terug naar het overzicht

Algemene Beschouwingen Gemeente Muiden 2003 D66.

Het afgelopen jaar heeft vooral in het teken gestaan van wat van "buiten" op Muiden afkomt. Convenant, Streekplan, KNSF. Brandweerplan, vormen bronnen van zorg omdat er wel enige kansen verbonden zijn aan deze ontwikkelingen, maar in de volle omvang uitgevoerd met name bedreigingen. Bedreigingen voor wat betreft de Ruimtelijke Ordeningsvraagstukken omdat kernwaarden van D66 in het geding zijn, te weten open besluitvorming, milieu en maat van Muiden. Het Plan van Aanpak behorende bij de structuurvisie zal soelaas moeten bieden om deze kernwaarden te blijven beschermen. Het komende jaar zal D66 voor borging van deze waarden staan. Dit echter met een oog voor de economische ontwikkeling van Muiden, waarbij het Kolpron rapport als uitgangspunt dient teneinde het voorzieningen niveau op peil te houden. Een mogelijke ontwikkeling op het KNSF terrein zal bij moeten dragen aan de versterking van de economische structuur van Muiden door (toch) ook bedrijfsruimte te creëren en een ontsluiting van het havengebied mogelijk te maken.

Brandweerbeleid
Het Brandweeerbeleid leidt niet tot meer handen aan de spuit, maar vooral tot meer preventief, ambtelijk, werk. Uiteraard levert ook dat een bijdrage aan de veiligheid, maar de daar aan gepaard gaande kosten komen op een niveau dat andere voorzieningen in het gedrang komen.
Bijvoorbeeld op sociaal cultureel gebied, waar het beheer van de Rijver tot grote zorgen leidt. Onze fractie wil graag dat voor de korte termijn een oplossing gezocht wordt. Voor de langere termijn is een bezinning op het concept van de Rijver noodzakelijk. Een masterplan kan leiden tot een nieuwe financiële opzet, die wellicht initieel investeringen vergt, maar op langere termijn financiële verlichting kan bieden.

Financiën
Over financiën gesproken: de Begroting levert een beeld op, waar onze fractie geen vrede mee kan hebben. Lastenverzwaring met beperkte kwaliteitsverbeteringen van het Openbaar Bestuur dwingen tot herbezinning.

Rioleringsplan
Door onze fractie is ten aanzien van het Rioleringsplan reeds aangegeven dat er in het verleden ten onrechte geen investeringen gedaan zijn en de opbouw van reserves op drijfzand is geschied. Het lijkt ons gegeven deze kritiek verstandig om de Begroting min of meer voor kennisgeving aan te nemen (kan een trend worden), behoudens de onderwerpen waar nog expliciet op ingegaan wordt, willen wij de discussie formeel overbrengen naar het eerste kwartaal van 2004 om een fundamentele discussie te hebben over de begroting, bezuinigingen en fiscaliteit.

Woonbootbewoners
Voor één fiscale doelgroep wil onze fractie bijzondere aandacht vragen en dat zijn de woonbootbewoners. De grondslag van de waardering van de Roerend Goed belasting lijkt fundamenteel onderuit gehaald te worden door de prijsverhogingen die DWR dreigt door te voeren. Alert en coulant handelen richting deze groep is van groot belang.

Dualisering
Een verdere stap richting dualisering van de begroting moet gemaakt worden. Behoudens managementinformatie - daar is het vanwege bezuinigingen met Methorst gedeelde stokpaardje weer - ten behoeve van het ontwikkelen van nieuw beleid, moet er inzicht komen waar de geldstromen die de Gemeente inkomen precies uitmonden. Per hoofdfunctie dient dit in ieder geval uitgewerkt te worden; om in een matrix vervolgens, inkomsten en uitgaven te koppelen aan programma's. Dit alles om bewuste keuzes voor het toewijzen van middelen uit eigen heffingen te kunnen verantwoorden en eventuele bezuinigingen te kunnen motiveren.

Terug naar de Dualisering: Een Programma begroting, met zicht op waar vandaan de gelden binnenkomen en zicht op bij welke groepen de bedragen neerkomen (met omvang en hoedanigheid waarin ontvangen wordt erbij) vormt een prima opstap om kaderstellend tot besluitvorming te komen. Zo kan bijvoorbeeld bij Jeugdbeleid en Ouderenbeleid bezien worden hoe het bijdraagt aan maatschappelijke participatie. Aanpalende beleidsterreinen zoals de stand van zaken van het Openbaar Vervoer kunnen daarbij betrokken worden. Met het Raadsprogramma daarbij is het de doelstelling van mijn fractie om na doorlichting van de begroting op deze wijze gedurende het jaar de doelstellingen per programma onderdeel nader in te vullen.

Deze zijn als volgt te formuleren:

Bestuur:
Bestuurskracht - tenminste op het niveau om zelfstandigheid van de Gemeente Muiden te kunnen dragen.

Personeelsbeleid:
Gericht op het binnenhalen van talentvolle ambtenaren; op sleutelfuncties moeten competente opvolgers komen voor binnen afzienbare tijd vacant komende managementfuncties, niet alleen competent op het eigen technische vlak, maar ook competent als coach van jong talent.

Handhavingsbeleid:
Een geloofwaardig handhavingsbeleid dient voor alle betreffende beleidsprogramma randvoorwaarde van het beleid zijn. Ongeloofwaardigheid op het ene gebied leidt tot afkalvende geloofwaardigheid op ander gebied.

Programma Veiligheid:
Er moet binnen afzienbare tijd een integraal veiligheidsplan opgesteld te worden, waarin de deeltaken en verantwoordelijkheden worden benoemd en op elkaar worden afgestemd.
Hierbij hoort een hoge mate van zichtbare inzet van politie op basis van met de Raad besproken prioriteiten.

Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat
De knelpunten op dat gebied zijn overbekend; evenals de wensen van Raad en fractie.

Programma Onderwijs en Kinderopvang
Kinderopvang is een belangrijk instrument gebleken voor de maatschappelijke participatie van vrouwen; het beleid dient op de huidige weg door te gaan, zij het dat regelmatige onderzoek naar de effecten van het beleid gewenst worden door onze fractie.
De invloed van de gemeente op het onderwijs is beperkt, echter de faciliteiten die de Gemeente biedt aan de scholen, dienen modern onderwijs te ondersteunen en bewegingsonderwijs te bevorderen.

Programma Cultuur, Sport en Recreatie
In de Beschouwingen van vorig jaar is door ons naar voren gebracht dat integraal naar cultureel en economisch beleid gekeken dient te worden, mede in relatie met accommodatiebeleid. Evenementen, kleinere congressen en seminars kunnen een aanjagende werking hebben op Horeca, Cateringactiviteiten, Middenstand, Bruine Vloot etc.
Als het zo neergezet wordt lijkt het er op dat Cultuur ondergeschikt wordt gemaakt aan de Economie. Dat is niet zo, in zoverre dat een win/win situatie gecreëerd dient te worden, door creativiteit niet uitsluitend voor te behouden aan de uitingen, maar ook op het zorgen voor economisch draagvlak. Simpelweg geld ophalen kan niet en mag ook niet. Muiden heeft een rijke traditie voor wat betreft zelfwerkzaamheid van verenigingen; ondergraving daarvan mag niet plaatsvinden.

Sport- het ingezette Breedtesportbeleid heeft onze steun. Wij hopen binnenkort concrete resultaten te zien uit het overleg met de verenigingen.

Recreatie- in de lijn van het Kolpron rapport en in samenhang met bovenstaande punten moet binnen afzienbare tijd een programma ontwikkeld worden t.b.v. de Recreatie, in samenhang met het Economische Beleid.

Programma Sociale Voorzieningen en Maatschappelijke Dienstverlening
Het minimabeleid dient twee pijlers te hebben: zorgdragen dat minima niet in een sociaal- maatschappelijk isolement komen en een bijdrage leveren aan de reïntegratie op de arbeidsmarkt van diegenen die een Bijstanduitkering ontvangen. Het beleid zal aan deze beginselen blijvend door onze fractie getoetst worden.

Maatschappelijke Dienstverlening

Jeugdbeleid:
Op het gebied van Jeugdbeleid is in de beleidsvorming een grote sprong voorwaarts genomen; wij zien de uitvoering van het beleid met vertrouwen tegemoet. Overige beleidsterreinen zouden op gelijke wijze onderhanden moeten worden genomen. Wij denken dan vooral ook aan het ouderenbeleid.

Programma Volksgezondheid en Milieu
De samenwerking met het Gewest vergt nadere evaluatie en daarmee de kosteneffectiviteit van hetgeen wij in Gewestverband op het gebied van Volksgezondheid doen.

Hetzelfde geldt voor wat betreft het milieu aspect voor de GAD.

Op milieugebied zijn wij blij dat er actie ondernomen wordt bij de "Lepelaar", al baart de situatie aldaar onze nog steeds grote zorgen. Voor wat betreft de KNSF en Bloemendalerpolder geldt dat wij blij zijn dat de door ons gevraagde MER er ook komt en dat deze daadwerkelijk van invloed zal zijn op de te maken keuzes in dit gebied.

Ik rond af met een aantal economische beschouwingen:
Stimulering van economische activiteiten in Muiden lijkt meer dan de afgelopen jaren het geval is geweest geboden. Het creëren van kansen voor de Bruine Vloot, Horeca en Middenstand v.w.b. Muiden en het zorgdragen voor een goed winkelklimaat in Muiderberg staan hierbij voorop. De vorig jaar geuite wens tot oppakken van de renovatie van de Dorpsstraat heeft niet aan belang ingeboet. Het aanwijzen van trouwlocaties in Muiderberg kan daar aan toegevoegd worden. Indien het tot bebouwing van het KNSF- gebied komt, zal daar wat ons betreft ruimte voor kantoren moeten komen. Onze gemeente heeft dringend behoefte aan kostendragers om al onze wensen en ongetwijfeld die van onze Collega's in de Raad in te vullen; uiteraard allereerst na het realiseren van ombuigingen, maar ook dan is het zaak om - zeker in deze tijd - belastingen en andere lasten laag te houden en zonder nieuwe impulsen zal het niet mogelijk zijn een levendige gemeenschap te behouden met een actief Gemeente bestuur, geëquipeerd om eigen beleid te ontwikkelen en uit te voeren. Niet alleen om Muiden te laten "becliven", maar op een levendige en leefbare wijze te doen becliven.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: