terug naar het overzicht
Algemene Beschouwingen Gemeente Muiden 2004 D66.
- Algemene Beschouwingen 2004
Een terugblik op het afgelopen jaar. Bij het teruggaan in gedachten naar het afgelopen jaar, komt de 'hete' zomer als eerste in beeld. Wat D66 betreft heeft het weinig zin de hele geschiedenis opnieuw te bediscussiëren. In algemene zin willen wij wel de volgende opmerkingen plaatsen. Tijdens de informatie-ronde en de uiteindelijke formatie, was er geen lijn in de communicatie en de communicatielijnen.
Raadsleden zijn welwillende amateurs, daarbij bestaat de huidige raad vrijwel geheel uit nieuwelingen in de politiek. Wellicht hebben wij onderschat welke krachten er vrijkomen op het moment dat er een vacuüm ontstaat…
Nu zijn wij allen een ervaring rijker en kunnen de lessen meenemen naar de toekomst.
Omdat wij ons op constructieve wijze op de toekomst richten hebben wij onze energie vooral gestoken in de begroting van 2005.
- Begroting 2005
Ook deze begroting is helaas weer opgesteld door het college zonder voorafgaande kaderstelling door de raad. En maakt schrijnend duidelijk dat het tijd wordt dat de raad het dualisme verder vorm gaat geven. Zoals het nu gaat moeten eerst de gaten gedicht worden. Deze worden voorlopig grotendeels gedicht vanuit de reserves. Pas daarna gaan we met elkaar om de tafel hoe dit tekort op te lossen valt.
Een begroting dient als beleidsinstrument voor het komend jaar, aan de hand ervan worden meetbare doelstellingen gerealiseerd. Deze doelstellingen zouden tot stand moeten komen op basis van een goede discussie in de raad. Een kaderstelling vanuit de raad voorafgaand aan de begroting is logischer. Op die manier kan er meer pro-actief gewerkt worden.
Terecht spreken inwoners hun zorgen uit over de toename van de gemeentelijke heffingen. Voorheen werden doelbelastingen als rioolbelasting en afvalstoffenheffing betaald via de energienota, ze waren als het ware verstopt.
Sinds dit jaar worden deze heffingen gecombineerd met de OZB. Voor de inwoners werd daardoor pas goed duidelijk hoeveel aan de gemeente wordt betaald. Toen de nota met het totaalbedrag op de mat viel was dat wel even schrikken!
Nu wordt bij de begroting voorgesteld een aantal doelbelastingen te verhogen. Vele gemeenten wentelen hun tekorten af op de inwoners, gaat Muiden hier nu ook al aan meedoen? Dat gaat D66 te ver!
En inderdaad laat de begroting een tekort zien van 500.000 euro, een structureel tekort dat volgens de prognose zal oplopen tot een tekort van bijna 800.000 euro in 2008.
Daar komt nog bij dat een aantal posten nog pro memorie zijn, wat betekent dat nog niet duidelijk is hoe deze kosten uit zullen pakken, een aanzienlijk risico. Vanuit landelijk beleid komen er ook nog diverse financiële onzekerheden op de gemeente af: wat gaat er gebeuren met de OZB, en wat zullen de effecten zijn van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning om er maar twee te noemen.
Onze fractie is nog steeds van mening dat 'kostendekkendheid' bij doelbelastingen het uitgangspunt moet zijn. Daarbij willen wij wel enige kanttekeningen plaatsen.
We hebben het dan b.v. over de afvalstoffenheffing: Grootste deel van de kosten vormen de betalingen aan de Gewestelijke Afvalstoffen Dienst. Wellicht op basis van goede argumenten en onderzoek is indertijd een (langdurig) contract afgesloten. Echter tijden en omstandigheden veranderen. Om in voetbaltermen te blijven: Cruijff zou zeggen: 'een contract is er om opengebroken te worden.'
Op zijn minst zullen de doorberekende kosten kritisch geanalyseerd moeten worden door de kosteneffectiviteit van de GAD te meten.
Rioolbelasting, inderdaad staat kostendekkendheid wederom voorop. Alleen over welke kosten hebben we het dan? Alleen over de kosten van het op peil houden van de huidige voorzieningen, het uitbreiden van de voorzieningen, een inhaalslag voor achterstallig onderhoud? In het verleden is er niet voldoende gereserveerd. De vraag is of dat een van de redenen is dat de gemeente over zoveel reserves beschikt. Als dat zo is ligt het in de rede dat deze kosten vanuit de reserves worden gedekt.
Al meerdere keren is dit onderwerp ter sprake geweest, door de raad zijn hier nooit kaderstellende uitspraken over gedaan. D66 vindt dat de raad bij behandeling van de perspectiefnota deze uitspraken zal moeten doen.
In opdracht van de raad heeft er aan het begin van het jaar een financieel onderzoek plaatsgevonden. In juni 2004 presenteerde buro BMC haar bevindingen. De reserves van de gemeente Muiden bleken drie keer zo hoog als die van de gemiddelde gemeente.
Als we deze reserves gaan gebruiken om de begrotingstekorten te dekken, zullen deze reserves binnen de kortste keren weglopen. Dat is wat D66 betreft geen wenselijke situatie. Veel liever zouden we deze gelden besteden aan versterking van de gemeente, aan investeringen die zichzelf terugverdienen.
Al jaren pleit D66 voor versterking van de economische positie van de gemeente: "havenbeleid, een goed accommodatiebeleid en cultuurbeleid kunnen de locale economie versterken." (Zie A.B. D66 2003)
De plannen van de werkgroep "Vesting Muiden" zijn hier een perfect voorbeeld van. Zij maken op creatieve wijze gebruik van een investering, het uitbreiden van de parkeerplaats Mariahoeve, om aanspraak te maken op subsidie vanuit de Provincie waardoor het budget verdubbeld wordt. Zo ontstaan er mogelijkheden om de economie van Muiden te versterken. Het bedrjifsleven van Muiden levert ook een aanzienlijke bijdrage aan de kosten. Een fantastisch initiatief dat onze ondersteuning verdient.
D66 vindt dat er prioriteit moet worden gegeven aan de uitwerking van deze plannen.
Terug naar de begroting, wederom zijn wij door omstandigheden en tijdgebrek min of meer genoodzaakt deze begroting goed te keuren. Indien wij niet tijdig een sluitende begroting aan de provincie kunnen overhandigen lopen we het risico dat de provincie ingrijpt. En dat is geen prettig vooruitzicht.
Zoals al eerder gezegd kampen vele gemeenten met deze problematiek, de kranten staan er vol van. Velen verhogen de diverse belastingen om de tekorten te dekken.
De begroting moet sluiten, dat is duidelijk. Alle tekorten dekken vanuit de reserves is geen verstandige optie, daarmee verschuiven we het probleem naar de toekomst waar het als een hele grote boemerang op de inwoners terug zal komen.
Het college van de gemeente Muiden stelt voor om het tekort voor 80 % te dekken vanuit de reserves, de overige 20 % worden gedekt door belastingverhoging.
Daarnaast worden een tweetal doelbelastingen verhoogd omdat de huidige tarieven niet kostendekkend zijn.
Wat D66 betreft, gezien de omstandigheden, een redelijk voorstel.
In het voorjaar van 2005 zal er nog heel wat werk verzet moeten worden om de problemen op een structurele wijze op te lossen. De hele organisatie zal kritisch onder de loep genomen moeten worden: Hoe worden de verschillende taken van de gemeente georganiseerd? Welke taken kun je wellicht beter uitbesteden of efficiënter uitvoeren in samenwerking? Hoe efficiënt zijn de verschillende samenwerking-situaties, leveren die wel echt voordeel op? Hoe is het eigenlijk gesteld met de planning en control in onze 'eigen keuken'?
Indien deze inspanningen leiden tot structurele bezuinigingen, dan is D66 van mening dat de voordelen die dat opleveren ook voordeel op moeten leveren voor de inwoners. Bij voorkeur volgens dezelfde 80/20 regel als gehanteerd bij de voorstellen door het college.
Kort samengevat komt de gemeente steeds meer in zwaar weer terecht, vooral door invloeden van buitenaf. In verband met nieuw beleid vanuit de overheid moeten extra investeringen b.v. op het gebied van veiligheid, de brandweer en de riolering worden gedaan.
De gevolgen van deze externe invloeden zullen vertaald moeten worden in keuzes: gaan we bezuinigen op de dienstverlening of laten we de inwoners meer betalen?
Wat ons betreft blijven een goede dienstverlening aan onze inwoners en belastingen op basis van kostendekkendheid het uitgangspunt.
Daarom zal D66 zich inspannen te zoeken naar mogelijkheden binnen de begroting de tekorten op te lossen. En bovenal naar creatieve oplossingen die rendement opleveren.
terug naar het overzicht
U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: