder keurig uitgevoerd.

Bijzonderheden zijn de flexibele markeringsplaatjes, die niet meer door vrachtverkeer dat de bocht te krap neemt platgereden kunnen worden, en de 'curb stones' die toelaten dat ook grote vrachtwagens de bochten kunnen nemen zonder de berm kapot te rijden.


De asverspringing, gezien vanaf fietsbrug over Amsterdam-Rijnkanaal

Voorrang voor auto's

Volwaardig twee richting fietspad. Het niveauverschil op de brug is onvermijdelijk.

Oversteek plaats met verkeersdrempel, die er door de aannemer om tien uur 's avonds keurig ingelegd is. Het hek wordt nog verbreed tot 3 m., fietsen op het Maxisterrein zou veiliger worden. De reclame zuil ontneemt automobilisten die het Maxisterrein oprijden het zicht op naderend verkeer!

De maatregelen stonden al langer in de planning van de gemeente Muiden en zijn de afgelopen weken met subsidie van de provincie uitgevoerd. Door het verkeer van en naar de Maxis, nieuwe buslijnen, de nieuwe fietsbrug en het vrijgeven van de route als tijdelijke ontsluiting voor IJburg neemt de verkeersintensiteit op deze kruising alleen maar toe.



6 juni 2007

Maxiskruising blijft ongewijzigd

Kans tot reconstructie van gevaarlijke kruising gemist?

“Zo wordt-ie ook“ verzekerde verkeerswethouder Fred Winnubst toen hem een voorstel over een veilige inrichting van die gevaarlijke kruising werd voorgelegd: het verkeer van en naar de Maxis krijgt voorrang op het verkeer van en naar de brug van de parallelweg over het Amsterdam-Rijnkanaal – de Muiderbrug. Waarom het toch anders is geworden, en huidige situatie gehandhaafd blijft leest u hier:


De kruising tijdens de opknapbeurt op 5 juni 2007


Van onze verkeersredactie:
Op het kruispunt Maxisweg - Pampusweg gebeuren er veel ongelukken omdat weggebruikers, komende van de Maxis, niet verdacht zijn op auto's uit de richting Amsterdam. Als deze nu voorrang moeten verlenen aan het verkeer van en naar de Maxis, is de kans op ongevallen kleiner. Nog meer ongelukken gebeuren er met fietsers, die simpelweg over het hoofd worden gezien, in veel gevallen omdat de aandacht uitgaat naar autoverkeer vanaf de Muiderbrug. Een ander alternatief is een rotonde. Beide alternatieven zijn bekeken: een verslag, waarvoor het materiaal aangeleverd werd door Klaas de Jonge van de Grontmij (waarvoor uiteraard dank):

Tijdens een bijeenkomst van de partijen die betrokken zijn bij de verkeersafwikkeling van rond het kruispunt de bespreking zijn de problemen en wensen geïnventariseerd en zijn mogelijke oplossingen besproken. Die bespreking vond 24 mei 2006 plaats, en aanwezig waren vertegenwoordigers van de Politie, Connexxion, de Maxis, Grontmij, en de Gemeente Muiden.

Fietsers
De gemeente Muiden acht aanpassing vanwege de frequent voorkomende aanrijdingen door autoverkeer met fietsers (vaak recreanten, of racende pelotons sportfietsers) over het doorgaande fietspad langs de Maxisweg noodzakelijk (maar de laatste maanden viel het mee: waarschijnlijk door het invoeren van de 60 km/h zone en de aanwezigheid van de slagboom) ; en vestigt de aandacht op het niet naar behoren functioneren van de slagboom die sluipverkeer over de parallelbaan van de A1 naar Diemen (gehele dag) en naar Muiden (tussen 16.00 en 18.00 uur ) moet tegengaan.

Openstaande slagboom levert verbetering op
Die slagboom heeft, als je het besprekingsverslag leest, meer nadelen dan voordelen: Automobilisten uit Diemen rijden in een fuik, en blokkeren de doorgang voor de bussen van Connexxion wanneer de slagboom tóch opengaat om deze door te laten, om 18:00 is het een puinhoop omdat iedereen zich voor de slagboom verzamelt, in afwachting van het moment dat deze weer open gaat, en dan blijft het een puinhoop omdat er slechts een paar auto's per minuut worden doorgelaten, verkeer over deze weg wordt aangemoedigd door een richtingsbord naar de Maxis, kortom, niets dan narigheid, die agressie bij weggebruikers opleverde.
Met de openstaande slagboom kent het verkeer echter wél een goede doorstroming en is de veiligheid toegenomen als gevolg van de aanwezigheid van cameratoezicht en deze weliswaar openstaande slagboom. De hoeveelheid sluipverkeer is beperkt, er is geen frustratie meer bij de slagboom, de snelheid van auto-verkeer wordt aangepast nabij de kruising en de bussen kunnen zonder vertraging doorrijden, zo vermeldt het besprekingsverslag.

Herinrichting
Bij de herinrichting wordt rekening gehouden met het verkeer van en naar IJburg, over de Pampusweg. Er zijn drie oplossingen:
  • Het kruispunt uitvoeren als rotonde ten behoeve van een betere doorstroming van alle verkeerstromen.
  • De Maxisweg vanuit Muiden en de Pampusweg als één doorgaande weg uitvoeren, waarbij het verkeer in de bocht dus voorrang heeft op het verkeer uit de richting Diemen. Hiermee wordt de doorstroming van het verkeer van en naar de Maxis vergroot.
  • De fietsers beter laten opvallen voor automobilisten door het bestaande kruispunt op onderdelen te verbeteren. De verkeerssituatie op het kruispunt wijzigt niet

Sluipverkeer
Voor de afsluiting tegen sluipverkeer van de brug kwamen een aantal oplossingen ter sprake, waarvan enige achterhaald zijn door de voorgenomen bouw van de fietsbrug. De nog relevante verbeteringen zijn een slagboom aan de kant van Diemen, zodat de automobilisten niet meer in de fuik rijden, meerdere auto's per keer doorlaten, verleggen detectielussen, zodat bussen en wachtende automobilisten elkaar niet meer blokkeren, en het vervangen van de slagbomen door automatische kentekencontrole.

Klaas de Jonge vat de belangrijkste afwegingen die mee hebben gespeeld bij de aanpassingen als volgt samen:
- de veiligheid voor fietsers moet verbeterd worden (fietsers moeten meer opvallen)
- de doorgaande fietsroute (hoofdroute Almere-Amsterdam) moet behouden blijven
- de belangrijke busroute mag niet te veel vertraging oplopen (in de spitstijden ca. 30 bussen per uur heen en 30 per uur terug).
- de veiligheid voor voetgangers moet verbeterd worden (oversteek Maxisweg)
- de benodigde ruimte voor uitbreiding tot een minimum te beperken i.v.m. de hoge kosten aan omlegging/aanpassing van de aanwezige kabels en leidingen nabij het kruispunt (handhaving bestaande situatie met kleine aanpassingen). Direct naast het kruispunt liggen diverse grote glasvezelkabels van nutsbedrijven (NUON, Colt, Essent), de sigaleringskabels van de rijksweg en een knooppunt van hogedruk waterleidingen (waternet).
- betere doorstroming auto's vanuit de Maxis
- uitgangspunt: de slagboom zal weer worden gebruikt

Voor een rotonde is simpelweg geen plaats:

De variant, waarbij de Maxisweg (naar Muiden) en de Pampusweg als voorrangsweg wordt uitgevoerd kent ook een aantal nadelen:
- het kruispunt moet veel groter uitgevoerd worden. De kosten voor de aanleg van een goede asfalt rijweg zal veel hoger zijn in verband met uitbreidingen van de asfaltconstructie met bijbehorende verkantingen (afwatering) en aanpassingen aan de kabels en leidingen.
- de doorgaande fietsroute wordt sterk gehinderd door: bochten in het fietspad, de voorrang die verdwijnt voor fietsers, de beperkte ruimte voor een goede oversteeksituatie en relatief hoge snelheid van de auto's. - de busroute (vooral naar Diemen) zal veel hinder ondervinden bij het afslaan richting de brug, vooral tijdens de middagspits. Dit is onaanvaardbaar voor Connexxion
- de auto's uit Diemen naar de Maxis zullen gehinderd worden in het afslaan naar de Pampusweg:

Indien de slagboom weer in gebruik zal worden genomen, zal opstroping zich vóór de slagboom voordoen, met de nodige frustratie en vertraging van bussen. Dit is het belangrijkste bezwaar van de Maxis (frustratie van automobilisten naar de Maxis) en van Connexxion (wachten bij de slagboom als gevolg van doorrijdende auto's). Hierbij moet rekening worden gehouden met een sterke toename van bouwverkeer uit Ijburg tijdens de middagspits (duurt nog ca. 2 jaar) en de toename van bezoekers uit Diemen aan de Maxis in de middag vanaf ca. 2 uur.

Dus blijft alles bij het oude, op een opknapbeurt na. Waarom dan ook de volgens het besprekingsverslag zegenrijke openstaande slagboom niet gehandhaafd blijft, is een raadsel.


Slagboom dupeert Muiers

Ingezonden brieven over de Slagboom op de Maxisweg
5 december 2006

Subsidieverzoek tweede slagboom afgewezen.

De Stadsregio Amsterdam (voorheen ROA) heeft € 17.850 voor de plaatsing van de slagboom op de Muiderbrug bijgedragen. Daarmee zou de doorstroming van het Openbaar Vervoer en de verkeersveiligheid aldaar verbeteren, zo schrijven ze. Maar dat pakte anders uit. Toen de gemeente Diemen met een subsidie verzoek voor een tweede slagboom op haar grondgebied aankwam, gaf de stadsregio dan ook niet thuis. De gemeenteraad van Diemen heeft er dan maar mee ingestemd het zelf te betalen. Waarschijnlijk wordt het geen slagboom, maar een meer vandalisme bestendige verzinkbare afsluiting. Realisatie is waarschijnlijk in het voorjaar van 2007. En dan is er weer een weg afgesloten omdat-ie gebruikt wordt...


18 mei 2006

Wethouder Fred ziet het even aan

Wijsgeworden door de ervaringen van het vorige college besloot verkeers-wethouder Fred Winnubst goed na te denken alvorens de volgende fase van de soap van de vernielde en verdwenen slagboom in te gaan. Het in gebruik nemen van weer een nieuwe slagboom leek hem op de commissievergadering van 18 mei geen goed idee, omdat deze dan wel weer snel vernield zou worden. Dit ondanks het cameratoezicht, dat afgesproken werd met de naastgelegen NUON centrale. Er is intussen een nieuwe slagboom gemonteerd, die trots omhoog staat, en daarmee gespaard blijft voor vernielingen.


28-februari-2006
Wéér Nieuw Hoofdstuk in de Soap van de Slagboom:

Slagboom Vernield en Verwijderd!

Sinds woensdag 15 februari was de slagboom op de Maxisweg spoorloos verdwenen. "Ik vind dit misselijkmakend", zei verkeerswethouder Jaap Meijer over het mysterie. De volgende week was de slagboom echter weer teruggeplaatst. Niet voor lang, want vanochtend ontving muideninfo een mailtje: "Toen ik naar mijn werk ging (de Maxis) zag ik dat de slagboom het niet meer deed. Deze keer zit hij er nog wel op, maar hij is gewoon omgebogen." Vernield dus, en muideninfo ging voor u poolshoogte nemen. De geknakte verkeersregelaar bleek echter al verwijderd:



15-februari-2006
Nieuw Hoofdstuk in de Soap van de Slagboom:

Slagboom Gestolen!

"Ze hebben hem keurig verwijderd en zelfs netjes de electrische bedrading afgetaped", liet de gemeente weten. De dieven zijn dus uiterst zorgvuldig te werk gegaan bij dit staaltje van burgelijke ongehoorzaamheid, waar de meningen waarschijnlijk wel over verdeeld zullen zijn. Meer kon de gemeente niet vertellen; de slagboom is eigendom van Rijkswaterstaat, en ze zijn dus de gedupeerde partij.

Lees ook het artikel in de Telegraaf en de Reacties over misselijkmakende wethoudertjes van kutgehuchtjes en: Het artikel in de Gooi- en Eemlander


brutalen trekken zich er niets van aan

Jaap Meijer heeft met de nodige aplomb vorige week vrijdag de slagboom op de Maxisweg aan de oostzijde van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal in gebruik gesteld. Dit is de bedoeling:
Verkeer naar Diemen kan er niet door. Vergunningshouders hebben een pasje om de slagboom te openen.
Voor verkeer uit Diemen opent de slagboom. Behalve natuurlijk tussen 16.00 en 18.00, wanneer deze weg ook uit die richting gesloten is verklaard.

Dit is de praktijk:

In de richting Diemen kan je met een niet al te grote auto makkelijk aan de rechterzijde van de slagbomen over het fietspad passeren. Dat gaat natuurlijk ook uit de richting Diemen, alleen is het voor deze richting de linkerzijde. Muideninfo constateerde dat de brutalen onder ons zich niets van de gesloten slagboom aantrekken en doodleuk over het fietspad passeren.

Uit de richting Diemen mag je na 18:00 van de weg gebruik maken. Veel zin heeft het niet, want de hele brug staat vol met een file voor de slagbomen, die tergend langzaam de auto's één voor één doorlaat. Muiers die tot voor kort met deze lokale weg de file op de A1 meden zijn hiermee gedupeerd. Ook de fietsers, die nu tussen een megarij stinkende auto's moeten doorlaveren.

Goed gedaan, Japie!
Verweer van de wethouder:
Al vele jaren is Muiden bezig om te komen tot een veilige verbinding voor alle weggebruikers over de brug over het Amsterdam Rijnkanaal. Het betreft een 6 meter brede weg waar tot dan alle weggebruikers gebruik van moeten maken. De nodige verkeersborden werden inmiddels geplaatst. Vanuit uit Muiden een algeheel inrij verbod en vanuit Diemen tussen 16.00 en 18.oo uur. Deze maatregelen bleken niet effectief Deze zomer kregen wij vrij onverwacht de mogelijkheid om de brug veiliger te maken en de verschillende borden fysiek te ondersteunen. In augustus zijn er nog zeer ernstige ongelukken gebeurd. In samenwerking met rijkswaterstaat is gekozen voor de huidige oplossing. Deze oplossing geeft met name voor de fietsers en bromfietsers een veilige oversteek. In de praktijk blijkt dat een verkeersmaatregel de nodige gewenning vraagt. Ook bij deze maatregel is dat het geval. Er is regelmatig overleg met de busonderneming, de gemeente Diemen en de politie. Op dit moment gaan wij er vanuit dat op korte termijn de overlast tot aanvaardbare proporties is teruggebracht.



31-oktober-2005

Slagboom dupeert Brommobilisten

oproep tot blokkade

Bestuurders van brommobielen voelen zich gedupeerd door de slagboom die nu op de Maxisweg geplaatst is, om automobilisten te dwingen zich te houden aan het inrijverbod. Brommobielen kunnen en mogen niet van de A1 gebruik maken (hoewel ze in de spits aardig mee zouden kunnen komen) en voor hen is de rechtsstreekse verbinding tussen Amsterdam en Muiden van 16:00 tot 18:00 dus fysiek afgesloten. Ook in de nachtelijk uren tussen 01.00 uur en 06.00 uur zou de brug afgesloten zijn.
"De gemeente Muiden geeft niet thuis en wenst hier niets aan te doen, de politie kan ons niet verder helpen daar het een gemeente besluit is" zo luidt hun noodkreet op de website prikpagina.nl.
De heer van der Sluijs van de Brommobielclub heeft wel een oplossing: laat een gat van 155 cm open, zodat auto's niet en brommobielen wél kunnen passeren. Om zijn eisen kracht bij te zetten doet hij een oproep tot een blokkade actie op een drukke winkeldag: "Het is de bedoeling deze blokkade op een zaterdag te organiseren zodat ook de Maxis er door wakker geschud wordt, want op zaterdag wordt er vanuit de richtingAmsterdam veel gebruik gemaakt van deze weg. Jammer voor het winkelend publiek maar deze kunnen eventueel uitwijken naar de snelweg en wij niet "

Overigens werkt de slagboom nog niet. Deze foto is gemaakt om 16:40 uur op 31 oktober. De brommobilisten zijn nog niet gedupeerd zolang de NUON zijn draden niet getrokken heeft.



terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: