terug naar het overzicht
Algemene Beschouwingen Gemeente Muiden 2003 VIB
Pijplijn, rijdende trein, idee-fixe.
Kortom oud beleid.
Het kan toch niet zo zijn dat het Raadsprogramma al na een half jaar in het riool verdwijnt.
Met deze tekst sloten wij vorig jaar onze Algemene Beschouwingen af.
Helaas constateren we dat deze tekst geen aanpassing behoeft, behalve dan dat het nu anderhalf jaar geleden is dat het Raadsprogramma vastgesteld werd.
Waar ligt dit aan?
Is het de schuld van het college, de ambtelijke capaciteit, het dualisme, de
financiële positie van deze gemeente, de (te) grote onderwerpen die spelen,
of last but not least, de raad zelf?
Zonder iemand de Zwarte Piet toe te willen spelen, moeten we die vraag wel stellen en de antwoorden daarop onder ogen zien.
De rest van onze oorspronkelijke algemene beschouwingen bewaren we voor later.
Alle aardige en nuttige aanbevelingen die we daarin doen leggen we nu niet op tafel.
Op 2 December, 's avonds, ontvingen wij namelijk een pakketje correspondentie. Correspondentie tussen het college en Gedeputeerde Staten.
Het onderwerp is het aangevraagde uitstel van deze begrotingsbehandeling.
Schoorvoetend stemt GS in met het verzoek tot verlate behandeling, maar zij verbinden hieraan twee voorwaarden:
- dat GS gelijktijdig met de aanbieding van de begrotingsbescheiden 2004
aan de raad een exemplaar hiervan in concept ontvangt
- dat GS de definitieve door de raad vastgestelde versie uiterlijk
8 december 2003 ontvangt.
Dit betekent dat we de begroting vandaag MOETEN vaststellen en met vuur spelen als we de begroting verwerpen.
Waarom opperen wij de mogelijkheid tot verwerpen?
Omdat heel wat voorstellen en verordeningen nog niet door de raad bediscussieerd zijn: verhoging van de OZB, verhoging van de hondenbelasting, DHV-meerjarenplanning, watertoeristenbelasting etc. etc. Over het brandweer-beleidsplan staan zelfs nog vragen open.
Wat zijn dan de gevolgen als we niet aan de voorwaarden van GS voldoen? Deze gemeente komt dan onder preventief toezicht van de provincie en moet dus voor iedere uitgave eerst groen licht krijgen van de provincie.
Dit betekent vertraging in de uitwerking van nieuw beleid en dat willen we als raad natuurlijk niet.
Ergo, de enige mogelijkheid die overblijft is: met mitsen en maren instemmen met deze begroting.
Slikken of stikken.
Of beter gezegd: slikken en stikken.
De fractie van de VIB wil de ruimte en de tijd om inhoudelijk met de collega-raadsleden over de begroting te discussiëren en wil daarom eerst antwoord op de volgende vragen:
- Waarom ontvangen wij deze correspondentie zo laat?
- De brief van GS, ontvangen op, let wel, 20 november 2003 is nota bene aan de Raad van de gemeente Muiden gericht.
- Waarom zijn wij niet geïnformeerd?
- Waarom beantwoordt het college een brief aan de Raad op 25 november zonder enig overleg met die Raad?
- En wederom last but not least: wat vinden de andere fracties hiervan?
Voordat we kunnen beschouwen zullen we hier eerst opheldering over moeten hebben.
Klik hier voor de algemene beschouwingen van de VIB met de correspondentie in de bijlagen (pdf-350 kBytes).
Fractie VIB d.d. 4-12-2003
Vervolg van de oorspronkelijke Algemene Beschouwingen.
..Want als we zo doorgaan zal Muyden inderdaad nooit beklyven.
De inwoners verwachten van ons, raad en college, daadkracht. Geen woorden maar daden is te zwart-wit gesteld, maar we weten allemaal dat er te vaak, te veel en te lang vergaderd wordt zonder duidelijke uitkomst.
Gelukkig worden hierover momenteel de nodige discussies gevoerd.
Onze benadering is en blijft om het dualisme zo duidelijk mogelijk te belijden en gestalte te geven.
Alleen dan kan de Raad haar taak als initiatiefnemer en controleur goed uitoefenen. Alleen dan is er voldoende tijd en ruimte voor de raadsleden hun oor te luisteren te leggen bij de bevolking.
Wij pleiten voor een verregaande mogelijkheid tot burgerparticipatie.
Er is al gebleken dat dit zeer waardevol voor de besluitvorming is.
Het tekort aan ambtelijke capaciteit is een veel gehoord argument, als bepaalde zaken niet tijdig of correct kunnen worden besproken.
Volgens ons is dat geen kwestie van onwil van de ambtelijke organisatie,
maar behoeft het sturen en besturen van de verschillende diensten een andere en duidelijke aanpak.
Ambtenaren horen hun werk niet 'in de waan van de dag' te doen.
Vandaar ons voorstel om projectmatig aan te sturen en werk uit handen
te nemen van de ambtelijke organisatie door meer gebruik te maken van digitale middelen.
De financiële positie van deze gemeente wordt er niet beter op.
Weer vinden we dat er te weinig moeite is gedaan om te kijken hoe inkomen gegenereerd kan worden van buiten af.
Misschien een stokpaardje, maar toch, juist de verruiming van het aantal trouwlocaties zou een behoorlijke bijdrage kunnen leveren. Vandaar ons voorstel om juist
deze mogelijkheden zo ruim mogelijk te maken in overleg met de ambtenaren van de burgerlijke stand. Deze raad zal hiervoor criteria aanleveren.
Ook wij maken ons, net zoals in Weesp, zorgen over mogelijk gemiste kansen voor wat betreft subsidies. Niet alleen rijkssubsidies, maar ook mogelijkheden van fondsen kunnen voor verschillende onderwerpen benaderd worden.
Wij stellen dan ook voor hiervoor een specialist aan te nemen, freelance of
parttime, gezamenlijk met Weesp.
Laten we op deze manier met elkaar oplossingen vinden voor problemen, want er wordt gezegd dat Sinterklaas niet bestaat.
terug naar het overzicht
U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: